Is it worthwhile for organizations to have socially responsible management practices?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Appio Frizon, Jucelia
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Eugénio, Teresa, Falcão, Ana Sílvia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista de Administração de Empresas
Texto Completo: https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/85957
Resumo: Knowing the employees' perspective is fundamental to align a good Human Resources Management. To this end, it was sought to verify whether the employees of portuguese organizations perceive the presence of management practices aligned to Corporate Social Responsibility (CSR) and whether these impact on Organizational Performance. The methodological design adopted is characterized as a descriptive and quantitative study.  By the multiple regression analysis, it is emphasized that the factor with the greatest positive impact on the perception of organizational performance in providing health and safety in the workplace were the socially responsible economic-financial management practices (β=0,327) and the organization's business strategies aligned to Social Responsibility (β=0,277). Among the practices impacting on the organization's interaction and commitment to the community, one can emphasize the brand promotion strategies aligned to CSR principles (β=0,305) and, again, the business strategies of the organization aligned to Social Responsibility (β=0,266).
id FGV-7_3baac42aa0721cfba9f0c4f720724186
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/85957
network_acronym_str FGV-7
network_name_str Revista de Administração de Empresas
repository_id_str
spelling Is it worthwhile for organizations to have socially responsible management practices? ¿Merece la pena que las organizaciones tengan prácticas de gestión socialmente responsables? Vale a pena as organizações terem práticas de gestão socialmente responsáveis? human resourcescorporate social responsibilityorganizational performancesustainabilityemployeesrecursos humanosresponsabilidade social corporativadesempenho organizacionalsustentabilidadecolaboradoresrecursos humanosresponsabilidad social corporativarendimiento organizativosostenibilidadempleadosKnowing the employees' perspective is fundamental to align a good Human Resources Management. To this end, it was sought to verify whether the employees of portuguese organizations perceive the presence of management practices aligned to Corporate Social Responsibility (CSR) and whether these impact on Organizational Performance. The methodological design adopted is characterized as a descriptive and quantitative study.  By the multiple regression analysis, it is emphasized that the factor with the greatest positive impact on the perception of organizational performance in providing health and safety in the workplace were the socially responsible economic-financial management practices (β=0,327) and the organization's business strategies aligned to Social Responsibility (β=0,277). Among the practices impacting on the organization's interaction and commitment to the community, one can emphasize the brand promotion strategies aligned to CSR principles (β=0,305) and, again, the business strategies of the organization aligned to Social Responsibility (β=0,266). Conocer la perspectiva de los empleados es esencial para alinear una buena gestión de los recursos humanos. Para ello, se buscó verificar si los empleados de las organizaciones portuguesas perciben la presencia de prácticas de gestión alineadas con la responsabilidad social corporativa (RSC) y si estas impactan en el desempeño organizacional (DO). El diseño metodológico adoptado se caracteriza por ser un estudio descriptivo y cuantitativo.  Mediante el análisis de regresión múltiple, se destaca que los factores con mayor impacto positivo en la percepción del desempeño organizacional en la provisión de salud y seguridad en el trabajo fueron las prácticas de gestión económico-financiera socialmente responsables (β=0.327) y las estrategias empresariales de la organización alineadas a la responsabilidad social (β=0.277). Entre las prácticas que impactan en la interacción y el compromiso de la organización con la comunidad, se pueden destacar las estrategias de promoción de la marca alineadas con los principios de la RSC (β=0.305) y, de nuevo, las estrategias empresariales de la organización alineadas con la responsabilidad social (β=0.266). Conhecer a perspectiva dos colaboradores é fundamental para alinhar uma boa Gestão de Recursos Humanos. Para tanto, buscou-se verificar se os colaboradores de organizações portuguesas percebem a presença de práticas de gestão alinhadas à Responsabilidade Social Corporativa (RSC) e se essas impactam o Desempenho Organizacional (DO). O delineamento metodológico adotado caracteriza-se como um estudo descritivo e quantitativo.  Pela análise de regressão múltipla, dá-se ênfase a que o fator com maior impacto positivo sobre a percepção de desempenho da organização, ao proporcionar saúde e segurança no local de trabalho, foram as práticas de gestão econômico-financeira socialmente responsáveis (β=0,327) e as estratégias de negócios da organização alinhadas à responsabilidade social (β=0,277). Entre as práticas que impactam a interação e comprometimento da organização com a comunidade, pode-se enfatizar as estratégias de promoção da marca alinhadas aos princípios da RSC (β=0,305) e, novamente, as estratégias de negócios da organização alinhadas à responsabilidade social (β=0,266).RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2022-06-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/8595710.1590/S0034-759020220507RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 62 No. 5 (2022): September-October; e2021-0299RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 62 Núm. 5 (2022): September-October; e2021-0299RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 62 n. 5 (2022): setembro-outubro; e2021-02992178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporenghttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/85957/81021https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/85957/81022Copyright (c) 2022 RAE - Revista de Administração de Empresas (Journal of Business Management)info:eu-repo/semantics/openAccessAppio Frizon, JuceliaEugénio, Teresa Falcão, Ana Sílvia 2022-11-12T05:09:10Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/85957Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2024-03-06T13:06:14.157814Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)true
dc.title.none.fl_str_mv Is it worthwhile for organizations to have socially responsible management practices?
