Between algorithm and curation: radio programming, music genres and repetition

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Kischinhevsky, Marcelo
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Ferreira, Gustavo, Góes, Claudia, Seidel, Artur, Monteiro, Liana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
Texto Completo: https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/144
Resumo: This article investigates the process of building a radio programming, increasingly tensioned between two poles: human curation and the algorithmic mediation of automation software. We propose a discussion on the roles played by categories such as musical genres, diversity and repetition. The argument is based on the premise that music remains central to radio at a time of transition in media industries. This time of new intermediacy consolidation is marked by streaming services in which human curation has progressively given way to sophisticated automation systems, reorganizing music listening on a large scale.
id ESPM-3_cee2fa52f062bc695d62d344117e44dc
oai_identifier_str oai:ojs.revistacmc.espm.br:article/2216
network_acronym_str ESPM-3
network_name_str Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
repository_id_str
spelling Between algorithm and curation: radio programming, music genres and repetitionEntre o algoritmo e a curadoria: programação radiofônica, gêneros musicais e repetiçãoRádioprogramação musicalcuradoriaautomaçãomediação algorítmicaThis article investigates the process of building a radio programming, increasingly tensioned between two poles: human curation and the algorithmic mediation of automation software. We propose a discussion on the roles played by categories such as musical genres, diversity and repetition. The argument is based on the premise that music remains central to radio at a time of transition in media industries. This time of new intermediacy consolidation is marked by streaming services in which human curation has progressively given way to sophisticated automation systems, reorganizing music listening on a large scale.Este artigo investiga o processo de construção da programação musical radiofônica, cada vez mais tensionada entre dois polos: a curadoria humana e a mediação algorítmica dos softwares de automação. No percurso, propõe-se uma reflexão sobre os papéis exercidos por categorias como gêneros musicais, diversidade e repetição. Parte-se da premissa de que a música permanece central para o rádio num momento de transição nas indústrias midiáticas em que se consolidam novos intermediários, notadamente serviços de streaming, em que a curadoria humana foi progressivamente dando lugar a sofisticados sistemas de automação, reorganizando a escuta de música em larga escala.Escola Superior de Propaganda e Marketing2021-03-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionrevisão de literaturaapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/14410.18568/cmc.v18i51.2216Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 18 No. 51 (2021): JANEIRO/ABRIL; 165Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 18 Núm. 51 (2021): JANEIRO/ABRIL; 165Comunicação Mídia e Consumo; v. 18 n. 51 (2021): JANEIRO/ABRIL; 1651983-707010.18568/cmc.v18i51reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online)instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)instacron:ESPMporenghttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/144/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/144/pdf_1Copyright (c) 2021 Comunicação Mídia e Consumoinfo:eu-repo/semantics/openAccessKischinhevsky, MarceloFerreira, GustavoGóes, ClaudiaSeidel, ArturMonteiro, Liana2021-05-21T18:28:54Zoai:ojs.revistacmc.espm.br:article/2216Revistahttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/oaiPRIhttp://revistacmc.espm.br/index.php/revistacmc/oaithoff@espm.br||revistacmc@espm.br1983-70701806-4981opendoar:2021-05-21T18:28:54Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)false
dc.title.none.fl_str_mv Between algorithm and curation: radio programming, music genres and repetition
Entre o algoritmo e a curadoria: programação radiofônica, gêneros musicais e repetição
title Between algorithm and curation: radio programming, music genres and repetition
spellingShingle Between algorithm and curation: radio programming, music genres and repetition
Kischinhevsky, Marcelo
Rádio
programação musical
curadoria
automação
mediação algorítmica
title_short Between algorithm and curation: radio programming, music genres and repetition
title_full Between algorithm and curation: radio programming, music genres and repetition
title_fullStr Between algorithm and curation: radio programming, music genres and repetition
title_full_unstemmed Between algorithm and curation: radio programming, music genres and repetition
title_sort Between algorithm and curation: radio programming, music genres and repetition
author Kischinhevsky, Marcelo
author_facet Kischinhevsky, Marcelo
Ferreira, Gustavo
Góes, Claudia
Seidel, Artur
Monteiro, Liana
author_role author
author2 Ferreira, Gustavo
Góes, Claudia
Seidel, Artur
Monteiro, Liana
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Kischinhevsky, Marcelo
Ferreira, Gustavo
Góes, Claudia
Seidel, Artur
Monteiro, Liana
dc.subject.por.fl_str_mv Rádio
programação musical
curadoria
automação
mediação algorítmica
topic Rádio
programação musical
curadoria
automação
mediação algorítmica
description This article investigates the process of building a radio programming, increasingly tensioned between two poles: human curation and the algorithmic mediation of automation software. We propose a discussion on the roles played by categories such as musical genres, diversity and repetition. The argument is based on the premise that music remains central to radio at a time of transition in media industries. This time of new intermediacy consolidation is marked by streaming services in which human curation has progressively given way to sophisticated automation systems, reorganizing music listening on a large scale.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-03-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
revisão de literatura
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/144
10.18568/cmc.v18i51.2216
url https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/144
identifier_str_mv 10.18568/cmc.v18i51.2216
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/144/pdf
https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/144/pdf_1
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Comunicação Mídia e Consumo
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Comunicação Mídia e Consumo
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola Superior de Propaganda e Marketing
publisher.none.fl_str_mv Escola Superior de Propaganda e Marketing
dc.source.none.fl_str_mv Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 18 No. 51 (2021): JANEIRO/ABRIL; 165
Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 18 Núm. 51 (2021): JANEIRO/ABRIL; 165
Comunicação Mídia e Consumo; v. 18 n. 51 (2021): JANEIRO/ABRIL; 165
1983-7070
10.18568/cmc.v18i51
reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)
instacron:ESPM
instname_str Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)
instacron_str ESPM
institution ESPM
reponame_str Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
collection Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
repository.name.fl_str_mv Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)
repository.mail.fl_str_mv thoff@espm.br||revistacmc@espm.br
_version_ 1793890300700131328