External assessment: implications for school assessment

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alvernaz, Aline
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Souza, Nádia M. P., Henrique, José
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6778
Resumo: This study aimed to verify the implications of external assessment in the assessment practices of the teaching-learning process in schools. For this qualitative study, ten teachers from two schools in the state education network of Rio de Janeiro were selected. One of the schools reached the goals established by the network and received a salary bonus for the teachers. Data were collected through semi-structured interviews. The results reveal a rigidifying of the assessment practices and an overvaluation of the objective tests that reproduce the patterns of the external assessments. There is a predominance of quantitative over qualitative aspects and the characterization of the essentially classificatory model of school assessment.
id FCC-2_190e5469fb83f87b7c6207a480c9a636
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/6778
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling External assessment: implications for school assessment Evaluación externa: implicaciones en la evaluación escolarAvaliação externa: implicações na avaliação escolar Evaluación ExternaEvaluación EscolarExternal Assessment School AssessmentAvaliação Externa Avaliação EscolarThis study aimed to verify the implications of external assessment in the assessment practices of the teaching-learning process in schools. For this qualitative study, ten teachers from two schools in the state education network of Rio de Janeiro were selected. One of the schools reached the goals established by the network and received a salary bonus for the teachers. Data were collected through semi-structured interviews. The results reveal a rigidifying of the assessment practices and an overvaluation of the objective tests that reproduce the patterns of the external assessments. There is a predominance of quantitative over qualitative aspects and the characterization of the essentially classificatory model of school assessment.El objetivo de este estudio fue el de verificar las implicaciones de la evaluación externa en las prácticas de evaluación del proceso de enseñanza-aprendizaje en las escuelas. La investigación es cualitativa y han sido seleccionados diez docentes provenientes de dos escuelas de la red estadual de educación de Rio de Janeiro, siendo que una de e llas a lcanzó l as metas e stablecidas p or l a r ed y r ecibió b onificación s alarial para los profesores. Los datos han sido recogidos por medio de entrevistas semiestructuradas. Los resultados revelan un endurecimiento de las prácticas evaluativas y una supervaloración de las pruebas objetivas que reproducen los moldes de las evaluaciones externas. Predominan los aspectos cuantitativos sobre los cualitativos y la caracterización del modelo esencialmente clasificatorio de la evaluación escolar.O objetivo desta pesquisa foi verificar as implicações da avaliação externa nas práticas de avaliação do processo ensino-aprendizagem nas escolas. A pesquisa é qualitativa e foram selecionados dez professores oriundos de duas escolas da rede estadual de ensino do Rio de Janeiro, sendo que uma delas alcançou as metas estabelecidas pela rede e recebeu bonificação salarial para os professores. Os dados foram coletados mediante entrevistas semiestruturadas. Os resultados revelam um engessamento das práticas avaliativas e uma supervalorização dos testes objetivos que reproduzem os moldes das avaliações externas. Há predominância dos aspectos quantitativos sobre os qualitativos e a caracterização do modelo essencialmente classificatório da avaliação escolar.Fundação Carlos Chagas2021-12-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/677810.18222/eae.v32.6778Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e06778Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e06778Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e06778Estudos em Avaliação Educacional; V. 32 (2021); e06778Estudos em Avaliação Educacional; v. 32 (2021); e067781984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6778/4327Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlvernaz, AlineSouza, Nádia M. P.Henrique, José2021-12-22T18:49:07Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/6778Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2021-12-22T18:49:07Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv External assessment: implications for school assessment
Evaluación externa: implicaciones en la evaluación escolar
Avaliação externa: implicações na avaliação escolar
title External assessment: implications for school assessment
spellingShingle External assessment: implications for school assessment
Alvernaz, Aline
Evaluación Externa
Evaluación Escolar
External Assessment
School Assessment
Avaliação Externa
Avaliação Escolar
title_short External assessment: implications for school assessment
title_full External assessment: implications for school assessment
title_fullStr External assessment: implications for school assessment
title_full_unstemmed External assessment: implications for school assessment
title_sort External assessment: implications for school assessment
author Alvernaz, Aline
author_facet Alvernaz, Aline
Souza, Nádia M. P.
Henrique, José
author_role author
author2 Souza, Nádia M. P.
Henrique, José
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alvernaz, Aline
Souza, Nádia M. P.
Henrique, José
dc.subject.por.fl_str_mv Evaluación Externa
Evaluación Escolar
External Assessment
School Assessment
Avaliação Externa
Avaliação Escolar
topic Evaluación Externa
Evaluación Escolar
External Assessment
School Assessment
Avaliação Externa
Avaliação Escolar
description This study aimed to verify the implications of external assessment in the assessment practices of the teaching-learning process in schools. For this qualitative study, ten teachers from two schools in the state education network of Rio de Janeiro were selected. One of the schools reached the goals established by the network and received a salary bonus for the teachers. Data were collected through semi-structured interviews. The results reveal a rigidifying of the assessment practices and an overvaluation of the objective tests that reproduce the patterns of the external assessments. There is a predominance of quantitative over qualitative aspects and the characterization of the essentially classificatory model of school assessment.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6778
10.18222/eae.v32.6778
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6778
identifier_str_mv 10.18222/eae.v32.6778
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6778/4327
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e06778
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e06778
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e06778
Estudos em Avaliação Educacional; V. 32 (2021); e06778
Estudos em Avaliação Educacional; v. 32 (2021); e06778
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332423074971648