A literatura bíblica como proposta didático-pedagógica na construção da personalidade infantil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Mailde Pinto Brandão de
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST
Texto Completo: http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/299
Resumo: The study discusses the Bible as literature and analyses its didactic and pedagogical proposal for making the child personality. It aims achieve its proposal through a historical redemption of the child in the western society and its construction process within the educational programs, where literature stands out, as pedagogical proposal for instruction. Literature has always influenced society and, for children, it is an allied required for constructing reality by symbolic representation discussed by the histories narrative art. The Bible is currently the oldest literature most read, and it attracts and catches readers for many reasons. Such a complex book may serve as pedagogic document of child education. Its beauty lies in the fact that it is a web of stories, where there is no clear line between supernatural and natural. God is the Hero, who fights against villains. God is the possibility of redeeming life. Because of the character God, chaos may be reestablished and harmony can start reigning again. The Bible is this, a web, where God, anti-gods, heroes, anti-heroes, apocalyptic monsters, chaos, abysms, heavens, hells, pain, suffering, peace, harmony etc., provide the narrator material enough to make stories, where God is always the Redeemer, which enables the construction of a reality leading to a safe life.
id EST_a7440b645b604b34d717de96a35e649b
oai_identifier_str oai:dspace.est.edu.br:BR-SlFE/299
network_acronym_str EST
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST
repository_id_str
spelling 2016-06-17T20:30:53Z2012-06-102016-06-17T20:30:53Z2012-02-05OLIVEIRA, Mailde Pinto Brandão de. A literatura bíblica como proposta didático-pedagógica na construção da personalidade infantil. 2012. 63 f. Dissertação (Mestrado em Teologia) - Faculdades EST, São Leopoldo, 2012.http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/299The study discusses the Bible as literature and analyses its didactic and pedagogical proposal for making the child personality. It aims achieve its proposal through a historical redemption of the child in the western society and its construction process within the educational programs, where literature stands out, as pedagogical proposal for instruction. Literature has always influenced society and, for children, it is an allied required for constructing reality by symbolic representation discussed by the histories narrative art. The Bible is currently the oldest literature most read, and it attracts and catches readers for many reasons. Such a complex book may serve as pedagogic document of child education. Its beauty lies in the fact that it is a web of stories, where there is no clear line between supernatural and natural. God is the Hero, who fights against villains. God is the possibility of redeeming life. Because of the character God, chaos may be reestablished and harmony can start reigning again. The Bible is this, a web, where God, anti-gods, heroes, anti-heroes, apocalyptic monsters, chaos, abysms, heavens, hells, pain, suffering, peace, harmony etc., provide the narrator material enough to make stories, where God is always the Redeemer, which enables the construction of a reality leading to a safe life.O estudo discute a Bíblia como literatura e analisa sua proposta didático-pedagógica na formação da personalidade infantil. Busca alcançar sua proposta fazendo um resgate histórico da criança na sociedade ocidental e seu processo de construção dentro dos programas educativos, onde a literatura tem destacado papel como proposta pedagógica de formação. A literatura sempre teve influência na sociedade e para o mundo infantil é uma aliada necessária na construção da realidade por meio da representação simbólica discutida pela arte narrativa das histórias. A Bíblia é a literatura antiga mais lida na atualidade, atrai e prende os leitores por muitos motivos. Um livro tão complexo em sua estrutura pode servir de documento pedagógico de formação infantil. Sua beleza está no fato de ser ela um tecido de histórias, onde não existe uma linha muita nítida entre o sobrenatural e o natural. Deus é o Herói, que trava sua batalha contra os vilões. Deus é a possibilidade de resgate da vida. Por causa da personagem Deus o caos pode ser restabelecido e a harmonia voltar a reinar. A Bíblia, enfim, é isso, um tecido, onde Deus, anti-deuses, heróis, anti-heróis, vilões, monstros apocalípticos, caos, abismos, paraísos, infernos, dor, sofrimento, paz, harmonia, etc., dão ao narrador materiais suficientes para tecer histórias, onde Deus é sempre o Resgatador, o que possibilita a construção de uma realidade que conduz a uma vida segura.Made available in DSpace on 2016-06-17T20:30:53Z (GMT). No. of bitstreams: 1 oliveira_mpb_tmp209.pdf: 311256 bytes, checksum: 86f7ec7f5b126d29041d49d6c2703b8d (MD5) Previous issue date: 2012-02-05application/pdfporFaculdades ESTPrograma de TeologiaESTBRTeologiaCriançaBíbliaLiteraturaÉTICA, TEOLOGIA e EDUCAÇÃOChildBibleLiteratureCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIAA literatura bíblica como proposta didático-pedagógica na construção da personalidade infantilinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisKlein, Remihttp://lattes.cnpq.br/6363213953832880Oliveira, Mailde Pinto Brandão deinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do ESTinstname:Faculdades ESTinstacron:ESTTEXToliveira_mpb_tmp209.pdf.txtoliveira_mpb_tmp209.pdf.txtExtracted texttext/plain143929http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/299/2/oliveira_mpb_tmp209.pdf.txtb9df1aa1a8aa8734e0728bb3d8332514MD52ORIGINALoliveira_mpb_tmp209.pdfapplication/pdf311256http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/299/1/oliveira_mpb_tmp209.pdf86f7ec7f5b126d29041d49d6c2703b8dMD51BR-SlFE/2992016-06-18 03:13:42.104oai:dspace.est.edu.br:BR-SlFE/299Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://dspace.est.edu.br:8080/jspui/http://tede.est.edu.br/tede/tde_oai/oai3.phpbiblioteca@est.edu.br||opendoar:2016-06-18T06:13:42Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST - Faculdades ESTfalse
