Excellence with equity: school factors for educational success in unfavorable circumstances

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Faria, Ernesto Martins
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Guimarães, Raquel Rangel de Meireles
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3115
Resumo: This  article  analyzes  the determinants  of learning  success  of a select group of public schools with students from low socioeconomic backgrounds, considering the results of Prova Brasil 2011 and its Basic Education Development Index. It focuses on the first years of elementary school (1st to 5th year). Based on the data from Prova Brasil, a descriptive and inferential analysis was conducted of the differences between the school factors of 215 schools identified by the study “Excellence with equity” (known as treatment schools) and the schools with similar characteristics in 2007, but whose students did not present the same learning performance in 2011 (called control schools). The results indicate that treatment schools have more directors who are well evaluated by teachers and their performance is greatly influenced by the municipality.
id FCC-2_a47c462d7437aba3321a59e4f2f6190b
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3115
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Excellence with equity: school factors for educational success in unfavorable circumstancesExcelencia con equidad: factores escolares para el éxito educativo em circunstancias desfavorablesExcelência com equidade: fatores escolares para o sucesso educacional em circunstâncias desfavoráveisProva BrasilAvaliação da educaçãoNível socioeconômicoEquidade.Prova BrasilEvaluación de la educaciónNivel socioeconómicoEquidad.Prova BrasilEvaluation of educationSocioeconomic backgroundEquity.This  article  analyzes  the determinants  of learning  success  of a select group of public schools with students from low socioeconomic backgrounds, considering the results of Prova Brasil 2011 and its Basic Education Development Index. It focuses on the first years of elementary school (1st to 5th year). Based on the data from Prova Brasil, a descriptive and inferential analysis was conducted of the differences between the school factors of 215 schools identified by the study “Excellence with equity” (known as treatment schools) and the schools with similar characteristics in 2007, but whose students did not present the same learning performance in 2011 (called control schools). The results indicate that treatment schools have more directors who are well evaluated by teachers and their performance is greatly influenced by the municipality.Se analizan los determinantes de éxito en el aprendizaje de un grupo selecto de escuelas  públicas  que atiende  a alumnos  de bajo  nivel  socioeconómico,  considerando  los  resultados  de  la Prova Brasil 2011 y de su Índice de Desarrollo de la Educación Básica. Se enfocan los años iniciales de la educación básica (1er al 5º año). En base a los datos de la Prova Brasil, se efectuó un análisis descriptivo e inferencial de la diferencia entre los factores escolares de las 215 escuelas identificadas por el estudio “Excelencia con equidad” (denominadas escuelas tratamiento) y aquellos de las escuelas con características similares en el 2007, pero que no presentaron el mismo desempeño en el aprendizaje de sus alumnos en el 2011 (denominadas escuelas control). Los resultados señalan que las escuelas tratamiento poseen directores mejor evaluados por los profesores y una gran influencia del municipio en su desempeño.São analisados os determinantes de sucesso no aprendizado de um grupo seleto de escolas públicas que atendem alunos de nível socioeconômico baixo, considerando os resultados da Prova Brasil 2011 e de seu Índice de Desenvolvimento da Educação Básica.   Foca-se   nos   anos   iniciais   do   ensino   fundamental (1º ao 5º ano). Com base nos dados da Prova Brasil, fez-se uma análise descritiva e inferencial da diferença entre os fatores escolares das 215 escolas identificadas pelo estudo “Excelência com equidade” (chamadas de escolas tratamento) e os das escolas com características semelhantes em 2007, mas que não apresentaram o mesmo desempenho no aprendizado de seus alunos em 2011 (denominadas escolas controle). Os resultados apontam que as escolas tratamento possuem diretores mais bem avaliados pelos professores e uma grande influência do município em seu desempenho.Fundação Carlos Chagas2015-06-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/311510.18222/eae266103115Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 61: jan./abr.2015; 192-215Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 Núm. 61: jan./abr.2015; 192-215Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 61: jan./abr.2015; 192-215Estudos em Avaliação Educacional; V. 26 N. 61: jan./abr.2015; 192-215Estudos em Avaliação Educacional; v. 26 n. 61: jan./abr.2015; 192-2151984-932X0103-683110.18222/eae.v26i61reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3115/2961Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessFaria, Ernesto MartinsGuimarães, Raquel Rangel de Meireles2023-10-06T21:23:13Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3115Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2023-10-06T21:23:13Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Excellence with equity: school factors for educational success in unfavorable circumstances
Excelencia con equidad: factores escolares para el éxito educativo em circunstancias desfavorables
Excelência com equidade: fatores escolares para o sucesso educacional em circunstâncias desfavoráveis
title Excellence with equity: school factors for educational success in unfavorable circumstances
spellingShingle Excellence with equity: school factors for educational success in unfavorable circumstances
Faria, Ernesto Martins
Prova Brasil
Avaliação da educação
Nível socioeconômico
Equidade.
Prova Brasil
Evaluación de la educación
Nivel socioeconómico
Equidad.
Prova Brasil
Evaluation of education
Socioeconomic background
Equity.
title_short Excellence with equity: school factors for educational success in unfavorable circumstances
title_full Excellence with equity: school factors for educational success in unfavorable circumstances
title_fullStr Excellence with equity: school factors for educational success in unfavorable circumstances
title_full_unstemmed Excellence with equity: school factors for educational success in unfavorable circumstances
title_sort Excellence with equity: school factors for educational success in unfavorable circumstances
author Faria, Ernesto Martins
author_facet Faria, Ernesto Martins
Guimarães, Raquel Rangel de Meireles
author_role author
author2 Guimarães, Raquel Rangel de Meireles
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Faria, Ernesto Martins
Guimarães, Raquel Rangel de Meireles
dc.subject.por.fl_str_mv Prova Brasil
Avaliação da educação
Nível socioeconômico
Equidade.
Prova Brasil
Evaluación de la educación
Nivel socioeconómico
Equidad.
Prova Brasil
Evaluation of education
Socioeconomic background
Equity.
topic Prova Brasil
Avaliação da educação
Nível socioeconômico
Equidade.
Prova Brasil
Evaluación de la educación
Nivel socioeconómico
Equidad.
Prova Brasil
Evaluation of education
Socioeconomic background
Equity.
description This  article  analyzes  the determinants  of learning  success  of a select group of public schools with students from low socioeconomic backgrounds, considering the results of Prova Brasil 2011 and its Basic Education Development Index. It focuses on the first years of elementary school (1st to 5th year). Based on the data from Prova Brasil, a descriptive and inferential analysis was conducted of the differences between the school factors of 215 schools identified by the study “Excellence with equity” (known as treatment schools) and the schools with similar characteristics in 2007, but whose students did not present the same learning performance in 2011 (called control schools). The results indicate that treatment schools have more directors who are well evaluated by teachers and their performance is greatly influenced by the municipality.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-06-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3115
10.18222/eae266103115
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3115
identifier_str_mv 10.18222/eae266103115
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3115/2961
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacional
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacional
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 61: jan./abr.2015; 192-215
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 Núm. 61: jan./abr.2015; 192-215
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 61: jan./abr.2015; 192-215
Estudos em Avaliação Educacional; V. 26 N. 61: jan./abr.2015; 192-215
Estudos em Avaliação Educacional; v. 26 n. 61: jan./abr.2015; 192-215
1984-932X
0103-6831
10.18222/eae.v26i61
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332421998084096