Didactics of mathematics in training courses for teachers and educators

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cabrita, Isabel
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/5045
Resumo: The Bologna Process aimed at restructuring European Higher Education, improving its quality training and standardization. However, these objectives have not been fulfilled, yet. The training of early childhood educators and primary school teachers is dissimilar, namely, in the skills demanded, the access to the courses and the degree requirements. We analyzed, specifically, the syllabuses of the courses, taking into account the didactics of mathematics. We concluded that these syllabuses differ greatly concerning the (in)dependence of the courses, their distribution, number of European Credit Transfer System (ECTS), aims, program content, teaching methodology, system of assessment and bibliography proposed. 
id FCC-1_28469ea0d6595c6f214b8d83c3c2c2cf
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/5045
network_acronym_str FCC-1
network_name_str Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
repository_id_str
spelling Didactics of mathematics in training courses for teachers and educatorsDidáctica de las matemáticas en grados de maestro de educación infantil e primariaDidactique des mathématiques en cours de formation pour les éducateurs et les enseignantsDidática da matemática em cursos de formação de educadores e professoresMatemáticaFormación de ProfesoresEducación InfantilEducación PrimariaMathèmatiqueFormation des EnseignantsÉducation PréscolaireÉducation PrimaireMathematicsTeacher EducationEarly Childhood EducationPrimary EducationMatemáticaFormação de ProfessoresEducação InfantilEnsino FundamentalFormação de ProfessoresFormação de EducadoresCursosDidáticaThe Bologna Process aimed at restructuring European Higher Education, improving its quality training and standardization. However, these objectives have not been fulfilled, yet. The training of early childhood educators and primary school teachers is dissimilar, namely, in the skills demanded, the access to the courses and the degree requirements. We analyzed, specifically, the syllabuses of the courses, taking into account the didactics of mathematics. We concluded that these syllabuses differ greatly concerning the (in)dependence of the courses, their distribution, number of European Credit Transfer System (ECTS), aims, program content, teaching methodology, system of assessment and bibliography proposed. El proceso de Bolonia buscaba la reestructuración de la educación superior en Europa, proporcionando una formación de calidad y su homogeneidad. Sin embargo, los objetivos aún no se han alcanzado. La formación de los maestros de Educación Infantil y de Primaria es desigual en lo que se refiere a cualificaciones requeridas, acceso y programas de estudios oficiales. Sobre éstos, se analizaron en particular, los diseños curriculares de las asignaturas relacionadas con Didáctica de las Matemáticas. Concluimos, esencialmente, que existe una gran diversidade de situaciones en lo concerniente a: (in)dependencia de las asignaturas; su distribución en el programa de estudios; número de ECTS; objetivos que persiguen; contenidos programados; metodologías; evaluación del aprendizaje y bibliografia recomendada. Le Processus de Bologne avait pour but de restructurer l’Enseignement Supérieur européen, afin de garantir une formation uniforme et de meilleure qualité. Cet objectif n’a cependant pas encore été atteint. La formation des éducateurs de l’enfance et des enseignants des premières années scolaires est disparate en termes de prérequis, de l’accès aux cours et leur cartographie. Dans le cadre de ces cours, les programmes des disciplines liées à la didactique des mathématiques on été particulièrement analysés. On a conclu qu’il existait de grandes variations concernant l’(in)dépendance des disciplines, leur distribution dans les cours, le nombre d’ECTS, leurs objectifs, les contenus des programmes, les méthodologies, l’évaluation des apprentissages et la bibliographie recommandée. O Processo Bolonha visou a reestruturar o ensino superior europeu, intensificando uma formação de qualidade e a sua uniformização. Mas esse objetivo ainda não foi alcançado. A formação dos Educadores de Infância e Professores dos anos iniciais de escolaridade é díspar, designadamente em termos das habilitações exigidas e do acesso aos cursos e sua cartografia. No que se refere a esses cursos, foram analisados, em particular, os programas das unidades curriculares relacionadas com a didática da matemática. Conclui-se principalmente pela diversidade de situações no que concerne: à (in)dependência das disciplinas; à sua distribuição no curso; ao número de European Credit Transfer System (ECTS); aos objetivos