Student satisfaction evaluation through the Gradual Response Model of Item Response Theory

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Junior, Fernando de Jesus Moreira
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Zanella, Andreia, Lopes, Luis Felipe Dias, Seidel, Enio Júnior
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/239
Resumo: The aim of this study was to use the Item Response Theory (IRT) as a tool to assess the satisfaction of students of the Basic and General Statistics course at the Federal University of Santa Maria (UFSM). Through the application of the Graded Response Model (GRM), a measurement scale for satisfaction was created, where the items of satisfaction and the respondents were positioned in the same unit of measure. The results showed that the GRM of the IRT was suitable for the analysis of data, allowing the identification of problematic items, the construction of a scale for student satisfaction, and the identification of anchor levels. The findings will allow the staff responsible for the teaching of Statistics at the institution to identify how procedures can be improved so that teaching becomes increasingly satisfactory.
id CESGRANRIO_6b252f499c2e014ebfe5a9a38e111640
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/239
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling Student satisfaction evaluation through the Gradual Response Model of Item Response TheoryEvaluacion de satisfaccion de alumnos a traves del Modelo de Respuesta Gradual de la Teoria de Respuesta al ItemAvaliação da satisfação de alunos por meio do Modelo de Resposta Gradual da Teoria da Resposta ao ItemTeoria de Respuesta al Item; Modelo de Respuesta Gradual; Evaluacion de satisfaccion; AlumnosTeoria da Resposta ao Item; Modelo de Resposta Gradual; Avaliação da satisfação; AlunosItem Response Theory; Gradual Response Model; Satisfaction Evaluation; StudentsThe aim of this study was to use the Item Response Theory (IRT) as a tool to assess the satisfaction of students of the Basic and General Statistics course at the Federal University of Santa Maria (UFSM). Through the application of the Graded Response Model (GRM), a measurement scale for satisfaction was created, where the items of satisfaction and the respondents were positioned in the same unit of measure. The results showed that the GRM of the IRT was suitable for the analysis of data, allowing the identification of problematic items, the construction of a scale for student satisfaction, and the identification of anchor levels. The findings will allow the staff responsible for the teaching of Statistics at the institution to identify how procedures can be improved so that teaching becomes increasingly satisfactory.El objetivo de este estudio fue utilizar la Teoria de Respuesta al Item (TRI) como una herramienta para la evaluacion de satisfaccion de los alumnos de las asignaturas de Estadistica basica y Estadistica general de la Universidad Federal de Santa Maria (UFSM). Se aplico el Modelo de Respuesta Gradual (MRG) a traves del cual se creo una escala de medida de satisfaccion, donde los items de satisfaccion junto con los encuestados se colocaron en la misma unidad de medida. Los resultados mostraron que el MRG del TRI eran adecuados para el analisis de los datos, permitiendo la identificacion de items problematicos, la construcción de una escala de satisfaccion de alumnos y la identificacion de niveles ancorados. Los resultados permitiran que los responsables de la enseñanza de estadistica en la institucion puedan identificar los procedimientos mas adecuados para que la enseñanza sea cada vez mas satisfactoria.O objetivo deste estudo foi utilizar a Teoria de Resposta ao Item (TRI) como ferramenta para a avaliação da satisfação dos alunos das disciplinas de Estatistica Basica e Estatistica Geral da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Foi aplicado o Modelo de Resposta Gradual (MRG), por meio do qual foi criada uma escala de medida para a satisfação, em que foram posicionados os itens de satisfação e os respondentes, numa mesma unidade de medida. Os resultados mostraram que MRG da TRI foi adequado para a analise dos dados, permitindo a identificação de itens problematicos, a construção de uma escala para a satisfação dos alunos e a identificação de niveis âncoras. Os achados irao permitir que os responsaveis pelo ensino da Estatistica na instituicao possam identificar em que e possivel melhorar os procedimentos para que tal ensino seja cada vez mais satisfatorio.Fundação CesgranrioJunior, Fernando de Jesus MoreiraZanella, AndreiaLopes, Luis Felipe DiasSeidel, Enio Júnior2015-01-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/239Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 23, n. 86 (2015): Revista Ensaio Jan./Mar.; 129-1581809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/239/324Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-08-14T21:24:11Zoai:ojs.localhost:article/239Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-08-14T21:24:11Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv Student satisfaction evaluation through the Gradual Response Model of Item Response Theory
Evaluacion de satisfaccion de alumnos a traves del Modelo de Respuesta Gradual de la Teoria de Respuesta al Item
Avaliação da satisfação de alunos por meio do Modelo de Resposta Gradual da Teoria da Resposta ao Item
title Student satisfaction evaluation through the Gradual Response Model of Item Response Theory
spellingShingle Student satisfaction evaluation through the Gradual Response Model of Item Response Theory
Junior, Fernando de Jesus Moreira
Teoria de Respuesta al Item; Modelo de Respuesta Gradual; Evaluacion de satisfaccion; Alumnos
Teoria da Resposta ao Item; Modelo de Resposta Gradual; Avaliação da satisfação; Alunos
Item Response Theory; Gradual Response Model; Satisfaction Evaluation; Students
title_short Student satisfaction evaluation through the Gradual Response Model of Item Response Theory
title_full Student satisfaction evaluation through the Gradual Response Model of Item Response Theory
title_fullStr Student satisfaction evaluation through the Gradual Response Model of Item Response Theory
title_full_unstemmed Student satisfaction evaluation through the Gradual Response Model of Item Response Theory
title_sort Student satisfaction evaluation through the Gradual Response Model of Item Response Theory
author Junior, Fernando de Jesus Moreira
author_facet Junior, Fernando de Jesus Moreira
Zanella, Andreia
Lopes, Luis Felipe Dias
Seidel, Enio Júnior
author_role author
author2 Zanella, Andreia
Lopes, Luis Felipe Dias
Seidel, Enio Júnior
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Junior, Fernando de Jesus Moreira
Zanella, Andreia
Lopes, Luis Felipe Dias
Seidel, Enio Júnior
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv Teoria de Respuesta al Item; Modelo de Respuesta Gradual; Evaluacion de satisfaccion; Alumnos
Teoria da Resposta ao Item; Modelo de Resposta Gradual; Avaliação da satisfação; Alunos
Item Response Theory; Gradual Response Model; Satisfaction Evaluation; Students
topic Teoria de Respuesta al Item; Modelo de Respuesta Gradual; Evaluacion de satisfaccion; Alumnos
Teoria da Resposta ao Item; Modelo de Resposta Gradual; Avaliação da satisfação; Alunos
Item Response Theory; Gradual Response Model; Satisfaction Evaluation; Students
description The aim of this study was to use the Item Response Theory (IRT) as a tool to assess the satisfaction of students of the Basic and General Statistics course at the Federal University of Santa Maria (UFSM). Through the application of the Graded Response Model (GRM), a measurement scale for satisfaction was created, where the items of satisfaction and the respondents were positioned in the same unit of measure. The results showed that the GRM of the IRT was suitable for the analysis of data, allowing the identification of problematic items, the construction of a scale for student satisfaction, and the identification of anchor levels. The findings will allow the staff responsible for the teaching of Statistics at the institution to identify how procedures can be improved so that teaching becomes increasingly satisfactory.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-01-19
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/239
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/239
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/239/324
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv








dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 23, n. 86 (2015): Revista Ensaio Jan./Mar.; 129-158
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832034710159360