The Ideb algorithm and the projected goals for Brazilian Education: a statistical-mathematical analysis
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng spa |
Título da fonte: | Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3312 |
Resumo: | This paper aims to analyze, under the theoretical possibilities of the indiciary paradigm, the methodology used in the construction of the Ideb algorithm and of intermediate goals for the quality of Brazilian Education, looking for evidence that will lead us to understand the concept of quality of Education assumed by the indicator. It is a qualitative study, which uses researching bibliographies and analyzing documents as a theoretical-methodological approach considering, as sources, the official technical notes made available to describe the statistical-mathematical procedures utilized in the design of the indicator. Results showed the mathematical rigor and the care taken by MEC/Inep professionals to differentiate the biennial goals projected for each teaching modality and in all administrative spheres. On the other hand, they expose some weaknesses at not considering the specificities surrounding the Brazilian educational reality, compromising the reliability of the evidenced results. |
id |
CESGRANRIO_33f85204a1d7c9f6ec24ed3a1a0c6157 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.localhost:article/3312 |
network_acronym_str |
CESGRANRIO |
network_name_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The Ideb algorithm and the projected goals for Brazilian Education: a statistical-mathematical analysisEl algoritmo del Ideb y las metas proyectadas para la educación brasileña: un análisis estadístico-matemáticoO algoritmo do Ideb e as metas projetadas para a Educação brasileira: uma análise estatístico-matemáticaStatistical Analysis; Educational Assessment; Educational QualityAnálisis Estadístico; Evaluación Educativa; Calidad de EducaciónEducacao; Avaliacao; QualidadeAnálise Estatística; Avaliação Educacional; Qualidade da EducaçãoThis paper aims to analyze, under the theoretical possibilities of the indiciary paradigm, the methodology used in the construction of the Ideb algorithm and of intermediate goals for the quality of Brazilian Education, looking for evidence that will lead us to understand the concept of quality of Education assumed by the indicator. It is a qualitative study, which uses researching bibliographies and analyzing documents as a theoretical-methodological approach considering, as sources, the official technical notes made available to describe the statistical-mathematical procedures utilized in the design of the indicator. Results showed the mathematical rigor and the care taken by MEC/Inep professionals to differentiate the biennial goals projected for each teaching modality and in all administrative spheres. On the other hand, they expose some weaknesses at not considering the specificities surrounding the Brazilian educational reality, compromising the reliability of the evidenced results.Este artículo tiene como objetivo analizar, bajo las posibilidades teóricas del paradigma probatorio, la metodología utilizada en la construcción del algoritmo Ideb y en la proyección de metas a ser alcanzadas en todas las esferas de los sistemas educativos brasileños, buscando evidencias que nos lleven a comprender el concepción de la calidad en la Educación adoptada por el indicador. Se trata de una investigación cualitativa que asume como enfoque teórico-metodológico la investigación bibliográfica y el análisis documental, considerando como fuentes las notas técnicas oficiales disponibles para describir los procedimientos estadístico-matemáticos utilizados. Los análisis presentados muestran el rigor matemático y el cuidado de los profesionales del MEC/Inep en diferenciar las metas bienales diseñadas para cada modalidad de enseñanza y del sector administrativo. Por otro lado, exponen su fragilidad al no considerar las especificidades que constituyen la realidad educativa brasileña, comprometiendo la confiabilidad de los resultados evidenciados.Este artigo tem o objetivo de analisar, sob as possibilidades teóricas do paradigma indiciário, a metodologia utilizada na construção do algoritmo do Ideb e na projeção de metas a serem alcançadas em todas as esferas dos sistemas educacionais brasileiros, buscando indícios que nos levem a compreender a concepção de qualidade da Educação adotada pelo indicador. Trata-se de um estudo qualitativo que assume a pesquisa bibliográfica e a análise documental como abordagem teórico-metodológica, considerando, como fontes, as notas técnicas oficiais disponibilizadas para descrever os procedimentos estatístico-matemáticos utilizados. As análises apresentadas evidenciam o rigor matemático e o cuidado dos profissionais do MEC/Inep em diferenciar as metas bienais projetadas para cada modalidade de Ensino e setor administrativo. Em contrapartida, expõem sua fragilidade em não considerar as especificidades que constituem a realidade educacional brasileira, comprometendo a fidedignidade dos resultados evidenciados. * Agradecemos ao Instituto Federal de Minas Gerais, campus Piumhi, e à Universidade Federal do Espírito Santo pelo apoio ao desenvolvimento desta pesquisa.Fundação CesgranrioSoares, Denilson Junio MarquesSoares, Talita Emidio AndradeSantos, Wagner