Evaluation and documentation in the cultural curriculum of Physical Education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5030 |
Resumo: | Evaluation covers one of the most controversial issues within the educational system. According to the curriculum in action, this practice acquires the most varied contours, assuming either a classificatory and excluding character or an investigative and analytical character. Adopting the latter implies disregarding quantification and the assignment of values for successful learning, as well as the classification of students. The purpose of this article is to analyze the function that the documentation acquires in the cultural curriculum of Physical Education. Thus, we scrutinized pedagogic documentation prepared by a teacher who works in a public school in São Paulo state, analyzing how didactic actions are reorganized according to the records of teaching activities and student responses. The results show the potential of documents as a resource for the evaluation of the work performed and the consequent reorientation of the route. |
id |
FCC-2_97e8d838ae1ee94ff04b54be3ac4c771 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/5030 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Evaluation and documentation in the cultural curriculum of Physical EducationEvaluación y registro en el currículo cultural de la Educación FísicaAvaliação e registro no currículo cultural da Educação FísicaEducação FísicaAvaliaçãoCurrículo CulturalRegistroRegistroEducación FísicaEvaluaciónCurrículo CulturalRegistro.Physical EducationEvaluationCultural CurriculumDocumentationEvaluation covers one of the most controversial issues within the educational system. According to the curriculum in action, this practice acquires the most varied contours, assuming either a classificatory and excluding character or an investigative and analytical character. Adopting the latter implies disregarding quantification and the assignment of values for successful learning, as well as the classification of students. The purpose of this article is to analyze the function that the documentation acquires in the cultural curriculum of Physical Education. Thus, we scrutinized pedagogic documentation prepared by a teacher who works in a public school in São Paulo state, analyzing how didactic actions are reorganized according to the records of teaching activities and student responses. The results show the potential of documents as a resource for the evaluation of the work performed and the consequent reorientation of the route. La evaluación abarca uno de los temas más controvertidos y polémicos dentro del sistema educativo. Según la actitud curricular, esta práctica adquiere los más variados contornos y puede asumir desde un carácter clasificatorio y excluyente hasta un carácter investigativo o analítico. Adoptar este segundo sesgo implica el desprendimiento de la cuantificación, de la atribución de valores para aprendizajes considerados exitosos y la clasificación de los estudiantes. El presente artículo tiene el objetivo de analizar la función que o registro adquiere en el currículo cultural de la Educación Física. Para ello, sometemos al escrutinio documentación pedagógica elaborada por un profesor que actúa en una escuela estadual de São Paulo, analizando cómo reorganiza sus acciones didácticas de acuerdo con los registros de las actividades de enseñanza y de las respuestas de los estudiantes. Los resultados ponen de manifiesto el potencial del registro como recurso para la evaluación del trabajo realizado y la consecuente reorientación de la ruta. A avaliação abarca um dos temas mais controversos e polêmicos dentro do sistema educacional. De acordo com a atitude curricular, essa prática adquire os mais variados contornos, podendo assumir desde um caráter classificatório e excludente, até um caráter investigativo ou analítico. Adotar esse segundo viés implica o desprendimento da quantificação, da atribuição de valores para aprendizagens ditas bem-sucedidas e a classificação dos estudantes. O presente artigo tem como objetivo analisar a função que o registro adquire no currículo cultural da Educação Física. Para tanto, submetemos ao escrutínio documentação pedagógica elaborada por um professor que atua em uma escola estadual paulista, analisando como reorganiza suas ações didáticas de acordo com os registros das atividades de ensino e das respostas dos estudantes. Os resultados evidenciam o potencial do registro como recurso para a avaliação do trabalho realizado e a consequente reorientação da rota.Fundação Carlos Chagas2021-05-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/503010.18222/eae.v29i72.5030Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 72 (2018): set./dez. 2018; 774-800Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 Núm. 72 (2018): set./dez. 2018; 774-800Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 72 (2018): set./dez. 2018; 774-800Estudos em Avaliação Educacional; V. 29 N. 72 (2018): set./dez. 2018; 774-800Estudos em Avaliação Educacional; v. 29 n. 72 (2018): set./dez. 2018; 774-8001984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5030/3700Copyright (c) 2018 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMüller, ArthurNeira, Marcos Garcia2021-05-21T13:37:35Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/5030Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2021-05-21T13:37:35Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Evaluation and documentation in the cultural curriculum of Physical Education Evaluación y registro en el currículo cultural de la Educación Física Avaliação e registro no currículo cultural da Educação Física |
title |
Evaluation and documentation in the cultural curriculum of Physical Education |
spellingShingle |
Evaluation and documentation in the cultural curriculum of Physical Education Müller, Arthur Educação Física Avaliação Currículo Cultural Registro Registro Educación Física Evaluación Currículo Cultural Registro. Physical Education Evaluation Cultural Curriculum Documentation |
title_short |
Evaluation and documentation in the cultural curriculum of Physical Education |
title_full |
Evaluation and documentation in the cultural curriculum of Physical Education |
title_fullStr |
Evaluation and documentation in the cultural curriculum of Physical Education |
title_full_unstemmed |
Evaluation and documentation in the cultural curriculum of Physical Education |
title_sort |
Evaluation and documentation in the cultural curriculum of Physical Education |
author |
Müller, Arthur |
author_facet |
Müller, Arthur Neira, Marcos Garcia |
author_role |
author |
author2 |
Neira, Marcos Garcia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Müller, Arthur Neira, Marcos Garcia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Física Avaliação Currículo Cultural Registro Registro Educación Física Evaluación Currículo Cultural Registro. Physical Education Evaluation Cultural Curriculum Documentation |
topic |
Educação Física Avaliação Currículo Cultural Registro Registro Educación Física Evaluación Currículo Cultural Registro. Physical Education Evaluation Cultural Curriculum Documentation |
description |
Evaluation covers one of the most controversial issues within the educational system. According to the curriculum in action, this practice acquires the most varied contours, assuming either a classificatory and excluding character or an investigative and analytical character. Adopting the latter implies disregarding quantification and the assignment of values for successful learning, as well as the classification of students. The purpose of this article is to analyze the function that the documentation acquires in the cultural curriculum of Physical Education. Thus, we scrutinized pedagogic documentation prepared by a teacher who works in a public school in São Paulo state, analyzing how didactic actions are reorganized according to the records of teaching activities and student responses. The results show the potential of documents as a resource for the evaluation of the work performed and the consequent reorientation of the route. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-05-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5030 10.18222/eae.v29i72.5030 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5030 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v29i72.5030 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5030/3700 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 72 (2018): set./dez. 2018; 774-800 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 Núm. 72 (2018): set./dez. 2018; 774-800 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 72 (2018): set./dez. 2018; 774-800 Estudos em Avaliação Educacional; V. 29 N. 72 (2018): set./dez. 2018; 774-800 Estudos em Avaliação Educacional; v. 29 n. 72 (2018): set./dez. 2018; 774-800 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332422586335232 |