Didactics of mathematics in training courses for teachers and educators
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/5045 |
Resumo: | The Bologna Process aimed at restructuring European Higher Education, improving its quality training and standardization. However, these objectives have not been fulfilled, yet. The training of early childhood educators and primary school teachers is dissimilar, namely, in the skills demanded, the access to the courses and the degree requirements. We analyzed, specifically, the syllabuses of the courses, taking into account the didactics of mathematics. We concluded that these syllabuses differ greatly concerning the (in)dependence of the courses, their distribution, number of European Credit Transfer System (ECTS), aims, program content, teaching methodology, system of assessment and bibliography proposed. |
id |
FCC-1_28469ea0d6595c6f214b8d83c3c2c2cf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/5045 |
network_acronym_str |
FCC-1 |
network_name_str |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Didactics of mathematics in training courses for teachers and educatorsDidáctica de las matemáticas en grados de maestro de educación infantil e primariaDidactique des mathématiques en cours de formation pour les éducateurs et les enseignantsDidática da matemática em cursos de formação de educadores e professoresMatemáticaFormación de ProfesoresEducación InfantilEducación PrimariaMathèmatiqueFormation des EnseignantsÉducation PréscolaireÉducation PrimaireMathematicsTeacher EducationEarly Childhood EducationPrimary EducationMatemáticaFormação de ProfessoresEducação InfantilEnsino FundamentalFormação de ProfessoresFormação de EducadoresCursosDidáticaThe Bologna Process aimed at restructuring European Higher Education, improving its quality training and standardization. However, these objectives have not been fulfilled, yet. The training of early childhood educators and primary school teachers is dissimilar, namely, in the skills demanded, the access to the courses and the degree requirements. We analyzed, specifically, the syllabuses of the courses, taking into account the didactics of mathematics. We concluded that these syllabuses differ greatly concerning the (in)dependence of the courses, their distribution, number of European Credit Transfer System (ECTS), aims, program content, teaching methodology, system of assessment and bibliography proposed. El proceso de Bolonia buscaba la reestructuración de la educación superior en Europa, proporcionando una formación de calidad y su homogeneidad. Sin embargo, los objetivos aún no se han alcanzado. La formación de los maestros de Educación Infantil y de Primaria es desigual en lo que se refiere a cualificaciones requeridas, acceso y programas de estudios oficiales. Sobre éstos, se analizaron en particular, los diseños curriculares de las asignaturas relacionadas con Didáctica de las Matemáticas. Concluimos, esencialmente, que existe una gran diversidade de situaciones en lo concerniente a: (in)dependencia de las asignaturas; su distribución en el programa de estudios; número de ECTS; objetivos que persiguen; contenidos programados; metodologías; evaluación del aprendizaje y bibliografia recomendada. Le Processus de Bologne avait pour but de restructurer l’Enseignement Supérieur européen, afin de garantir une formation uniforme et de meilleure qualité. Cet objectif n’a cependant pas encore été atteint. La formation des éducateurs de l’enfance et des enseignants des premières années scolaires est disparate en termes de prérequis, de l’accès aux cours et leur cartographie. Dans le cadre de ces cours, les programmes des disciplines liées à la didactique des mathématiques on été particulièrement analysés. On a conclu qu’il existait de grandes variations concernant l’(in)dépendance des disciplines, leur distribution dans les cours, le nombre d’ECTS, leurs objectifs, les contenus des programmes, les méthodologies, l’évaluation des apprentissages et la bibliographie recommandée. O Processo Bolonha visou a reestruturar o ensino superior europeu, intensificando uma formação de qualidade e a sua uniformização. Mas esse objetivo ainda não foi alcançado. A formação dos Educadores de Infância e Professores dos anos iniciais de escolaridade é díspar, designadamente em termos das habilitações exigidas e do acesso aos cursos e sua cartografia. No que se refere a esses cursos, foram analisados, em particular, os programas das unidades curriculares relacionadas com a didática da matemática. Conclui-se principalmente pela diversidade de situações no que concerne: à (in)dependência das disciplinas; à sua distribuição no curso; ao número de European Credit Transfer System (ECTS); aos objetivos que perseguem; aos conteúdos programáticos; às