Empirical evidence of the impact of literacy on economic growth
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7452 |
Resumo: | This research used a spatial version of the model developed by Mankiw, Romer and Weil [MRW (1992)] to assess the literacy impact on the per capita income of Brazilian municipalities between 1980 and 2010. The results show that the effect of literacy is greater in regions that are more homogeneous and it spillover to the neighborhood. On average, a 1% increase in literacy rate would increase income by 1.684%. Therefore, the Brazilian gross domestic product (GDP) could be 15.91% higher if it reached the level of European literacy. On the other hand, Alagoas, Piauí, Paraíba and Maranhão (and 10 other states) could increase their respective incomes by 32.77%, 29.09%, 26.53% and 23.97%, respectively, if they reached the national literacy average. |
id |
FCC-2_a46e449ebcf8f28728e76e62242808fd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/7452 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Empirical evidence of the impact of literacy on economic growthEvidencias empíricas del impacto de la alfabetización sobre el crecimiento económicoEvidências empíricas do impacto da alfabetização sobre o crescimento econômicoEducación Crecimiento Económico Tasa de AlfabetizaciónEducation Economic Growth Literacy RateEducação Crescimento Econômico Taxa de AlfabetizaçãoThis research used a spatial version of the model developed by Mankiw, Romer and Weil [MRW (1992)] to assess the literacy impact on the per capita income of Brazilian municipalities between 1980 and 2010. The results show that the effect of literacy is greater in regions that are more homogeneous and it spillover to the neighborhood. On average, a 1% increase in literacy rate would increase income by 1.684%. Therefore, the Brazilian gross domestic product (GDP) could be 15.91% higher if it reached the level of European literacy. On the other hand, Alagoas, Piauí, Paraíba and Maranhão (and 10 other states) could increase their respective incomes by 32.77%, 29.09%, 26.53% and 23.97%, respectively, if they reached the national literacy average.Esta investigación utilizó una versión espacial del modelo propuesto por Mankiw, Romer y Weil [MRW (1992)] para evaluar el impacto de la alfabetización sobre los ingresos per capita de los municipios brasileños en el periodo de 1980 a 2010. Los resultados indican que el efecto de la alfabetización es mayor en regiones más homogéneas y transborda hacia la vecindad. En promedio, un crecimiento del 1% en la tasa de alfabetización haría que los ingresos aumentaran en 1,684%. Por lo tanto, el producto interno bruto (PIB) brasileño podría ser 15,91% mayor en el caso que alcanzase el nivel de la alfabetización europea. Alternativamente, Alagoas, Piauí, Paraíba y Maranhão (así como otros 10 estados) podrían aumentar sus respectivos ingresos en un 32,77, 29,09, 26,53 e 23,97%, si alcanzasen el promedio nacional de alfabetización.Esta pesquisa usou uma versão espacial do modelo proposto por Mankiw, Romer e Weil [MRW (1992)] para avaliar o impacto da alfabetização sobre a renda per capita dos municípios brasileiros no período de 1980 a 2010. Os resultados indicam que o efeito da alfabetização é maior em regiões mais homogêneas e transborda para a vizinhança. Em média, um crescimento de 1% na taxa de alfabetização faria a renda crescer 1,684%. Portanto, o produto interno bruto (PIB) brasileiro poderia ser 15,91% maior caso o Brasil atingisse a taxa de alfabetização europeia. Alternativamente, Alagoas, Piauí, Paraíba e Maranhão (e outros dez estados) poderiam aumentar suas respectivas rendas em 32,77%, 29,09%, 26,53% e 23,97%, caso atingissem a média nacional de alfabetização.Fundação Carlos Chagas2020-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/745210.18222/eae.v31i78.7452Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 78 (2020): set./dez. 2020; 577-625Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 Núm. 78 (2020): set./dez. 2020; 577-625Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 78 (2020): set./dez. 2020; 577-625Estudos em Avaliação Educacional; V. 31 N. 78 (2020): set./dez. 2020; 577-625Estudos em Avaliação Educacional; v. 31 n. 78 (2020): set./dez. 2020; 577-6251984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7452/4120Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFirme, Vinícius de Azevedo Couto2024-01-24T14:08:37Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/7452Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-24T14:08:37Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Empirical evidence of the impact of literacy on economic growth Evidencias empíricas del impacto de la alfabetización sobre el crecimiento económico Evidências empíricas do impacto da alfabetização sobre o crescimento econômico |
title |
Empirical evidence of the impact of literacy on economic growth |
spellingShingle |
Empirical evidence of the impact of literacy on economic growth Firme, Vinícius de Azevedo Couto Educación Crecimiento Económico Tasa de Alfabetización Education Economic Growth Literacy Rate Educação Crescimento Econômico Taxa de Alfabetização |
title_short |
Empirical evidence of the impact of literacy on economic growth |
title_full |
Empirical evidence of the impact of literacy on economic growth |
title_fullStr |
Empirical evidence of the impact of literacy on economic growth |
title_full_unstemmed |
Empirical evidence of the impact of literacy on economic growth |
title_sort |
Empirical evidence of the impact of literacy on economic growth |
author |
Firme, Vinícius de Azevedo Couto |
author_facet |
Firme, Vinícius de Azevedo Couto |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Firme, Vinícius de Azevedo Couto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educación Crecimiento Económico Tasa de Alfabetización Education Economic Growth Literacy Rate Educação Crescimento Econômico Taxa de Alfabetização |
topic |
Educación Crecimiento Económico Tasa de Alfabetización Education Economic Growth Literacy Rate Educação Crescimento Econômico Taxa de Alfabetização |
description |
This research used a spatial version of the model developed by Mankiw, Romer and Weil [MRW (1992)] to assess the literacy impact on the per capita income of Brazilian municipalities between 1980 and 2010. The results show that the effect of literacy is greater in regions that are more homogeneous and it spillover to the neighborhood. On average, a 1% increase in literacy rate would increase income by 1.684%. Therefore, the Brazilian gross domestic product (GDP) could be 15.91% higher if it reached the level of European literacy. On the other hand, Alagoas, Piauí, Paraíba and Maranhão (and 10 other states) could increase their respective incomes by 32.77%, 29.09%, 26.53% and 23.97%, respectively, if they reached the national literacy average. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7452 10.18222/eae.v31i78.7452 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7452 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v31i78.7452 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7452/4120 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 78 (2020): set./dez. 2020; 577-625 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 Núm. 78 (2020): set./dez. 2020; 577-625 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 78 (2020): set./dez. 2020; 577-625 Estudos em Avaliação Educacional; V. 31 N. 78 (2020): set./dez. 2020; 577-625 Estudos em Avaliação Educacional; v. 31 n. 78 (2020): set./dez. 2020; 577-625 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332423146274816 |