Rowing or steering? Modes of governance for Higher Education policies in Brazil post 1990

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ma, Janaina Ferreira
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Vieira, Diego Mota
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
spa
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2419
Resumo: This article aims to analyze the role that governments in Brazil have played in the conduct of Higher Education policies, taking as reference a typology that establishes four modes of governance for Higher Education: hierarchical, procedural, steering at distance and self-governance. In addition, it considers three different phases of the of the “evaluator” State to analyze its degree of autonomy vis-à-vis international bodies. Based on the theoretical framework adopted, a case study of the Brazilian Higher Education system is conducted, from 1995 to 2017, through documentary research and content analysis. The results indicate that the mode of governance of higher education policies predominant in Brazil is the steering at distance mode, with traits of the hierarchical mode. In addition, it is evident that the State maintains relative autonomy vis-à-vis international organizations, showing signs of approximation with the Organisation for Economic Co-operation and Development.
id CESGRANRIO_ff2a6c4a57e7d4dfe00290c08abf0038
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/2419
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling Rowing or steering? Modes of governance for Higher Education policies in Brazil post 1990¿Remando o guiando el barco? Modelos de gobernanza para las políticas de Educación Superior en Brasil después de 1990Remando ou guiando o barco? Modelos de governança para as políticas de Educação Superior no Brasil pós-1990Higher Education; Governance; Quality AssuranceEducación Superior; Gobernanza; Evaluación de CalidadEducação; Administração Pública;Educação Superior; Governança; Avaliação da qualidadeThis article aims to analyze the role that governments in Brazil have played in the conduct of Higher Education policies, taking as reference a typology that establishes four modes of governance for Higher Education: hierarchical, procedural, steering at distance and self-governance. In addition, it considers three different phases of the of the “evaluator” State to analyze its degree of autonomy vis-à-vis international bodies. Based on the theoretical framework adopted, a case study of the Brazilian Higher Education system is conducted, from 1995 to 2017, through documentary research and content analysis. The results indicate that the mode of governance of higher education policies predominant in Brazil is the steering at distance mode, with traits of the hierarchical mode. In addition, it is evident that the State maintains relative autonomy vis-à-vis international organizations, showing signs of approximation with the Organisation for Economic Co-operation and Development.Este artículo tiene como objetivo analizar el papel que han desempeñado los gobiernos de Brasil en la conducción de las políticas de Educación Superior, tomando como referencia una tipología que establece cuatro modos de gobernanza para este tipo de Educación: la jerárquica, la procedimental, la de conducción a distancia y el autogobierno. Además, considera tres fases distintas del Estado evaluador para analizar su grado de autonomía frente a los organismos internacionales. Con base en el marco teórico adoptado, se realiza un estudio de caso del sistema de Educación Superior brasileño, de 1995 a 2017, a través de la investigación documental y el análisis de contenido. Los resultados indican que el modo de gobernanza de las políticas de Educación Superior en Brasil es, predominantemente, la conducción a distancia, con vestigios del modo jerárquico. Además, es evidente que el Estado mantiene una relativa autonomía frente a los organismos internacionales, mostrando signos de aproximación con la Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos.Este artigo tem como objetivo analisar o papel que os governos no Brasil têm desempenhado na condução de políticas de Educação Superior, tomando como referência uma tipologia que estabelece quatro modos de governança para a este tipo de Educação: o hierárquico, o procedimental, a condução a distância e a autogovernança. Além disso, considera três diferentes fases do Estado avaliador, para analisar o seu grau de autonomia frente aos organismos internacionais. Com base no referencial teórico adotado, conduz-se um estudo de caso do sistema de Educação Superior brasileiro, no período de 1995 a 2017, por meio de pesquisa documental e análise de conteúdo. Os resultados indicam que o modo de governança das políticas de Educação Superior no Brasil é, predominantemente, de condução a distância, com traços do modo hierárquico. Além disso, evidencia-se que o Estado mantém relativa autonomia frente aos organismos internacionais, dando sinais de aproximação com a Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico.Fundação CesgranrioMa, Janaina FerreiraVieira, Diego Mota2021-10-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/241910.1590/s0104-40362020002802419Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 29, n. 113 (2021): Revista Ensaio Out./Dez.; 1000-10231809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porengspahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2419/1362https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2419/1363https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2419/1364AméricaDireitos autorais 2020 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-11-09T20:55:26Zoai:ojs.localhost:article/2419Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2021-11-09T20:55:26Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv Rowing or steering? Modes of governance for Higher Education policies in Brazil post 1990
¿Remando o guiando el barco? Modelos de gobernanza para las políticas de Educación Superior en Brasil después de 1990
Remando ou guiando o barco? Modelos de governança para as políticas de Educação Superior no Brasil pós-1990
title Rowing or steering? Modes of governance for Higher Education policies in Brazil post 1990
spellingShingle Rowing or steering? Modes of governance for Higher Education policies in Brazil post 1990
Ma, Janaina Ferreira
Higher Education; Governance; Quality Assurance
Educación Superior; Gobernanza; Evaluación de Calidad
Educação; Administração Pública;
Educação Superior; Governança; Avaliação da qualidade
title_short Rowing or steering? Modes of governance for Higher Education policies in Brazil post 1990
title_full Rowing or steering? Modes of governance for Higher Education policies in Brazil post 1990
title_fullStr Rowing or steering? Modes of governance for Higher Education policies in Brazil post 1990
title_full_unstemmed Rowing or steering? Modes of governance for Higher Education policies in Brazil post 1990
title_sort Rowing or steering? Modes of governance for Higher Education policies in Brazil post 1990
author Ma, Janaina Ferreira
author_facet Ma, Janaina Ferreira
Vieira, Diego Mota
author_role author
author2 Vieira, Diego Mota
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Ma, Janaina Ferreira
Vieira, Diego Mota
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv Higher Education; Governance; Quality Assurance
Educación Superior; Gobernanza; Evaluación de Calidad
Educação; Administração Pública;
Educação Superior; Governança; Avaliação da qualidade
topic Higher Education; Governance; Quality Assurance
Educación Superior; Gobernanza; Evaluación de Calidad
Educação; Administração Pública;
Educação Superior; Governança; Avaliação da qualidade
description This article aims to analyze the role that governments in Brazil have played in the conduct of Higher Education policies, taking as reference a typology that establishes four modes of governance for Higher Education: hierarchical, procedural, steering at distance and self-governance. In addition, it considers three different phases of the of the “evaluator” State to analyze its degree of autonomy vis-à-vis international bodies. Based on the theoretical framework adopted, a case study of the Brazilian Higher Education system is conducted, from 1995 to 2017, through documentary research and content analysis. The results indicate that the mode of governance of higher education policies predominant in Brazil is the steering at distance mode, with traits of the hierarchical mode. In addition, it is evident that the State maintains relative autonomy vis-à-vis international organizations, showing signs of approximation with the Organisation for Economic Co-operation and Development.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-25
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2419
10.1590/s0104-40362020002802419
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2419
identifier_str_mv 10.1590/s0104-40362020002802419
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
spa
language por
eng
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2419/1362
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2419/1363
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2419/1364
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2020 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2020 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv





América


dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 29, n. 113 (2021): Revista Ensaio Out./Dez.; 1000-1023
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832033700380672