Revisiting the debate on public and private in education: from the dichotomy to the complexity of public policies

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Viseu, Sofia
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/269
Resumo: The debate over public and private has an increasing role in international education agenda and in several scientific, political and social forums. This paper aims to revisit this debate, identifying current trends of policy measures that appeal to educational market. Through the eyes of policy and educational administration, the paper draws on empirical evidence to show perverse effects, particularly in educational inequalities, which resulted from centralized administration as well as from educational markets. This phenomenon is interpreted as an indicator of the complexity of public policy and, therefore, we question the advantage of maintaining a certain public/private dichotomy that tends to ignore unexpected results in collective action.
id CESGRANRIO_79283a207c0dd2200c75043fa613d1e5
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/269
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling Revisiting the debate on public and private in education: from the dichotomy to the complexity of public policiesRevisando el debate sobre la educacion pública y privada: da dicotomia à complejidad de las politicas públicasRevisitando o debate sobre o público e o privado em educação: da dicotomia à complexidade das politicas públicasLa educacion pública y privada; Escuela pública; Politicas de educacion públicaPúblico e privado em educação; Escola pública; Politicas públicas de educaçãoPublic and private in education; Public school; Public education policiesThe debate over public and private has an increasing role in international education agenda and in several scientific, political and social forums. This paper aims to revisit this debate, identifying current trends of policy measures that appeal to educational market. Through the eyes of policy and educational administration, the paper draws on empirical evidence to show perverse effects, particularly in educational inequalities, which resulted from centralized administration as well as from educational markets. This phenomenon is interpreted as an indicator of the complexity of public policy and, therefore, we question the advantage of maintaining a certain public/private dichotomy that tends to ignore unexpected results in collective action.El debate sobre la pública y la privada ha ganado creciente importancia en la agenda de la educacion internacional y en varios foros científicos, politicos y sociales. Este artículo pretende revisar este debate, con la identificacion de las tendencias actuales de las medidas politicas que tienden a introducir una logica de mercado en los sistemas educativos. A traves de los ojos de la politica y la administracion de la educacion, el texto se basa en la evidencia empirica demuestran que los efectos perversos, en particular en el campo de las desigualdades educativas, que han dado la administracion centralizada, asi como la introduccion de los principios del mercado y la liberalizacion de la educacion. Este fenomeno se interpreta como un indicador de la complejidad que abarca las politicas públicas y , en consecuencia , se cuestiona la ventaja de mantener una cierta dicotomia público / privado que tiende a ignorar los resultados inesperados en la accion colectiva.O debate sobre o público e o privado tem ganho crescente protagonismo na agenda educativa internacional e em diversos foruns científicos, politicos e sociais. Este artigo visa revisitar este debate, identificando tendencias atuais das medidas politicas que tendem para a introdução de uma logica de mercado nos sistemas educativos. Atraves do olhar das politicas e da administração educacional, o texto recorre a evidencias empiricas disponiveis que mostram os efeitos perversos, particularmente no dominio das desigualdades escolares, que tem resultado da aposta de uma administração centralizada, assim como da introdução de logicas de mercado e de liberalização da educação. Este fenomeno sera interpretado como um indicador da complexidade que reveste as politicas públicas e, nesse sentido, questiona-se a vantagem em manter uma certa dicotomização público/privado que tende a ignorar resultados nao esperados na ação coletiva.Fundação CesgranrioViseu, Sofia2014-10-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/269Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 22, n. 85 (2014): Revista Ensaio - Out./Dez.; 899-9161809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; en; esDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-08-14T21:24:11Zoai:ojs.localhost:article/269Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-08-14T21:24:11Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv Revisiting the debate on public and private in education: from the dichotomy to the complexity of public policies
Revisando el debate sobre la educacion pública y privada: da dicotomia à complejidad de las politicas públicas
Revisitando o debate sobre o público e o privado em educação: da dicotomia à complexidade das politicas públicas
title Revisiting the debate on public and private in education: from the dichotomy to the complexity of public policies
spellingShingle Revisiting the debate on public and private in education: from the dichotomy to the complexity of public policies
Viseu, Sofia
La educacion pública y privada; Escuela pública; Politicas de educacion pública
Público e privado em educação; Escola pública; Politicas públicas de educação
Public and private in education; Public school; Public education policies
title_short Revisiting the debate on public and private in education: from the dichotomy to the complexity of public policies
title_full Revisiting the debate on public and private in education: from the dichotomy to the complexity of public policies
title_fullStr Revisiting the debate on public and private in education: from the dichotomy to the complexity of public policies
title_full_unstemmed Revisiting the debate on public and private in education: from the dichotomy to the complexity of public policies
title_sort Revisiting the debate on public and private in education: from the dichotomy to the complexity of public policies
author Viseu, Sofia
author_facet Viseu, Sofia
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Viseu, Sofia
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv La educacion pública y privada; Escuela pública; Politicas de educacion pública
Público e privado em educação; Escola pública; Politicas públicas de educação
Public and private in education; Public school; Public education policies
topic La educacion pública y privada; Escuela pública; Politicas de educacion pública
Público e privado em educação; Escola pública; Politicas públicas de educação
Public and private in education; Public school; Public education policies
description The debate over public and private has an increasing role in international education agenda and in several scientific, political and social forums. This paper aims to revisit this debate, identifying current trends of policy measures that appeal to educational market. Through the eyes of policy and educational administration, the paper draws on empirical evidence to show perverse effects, particularly in educational inequalities, which resulted from centralized administration as well as from educational markets. This phenomenon is interpreted as an indicator of the complexity of public policy and, therefore, we question the advantage of maintaining a certain public/private dichotomy that tends to ignore unexpected results in collective action.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-10-20
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/269
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/269
dc.language.iso.fl_str_mv pt; en; es
language_invalid_str_mv pt; en; es
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv








dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 22, n. 85 (2014): Revista Ensaio - Out./Dez.; 899-916
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832032168411136