dos2022-10-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/331210.1590/S0104-40362022003003312Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; Ahead of Print1809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porengspahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3312/https%3A%2F%2Fdoi.org%2F10.1590%2FS0104-40362022003003312https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3312/1729https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3312/1730AmericasDireitos autorais 2020 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2022-12-13T14:47:28Zoai:ojs.localhost:article/3312Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2022-12-13T14:47:28Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Ideb algorithm and the projected goals for Brazilian Education: a statistical-mathematical analysis El algoritmo del Ideb y las metas proyectadas para la educación brasileña: un análisis estadístico-matemático O algoritmo do Ideb e as metas projetadas para a Educação brasileira: uma análise estatístico-matemática |
title |
The Ideb algorithm and the projected goals for Brazilian Education: a statistical-mathematical analysis |
spellingShingle |
The Ideb algorithm and the projected goals for Brazilian Education: a statistical-mathematical analysis Soares, Denilson Junio Marques Statistical Analysis; Educational Assessment; Educational Quality Análisis Estadístico; Evaluación Educativa; Calidad de Educación Educacao; Avaliacao; Qualidade Análise Estatística; Avaliação Educacional; Qualidade da Educação |
title_short |
The Ideb algorithm and the projected goals for Brazilian Education: a statistical-mathematical analysis |
title_full |
The Ideb algorithm and the projected goals for Brazilian Education: a statistical-mathematical analysis |
title_fullStr |
The Ideb algorithm and the projected goals for Brazilian Education: a statistical-mathematical analysis |
title_full_unstemmed |
The Ideb algorithm and the projected goals for Brazilian Education: a statistical-mathematical analysis |
title_sort |
The Ideb algorithm and the projected goals for Brazilian Education: a statistical-mathematical analysis |
author |
Soares, Denilson Junio Marques |
author_facet |
Soares, Denilson Junio Marques Soares, Talita Emidio Andrade Santos, Wagner dos |
author_role |
author |
author2 |
Soares, Talita Emidio Andrade Santos, Wagner dos |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Soares, Denilson Junio Marques Soares, Talita Emidio Andrade Santos, Wagner dos |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Statistical Analysis; Educational Assessment; Educational Quality Análisis Estadístico; Evaluación Educativa; Calidad de Educación Educacao; Avaliacao; Qualidade Análise Estatística; Avaliação Educacional; Qualidade da Educação |
topic |
Statistical Analysis; Educational Assessment; Educational Quality Análisis Estadístico; Evaluación Educativa; Calidad de Educación Educacao; Avaliacao; Qualidade Análise Estatística; Avaliação Educacional; Qualidade da Educação |
description |
This paper aims to analyze, under the theoretical possibilities of the indiciary paradigm, the methodology used in the construction of the Ideb algorithm and of intermediate goals for the quality of Brazilian Education, looking for evidence that will lead us to understand the concept of quality of Education assumed by the indicator. It is a qualitative study, which uses researching bibliographies and analyzing documents as a theoretical-methodological approach considering, as sources, the official technical notes made available to describe the statistical-mathematical procedures utilized in the design of the indicator. Results showed the mathematical rigor and the care taken by MEC/Inep professionals to differentiate the biennial goals projected for each teaching modality and in all administrative spheres. On the other hand, they expose some weaknesses at not considering the specificities surrounding the Brazilian educational reality, compromising the reliability of the evidenced results. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-10-17 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3312 10.1590/S0104-40362022003003312 |
url |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3312 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0104-40362022003003312 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng spa |
language |
por eng spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3312/https%3A%2F%2Fdoi.org%2F10.1590%2FS0104-40362022003003312 https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3312/1729 https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3312/1730 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2020 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2020 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Americas |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; Ahead of Print 1809-4465 0104-4036 reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online) instname:Fundação Cesgranrio instacron:CESGRANRIO-2 |
instname_str |
Fundação Cesgranrio |
instacron_str |
CESGRANRIO-2 |
institution |
CESGRANRIO-2 |
reponame_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
collection |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio |
repository.mail.fl_str_mv |
ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br |
_version_ |
1754832032129613824 |