Professional development indicators in teaching: construction, assessment and uses

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Leal, Paulo Henrique
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Reali, Aline Maria de Medeiros Rodrigues
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2859
Resumo: This article presents some ideas concerning the construction of educational indicators related to teacher professional development, evaluation of the composition of the knowledge base for teaching and for teaching professional practice and their role in the definition of public policies for teacher training. Data obtained in an investigation aimed at characterizing the levels of proficiency in teaching of an experienced Physical Education teacher are presented and discussed, considering that the construction and development of the teaching career is characterized by diverse stages and involve different processes of professional learning. The data obtained can be understood as a set of professional teaching development indicators, since they relate to the knowledge needed for teaching and for the professional teaching career, in view of the place and aspects of the professional career of the teacher investigated.  
id FCC-2_025f0eefd4fa9261fcd967cce93ad5b6
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/2859
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Professional development indicators in teaching: construction, assessment and usesIndicadores de desarrollo profesional de la docencia: construcción, evaluación y usosIndicadores de desenvolvimento profissional da docência: construção, avaliação e usosDesenvolvimento profissionalFormação de professoresFormação profissionalEducação FísicaDocênciaProfessional developmentTeacher trainingProfessional trainingPhysical EducationDesarrollo professionalFormación de professoresFormación professionalEducación FísicaThis article presents some ideas concerning the construction of educational indicators related to teacher professional development, evaluation of the composition of the knowledge base for teaching and for teaching professional practice and their role in the definition of public policies for teacher training. Data obtained in an investigation aimed at characterizing the levels of proficiency in teaching of an experienced Physical Education teacher are presented and discussed, considering that the construction and development of the teaching career is characterized by diverse stages and involve different processes of professional learning. The data obtained can be understood as a set of professional teaching development indicators, since they relate to the knowledge needed for teaching and for the professional teaching career, in view of the place and aspects of the professional career of the teacher investigated.  En este artículo se abordan algunas ideas relativas a la construcción de indicadores educativos referentes al desarrollo profesional docente, a la evaluación de la composición de la base de conocimiento para la enseñanza y el ejercicio profesional de la docencia y su utilidad para definir políticas públicas de formación de profesores. Se presentan y discuten algunos datos obtenidos en una investigación cuyo propósito general fue el de caracterizar niveles de proficiencia para la enseñanza de un profesor  de Educación  Física  experimentado,  considerando que la construcción y el desarrollo de la carrera docente presentan estadios diversificados e implican distintos procesos de aprendizaje profesional. Los datos obtenidos se pueden comprender como un conjunto de indicadores de desarrollo profesional de la docencia, ya que se relacionan con los conocimientos necesarios para enseñar y ejercer profesionalmente la docencia, teniendo en cuenta el sitio de actuación y aspectos de la trayectoria profesional del profesor investigado.  Neste artigo, abordam-se algumas ideias relativas à construção de indicadores educacionais referentes ao desenvolvimento profissional docente, à avaliação da composição da base de conhecimento para o ensino e para o exercício profissional da docência e sua utilidade para a definição de políticas públicas de formação de professores. Apresentam-se e discutem-se alguns dados obtidos numa investigação que teve como propósito geral caracterizar níveis de proficiência para o ensino de um professor de Educação Física experiente, considerando que a construção e o desenvolvimento da carreira docente apresentam estágios diversificados e envolvem diferentes processos de aprendizagem profissional. Os dados obtidos podem ser compreendidos como um conjunto de indicadores de desenvolvimento profissional da docência, já que se relacionam aos conhecimentos necessários para o ensino e para o exercício profissional da docência, tendo em vista o local de atuação e aspectos da trajetória profissional do professor investigado. Fundação Carlos Chagas2015-06-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/285910.18222/eae266102859Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 61: jan./abr.2015; 82-122Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 Núm. 61: jan./abr.2015; 82-122Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 61: jan./abr.2015; 82-122Estudos em Avaliação Educacional; V. 26 N. 61: jan./abr.2015; 82-122Estudos em Avaliação Educacional; v. 26 n. 61: jan./abr.2015; 82-1221984-932X0103-683110.18222/eae.v26i61reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2859/2957Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessLeal, Paulo HenriqueReali, Aline Maria de Medeiros Rodrigues2023-10-06T21:23:25Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/2859Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2023-10-06T21:23:25Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Professional development indicators in teaching: construction, assessment and uses
Indicadores de desarrollo profesional de la docencia: construcción, evaluación y usos
Indicadores de desenvolvimento profissional da docência: construção, avaliação e usos
title Professional development indicators in teaching: construction, assessment and uses
spellingShingle Professional development indicators in teaching: construction, assessment and uses
Leal, Paulo Henrique
Desenvolvimento profissional
Formação de professores
Formação profissional
Educação Física
Docência
Professional development
Teacher training
Professional training
Physical Education
Desarrollo professional
Formación de professores
Formación professional
Educación Física
title_short Professional development indicators in teaching: construction, assessment and uses
title_full Professional development indicators in teaching: construction, assessment and uses
title_fullStr Professional development indicators in teaching: construction, assessment and uses
title_full_unstemmed Professional development indicators in teaching: construction, assessment and uses
title_sort Professional development indicators in teaching: construction, assessment and uses
author Leal, Paulo Henrique
author_facet Leal, Paulo Henrique
Reali, Aline Maria de Medeiros Rodrigues
author_role author
author2 Reali, Aline Maria de Medeiros Rodrigues
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Leal, Paulo Henrique
Reali, Aline Maria de Medeiros Rodrigues
dc.subject.por.fl_str_mv Desenvolvimento profissional
Formação de professores
Formação profissional
Educação Física
Docência
Professional development
Teacher training
Professional training
Physical Education
Desarrollo professional
Formación de professores
Formación professional
Educación Física
topic Desenvolvimento profissional
Formação de professores
Formação profissional
Educação Física
Docência
Professional development
Teacher training
Professional training
Physical Education
Desarrollo professional
Formación de professores
Formación professional
Educación Física
description This article presents some ideas concerning the construction of educational indicators related to teacher professional development, evaluation of the composition of the knowledge base for teaching and for teaching professional practice and their role in the definition of public policies for teacher training. Data obtained in an investigation aimed at characterizing the levels of proficiency in teaching of an experienced Physical Education teacher are presented and discussed, considering that the construction and development of the teaching career is characterized by diverse stages and involve different processes of professional learning. The data obtained can be understood as a set of professional teaching development indicators, since they relate to the knowledge needed for teaching and for the professional teaching career, in view of the place and aspects of the professional career of the teacher investigated.  
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-06-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2859
10.18222/eae266102859
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2859
identifier_str_mv 10.18222/eae266102859
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2859/2957
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacional
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacional
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 61: jan./abr.2015; 82-122
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 Núm. 61: jan./abr.2015; 82-122
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 61: jan./abr.2015; 82-122
Estudos em Avaliação Educacional; V. 26 N. 61: jan./abr.2015; 82-122
Estudos em Avaliação Educacional; v. 26 n. 61: jan./abr.2015; 82-122
1984-932X
0103-6831
10.18222/eae.v26i61
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332421945655296