Academic production on evaluation in teacher training in Latin America

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Wagner dos
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Gama, Jean Carlos Freitas, Paula, Sayonara Cunha de, Stieg , Ronildo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8045
Resumo: The present paper analyzes the academic production on educational evaluation in teacher training in Spanish-speaking countries in Latin America. This is a qualitative study, based on critical-documentary analysis. It uses as its sources 14 articles, published in 13 journals. The analysis found that: the production flow corresponds to the years 2013-2020; the publications are mainly in journals from Colombia and Brazil; the authors are of different nationalities, with recurrence of Chileans; their institutional link is in universities; some are part of research groups and networks. We concluded that the articles address: conceptions and/or perceptions about evaluation; what evaluative practices are; and, prescription and teaching of evaluation in teacher training courses.
id FCC-2_bdd88f88efde993eb86ed8ed09b543cb
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/8045
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Academic production on evaluation in teacher training in Latin AmericaProducción académica sobre evaluación en la formación de docentes de América LatinaProdução acadêmica sobre avaliação na formação de professores da América LatinaAvaliação EducacionalFormação de ProfessoresEstado do ConhecimentoAmérica LatinaEducational EvaluationTeacher TrainingState of KnowledgeLatin AmericaEvaluación EducacionalFormación de DocentesEstado del ConocimientoAmérica LatinaThe present paper analyzes the academic production on educational evaluation in teacher training in Spanish-speaking countries in Latin America. This is a qualitative study, based on critical-documentary analysis. It uses as its sources 14 articles, published in 13 journals. The analysis found that: the production flow corresponds to the years 2013-2020; the publications are mainly in journals from Colombia and Brazil; the authors are of different nationalities, with recurrence of Chileans; their institutional link is in universities; some are part of research groups and networks. We concluded that the articles address: conceptions and/or perceptions about evaluation; what evaluative practices are; and, prescription and teaching of evaluation in teacher training courses.Este artículo analiza la producción académica sobre evaluación educacional en la formación de docentes en países hispanohablantes de América Latina. De naturaleza cualitativa, se basa en el análisis crítico-documental. Adopta como fuentes a 14 artículos, publicados en 13 revistas. El análisis constató que el flujo de producción corresponde a los años de 2013-2020; las publicaciones se concentran en revistas de Colombia y Brasil; los autores poseen distintas nacionalidades, con prevalencia de chilenos; su vínculo institucional se encuentra en las universidades; algunos forman parte de grupos y redes de investigación. Se concluye que los artículos abordan: concepciones y/o percepciones sobre evaluación; el modo en el que se constituyen prácticas evaluativas; y prescripción y enseñanza de la evaluación en los cursos de formación de docentes.Este artigo analisa a produção acadêmica sobre avaliação educacional na formação de professores envolvendo países hispanofalantes da América Latina. De natureza qualitativa, fundamenta-se na análise crítico-documental. Adota como fontes 14 artigos, publicados em 13 revistas. A análise constatou que: o fluxo de produção corresponde aos anos de 2013-2020; as publicações se concentram em revistas da Colômbia e do Brasil; os autores são de diferentes nacionalidades, com recorrência dos chilenos; o vínculo institucional deles está em universidades; alguns fazem parte de grupos e redes de pesquisa. Conclui-se que os artigos abordam: concepções e/ou percepções sobre avaliação; o modo como se constituem práticas avaliativas; e prescrição e ensino da avaliação nos cursos de formação de professores.Fundação Carlos Chagas2022-10-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/804510.18222/eae.v33.8045Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08045Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08045Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08045Estudos em Avaliação Educacional; V. 33 (2022); e08045Estudos em Avaliação Educacional; v. 33 (2022); e080451984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8045/4504Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Wagner dos Gama, Jean Carlos FreitasPaula, Sayonara Cunha de Stieg , Ronildo2022-12-22T15:50:06Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/8045Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2022-12-22T15:50:06Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Academic production on evaluation in teacher training in Latin America
Producción académica sobre evaluación en la formación de docentes de América Latina
Produção acadêmica sobre avaliação na formação de professores da América Latina
title Academic production on evaluation in teacher training in Latin America
spellingShingle Academic production on evaluation in teacher training in Latin America
Santos, Wagner dos
Avaliação Educacional
Formação de Professores
Estado do Conhecimento
América Latina
Educational Evaluation
Teacher Training
State of Knowledge
Latin America
Evaluación Educacional
Formación de Docentes
Estado del Conocimiento
América Latina
title_short Academic production on evaluation in teacher training in Latin America
title_full Academic production on evaluation in teacher training in Latin America
title_fullStr Academic production on evaluation in teacher training in Latin America
title_full_unstemmed Academic production on evaluation in teacher training in Latin America
title_sort Academic production on evaluation in teacher training in Latin America
author Santos, Wagner dos
author_facet Santos, Wagner dos
Gama, Jean Carlos Freitas
Paula, Sayonara Cunha de
Stieg , Ronildo
author_role author
author2 Gama, Jean Carlos Freitas
Paula, Sayonara Cunha de
Stieg , Ronildo
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Wagner dos
Gama, Jean Carlos Freitas
Paula, Sayonara Cunha de
Stieg , Ronildo
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação Educacional
Formação de Professores
Estado do Conhecimento
América Latina
Educational Evaluation
Teacher Training
State of Knowledge
Latin America
Evaluación Educacional
Formación de Docentes
Estado del Conocimiento
América Latina
topic Avaliação Educacional
Formação de Professores
Estado do Conhecimento
América Latina
Educational Evaluation
Teacher Training
State of Knowledge
Latin America
Evaluación Educacional
Formación de Docentes
Estado del Conocimiento
América Latina
description The present paper analyzes the academic production on educational evaluation in teacher training in Spanish-speaking countries in Latin America. This is a qualitative study, based on critical-documentary analysis. It uses as its sources 14 articles, published in 13 journals. The analysis found that: the production flow corresponds to the years 2013-2020; the publications are mainly in journals from Colombia and Brazil; the authors are of different nationalities, with recurrence of Chileans; their institutional link is in universities; some are part of research groups and networks. We concluded that the articles address: conceptions and/or perceptions about evaluation; what evaluative practices are; and, prescription and teaching of evaluation in teacher training courses.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-10-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8045
10.18222/eae.v33.8045
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8045
identifier_str_mv 10.18222/eae.v33.8045
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8045/4504
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08045
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08045
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08045
Estudos em Avaliação Educacional; V. 33 (2022); e08045
Estudos em Avaliação Educacional; v. 33 (2022); e08045
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332423190315008