¿Merece la pena que las organizaciones tengan prácticas de gestión socialmente responsables?
Vale a pena as organizações terem práticas de gestão socialmente responsáveis?
title Is it worthwhile for organizations to have socially responsible management practices?
spellingShingle Is it worthwhile for organizations to have socially responsible management practices?
Appio Frizon, Jucelia
human resources
corporate social responsibility
organizational performance
sustainability
employees
recursos humanos
responsabilidade social corporativa
desempenho organizacional
sustentabilidade
colaboradores
recursos humanos
responsabilidad social corporativa
rendimiento organizativo
sostenibilidad
empleados
title_short Is it worthwhile for organizations to have socially responsible management practices?
title_full Is it worthwhile for organizations to have socially responsible management practices?
title_fullStr Is it worthwhile for organizations to have socially responsible management practices?
title_full_unstemmed Is it worthwhile for organizations to have socially responsible management practices?
title_sort Is it worthwhile for organizations to have socially responsible management practices?
author Appio Frizon, Jucelia
author_facet Appio Frizon, Jucelia
Eugénio, Teresa
Falcão, Ana Sílvia
author_role author
author2 Eugénio, Teresa
Falcão, Ana Sílvia
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Appio Frizon, Jucelia
Eugénio, Teresa
Falcão, Ana Sílvia
dc.subject.por.fl_str_mv human resources
corporate social responsibility
organizational performance
sustainability
employees
recursos humanos
responsabilidade social corporativa
desempenho organizacional
sustentabilidade
colaboradores
recursos humanos
responsabilidad social corporativa
rendimiento organizativo
sostenibilidad
empleados
topic human resources
corporate social responsibility
organizational performance
sustainability
employees
recursos humanos
responsabilidade social corporativa
desempenho organizacional
sustentabilidade
colaboradores
recursos humanos
responsabilidad social corporativa
rendimiento organizativo
sostenibilidad
empleados
description Knowing the employees' perspective is fundamental to align a good Human Resources Management. To this end, it was sought to verify whether the employees of portuguese organizations perceive the presence of management practices aligned to Corporate Social Responsibility (CSR) and whether these impact on Organizational Performance. The methodological design adopted is characterized as a descriptive and quantitative study.  By the multiple regression analysis, it is emphasized that the factor with the greatest positive impact on the perception of organizational performance in providing health and safety in the workplace were the socially responsible economic-financial management practices (β=0,327) and the organization's business strategies aligned to Social Responsibility (β=0,277). Among the practices impacting on the organization's interaction and commitment to the community, one can emphasize the brand promotion strategies aligned to CSR principles (β=0,305) and, again, the business strategies of the organization aligned to Social Responsibility (β=0,266).
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/85957
10.1590/S0034-759020220507
url https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/85957
identifier_str_mv 10.1590/S0034-759020220507
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/85957/81021
https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/85957/81022
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 RAE - Revista de Administração de Empresas (Journal of Business Management)
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 RAE - Revista de Administração de Empresas (Journal of Business Management)
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
dc.source.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 62 No. 5 (2022): September-October; e2021-0299
RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 62 Núm. 5 (2022): September-October; e2021-0299
RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 62 n. 5 (2022): setembro-outubro; e2021-0299
2178-938X
0034-7590
reponame:Revista de Administração de Empresas
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Revista de Administração de Empresas
collection Revista de Administração de Empresas
repository.name.fl_str_mv Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br
_version_ 1798943150184595456