Adoption of Technological Products and Services for Different Consumer Profiles: An analysis using the Technology Adoption Propensity Scale

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bittencourt, Rafael
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Almeida, Stefânia Ordovás de, Araujo, Clécio Falcão
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
Título da fonte: Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)
Texto Completo: https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/3955
Resumo: Purpose – To evaluate how different consumer profiles react to the adoption of new technologies through the replication and validation of the TAP scale in Brazil. Design/methodology/approach – We designed a descriptive study of a quantitative nature applied through a survey. Exploratory and confirmatory factorial analysis procedures were performed in order to validate the scale. We used t tests to check for statistical differences between consumer profiles. Findings – The TAP scale proved to be a valid and reliable instrument to measure technology adoption propensity among Brazilian consumers. In this group, those in a higher domain of computational innovation showed greater proficiency in the technology adoption process. In a comparison of the data from our study with those of the original one in the USA, Brazilians presented a higher propensity for technology adoption. Originality/value – The study provided advancements in three ways: 1) validating the TAP scale for Brazilian usage; 2) bringing insights to research on innovation in specific domains; 3) contributing to the studies about potential differences between developed and emergent countries related to new technology adoption and late acceptance of innovation. 
id FECAP-3_b857243f667898e5b1f7097e90f0817a
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/3955
network_acronym_str FECAP-3
network_name_str Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)
repository_id_str
spelling Adoption of Technological Products and Services for Different Consumer Profiles: An analysis using the Technology Adoption Propensity ScaleAdoção de produtos e serviços tecnológicos por diferentes perfis de consumidores: uma análise por meio da escala Technology Adoption PropensityAdoção de produtos e serviços tecnológicos por diferentes perfis de consumidores: uma análise por meio da escala Technology Adoption PropensityTechnology Adoption PropensityCultural DifferencesScale ValidationConsumer Profiles.Technology Adoption Propensityperfis de consumidoresvalidação de escaladiferenças culturais.Technology Adoption Propensityperfis de consumidoresvalidação de escaladiferenças culturais.Purpose – To evaluate how different consumer profiles react to the adoption of new technologies through the replication and validation of the TAP scale in Brazil. Design/methodology/approach – We designed a descriptive study of a quantitative nature applied through a survey. Exploratory and confirmatory factorial analysis procedures were performed in order to validate the scale. We used t tests to check for statistical differences between consumer profiles. Findings – The TAP scale proved to be a valid and reliable instrument to measure technology adoption propensity among Brazilian consumers. In this group, those in a higher domain of computational innovation showed greater proficiency in the technology adoption process. In a comparison of the data from our study with those of the original one in the USA, Brazilians presented a higher propensity for technology adoption. Originality/value – The study provided advancements in three ways: 1) validating the TAP scale for Brazilian usage; 2) bringing insights to research on innovation in specific domains; 3) contributing to the studies about potential differences between developed and emergent countries related to new technology adoption and late acceptance of innovation. Objetivo – Avaliar como diferentes perfis de consumidores reagem à adoção de produtos e serviços tecnológicos por meio da replicação e validação da escala TAP no Brasil. Metodologia – Foi realizado um estudo de caráter descritivo e natureza quantitativa por meio de uma survey. Procedimentos de análise fatorial exploratória e confirmatória foram aplicados para validação da escala. Testes t permitiram verificar diferenças entre os perfis de consumidores analisados. Resultados – A escala TAP é um instrumento confiável e válido para a mensuração da propensão a adoção de tecnologia dos consumidores brasileiros. Neste grupo, aqueles com maior domínio específico em inovação computacional apresentaram maior proficiência no processo de adoção tecnológica. Quando comparados os dados deste estudo com o estudo original norte-americano, os brasileiros apresentam uma maior propensão à adoção de tecnologias. Contribuições – O estudo provê avanços de três maneiras: 1) validando a escala TAP para o uso no Brasil; 2) trazendo insights para pesquisas sobre inovação em domínio específico; 3) contribuindo em estudos sobre potenciais diferenças entre países desenvolvidos e emergentes no que tange à adoção de novas tecnologias e aceitação tardia de inovação.Objetivo – Avaliar como diferentes perfis de consumidores reagem à adoção de produtos e serviços tecnológicos por meio da replicação e validação da escala TAP no Brasil. Metodologia – Foi realizado um estudo de caráter descritivo e natureza quantitativa por meio de uma survey. Procedimentos de análise fatorial exploratória e confirmatória foram aplicados para validação da escala. Testes t permitiram verificar diferenças entre os perfis de consumidores analisados. Resultados – A escala TAP é um instrumento confiável e válido para a mensuração da propensão a adoção de tecnologia dos consumidores brasileiros. Neste grupo, aqueles com maior domínio específico em inovação computacional apresentaram maior proficiência no processo de adoção tecnológica. Quando comparados os dados deste estudo com o estudo original norte-americano, os brasileiros apresentam uma maior propensão à adoção de tecnologias. Contribuições – O estudo provê avanços de três maneiras: 1) validando a escala TAP para o uso no Brasil; 2) trazendo insights para pesquisas sobre inovação em domínio específico; 3) contribuindo em estudos sobre potenciais diferenças entre países desenvolvidos e emergentes no que tange à adoção de novas tecnologias e aceitação tardia de