metodologias e avaliação das aprendizagens preconizadas; e à bibliografia proposta.Fundação Carlos Chagas2018-07-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/5045Cadernos de Pesquisa; Vol. 48 No. 168: abr./jun.2018; 532-549Cadernos de Pesquisa; Vol. 48 Núm. 168: abr./jun.2018; 532-549Cadernos de Pesquisa; Vol. 48 No. 168: abr./jun.2018; 532-549Cadernos de Pesquisa; v. 48 n. 168: abr./jun.2018; 532-5491980-53140100-1574reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/5045/pdfCopyright (c) 2018 Cadernos de Pesquisahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCabrita, Isabel2022-12-01T15:25:15Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/5045Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/indexhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br1980-53140100-1574opendoar:2022-12-01T15:25:15Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Didactics of mathematics in training courses for teachers and educators Didáctica de las matemáticas en grados de maestro de educación infantil e primaria Didactique des mathématiques en cours de formation pour les éducateurs et les enseignants Didática da matemática em cursos de formação de educadores e professores |
title |
Didactics of mathematics in training courses for teachers and educators |
spellingShingle |
Didactics of mathematics in training courses for teachers and educators Cabrita, Isabel Matemática Formación de Profesores Educación Infantil Educación Primaria Mathèmatique Formation des Enseignants Éducation Préscolaire Éducation Primaire Mathematics Teacher Education Early Childhood Education Primary Education Matemática Formação de Professores Educação Infantil Ensino Fundamental Formação de Professores Formação de Educadores Cursos Didática |
title_short |
Didactics of mathematics in training courses for teachers and educators |
title_full |
Didactics of mathematics in training courses for teachers and educators |
title_fullStr |
Didactics of mathematics in training courses for teachers and educators |
title_full_unstemmed |
Didactics of mathematics in training courses for teachers and educators |
title_sort |
Didactics of mathematics in training courses for teachers and educators |
author |
Cabrita, Isabel |
author_facet |
Cabrita, Isabel |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cabrita, Isabel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Matemática Formación de Profesores Educación Infantil Educación Primaria Mathèmatique Formation des Enseignants Éducation Préscolaire Éducation Primaire Mathematics Teacher Education Early Childhood Education Primary Education Matemática Formação de Professores Educação Infantil Ensino Fundamental Formação de Professores Formação de Educadores Cursos Didática |
topic |
Matemática Formación de Profesores Educación Infantil Educación Primaria Mathèmatique Formation des Enseignants Éducation Préscolaire Éducation Primaire Mathematics Teacher Education Early Childhood Education Primary Education Matemática Formação de Professores Educação Infantil Ensino Fundamental Formação de Professores Formação de Educadores Cursos Didática |
description |
The Bologna Process aimed at restructuring European Higher Education, improving its quality training and standardization. However, these objectives have not been fulfilled, yet. The training of early childhood educators and primary school teachers is dissimilar, namely, in the skills demanded, the access to the courses and the degree requirements. We analyzed, specifically, the syllabuses of the courses, taking into account the didactics of mathematics. We concluded that these syllabuses differ greatly concerning the (in)dependence of the courses, their distribution, number of European Credit Transfer System (ECTS), aims, program content, teaching methodology, system of assessment and bibliography proposed. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-07-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/5045 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/5045 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/5045/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Cadernos de Pesquisa https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Cadernos de Pesquisa https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos de Pesquisa; Vol. 48 No. 168: abr./jun.2018; 532-549 Cadernos de Pesquisa; Vol. 48 Núm. 168: abr./jun.2018; 532-549 Cadernos de Pesquisa; Vol. 48 No. 168: abr./jun.2018; 532-549 Cadernos de Pesquisa; v. 48 n. 168: abr./jun.2018; 532-549 1980-5314 0100-1574 reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
collection |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
cadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br |
_version_ |
1795330315957305344 |