Excellence with equity: school factors for educational success in unfavorable circumstances
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3115 |
Resumo: | This article analyzes the determinants of learning success of a select group of public schools with students from low socioeconomic backgrounds, considering the results of Prova Brasil 2011 and its Basic Education Development Index. It focuses on the first years of elementary school (1st to 5th year). Based on the data from Prova Brasil, a descriptive and inferential analysis was conducted of the differences between the school factors of 215 schools identified by the study “Excellence with equity” (known as treatment schools) and the schools with similar characteristics in 2007, but whose students did not present the same learning performance in 2011 (called control schools). The results indicate that treatment schools have more directors who are well evaluated by teachers and their performance is greatly influenced by the municipality. |
id |
FCC-2_a47c462d7437aba3321a59e4f2f6190b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3115 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Excellence with equity: school factors for educational success in unfavorable circumstancesExcelencia con equidad: factores escolares para el éxito educativo em circunstancias desfavorablesExcelência com equidade: fatores escolares para o sucesso educacional em circunstâncias desfavoráveisProva BrasilAvaliação da educaçãoNível socioeconômicoEquidade.Prova BrasilEvaluación de la educaciónNivel socioeconómicoEquidad.Prova BrasilEvaluation of educationSocioeconomic backgroundEquity.This article analyzes the determinants of learning success of a select group of public schools with students from low socioeconomic backgrounds, considering the results of Prova Brasil 2011 and its Basic Education Development Index. It focuses on the first years of elementary school (1st to 5th year). Based on the data from Prova Brasil, a descriptive and inferential analysis was conducted of the differences between the school factors of 215 schools identified by the study “Excellence with equity” (known as treatment schools) and the schools with similar characteristics in 2007, but whose students did not present the same learning performance in 2011 (called control schools). The results indicate that treatment schools have more directors who are well evaluated by teachers and their performance is greatly influenced by the municipality.Se analizan los determinantes de éxito en el aprendizaje de un grupo selecto de escuelas públicas que atiende a alumnos de bajo nivel socioeconómico, considerando los resultados de la Prova Brasil 2011 y de su Índice de Desarrollo de la Educación Básica. Se enfocan los años iniciales de la educación básica (1er al 5º año). En base a los datos de la Prova Brasil, se efectuó un análisis descriptivo e inferencial de la diferencia entre los factores escolares de las 215 escuelas identificadas por el estudio “Excelencia con equidad” (denominadas escuelas tratamiento) y aquellos de las escuelas con características similares en el 2007, pero que no presentaron el mismo desempeño en el aprendizaje de sus alumnos en el 2011 (denominadas escuelas control). Los resultados señalan que las escuelas tratamiento poseen directores mejor evaluados por los profesores y una gran influencia del municipio en su desempeño.São analisados os determinantes de sucesso no aprendizado de um grupo seleto de escolas públicas que atendem alunos de nível socioeconômico baixo, considerando os resultados da Prova Brasil 2011 e de seu Índice de Desenvolvimento da Educação Básica. Foca-se nos anos iniciais do ensino fundamental (1º ao 5º ano). Com base nos dados da Prova Brasil, fez-se uma análise descritiva e inferencial da diferença entre os fatores escolares das 215 escolas identificadas pelo estudo “Excelência com equidade” (chamadas de escolas tratamento) e os das escolas com características semelhantes em 2007, mas que não apresentaram o mesmo desempenho no aprendizado de seus alunos em 2011 (denominadas escolas controle). Os resultados apontam que as escolas tratamento possuem diretores mais bem avaliados pelos professores e uma grande influência do município em seu desempenho.Fundação Carlos Chagas2015-06-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/311510.18222/eae266103115Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 61: jan./abr.2015; 192-215Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 Núm. 61: jan./abr.2015; 192-215Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 61: jan./abr.2015; 192-215Estudos em Avaliação Educacional; V. 26 N. 61: jan./abr.2015; 192-215Estudos em Avaliação Educacional; v. 26 n. 61: jan./abr.2015; 192-2151984-932X0103-683110.18222/eae.v26i61reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3115/2961Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessFaria, Ernesto MartinsGuimarães, Raquel Rangel de Meireles2023-10-06T21:23:13Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3115Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2023-10-06T21:23:13Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Excellence with equity: school factors for educational success in unfavorable circumstances Excelencia con equidad: factores escolares para el éxito educativo em circunstancias desfavorables Excelência com equidade: fatores escolares para o sucesso educacional em circunstâncias desfavoráveis |
title |
Excellence with equity: school factors for educational success in unfavorable circumstances |
spellingShingle |
Excellence with equity: school factors for educational success in unfavorable circumstances Faria, Ernesto Martins Prova Brasil Avaliação da educação Nível socioeconômico Equidade. Prova Brasil Evaluación de la educación Nivel socioeconómico Equidad. Prova Brasil Evaluation of education Socioeconomic background Equity. |
title_short |
Excellence with equity: school factors for educational success in unfavorable circumstances |
title_full |
Excellence with equity: school factors for educational success in unfavorable circumstances |
title_fullStr |
Excellence with equity: school factors for educational success in unfavorable circumstances |
title_full_unstemmed |
Excellence with equity: school factors for educational success in unfavorable circumstances |
title_sort |
Excellence with equity: school factors for educational success in unfavorable circumstances |
author |
Faria, Ernesto Martins |
author_facet |
Faria, Ernesto Martins Guimarães, Raquel Rangel de Meireles |
author_role |
author |
author2 |
Guimarães, Raquel Rangel de Meireles |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Faria, Ernesto Martins Guimarães, Raquel Rangel de Meireles |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Prova Brasil Avaliação da educação Nível socioeconômico Equidade. Prova Brasil Evaluación de la educación Nivel socioeconómico Equidad. Prova Brasil Evaluation of education Socioeconomic background Equity. |
topic |
Prova Brasil Avaliação da educação Nível socioeconômico Equidade. Prova Brasil Evaluación de la educación Nivel socioeconómico Equidad. Prova Brasil Evaluation of education Socioeconomic background Equity. |
description |
This article analyzes the determinants of learning success of a select group of public schools with students from low socioeconomic backgrounds, considering the results of Prova Brasil 2011 and its Basic Education Development Index. It focuses on the first years of elementary school (1st to 5th year). Based on the data from Prova Brasil, a descriptive and inferential analysis was conducted of the differences between the school factors of 215 schools identified by the study “Excellence with equity” (known as treatment schools) and the schools with similar characteristics in 2007, but whose students did not present the same learning performance in 2011 (called control schools). The results indicate that treatment schools have more directors who are well evaluated by teachers and their performance is greatly influenced by the municipality. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-06-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3115 10.18222/eae266103115 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3115 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae266103115 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3115/2961 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacional info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacional |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 61: jan./abr.2015; 192-215 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 Núm. 61: jan./abr.2015; 192-215 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 61: jan./abr.2015; 192-215 Estudos em Avaliação Educacional; V. 26 N. 61: jan./abr.2015; 192-215 Estudos em Avaliação Educacional; v. 26 n. 61: jan./abr.2015; 192-215 1984-932X 0103-6831 10.18222/eae.v26i61 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332421998084096 |