The Ideb algorithm and the projected goals for Brazilian Education: a statistical-mathematical analysis

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Soares, Denilson Junio Marques
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Soares, Talita Emidio Andrade, Santos, Wagner dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
spa
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3312
Resumo: This paper aims to analyze, under the theoretical possibilities of the indiciary paradigm, the methodology used in the construction of the Ideb algorithm and of intermediate goals for the quality of Brazilian Education, looking for evidence that will lead us to understand the concept of quality of Education assumed by the indicator. It is a qualitative study, which uses researching bibliographies and analyzing documents as a theoretical-methodological approach considering, as sources, the official technical notes made available to describe the statistical-mathematical procedures utilized in the design of the indicator. Results showed the mathematical rigor and the care taken by MEC/Inep professionals to differentiate the biennial goals projected for each teaching modality and in all administrative spheres. On the other hand, they expose some weaknesses at not considering the specificities surrounding the Brazilian educational reality, compromising the reliability of the evidenced results.
id CESGRANRIO_33f85204a1d7c9f6ec24ed3a1a0c6157
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/3312
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling The Ideb algorithm and the projected goals for Brazilian Education: a statistical-mathematical analysisEl algoritmo del Ideb y las metas proyectadas para la educación brasileña: un análisis estadístico-matemáticoO algoritmo do Ideb e as metas projetadas para a Educação brasileira: uma análise estatístico-matemáticaStatistical Analysis; Educational Assessment; Educational QualityAnálisis Estadístico; Evaluación Educativa; Calidad de EducaciónEducacao; Avaliacao; QualidadeAnálise Estatística; Avaliação Educacional; Qualidade da EducaçãoThis paper aims to analyze, under the theoretical possibilities of the indiciary paradigm, the methodology used in the construction of the Ideb algorithm and of intermediate goals for the quality of Brazilian Education, looking for evidence that will lead us to understand the concept of quality of Education assumed by the indicator. It is a qualitative study, which uses researching bibliographies and analyzing documents as a theoretical-methodological approach considering, as sources, the official technical notes made available to describe the statistical-mathematical procedures utilized in the design of the indicator. Results showed the mathematical rigor and the care taken by MEC/Inep professionals to differentiate the biennial goals projected for each teaching modality and in all administrative spheres. On the other hand, they expose some weaknesses at not considering the specificities surrounding the Brazilian educational reality, compromising the reliability of the evidenced results.Este artículo tiene como objetivo analizar, bajo las posibilidades teóricas del paradigma probatorio, la metodología utilizada en la construcción del algoritmo Ideb y en la proyección de metas a ser alcanzadas en todas las esferas de los sistemas educativos brasileños, buscando evidencias que nos lleven a comprender el concepción de la calidad en la Educación adoptada por el indicador. Se trata de una investigación cualitativa que asume como enfoque teórico-metodológico la investigación bibliográfica y el análisis documental, considerando como fuentes las notas técnicas oficiales disponibles para describir los procedimientos estadístico-matemáticos utilizados. Los análisis presentados muestran el rigor matemático y el cuidado de los profesionales del MEC/Inep en diferenciar las metas bienales diseñadas para cada modalidad de enseñanza y del sector administrativo. Por otro lado, exponen su fragilidad al no considerar las especificidades que constituyen la realidad educativa brasileña, comprometiendo la confiabilidad de los resultados evidenciados.Este artigo tem o objetivo de analisar, sob as possibilidades teóricas do paradigma indiciário, a metodologia utilizada na construção do algoritmo do Ideb e na projeção de metas a serem alcançadas em todas as esferas dos sistemas educacionais brasileiros, buscando indícios que nos levem a compreender a concepção de qualidade da Educação adotada pelo indicador. Trata-se de um estudo qualitativo que assume a pesquisa bibliográfica e a análise documental como abordagem teórico-metodológica, considerando, como fontes, as notas técnicas oficiais disponibilizadas para descrever os procedimentos estatístico-matemáticos utilizados. As análises apresentadas evidenciam o rigor matemático e o cuidado dos profissionais do MEC/Inep em diferenciar as metas bienais projetadas para cada modalidade de Ensino e setor administrativo. Em contrapartida, expõem sua fragilidade em não considerar as especificidades que constituem a realidade educacional brasileira, comprometendo a fidedignidade dos resultados