Influences of scientific initiation scholarship programs in graduate school

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lordelo, José Albertino Carvalho
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Argôlo, Rodrigo Ferrer de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2840
Resumo: This article analyzes the influence of scientific initiation scholarships in master’s degree courses at a federal institution of higher education. Four indicators were used to compare data from master’s degree senior students participating or not in scientific initiation   programs.   The study   population   was composed of 895 master’s senior students, of which 242 participated in scientific initiation programs, and 653 did not.  The results show a positive effect in the anticipation of the completion of postgraduate training, as well as in the involvement with the research and scientific production of graduates. The length of time for completion of the master’s degree was not influenced by participation in scientific initiation programs, compared to students who did not participate in these programs.
id FCC-2_46f4a7bc5475cac3ece6cd9ab372210a
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/2840
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Influences of scientific initiation scholarship programs in graduate schoolInfluencias de la iniciación científica en el postgradoInfluências da iniciação científica na pós-graduaçãoIniciação científicaPós-graduaçãoProdução técnico-científicaFormação científica.Iniciación científicaPostgradoProducción técnico-científicaFormación científica.Scientific initiationPostgraduate studiesTechnical and scientific productionScientific training.This article analyzes the influence of scientific initiation scholarships in master’s degree courses at a federal institution of higher education. Four indicators were used to compare data from master’s degree senior students participating or not in scientific initiation   programs.   The study   population   was composed of 895 master’s senior students, of which 242 participated in scientific initiation programs, and 653 did not.  The results show a positive effect in the anticipation of the completion of postgraduate training, as well as in the involvement with the research and scientific production of graduates. The length of time for completion of the master’s degree was not influenced by participation in scientific initiation programs, compared to students who did not participate in these programs.Este artículo evalúa la influencia de la iniciación científica en los cursos de maestría de una institución federal de educación superior. Se utilizaron cuatro indicadores para comparar los datos de alumnos que concluían cursos de maestría y que eran egresos  y no egresos  de la iniciación  científica.  La población del estudio fue de 895 concluyentes de maestrías, 242 egresos de programas de iniciación científica y 653 no egresos. Los resultados revelan un efecto positivo en la anticipación de la finalización  de la formación  postgraduada,  en la vinculación con la investigación y en la producción científica de los egresos. La iniciación científica no influyó en el tiempo de conclusión de la maestría, en comparación con el tiempo de conclusión de los no egresos.Este artigo avalia a influência da iniciação científica nos cursos de mestrado de uma instituição federal de ensino superior. Foram utilizados quatro indicadores para comparar os dados de concluintes de cursos de mestrado egressos e não egressos da iniciação científica. A população estudada foi constituída de 895 concluintes de mestrado, dos quais 242 eram egressos de programas de iniciação científica, e 653 eram não egressos. Os resultados revelam um efeito positivo na antecipação da realização da formação pós-graduada, na vinculação com a pesquisa e na produção científica dos egressos. A iniciação científica não teve influência sobre o tempo de conclusão do mestrado, comparado com o tempo de conclusão dos não egressos.Fundação Carlos Chagas2015-06-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/284010.18222/eae266102840Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 61: jan./abr.2015; 168-191Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 Núm. 61: jan./abr.2015; 168-191Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 61: jan./abr.2015; 168-191Estudos em Avaliação Educacional; V. 26 N. 61: jan./abr.2015; 168-191Estudos em Avaliação Educacional; v. 26 n. 61: jan./abr.2015; 168-1911984-932X0103-683110.18222/eae.v26i61reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2840/2960Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessLordelo, José Albertino CarvalhoArgôlo, Rodrigo Ferrer de2023-10-06T21:23:28Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/2840Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2023-10-06T21:23:28Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Influences of scientific initiation scholarship programs in graduate school
Influencias de la iniciación científica en el postgrado
Influências da iniciação científica na pós-graduação
title Influences of scientific initiation scholarship programs in graduate school
spellingShingle Influences of scientific initiation scholarship programs in graduate school
Lordelo, José Albertino Carvalho
Iniciação científica
Pós-graduação
Produção técnico-científica
Formação científica.
Iniciación científica
Postgrado
Producción técnico-científica
Formación científica.
Scientific initiation
Postgraduate studies
Technical and scientific production
Scientific training.
title_short Influences of scientific initiation scholarship programs in graduate school
title_full Influences of scientific initiation scholarship programs in graduate school
title_fullStr Influences of scientific initiation scholarship programs in graduate school
title_full_unstemmed Influences of scientific initiation scholarship programs in graduate school
title_sort Influences of scientific initiation scholarship programs in graduate school
author Lordelo, José Albertino Carvalho
author_facet Lordelo, José Albertino Carvalho
Argôlo, Rodrigo Ferrer de
author_role author
author2 Argôlo, Rodrigo Ferrer de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lordelo, José Albertino Carvalho
Argôlo, Rodrigo Ferrer de
dc.subject.por.fl_str_mv Iniciação científica
Pós-graduação
Produção técnico-científica
Formação científica.
Iniciación científica
Postgrado
Producción técnico-científica
Formación científica.
Scientific initiation
Postgraduate studies
Technical and scientific production
Scientific training.
topic Iniciação científica
Pós-graduação
Produção técnico-científica
Formação científica.
Iniciación científica
Postgrado
Producción técnico-científica
Formación científica.
Scientific initiation
Postgraduate studies
Technical and scientific production
Scientific training.
description This article analyzes the influence of scientific initiation scholarships in master’s degree courses at a federal institution of higher education. Four indicators were used to compare data from master’s degree senior students participating or not in scientific initiation   programs.   The study   population   was composed of 895 master’s senior students, of which 242 participated in scientific initiation programs, and 653 did not.  The results show a positive effect in the anticipation of the completion of postgraduate training, as well as in the involvement with the research and scientific production of graduates. The length of time for completion of the master’s degree was not influenced by participation in scientific initiation programs, compared to students who did not participate in these programs.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-06-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2840
10.18222/eae266102840
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2840
identifier_str_mv 10.18222/eae266102840
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2840/2960
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacional
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacional
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 61: jan./abr.2015; 168-191
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 Núm. 61: jan./abr.2015; 168-191
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 61: jan./abr.2015; 168-191
Estudos em Avaliação Educacional; V. 26 N. 61: jan./abr.2015; 168-191
Estudos em Avaliação Educacional; v. 26 n. 61: jan./abr.2015; 168-191
1984-932X
0103-6831
10.18222/eae.v26i61
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332421933072384