dc.title.por.fl_str_mv A literatura bíblica como proposta didático-pedagógica na construção da personalidade infantil
title A literatura bíblica como proposta didático-pedagógica na construção da personalidade infantil
spellingShingle A literatura bíblica como proposta didático-pedagógica na construção da personalidade infantil
Oliveira, Mailde Pinto Brandão de
Criança
Bíblia
Literatura
ÉTICA, TEOLOGIA e EDUCAÇÃO
Child
Bible
Literature
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA
title_short A literatura bíblica como proposta didático-pedagógica na construção da personalidade infantil
title_full A literatura bíblica como proposta didático-pedagógica na construção da personalidade infantil
title_fullStr A literatura bíblica como proposta didático-pedagógica na construção da personalidade infantil
title_full_unstemmed A literatura bíblica como proposta didático-pedagógica na construção da personalidade infantil
title_sort A literatura bíblica como proposta didático-pedagógica na construção da personalidade infantil
author Oliveira, Mailde Pinto Brandão de
author_facet Oliveira, Mailde Pinto Brandão de
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Klein, Remi
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6363213953832880
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Mailde Pinto Brandão de
contributor_str_mv Klein, Remi
dc.subject.por.fl_str_mv Criança
Bíblia
Literatura
ÉTICA, TEOLOGIA e EDUCAÇÃO
topic Criança
Bíblia
Literatura
ÉTICA, TEOLOGIA e EDUCAÇÃO
Child
Bible
Literature
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA
dc.subject.eng.fl_str_mv Child
Bible
Literature
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA
description The study discusses the Bible as literature and analyses its didactic and pedagogical proposal for making the child personality. It aims achieve its proposal through a historical redemption of the child in the western society and its construction process within the educational programs, where literature stands out, as pedagogical proposal for instruction. Literature has always influenced society and, for children, it is an allied required for constructing reality by symbolic representation discussed by the histories narrative art. The Bible is currently the oldest literature most read, and it attracts and catches readers for many reasons. Such a complex book may serve as pedagogic document of child education. Its beauty lies in the fact that it is a web of stories, where there is no clear line between supernatural and natural. God is the Hero, who fights against villains. God is the possibility of redeeming life. Because of the character God, chaos may be reestablished and harmony can start reigning again. The Bible is this, a web, where God, anti-gods, heroes, anti-heroes, apocalyptic monsters, chaos, abysms, heavens, hells, pain, suffering, peace, harmony etc., provide the narrator material enough to make stories, where God is always the Redeemer, which enables the construction of a reality leading to a safe life.
publishDate 2012
dc.date.available.fl_str_mv 2012-06-10
2016-06-17T20:30:53Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2012-02-05
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-06-17T20:30:53Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv OLIVEIRA, Mailde Pinto Brandão de. A literatura bíblica como proposta didático-pedagógica na construção da personalidade infantil. 2012. 63 f. Dissertação (Mestrado em Teologia) - Faculdades EST, São Leopoldo, 2012.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/299
identifier_str_mv OLIVEIRA, Mailde Pinto Brandão de. A literatura bíblica como proposta didático-pedagógica na construção da personalidade infantil. 2012. 63 f. Dissertação (Mestrado em Teologia) - Faculdades EST, São Leopoldo, 2012.
url http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/299
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdades EST
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Teologia
dc.publisher.initials.fl_str_mv EST
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Teologia
publisher.none.fl_str_mv Faculdades EST
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST
instname:Faculdades EST
instacron:EST
instname_str Faculdades EST
instacron_str EST
institution EST
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST
bitstream.url.fl_str_mv http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/299/2/oliveira_mpb_tmp209.pdf.txt
http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/299/1/oliveira_mpb_tmp209.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv b9df1aa1a8aa8734e0728bb3d8332514
86f7ec7f5b126d29041d49d6c2703b8d
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST - Faculdades EST
repository.mail.fl_str_mv biblioteca@est.edu.br||
_version_ 1797421388289540096