Adoption of Technological Products and Services for Different Consumer Profiles: An analysis using the Technology Adoption Propensity Scale
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) |
Texto Completo: | https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/3955 |
Resumo: | Purpose – To evaluate how different consumer profiles react to the adoption of new technologies through the replication and validation of the TAP scale in Brazil. Design/methodology/approach – We designed a descriptive study of a quantitative nature applied through a survey. Exploratory and confirmatory factorial analysis procedures were performed in order to validate the scale. We used t tests to check for statistical differences between consumer profiles. Findings – The TAP scale proved to be a valid and reliable instrument to measure technology adoption propensity among Brazilian consumers. In this group, those in a higher domain of computational innovation showed greater proficiency in the technology adoption process. In a comparison of the data from our study with those of the original one in the USA, Brazilians presented a higher propensity for technology adoption. Originality/value – The study provided advancements in three ways: 1) validating the TAP scale for Brazilian usage; 2) bringing insights to research on innovation in specific domains; 3) contributing to the studies about potential differences between developed and emergent countries related to new technology adoption and late acceptance of innovation. |
id |
FECAP-3_b857243f667898e5b1f7097e90f0817a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/3955 |
network_acronym_str |
FECAP-3 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Adoption of Technological Products and Services for Different Consumer Profiles: An analysis using the Technology Adoption Propensity ScaleAdoção de produtos e serviços tecnológicos por diferentes perfis de consumidores: uma análise por meio da escala Technology Adoption PropensityAdoção de produtos e serviços tecnológicos por diferentes perfis de consumidores: uma análise por meio da escala Technology Adoption PropensityTechnology Adoption PropensityCultural DifferencesScale ValidationConsumer Profiles.Technology Adoption Propensityperfis de consumidoresvalidação de escaladiferenças culturais.Technology Adoption Propensityperfis de consumidoresvalidação de escaladiferenças culturais.Purpose – To evaluate how different consumer profiles react to the adoption of new technologies through the replication and validation of the TAP scale in Brazil. Design/methodology/approach – We designed a descriptive study of a quantitative nature applied through a survey. Exploratory and confirmatory factorial analysis procedures were performed in order to validate the scale. We used t tests to check for statistical differences between consumer profiles. Findings – The TAP scale proved to be a valid and reliable instrument to measure technology adoption propensity among Brazilian consumers. In this group, those in a higher domain of computational innovation showed greater proficiency in the technology adoption process. In a comparison of the data from our study with those of the original one in the USA, Brazilians presented a higher propensity for technology adoption. Originality/value – The study provided advancements in three ways: 1) validating the TAP scale for Brazilian usage; 2) bringing insights to research on innovation in specific domains; 3) contributing to the studies about potential differences between developed and emergent countries related to new technology adoption and late acceptance of innovation. Objetivo – Avaliar como diferentes perfis de consumidores reagem à adoção de produtos e serviços tecnológicos por meio da replicação e validação da escala TAP no Brasil. Metodologia – Foi realizado um estudo de caráter descritivo e natureza quantitativa por meio de uma survey. Procedimentos de análise fatorial exploratória e confirmatória foram aplicados para validação da escala. Testes t permitiram verificar diferenças entre os perfis de consumidores analisados. Resultados – A escala TAP é um instrumento confiável e válido para a mensuração da propensão a adoção de tecnologia dos consumidores brasileiros. Neste grupo, aqueles com maior domínio específico em inovação computacional apresentaram maior proficiência no processo de adoção tecnológica. Quando comparados os dados deste estudo com o estudo original norte-americano, os brasileiros apresentam uma maior propensão à adoção de tecnologias. Contribuições – O estudo provê avanços de três maneiras: 1) validando a escala TAP para o uso no Brasil; 2) trazendo insights para pesquisas sobre inovação em domínio específico; 3) contribuindo em estudos sobre potenciais diferenças entre países desenvolvidos e emergentes no que tange à adoção de novas tecnologias e aceitação tardia de inovação.Objetivo – Avaliar como diferentes perfis de consumidores reagem à adoção de produtos e serviços tecnológicos por meio da replicação e validação da escala TAP no Brasil. Metodologia – Foi realizado um estudo de caráter descritivo e natureza quantitativa por meio de uma survey. Procedimentos de análise fatorial exploratória e confirmatória foram aplicados para validação da escala. Testes t permitiram verificar diferenças entre os perfis de consumidores analisados. Resultados – A escala TAP é um instrumento confiável e válido para a mensuração da propensão a adoção de tecnologia dos consumidores brasileiros. Neste grupo, aqueles com maior domínio específico em inovação computacional apresentaram maior proficiência no processo de adoção tecnológica. Quando comparados os dados deste estudo com o estudo original norte-americano, os brasileiros apresentam uma maior propensão à adoção de tecnologias. Contribuições – O estudo provê avanços de três maneiras: 1) validando a escala TAP para o uso no Brasil; 2) trazendo insights para pesquisas sobre inovação em domínio específico; 3) contribuindo em estudos sobre potenciais diferenças entre países desenvolvidos e emergentes no que tange à adoção de novas tecnologias e aceitação tardia de inovação.FECAP2018-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/395510.7819/rbgn.v0i0.3955Review of Business Management; Vol. 21 No. 1 (2019); 86-102RBGN Revista Brasileira de Gestão de Negócios; Vol. 21 Núm. 