Evaluation and documentation in the cultural curriculum of Physical Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Müller, Arthur
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Neira, Marcos Garcia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5030
Resumo: Evaluation covers one of the most controversial issues within the educational system. According to the curriculum in action, this practice acquires the most varied contours, assuming either a classificatory and excluding character or an investigative and analytical character. Adopting the latter implies disregarding quantification and the assignment of values for successful learning, as well as the classification of students. The purpose of this article is to analyze the function that the documentation acquires in the cultural curriculum of Physical Education. Thus, we scrutinized pedagogic documentation prepared by a teacher who works in a public school in São Paulo state, analyzing how didactic actions are reorganized according to the records of teaching activities and student responses. The results show the potential of documents as a resource for the evaluation of the work performed and the consequent reorientation of the route. 
id FCC-2_97e8d838ae1ee94ff04b54be3ac4c771
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/5030
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Evaluation and documentation in the cultural curriculum of Physical EducationEvaluación y registro en el currículo cultural de la Educación FísicaAvaliação e registro no currículo cultural da Educação FísicaEducação FísicaAvaliaçãoCurrículo CulturalRegistroRegistroEducación FísicaEvaluaciónCurrículo CulturalRegistro.Physical EducationEvaluationCultural CurriculumDocumentationEvaluation covers one of the most controversial issues within the educational system. According to the curriculum in action, this practice acquires the most varied contours, assuming either a classificatory and excluding character or an investigative and analytical character. Adopting the latter implies disregarding quantification and the assignment of values for successful learning, as well as the classification of students. The purpose of this article is to analyze the function that the documentation acquires in the cultural curriculum of Physical Education. Thus, we scrutinized pedagogic documentation prepared by a teacher who works in a public school in São Paulo state, analyzing how didactic actions are reorganized according to the records of teaching activities and student responses. The results show the potential of documents as a resource for the evaluation of the work performed and the consequent reorientation of the route. La evaluación abarca uno de los temas más controvertidos y polémicos dentro del sistema educativo. Según la actitud curricular, esta práctica adquiere los más variados contornos y puede asumir desde un carácter clasificatorio y excluyente hasta un carácter investigativo o analítico. Adoptar este segundo sesgo implica el desprendimiento de la cuantificación, de la atribución de valores para aprendizajes considerados exitosos y la clasificación de los estudiantes. El presente artículo tiene el objetivo de analizar la función que o registro adquiere en el currículo cultural de la Educación Física. Para ello, sometemos al escrutinio documentación pedagógica elaborada por un profesor que actúa en una escuela estadual de São Paulo, analizando cómo reorganiza sus acciones didácticas de acuerdo con los registros de las actividades de enseñanza y de las respuestas de los estudiantes. Los resultados ponen de manifiesto el potencial del registro como recurso para la evaluación del trabajo realizado y la consecuente reorientación de la ruta. A avaliação abarca um dos temas mais controversos e polêmicos dentro do sistema educacional. De acordo com a atitude curricular, essa prática adquire os mais variados contornos, podendo assumir desde um caráter classificatório e excludente, até um caráter investigativo ou analítico. Adotar esse segundo viés implica o desprendimento da quantificação, da atribuição de valores para aprendizagens ditas bem-sucedidas e a classificação dos estudantes. O presente artigo tem como objetivo analisar a função que o registro adquire no currículo cultural da Educação Física. Para tanto, submetemos ao escrutínio documentação pedagógica elaborada por um professor que atua em uma escola estadual paulista, analisando como reorganiza suas ações didáticas de acordo com os registros das atividades de ensino e das respostas dos estudantes. Os resultados evidenciam o potencial do registro como recurso para a avaliação do trabalho realizado e a consequente reorientação da rota.Fundação Carlos Chagas2021-05-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/503010.18222/eae.v29i72.5030Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 72 (2018): set./dez. 2018; 774-800Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 Núm. 72 (2018): set./dez. 2018; 774-800Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 72 (2018): set./dez. 2018; 774-800Estudos em Avaliação Educacional; V. 29 N. 72 (2018): set./dez. 2018; 774-800Estudos em Avaliação Educacional; v. 29 n. 72 (2018): set./dez. 2018; 774-8001984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5030/3700Copyright (c) 2018 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMüller, ArthurNeira, Marcos Garcia2021-05-21T13:37:35Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/5030Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2021-05-21T13:37:35Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Evaluation and documentation in the cultural curriculum of Physical Education
Evaluación y registro en el currículo cultural de la Educación Física
Avaliação e registro no currículo cultural da Educação Física
title Evaluation and documentation in the cultural curriculum of Physical Education
spellingShingle Evaluation and documentation in the cultural curriculum of Physical Education
Müller, Arthur
Educação Física
Avaliação
Currículo Cultural
Registro
Registro
Educación Física
Evaluación
Currículo Cultural
Registro.
Physical Education
Evaluation
Cultural Curriculum
Documentation
title_short Evaluation and documentation in the cultural curriculum of Physical Education
title_full Evaluation and documentation in the cultural curriculum of Physical Education
title_fullStr Evaluation and documentation in the cultural curriculum of Physical Education
title_full_unstemmed Evaluation and documentation in the cultural curriculum of Physical Education
title_sort Evaluation and documentation in the cultural curriculum of Physical Education
author Müller, Arthur
author_facet Müller, Arthur
Neira, Marcos Garcia
author_role author
author2 Neira, Marcos Garcia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Müller, Arthur
Neira, Marcos Garcia
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Física
Avaliação
Currículo Cultural
Registro
Registro
Educación Física
Evaluación
Currículo Cultural
Registro.
Physical Education
Evaluation
Cultural Curriculum
Documentation
topic Educação Física
Avaliação
Currículo Cultural
Registro
Registro
Educación Física
Evaluación
Currículo Cultural
Registro.
Physical Education
Evaluation
Cultural Curriculum
Documentation
description Evaluation covers one of the most controversial issues within the educational system. According to the curriculum in action, this practice acquires the most varied contours, assuming either a classificatory and excluding character or an investigative and analytical character. Adopting the latter implies disregarding quantification and the assignment of values for successful learning, as well as the classification of students. The purpose of this article is to analyze the function that the documentation acquires in the cultural curriculum of Physical Education. Thus, we scrutinized pedagogic documentation prepared by a teacher who works in a public school in São Paulo state, analyzing how didactic actions are reorganized according to the records of teaching activities and student responses. The results show the potential of documents as a resource for the evaluation of the work performed and the consequent reorientation of the route. 
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5030
10.18222/eae.v29i72.5030
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5030
identifier_str_mv 10.18222/eae.v29i72.5030
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5030/3700
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 72 (2018): set./dez. 2018; 774-800
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 Núm. 72 (2018): set./dez. 2018; 774-800
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 72 (2018): set./dez. 2018; 774-800
Estudos em Avaliação Educacional; V. 29 N. 72 (2018): set./dez. 2018; 774-800
Estudos em Avaliação Educacional; v. 29 n. 72 (2018): set./dez. 2018; 774-800
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332422586335232