que perseguem; aos conteúdos programáticos; às metodologias e avaliação das aprendizagens preconizadas; e à bibliografia proposta.Fundação Carlos Chagas2018-07-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/5045Cadernos de Pesquisa; Vol. 48 No. 168: abr./jun.2018; 532-549Cadernos de Pesquisa; Vol. 48 Núm. 168: abr./jun.2018; 532-549Cadernos de Pesquisa; Vol. 48 No. 168: abr./jun.2018; 532-549Cadernos de Pesquisa; v. 48 n. 168: abr./jun.2018; 532-5491980-53140100-1574reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/5045/pdfCopyright (c) 2018 Cadernos de Pesquisahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCabrita, Isabel2022-12-01T15:25:15Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/5045Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/indexhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br1980-53140100-1574opendoar:2022-12-01T15:25:15Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Didactics of mathematics in training courses for teachers and educators
Didáctica de las matemáticas en grados de maestro de educación infantil e primaria
Didactique des mathématiques en cours de formation pour les éducateurs et les enseignants
Didática da matemática em cursos de formação de educadores e professores
title Didactics of mathematics in training courses for teachers and educators
spellingShingle Didactics of mathematics in training courses for teachers and educators
Cabrita, Isabel
Matemática
Formación de Profesores
Educación Infantil
Educación Primaria
Mathèmatique
Formation des Enseignants
Éducation Préscolaire
Éducation Primaire
Mathematics
Teacher Education
Early Childhood Education
Primary Education
Matemática
Formação de Professores
Educação Infantil
Ensino Fundamental
Formação de Professores
Formação de Educadores
Cursos
Didática
title_short Didactics of mathematics in training courses for teachers and educators
title_full Didactics of mathematics in training courses for teachers and educators
title_fullStr Didactics of mathematics in training courses for teachers and educators
title_full_unstemmed Didactics of mathematics in training courses for teachers and educators
title_sort Didactics of mathematics in training courses for teachers and educators
author Cabrita, Isabel
author_facet Cabrita, Isabel
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cabrita, Isabel
dc.subject.por.fl_str_mv Matemática
Formación de Profesores
Educación Infantil
Educación Primaria
Mathèmatique
Formation des Enseignants
Éducation Préscolaire
Éducation Primaire
Mathematics
Teacher Education
Early Childhood Education
Primary Education
Matemática
Formação de Professores
Educação Infantil
Ensino Fundamental
Formação de Professores
Formação de Educadores
Cursos
Didática
topic Matemática
Formación de Profesores
Educación Infantil
Educación Primaria
Mathèmatique
Formation des Enseignants
Éducation Préscolaire
Éducation Primaire
Mathematics
Teacher Education
Early Childhood Education
Primary Education
Matemática
Formação de Professores
Educação Infantil
Ensino Fundamental
Formação de Professores
Formação de Educadores
Cursos
Didática
description The Bologna Process aimed at restructuring European Higher Education, improving its quality training and standardization. However, these objectives have not been fulfilled, yet. The training of early childhood educators and primary school teachers is dissimilar, namely, in the skills demanded, the access to the courses and the degree requirements. We analyzed, specifically, the syllabuses of the courses, taking into account the didactics of mathematics. We concluded that these syllabuses differ greatly concerning the (in)dependence of the courses, their distribution, number of European Credit Transfer System (ECTS), aims, program content, teaching methodology, system of assessment and bibliography proposed. 
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-07-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/5045
url https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/5045
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/5045/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Cadernos de Pesquisa
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Cadernos de Pesquisa
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos de Pesquisa; Vol. 48 No. 168: abr./jun.2018; 532-549
Cadernos de Pesquisa; Vol. 48 Núm. 168: abr./jun.2018; 532-549
Cadernos de Pesquisa; Vol. 48 No. 168: abr./jun.2018; 532-549
Cadernos de Pesquisa; v. 48 n. 168: abr./jun.2018; 532-549
1980-5314
0100-1574
reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
collection Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
repository.name.fl_str_mv Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv cadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br
_version_ 1795330315957305344