1 (2019); 86-102RBGN - Revista Brasileira de Gestão de Negócios; v. 21 n. 1 (2019); 86-1021983-08071806-4892reponame:Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)instname:Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)instacron:FECAPengporhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/3955/pdfhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/3955/pdf_1Copyright (c) 2018 Review of Business Managementinfo:eu-repo/semantics/openAccessBittencourt, RafaelAlmeida, Stefânia Ordovás deAraujo, Clécio Falcão2021-07-21T16:00:47Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/3955Revistahttp://rbgn.fecap.br/RBGN/indexhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/oai||jmauricio@fecap.br1983-08071806-4892opendoar:2021-07-21T16:00:47Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) - Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Adoption of Technological Products and Services for Different Consumer Profiles: An analysis using the Technology Adoption Propensity Scale Adoção de produtos e serviços tecnológicos por diferentes perfis de consumidores: uma análise por meio da escala Technology Adoption Propensity Adoção de produtos e serviços tecnológicos por diferentes perfis de consumidores: uma análise por meio da escala Technology Adoption Propensity |
title |
Adoption of Technological Products and Services for Different Consumer Profiles: An analysis using the Technology Adoption Propensity Scale |
spellingShingle |
Adoption of Technological Products and Services for Different Consumer Profiles: An analysis using the Technology Adoption Propensity Scale Bittencourt, Rafael Technology Adoption Propensity Cultural Differences Scale Validation Consumer Profiles. Technology Adoption Propensity perfis de consumidores validação de escala diferenças culturais. Technology Adoption Propensity perfis de consumidores validação de escala diferenças culturais. |
title_short |
Adoption of Technological Products and Services for Different Consumer Profiles: An analysis using the Technology Adoption Propensity Scale |
title_full |
Adoption of Technological Products and Services for Different Consumer Profiles: An analysis using the Technology Adoption Propensity Scale |
title_fullStr |
Adoption of Technological Products and Services for Different Consumer Profiles: An analysis using the Technology Adoption Propensity Scale |
title_full_unstemmed |
Adoption of Technological Products and Services for Different Consumer Profiles: An analysis using the Technology Adoption Propensity Scale |
title_sort |
Adoption of Technological Products and Services for Different Consumer Profiles: An analysis using the Technology Adoption Propensity Scale |
author |
Bittencourt, Rafael |
author_facet |
Bittencourt, Rafael Almeida, Stefânia Ordovás de Araujo, Clécio Falcão |
author_role |
author |
author2 |
Almeida, Stefânia Ordovás de Araujo, Clécio Falcão |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bittencourt, Rafael Almeida, Stefânia Ordovás de Araujo, Clécio Falcão |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Technology Adoption Propensity Cultural Differences Scale Validation Consumer Profiles. Technology Adoption Propensity perfis de consumidores validação de escala diferenças culturais. Technology Adoption Propensity perfis de consumidores validação de escala diferenças culturais. |
topic |
Technology Adoption Propensity Cultural Differences Scale Validation Consumer Profiles. Technology Adoption Propensity perfis de consumidores validação de escala diferenças culturais. Technology Adoption Propensity perfis de consumidores validação de escala diferenças culturais. |
description |
Purpose – To evaluate how different consumer profiles react to the adoption of new technologies through the replication and validation of the TAP scale in Brazil. Design/methodology/approach – We designed a descriptive study of a quantitative nature applied through a survey. Exploratory and confirmatory factorial analysis procedures were performed in order to validate the scale. We used t tests to check for statistical differences between consumer profiles. Findings – The TAP scale proved to be a valid and reliable instrument to measure technology adoption propensity among Brazilian consumers. In this group, those in a higher domain of computational innovation showed greater proficiency in the technology adoption process. In a comparison of the data from our study with those of the original one in the USA, Brazilians presented a higher propensity for technology adoption. Originality/value – The study provided advancements in three ways: 1) validating the TAP scale for Brazilian usage; 2) bringing insights to research on innovation in specific domains; 3) contributing to the studies about potential differences between developed and emergent countries related to new technology adoption and late acceptance of innovation. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/3955 10.7819/rbgn.v0i0.3955 |
url |
https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/3955 |
identifier_str_mv |
10.7819/rbgn.v0i0.3955 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng por |
language |
eng por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/3955/pdf https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/3955/pdf_1 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Review of Business Management info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Review of Business Management |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
FECAP |
publisher.none.fl_str_mv |
FECAP |
dc.source.none.fl_str_mv |
Review of Business Management; Vol. 21 No. 1 (2019); 86-102 RBGN Revista Brasileira de Gestão de Negócios; Vol. 21 Núm. 1 (2019); 86-102 RBGN - Revista Brasileira de Gestão de Negócios; v. 21 n. 1 (2019); 86-102 1983-0807 1806-4892 reponame:Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) instname:Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP) instacron:FECAP |
instname_str |
Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP) |
instacron_str |
FECAP |
institution |
FECAP |
reponame_str |
Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) |
collection |
Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) - Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||jmauricio@fecap.br |
_version_ |
1798942369689632768 |