Concepts and practices of writing assessment: training workshop in Sao Tome and Principe

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gorgulho, Ana Rita
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Costa, Nilza, Santos, Leonor
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7667
Resumo: In this article, the concepts and reported practices of 19 Portuguese Language teachers in Sao Tome and Principe are analyzed as a starting point for a training workshop. A qualitative approach favored the content analysis of data from different sources (questionnaire, reflections in the logbook and researcher records). The main results reveal that the teaching and assessment of writing are not totally absent from the practices of these teachers. However, they are occasional and often not planned, resulting in constraints. As we believe that gaps in teacher training on evaluation influence concepts and practices, we argue that ongoing training, based on teachers’ needs, will contribute to their professional development. 
id FCC-2_9bfd3d4acd1b3621ef9d01d295092090
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/7667
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Concepts and practices of writing assessment: training workshop in Sao Tome and PrincipeConcepciones y prácticas de evaluación de redacción: formación en Santo Tomé y PríncipeConceções e práticas de avaliação da escrita: formação em São Tomé e PríncipeAvaliação da AprendizagemEscritaSão Tomé e PríncipeAvaliação Contínua.Evaluación del AprendizajeRedacciónSanto Tomé y PríncipeEvaluación Continua.Learning AssessmentWritingSao Tome and PrincipeContinuous Evaluation.In this article, the concepts and reported practices of 19 Portuguese Language teachers in Sao Tome and Principe are analyzed as a starting point for a training workshop. A qualitative approach favored the content analysis of data from different sources (questionnaire, reflections in the logbook and researcher records). The main results reveal that the teaching and assessment of writing are not totally absent from the practices of these teachers. However, they are occasional and often not planned, resulting in constraints. As we believe that gaps in teacher training on evaluation influence concepts and practices, we argue that ongoing training, based on teachers’ needs, will contribute to their professional development. En este artículo, se analizan las concepciones y prácticas reportadas de 19 profesores de Portugués en Santo Tomé, como punto de partida para un taller de capacitación. En un enfoque cualitativo, el análisis del contenido de datos de diferentes fuentes (cuestionario, reflexiones en el cuaderno de anotaciones diarias y registros de la investigadora) fue privilegiado. Los principales resultados revelan que la enseñanza y la evaluación de la producción escrita no están completamente ausentes de las prácticas de estos profesores, pero son ocasionales y, a menudo, no están programadas, lo que genera limitaciones. Pensando que las lagunas en la formación del profesorado cuanto a la evaluación influyen en las concepciones y prácticas, se argumenta que la formación continuada, basada en las necesidades de los profesores, contribuirá a su desarrollo profesional. Neste artigo analisam-se conceções e práticas relatadas de 19 professores de Língua Portuguesa em São Tomé e Príncipe, como ponto de partida de uma oficina de formação. Numa abordagem qualitativa, privilegiou-se a análise de conteúdo dos dados de diversas fontes (questionário, reflexões em diário de bordo e registos da investigadora). Os principais resultados revelam que o ensino e a avaliação da produção escrita não estão totalmente ausentes das práticas destes professores, mas esta é ocasional e frequentemente não programada, resultando em constrangimentos. Crendo que lacunas de formação dos professores sobre avaliação têm influência nas conceções e práticas, defende-se que a formação contínua, partindo das necessidades dos professores, contribuirá para o seu desenvolvimento profissional.Fundação Carlos Chagas2020-11-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/766710.18222/eae.v31i77.7667Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 77 (2020): maio/ago. 2020; 421-445Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 Núm. 77 (2020): maio/ago. 2020; 421-445Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 77 (2020): maio/ago. 2020; 421-445Estudos em Avaliação Educacional; V. 31 N. 77 (2020): maio/ago. 2020; 421-445Estudos em Avaliação Educacional; v. 31 n. 77 (2020): maio/ago. 2020; 421-4451984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7667/4075Copyright (c) 2020 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGorgulho, Ana RitaCosta, NilzaSantos, Leonor2024-01-24T14:01:56Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/7667Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-24T14:01:56Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Concepts and practices of writing assessment: training workshop in Sao Tome and Principe
Concepciones y prácticas de evaluación de redacción: formación en Santo Tomé y Príncipe
Conceções e práticas de avaliação da escrita: formação em São Tomé e Príncipe
title Concepts and practices of writing assessment: training workshop in Sao Tome and Principe
spellingShingle Concepts and practices of writing assessment: training workshop in Sao Tome and Principe
Gorgulho, Ana Rita
Avaliação da Aprendizagem
Escrita
São Tomé e Príncipe
Avaliação Contínua.
Evaluación del Aprendizaje
Redacción
Santo Tomé y Príncipe
Evaluación Continua.
Learning Assessment
Writing
Sao Tome and Principe
Continuous Evaluation.
title_short Concepts and practices of writing assessment: training workshop in Sao Tome and Principe
title_full Concepts and practices of writing assessment: training workshop in Sao Tome and Principe
title_fullStr Concepts and practices of writing assessment: training workshop in Sao Tome and Principe
title_full_unstemmed Concepts and practices of writing assessment: training workshop in Sao Tome and Principe
title_sort Concepts and practices of writing assessment: training workshop in Sao Tome and Principe
author Gorgulho, Ana Rita
author_facet Gorgulho, Ana Rita
Costa, Nilza
Santos, Leonor
author_role author
author2 Costa, Nilza
Santos, Leonor
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gorgulho, Ana Rita
Costa, Nilza
Santos, Leonor
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação da Aprendizagem
Escrita
São Tomé e Príncipe
Avaliação Contínua.
Evaluación del Aprendizaje
Redacción
Santo Tomé y Príncipe
Evaluación Continua.
Learning Assessment
Writing
Sao Tome and Principe
Continuous Evaluation.
topic Avaliação da Aprendizagem
Escrita
São Tomé e Príncipe
Avaliação Contínua.
Evaluación del Aprendizaje
Redacción
Santo Tomé y Príncipe
Evaluación Continua.
Learning Assessment
Writing
Sao Tome and Principe
Continuous Evaluation.
description In this article, the concepts and reported practices of 19 Portuguese Language teachers in Sao Tome and Principe are analyzed as a starting point for a training workshop. A qualitative approach favored the content analysis of data from different sources (questionnaire, reflections in the logbook and researcher records). The main results reveal that the teaching and assessment of writing are not totally absent from the practices of these teachers. However, they are occasional and often not planned, resulting in constraints. As we believe that gaps in teacher training on evaluation influence concepts and practices, we argue that ongoing training, based on teachers’ needs, will contribute to their professional development. 
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7667
10.18222/eae.v31i77.7667
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7667
identifier_str_mv 10.18222/eae.v31i77.7667
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7667/4075
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 77 (2020): maio/ago. 2020; 421-445
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 Núm. 77 (2020): maio/ago. 2020; 421-445
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 77 (2020): maio/ago. 2020; 421-445
Estudos em Avaliação Educacional; V. 31 N. 77 (2020): maio/ago. 2020; 421-445
Estudos em Avaliação Educacional; v. 31 n. 77 (2020): maio/ago. 2020; 421-445
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332423173537792