Empirical evidence of the impact of literacy on economic growth

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Firme, Vinícius de Azevedo Couto
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7452
Resumo: This research used a spatial version of the model developed by Mankiw, Romer and Weil [MRW (1992)] to assess the literacy impact on the per capita income of Brazilian municipalities between 1980 and 2010. The results show that the effect of literacy is greater in regions that are more homogeneous and it spillover to the neighborhood. On average, a 1% increase in literacy rate would increase income by 1.684%. Therefore, the Brazilian gross domestic product (GDP) could be 15.91% higher if it reached the level of European literacy. On the other hand, Alagoas, Piauí, Paraíba and Maranhão (and 10 other states) could increase their respective incomes by 32.77%, 29.09%, 26.53% and 23.97%, respectively, if they reached the national literacy average.
id FCC-2_a46e449ebcf8f28728e76e62242808fd
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/7452
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Empirical evidence of the impact of literacy on economic growthEvidencias empíricas del impacto de la alfabetización sobre el crecimiento económicoEvidências empíricas do impacto da alfabetização sobre o crescimento econômicoEducación Crecimiento Económico Tasa de AlfabetizaciónEducation Economic Growth Literacy RateEducação Crescimento Econômico Taxa de AlfabetizaçãoThis research used a spatial version of the model developed by Mankiw, Romer and Weil [MRW (1992)] to assess the literacy impact on the per capita income of Brazilian municipalities between 1980 and 2010. The results show that the effect of literacy is greater in regions that are more homogeneous and it spillover to the neighborhood. On average, a 1% increase in literacy rate would increase income by 1.684%. Therefore, the Brazilian gross domestic product (GDP) could be 15.91% higher if it reached the level of European literacy. On the other hand, Alagoas, Piauí, Paraíba and Maranhão (and 10 other states) could increase their respective incomes by 32.77%, 29.09%, 26.53% and 23.97%, respectively, if they reached the national literacy average.Esta investigación utilizó una versión espacial del modelo propuesto por Mankiw, Romer y Weil [MRW (1992)] para evaluar el impacto de la alfabetización sobre los ingresos per capita de los municipios brasileños en el periodo de 1980 a 2010. Los resultados indican que el efecto de la alfabetización es mayor en regiones más homogéneas y transborda hacia la vecindad. En promedio, un crecimiento del 1% en la tasa de alfabetización haría que los ingresos aumentaran en 1,684%. Por lo tanto, el producto interno bruto (PIB) brasileño podría ser 15,91% mayor en el caso que alcanzase el nivel de la alfabetización europea. Alternativamente, Alagoas, Piauí, Paraíba y Maranhão (así como otros 10 estados) podrían aumentar sus respectivos ingresos en un 32,77, 29,09, 26,53 e 23,97%, si alcanzasen el promedio nacional de alfabetización.Esta pesquisa usou uma versão espacial do modelo proposto por Mankiw, Romer e Weil [MRW (1992)] para avaliar o impacto da alfabetização sobre a renda per capita dos municípios brasileiros no período de 1980 a 2010. Os resultados indicam que o efeito da alfabetização é maior em regiões mais homogêneas e transborda para a vizinhança. Em média, um crescimento de 1% na taxa de alfabetização faria a renda crescer 1,684%. Portanto, o produto interno bruto (PIB) brasileiro poderia ser 15,91% maior caso o Brasil atingisse a taxa de alfabetização europeia. Alternativamente, Alagoas, Piauí, Paraíba e Maranhão (e outros dez estados) poderiam aumentar suas respectivas rendas em 32,77%, 29,09%, 26,53% e 23,97%, caso atingissem a média nacional de alfabetização.Fundação Carlos Chagas2020-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/745210.18222/eae.v31i78.7452Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 78 (2020): set./dez. 2020; 577-625Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 Núm. 78 (2020): set./dez. 2020; 577-625Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 78 (2020): set./dez. 2020; 577-625Estudos em Avaliação Educacional; V. 31 N. 78 (2020): set./dez. 2020; 577-625Estudos em Avaliação Educacional; v. 31 n. 78 (2020): set./dez. 2020; 577-6251984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7452/4120Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFirme, Vinícius de Azevedo Couto2024-01-24T14:08:37Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/7452Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-24T14:08:37Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Empirical evidence of the impact of literacy on economic growth
Evidencias empíricas del impacto de la alfabetización sobre el crecimiento económico
Evidências empíricas do impacto da alfabetização sobre o crescimento econômico
title Empirical evidence of the impact of literacy on economic growth
spellingShingle Empirical evidence of the impact of literacy on economic growth
Firme, Vinícius de Azevedo Couto
Educación
Crecimiento Económico
Tasa de Alfabetización
Education
Economic Growth
Literacy Rate
Educação
Crescimento Econômico
Taxa de Alfabetização
title_short Empirical evidence of the impact of literacy on economic growth
title_full Empirical evidence of the impact of literacy on economic growth
title_fullStr Empirical evidence of the impact of literacy on economic growth
title_full_unstemmed Empirical evidence of the impact of literacy on economic growth
title_sort Empirical evidence of the impact of literacy on economic growth
author Firme, Vinícius de Azevedo Couto
author_facet Firme, Vinícius de Azevedo Couto
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Firme, Vinícius de Azevedo Couto
dc.subject.por.fl_str_mv Educación
Crecimiento Económico
Tasa de Alfabetización
Education
Economic Growth
Literacy Rate
Educação
Crescimento Econômico
Taxa de Alfabetização
topic Educación
Crecimiento Económico
Tasa de Alfabetización
Education
Economic Growth
Literacy Rate
Educação
Crescimento Econômico
Taxa de Alfabetização
description This research used a spatial version of the model developed by Mankiw, Romer and Weil [MRW (1992)] to assess the literacy impact on the per capita income of Brazilian municipalities between 1980 and 2010. The results show that the effect of literacy is greater in regions that are more homogeneous and it spillover to the neighborhood. On average, a 1% increase in literacy rate would increase income by 1.684%. Therefore, the Brazilian gross domestic product (GDP) could be 15.91% higher if it reached the level of European literacy. On the other hand, Alagoas, Piauí, Paraíba and Maranhão (and 10 other states) could increase their respective incomes by 32.77%, 29.09%, 26.53% and 23.97%, respectively, if they reached the national literacy average.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7452
10.18222/eae.v31i78.7452
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7452
identifier_str_mv 10.18222/eae.v31i78.7452
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7452/4120
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 78 (2020): set./dez. 2020; 577-625
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 Núm. 78 (2020): set./dez. 2020; 577-625
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 78 (2020): set./dez. 2020; 577-625
Estudos em Avaliação Educacional; V. 31 N. 78 (2020): set./dez. 2020; 577-625
Estudos em Avaliação Educacional; v. 31 n. 78 (2020): set./dez. 2020; 577-625
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332423146274816