evidenciados. * Agradecemos ao Instituto Federal de Minas Gerais, campus Piumhi, e à Universidade Federal do Espírito Santo pelo apoio ao desenvolvimento desta pesquisa.Fundação CesgranrioSoares, Denilson Junio MarquesSoares, Talita Emidio AndradeSantos, Wagner dos2022-10-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/331210.1590/S0104-40362022003003312Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; Ahead of Print1809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porengspahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3312/https%3A%2F%2Fdoi.org%2F10.1590%2FS0104-40362022003003312https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3312/1729https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3312/1730AmericasDireitos autorais 2020 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2022-12-13T14:47:28Zoai:ojs.localhost:article/3312Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2022-12-13T14:47:28Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv The Ideb algorithm and the projected goals for Brazilian Education: a statistical-mathematical analysis
El algoritmo del Ideb y las metas proyectadas para la educación brasileña: un análisis estadístico-matemático
O algoritmo do Ideb e as metas projetadas para a Educação brasileira: uma análise estatístico-matemática
title The Ideb algorithm and the projected goals for Brazilian Education: a statistical-mathematical analysis
spellingShingle The Ideb algorithm and the projected goals for Brazilian Education: a statistical-mathematical analysis
Soares, Denilson Junio Marques
Statistical Analysis; Educational Assessment; Educational Quality
Análisis Estadístico; Evaluación Educativa; Calidad de Educación
Educacao; Avaliacao; Qualidade
Análise Estatística; Avaliação Educacional; Qualidade da Educação
title_short The Ideb algorithm and the projected goals for Brazilian Education: a statistical-mathematical analysis
title_full The Ideb algorithm and the projected goals for Brazilian Education: a statistical-mathematical analysis
title_fullStr The Ideb algorithm and the projected goals for Brazilian Education: a statistical-mathematical analysis
title_full_unstemmed The Ideb algorithm and the projected goals for Brazilian Education: a statistical-mathematical analysis
title_sort The Ideb algorithm and the projected goals for Brazilian Education: a statistical-mathematical analysis
author Soares, Denilson Junio Marques
author_facet Soares, Denilson Junio Marques
Soares, Talita Emidio Andrade
Santos, Wagner dos
author_role author
author2 Soares, Talita Emidio Andrade
Santos, Wagner dos
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Soares, Denilson Junio Marques
Soares, Talita Emidio Andrade
Santos, Wagner dos
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv Statistical Analysis; Educational Assessment; Educational Quality
Análisis Estadístico; Evaluación Educativa; Calidad de Educación
Educacao; Avaliacao; Qualidade
Análise Estatística; Avaliação Educacional; Qualidade da Educação
topic Statistical Analysis; Educational Assessment; Educational Quality
Análisis Estadístico; Evaluación Educativa; Calidad de Educación
Educacao; Avaliacao; Qualidade
Análise Estatística; Avaliação Educacional; Qualidade da Educação
description This paper aims to analyze, under the theoretical possibilities of the indiciary paradigm, the methodology used in the construction of the Ideb algorithm and of intermediate goals for the quality of Brazilian Education, looking for evidence that will lead us to understand the concept of quality of Education assumed by the indicator. It is a qualitative study, which uses researching bibliographies and analyzing documents as a theoretical-methodological approach considering, as sources, the official technical notes made available to describe the statistical-mathematical procedures utilized in the design of the indicator. Results showed the mathematical rigor and the care taken by MEC/Inep professionals to differentiate the biennial goals projected for each teaching modality and in all administrative spheres. On the other hand, they expose some weaknesses at not considering the specificities surrounding the Brazilian educational reality, compromising the reliability of the evidenced results.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-10-17
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3312
10.1590/S0104-40362022003003312
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3312
identifier_str_mv 10.1590/S0104-40362022003003312
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
spa
language por
eng
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3312/https%3A%2F%2Fdoi.org%2F10.1590%2FS0104-40362022003003312
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3312/1729
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3312/1730
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2020 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2020 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv





Americas


dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; Ahead of Print
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832032129613824