inovação.FECAP2018-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/395510.7819/rbgn.v0i0.3955Review of Business Management; Vol. 21 No. 1 (2019); 86-102RBGN Revista Brasileira de Gestão de Negócios; Vol. 21 Núm. 1 (2019); 86-102RBGN - Revista Brasileira de Gestão de Negócios; v. 21 n. 1 (2019); 86-1021983-08071806-4892reponame:Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)instname:Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)instacron:FECAPengporhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/3955/pdfhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/3955/pdf_1Copyright (c) 2018 Review of Business Managementinfo:eu-repo/semantics/openAccessBittencourt, RafaelAlmeida, Stefânia Ordovás deAraujo, Clécio Falcão2021-07-21T16:00:47Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/3955Revistahttp://rbgn.fecap.br/RBGN/indexhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/oai||jmauricio@fecap.br1983-08071806-4892opendoar:2021-07-21T16:00:47Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) - Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)false
dc.title.none.fl_str_mv Adoption of Technological Products and Services for Different Consumer Profiles: An analysis using the Technology Adoption Propensity Scale
Adoção de produtos e serviços tecnológicos por diferentes perfis de consumidores: uma análise por meio da escala Technology Adoption Propensity
Adoção de produtos e serviços tecnológicos por diferentes perfis de consumidores: uma análise por meio da escala Technology Adoption Propensity
title Adoption of Technological Products and Services for Different Consumer Profiles: An analysis using the Technology Adoption Propensity Scale
spellingShingle Adoption of Technological Products and Services for Different Consumer Profiles: An analysis using the Technology Adoption Propensity Scale
Bittencourt, Rafael
Technology Adoption Propensity
Cultural Differences
Scale Validation
Consumer Profiles.
Technology Adoption Propensity
perfis de consumidores
validação de escala
diferenças culturais.
Technology Adoption Propensity
perfis de consumidores
validação de escala
diferenças culturais.
title_short Adoption of Technological Products and Services for Different Consumer Profiles: An analysis using the Technology Adoption Propensity Scale
title_full Adoption of Technological Products and Services for Different Consumer Profiles: An analysis using the Technology Adoption Propensity Scale
title_fullStr Adoption of Technological Products and Services for Different Consumer Profiles: An analysis using the Technology Adoption Propensity Scale
title_full_unstemmed Adoption of Technological Products and Services for Different Consumer Profiles: An analysis using the Technology Adoption Propensity Scale
title_sort Adoption of Technological Products and Services for Different Consumer Profiles: An analysis using the Technology Adoption Propensity Scale
author Bittencourt, Rafael
author_facet Bittencourt, Rafael
Almeida, Stefânia Ordovás de
Araujo, Clécio Falcão
author_role author
author2 Almeida, Stefânia Ordovás de
Araujo, Clécio Falcão
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bittencourt, Rafael
Almeida, Stefânia Ordovás de
Araujo, Clécio Falcão
dc.subject.por.fl_str_mv Technology Adoption Propensity
Cultural Differences
Scale Validation
Consumer Profiles.
Technology Adoption Propensity
perfis de consumidores
validação de escala
diferenças culturais.
Technology Adoption Propensity
perfis de consumidores
validação de escala
diferenças culturais.
topic Technology Adoption Propensity
Cultural Differences
Scale Validation
Consumer Profiles.
Technology Adoption Propensity
perfis de consumidores
validação de escala
diferenças culturais.
Technology Adoption Propensity
perfis de consumidores
validação de escala
diferenças culturais.
description Purpose – To evaluate how different consumer profiles react to the adoption of new technologies through the replication and validation of the TAP scale in Brazil. Design/methodology/approach – We designed a descriptive study of a quantitative nature applied through a survey. Exploratory and confirmatory factorial analysis procedures were performed in order to validate the scale. We used t tests to check for statistical differences between consumer profiles. Findings – The TAP scale proved to be a valid and reliable instrument to measure technology adoption propensity among Brazilian consumers. In this group, those in a higher domain of computational innovation showed greater proficiency in the technology adoption process. In a comparison of the data from our study with those of the original one in the USA, Brazilians presented a higher propensity for technology adoption. Originality/value – The study provided advancements in three ways: 1) validating the TAP scale for Brazilian usage; 2) bringing insights to research on innovation in specific domains; 3) contributing to the studies about potential differences between developed and emergent countries related to new technology adoption and late acceptance of innovation. 
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/3955
10.7819/rbgn.v0i0.3955
url https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/3955
identifier_str_mv 10.7819/rbgn.v0i0.3955
dc.language.iso.fl_str_mv eng
por
language eng
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/3955/pdf
https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/3955/pdf_1
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Review of Business Management
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Review of Business Management
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv FECAP
publisher.none.fl_str_mv FECAP
dc.source.none.fl_str_mv Review of Business Management; Vol. 21 No. 1 (2019); 86-102
RBGN Revista Brasileira de Gestão de Negócios; Vol. 21 Núm. 1 (2019); 86-102
RBGN - Revista Brasileira de Gestão de Negócios; v. 21 n. 1 (2019); 86-102
1983-0807
1806-4892
reponame:Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)
instname:Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)
instacron:FECAP
instname_str Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)
instacron_str FECAP
institution FECAP
reponame_str Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)
collection Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) - Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)
repository.mail.fl_str_mv ||jmauricio@fecap.br
_version_ 1798942369689632768