Academic production on evaluation in teacher training in Latin America
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8045 |
Resumo: | The present paper analyzes the academic production on educational evaluation in teacher training in Spanish-speaking countries in Latin America. This is a qualitative study, based on critical-documentary analysis. It uses as its sources 14 articles, published in 13 journals. The analysis found that: the production flow corresponds to the years 2013-2020; the publications are mainly in journals from Colombia and Brazil; the authors are of different nationalities, with recurrence of Chileans; their institutional link is in universities; some are part of research groups and networks. We concluded that the articles address: conceptions and/or perceptions about evaluation; what evaluative practices are; and, prescription and teaching of evaluation in teacher training courses. |
id |
FCC-2_bdd88f88efde993eb86ed8ed09b543cb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/8045 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Academic production on evaluation in teacher training in Latin AmericaProducción académica sobre evaluación en la formación de docentes de América LatinaProdução acadêmica sobre avaliação na formação de professores da América LatinaAvaliação EducacionalFormação de ProfessoresEstado do ConhecimentoAmérica LatinaEducational EvaluationTeacher TrainingState of KnowledgeLatin AmericaEvaluación EducacionalFormación de DocentesEstado del ConocimientoAmérica LatinaThe present paper analyzes the academic production on educational evaluation in teacher training in Spanish-speaking countries in Latin America. This is a qualitative study, based on critical-documentary analysis. It uses as its sources 14 articles, published in 13 journals. The analysis found that: the production flow corresponds to the years 2013-2020; the publications are mainly in journals from Colombia and Brazil; the authors are of different nationalities, with recurrence of Chileans; their institutional link is in universities; some are part of research groups and networks. We concluded that the articles address: conceptions and/or perceptions about evaluation; what evaluative practices are; and, prescription and teaching of evaluation in teacher training courses.Este artículo analiza la producción académica sobre evaluación educacional en la formación de docentes en países hispanohablantes de América Latina. De naturaleza cualitativa, se basa en el análisis crítico-documental. Adopta como fuentes a 14 artículos, publicados en 13 revistas. El análisis constató que el flujo de producción corresponde a los años de 2013-2020; las publicaciones se concentran en revistas de Colombia y Brasil; los autores poseen distintas nacionalidades, con prevalencia de chilenos; su vínculo institucional se encuentra en las universidades; algunos forman parte de grupos y redes de investigación. Se concluye que los artículos abordan: concepciones y/o percepciones sobre evaluación; el modo en el que se constituyen prácticas evaluativas; y prescripción y enseñanza de la evaluación en los cursos de formación de docentes.Este artigo analisa a produção acadêmica sobre avaliação educacional na formação de professores envolvendo países hispanofalantes da América Latina. De natureza qualitativa, fundamenta-se na análise crítico-documental. Adota como fontes 14 artigos, publicados em 13 revistas. A análise constatou que: o fluxo de produção corresponde aos anos de 2013-2020; as publicações se concentram em revistas da Colômbia e do Brasil; os autores são de diferentes nacionalidades, com recorrência dos chilenos; o vínculo institucional deles está em universidades; alguns fazem parte de grupos e redes de pesquisa. Conclui-se que os artigos abordam: concepções e/ou percepções sobre avaliação; o modo como se constituem práticas avaliativas; e prescrição e ensino da avaliação nos cursos de formação de professores.Fundação Carlos Chagas2022-10-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/804510.18222/eae.v33.8045Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08045Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08045Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08045Estudos em Avaliação Educacional; V. 33 (2022); e08045Estudos em Avaliação Educacional; v. 33 (2022); e080451984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8045/4504Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Wagner dos Gama, Jean Carlos FreitasPaula, Sayonara Cunha de Stieg , Ronildo2022-12-22T15:50:06Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/8045Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2022-12-22T15:50:06Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Academic production on evaluation in teacher training in Latin America Producción académica sobre evaluación en la formación de docentes de América Latina Produção acadêmica sobre avaliação na formação de professores da América Latina |
title |
Academic production on evaluation in teacher training in Latin America |
spellingShingle |
Academic production on evaluation in teacher training in Latin America Santos, Wagner dos Avaliação Educacional Formação de Professores Estado do Conhecimento América Latina Educational Evaluation Teacher Training State of Knowledge Latin America Evaluación Educacional Formación de Docentes Estado del Conocimiento América Latina |
title_short |
Academic production on evaluation in teacher training in Latin America |
title_full |
Academic production on evaluation in teacher training in Latin America |
title_fullStr |
Academic production on evaluation in teacher training in Latin America |
title_full_unstemmed |
Academic production on evaluation in teacher training in Latin America |
title_sort |
Academic production on evaluation in teacher training in Latin America |
author |
Santos, Wagner dos |
author_facet |
Santos, Wagner dos Gama, Jean Carlos Freitas Paula, Sayonara Cunha de Stieg , Ronildo |
author_role |
author |
author2 |
Gama, Jean Carlos Freitas Paula, Sayonara Cunha de Stieg , Ronildo |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Wagner dos Gama, Jean Carlos Freitas Paula, Sayonara Cunha de Stieg , Ronildo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Avaliação Educacional Formação de Professores Estado do Conhecimento América Latina Educational Evaluation Teacher Training State of Knowledge Latin America Evaluación Educacional Formación de Docentes Estado del Conocimiento América Latina |
topic |
Avaliação Educacional Formação de Professores Estado do Conhecimento América Latina Educational Evaluation Teacher Training State of Knowledge Latin America Evaluación Educacional Formación de Docentes Estado del Conocimiento América Latina |
description |
The present paper analyzes the academic production on educational evaluation in teacher training in Spanish-speaking countries in Latin America. This is a qualitative study, based on critical-documentary analysis. It uses as its sources 14 articles, published in 13 journals. The analysis found that: the production flow corresponds to the years 2013-2020; the publications are mainly in journals from Colombia and Brazil; the authors are of different nationalities, with recurrence of Chileans; their institutional link is in universities; some are part of research groups and networks. We concluded that the articles address: conceptions and/or perceptions about evaluation; what evaluative practices are; and, prescription and teaching of evaluation in teacher training courses. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-10-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8045 10.18222/eae.v33.8045 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8045 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v33.8045 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8045/4504 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08045 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08045 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08045 Estudos em Avaliação Educacional; V. 33 (2022); e08045 Estudos em Avaliação Educacional; v. 33 (2022); e08045 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332423190315008 |