Contributions of the theory of multiple intelligences to the assessment of students' production in translator training courses

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins, Marcia A. P.
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/449
Resumo: This article argues for an approach to the assessment of students' translation assignments that is informed by the theory of multiple intelligences proposed by Howard Gardner in 1983 and expanded in his later work. This approach is based on two main strategies: (i) diversity of forms of assessment, offering learners the opportunity to have their performance assessed in ways which are compatible with their more developed intelligences, and (ii) interaction and negotiation between not only teacher and learners, but also among peers, to allow for the interchange that different proposed meanings and solutions require. It is now being tested in the undergraduate translator training program at the Pontificia Universidade Catolica do Rio de Janeiro, Brazil, and the preliminary results indicate that it may successfully help develop and assess students' different intellectual potentials.
id CESGRANRIO_9cd7439b1be1190379fcb297bdd63ffe
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/449
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling Contributions of the theory of multiple intelligences to the assessment of students' production in translator training coursesContribuciones de la teoria de las inteligencias múltiples para la evaluacion de la produccion de aprendices en cursos de formacion de traductoresContribuicoes da teoria das inteligencias múltiplas para a avaliação da produção de aprendizes em cursos de formação de tradutoresFormacion de traductores; Evaluacion; Teoria de las inteligencias múltiples; Howard GardnerTranslator training; Evaluation/assessment; Theory of multiple intelligences; Howard GardnerFormação de tradutores; Avaliação; Teoria das inteligencias múltiplas; Howard GardnerThis article argues for an approach to the assessment of students' translation assignments that is informed by the theory of multiple intelligences proposed by Howard Gardner in 1983 and expanded in his later work. This approach is based on two main strategies: (i) diversity of forms of assessment, offering learners the opportunity to have their performance assessed in ways which are compatible with their more developed intelligences, and (ii) interaction and negotiation between not only teacher and learners, but also among peers, to allow for the interchange that different proposed meanings and solutions require. It is now being tested in the undergraduate translator training program at the Pontificia Universidade Catolica do Rio de Janeiro, Brazil, and the preliminary results indicate that it may successfully help develop and assess students' different intellectual potentials.Este artículo esboza una metodologia para evaluar la produccion de aprendices de traduccion basada en la teoria de las inteligencias múltiples de Howard Gardner propuesta en 1983 y posteriormente expandida. Dicha metodologia se fundamenta en dos principios basicos: (i) diversidad de formas de evaluacion, al ofrecer a los aprendices la oportunidad de recibir una evaluacion de su desempeño que considera los tipos de inteligencia que mas se sobresalen individualmente, (ii) interaccion y negociacion no solo entre profesores y aprendices sino tambien entre estos, de modo que se haga posible el debate sobre distintas construcciónes de sentido y soluciones de traduccion. La presente propuesta se esta aplicando en grupos de la graduacion de la Facultad de Letras – Traduccion -de la Universidad Catolica de Rio de Janeiro, Brasil - y los primeros resultados confirman su capacidad de ayudar a explorar y evaluar las diferentes potencialidades intelectuales de los aprendices.Este artigo esboca uma metodologia para avaliar a produção de aprendizes de tradução baseada na teoria das inteligencias múltiplas proposta por Howard Gardner em 1983 e posteriomente expandida. Essa metodologia se fundamenta em dois principios basicos: (i) diversidade de formas de avaliação, ao oferecer aos aprendizes a oportunidade de receber uma avaliação do seu desempenho que considere os tipos de inteligencia que mais se sobressaem individualmente, e (ii) interação e negociação nao so entre professores e aprendizes mas tambem entre estes, de modo a permitir o debate em torno de diferentes construcoes de sentido e solucoes tradutorias. A presente proposta esta sendo testada em turmas do Bacharelado em Letras – Tradução da Pontificia Universidade Catolica do Rio de Janeiro, Brasil - e os primeiros resultados parecem confirmar sua capacidade de ajudar a explorar e avaliar as diferentes potencialidades intelectuais dos aprendizes.Fundação CesgranrioMartins, Marcia A. P.2011-04-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/449Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 19, n. 71 (2011): Revista Ensaio - Abr./Jun.; 425-4421809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; en; esDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-08-14T21:24:19Zoai:ojs.localhost:article/449Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-08-14T21:24:19Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv Contributions of the theory of multiple intelligences to the assessment of students' production in translator training courses
Contribuciones de la teoria de las inteligencias múltiples para la evaluacion de la produccion de aprendices en cursos de formacion de traductores
Contribuicoes da teoria das inteligencias múltiplas para a avaliação da produção de aprendizes em cursos de formação de tradutores
title Contributions of the theory of multiple intelligences to the assessment of students' production in translator training courses
spellingShingle Contributions of the theory of multiple intelligences to the assessment of students' production in translator training courses
Martins, Marcia A. P.
Formacion de traductores; Evaluacion; Teoria de las inteligencias múltiples; Howard Gardner
Translator training; Evaluation/assessment; Theory of multiple intelligences; Howard Gardner
Formação de tradutores; Avaliação; Teoria das inteligencias múltiplas; Howard Gardner
title_short Contributions of the theory of multiple intelligences to the assessment of students' production in translator training courses
title_full Contributions of the theory of multiple intelligences to the assessment of students' production in translator training courses
title_fullStr Contributions of the theory of multiple intelligences to the assessment of students' production in translator training courses
title_full_unstemmed Contributions of the theory of multiple intelligences to the assessment of students' production in translator training courses
title_sort Contributions of the theory of multiple intelligences to the assessment of students' production in translator training courses
author Martins, Marcia A. P.
author_facet Martins, Marcia A. P.
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Martins, Marcia A. P.
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv Formacion de traductores; Evaluacion; Teoria de las inteligencias múltiples; Howard Gardner
Translator training; Evaluation/assessment; Theory of multiple intelligences; Howard Gardner
Formação de tradutores; Avaliação; Teoria das inteligencias múltiplas; Howard Gardner
topic Formacion de traductores; Evaluacion; Teoria de las inteligencias múltiples; Howard Gardner
Translator training; Evaluation/assessment; Theory of multiple intelligences; Howard Gardner
Formação de tradutores; Avaliação; Teoria das inteligencias múltiplas; Howard Gardner
description This article argues for an approach to the assessment of students' translation assignments that is informed by the theory of multiple intelligences proposed by Howard Gardner in 1983 and expanded in his later work. This approach is based on two main strategies: (i) diversity of forms of assessment, offering learners the opportunity to have their performance assessed in ways which are compatible with their more developed intelligences, and (ii) interaction and negotiation between not only teacher and learners, but also among peers, to allow for the interchange that different proposed meanings and solutions require. It is now being tested in the undergraduate translator training program at the Pontificia Universidade Catolica do Rio de Janeiro, Brazil, and the preliminary results indicate that it may successfully help develop and assess students' different intellectual potentials.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-04-20
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/449
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/449
dc.language.iso.fl_str_mv pt; en; es
language_invalid_str_mv pt; en; es
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv








dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 19, n. 71 (2011): Revista Ensaio - Abr./Jun.; 425-442
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832034269757440