The effects of the community of origin on the involvement of virtual brand communites

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Stefânia Ordovás de
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Mazzon, José Afonso, Müller Neto, Hugo Fridolino, Dholakia, Utpal
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Administração de Empresas
Texto Completo: https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/30584
Resumo: The question about the effectiveness of companies in maintaining their own communities versus benefiting from the ones ownedby consumers remains open. We examine differences between firm-managed and customer-managed brand communities regarding the impact of perceived psychographic homogeneity, availability of virtual avenues and relationship with the brand on the community’s influence on members and the assessments and intentions of community participants. Data were obtained from 555 espondents in two leading Microsoft XBOX brand communities in Brazil. Results indicate that management of the community of origin is the moderator of all considered relationships. Also, the most favorable effects for the company occur in the community that is not directly controlled and managed by the company itself. Brand loyalty, however, is higher for members of the official brand community. Guidelines on how companies can benefit from consumer-managed communities are discussed.
id FGV-7_7731045c4ac54514f1e8d25832c084b0
oai_identifier_str oai:bibliotecadigital.fgv.br:article/30584
network_acronym_str FGV-7
network_name_str Revista de Administração de Empresas
repository_id_str
spelling The effects of the community of origin on the involvement of virtual brand communitesEfectos de la comunidad de origen en el participante de comunidades virtuales de marcaEfeitos da comunidade de origem no participante de comunidades virtuais de marcaConsumer behaviorvirtual communitiesbrand communitiesbrandsmarketing strategyComportamiento del consumidorcomunidades virtualescomunidades de marcamarcaestrategia de marketingComportamento do consumidorcomunidades virtuaiscomunidades de marcamarcaestratégia de marketingThe question about the effectiveness of companies in maintaining their own communities versus benefiting from the ones ownedby consumers remains open. We examine differences between firm-managed and customer-managed brand communities regarding the impact of perceived psychographic homogeneity, availability of virtual avenues and relationship with the brand on the community’s influence on members and the assessments and intentions of community participants. Data were obtained from 555 espondents in two leading Microsoft XBOX brand communities in Brazil. Results indicate that management of the community of origin is the moderator of all considered relationships. Also, the most favorable effects for the company occur in the community that is not directly controlled and managed by the company itself. Brand loyalty, however, is higher for members of the official brand community. Guidelines on how companies can benefit from consumer-managed communities are discussed.Los beneficios de las empresas al mantener comunidades virtuales de marca propia versus los provenientes de las comunidades creadas por los consumidores permanecen desconocidos. Este estudio prueba el efecto moderador del tipo de gestión de la comunidad en el impacto de la homogeneidad sicográfica percibida, de la disponibilidad de avenidas virtuales y de la relación con la marca sobre las influencias de la comunidad y las intenciones de los participantes de la comunidad. Los datos provienen de 555 participantes activos de dos grandes comunidades virtuales para el game XBOX en Brasil. Los resultados comprueban que la gestión de la comunidad de origen es moderadora de todas las relaciones consideradas. Apuntan también que algunos de los efectos más favorables para la empresa ocurren en la comunidad gestionada por los consumidores. La lealtad a la marca, no obstante, es mayor entre miembros de la comunidad oficial. El estudio indica cómo las empresas pueden beneficiarse con las comunidades gestionadas por consumidores.Os benefícios das empresas em manterem comunidades virtuais de marca próprias versus os provenientes das comunidades criadas pelos consumidores permanecem desconhecidos. Esse estudo testa o efeito moderador do tipo de gestão da comunidade no impacto da homogeneidade psicográfica percebida, da disponibilidade de avenidas virtuais e do relacionamento com a marca sobre as influências da comunidade e as intenções dos participantes da comunidade. Os dados provêm de 555 participantes ativos de duas grandes comunidades virtuais para o game XBOX no Brasil. Os resultados comprovam que a gestão da comunidade de origem é moderadora de todas as relações consideradas. Apontam, também, que alguns dos efeitos mais favoráveis para a empresa ocorrem na comunidade gerida pelos consumidores. A lealdade à marca, porém, é maior para membros da comunidade oficial. O estudo indica como as empresas podem se beneficiar de comunidades geridas por consumidores.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2012-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/30584RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 52 No. 2 (2012): março-abril; 204-216RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 52 Núm. 2 (2012): março-abril; 204-216RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 52 n. 2 (2012): março-abril; 204-2162178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/30584/29418Almeida, Stefânia Ordovás deMazzon, José AfonsoMüller Neto, Hugo FridolinoDholakia, Utpalinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-17T11:39:36Zoai:bibliotecadigital.fgv.br:article/30584Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2016-08-17T11:39:36Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)false
dc.title.none.fl_str_mv The effects of the community of origin on the involvement of virtual brand communites
Efectos de la comunidad de origen en el participante de comunidades virtuales de marca
Efeitos da comunidade de origem no participante de comunidades virtuais de marca
title The effects of the community of origin on the involvement of virtual brand communites
spellingShingle The effects of the community of origin on the involvement of virtual brand communites
Almeida, Stefânia Ordovás de
Consumer behavior
virtual communities
brand communities
brands
marketing strategy
Comportamiento del consumidor
comunidades virtuales
comunidades de marca
marca
estrategia de marketing
Comportamento do consumidor
comunidades virtuais
comunidades de marca
marca
estratégia de marketing
title_short The effects of the community of origin on the involvement of virtual brand communites
title_full The effects of the community of origin on the involvement of virtual brand communites
title_fullStr The effects of the community of origin on the involvement of virtual brand communites
title_full_unstemmed The effects of the community of origin on the involvement of virtual brand communites
title_sort The effects of the community of origin on the involvement of virtual brand communites
author Almeida, Stefânia Ordovás de
author_facet Almeida, Stefânia Ordovás de
Mazzon, José Afonso
Müller Neto, Hugo Fridolino
Dholakia, Utpal
author_role author
author2 Mazzon, José Afonso
Müller Neto, Hugo Fridolino
Dholakia, Utpal
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida, Stefânia Ordovás de
Mazzon, José Afonso
Müller Neto, Hugo Fridolino
Dholakia, Utpal
dc.subject.por.fl_str_mv Consumer behavior
virtual communities
brand communities
brands
marketing strategy
Comportamiento del consumidor
comunidades virtuales
comunidades de marca
marca
estrategia de marketing
Comportamento do consumidor
comunidades virtuais
comunidades de marca
marca
estratégia de marketing
topic Consumer behavior
virtual communities
brand communities
brands
marketing strategy
Comportamiento del consumidor
comunidades virtuales
comunidades de marca
marca
estrategia de marketing
Comportamento do consumidor
comunidades virtuais
comunidades de marca
marca
estratégia de marketing
description The question about the effectiveness of companies in maintaining their own communities versus benefiting from the ones ownedby consumers remains open. We examine differences between firm-managed and customer-managed brand communities regarding the impact of perceived psychographic homogeneity, availability of virtual avenues and relationship with the brand on the community’s influence on members and the assessments and intentions of community participants. Data were obtained from 555 espondents in two leading Microsoft XBOX brand communities in Brazil. Results indicate that management of the community of origin is the moderator of all considered relationships. Also, the most favorable effects for the company occur in the community that is not directly controlled and managed by the company itself. Brand loyalty, however, is higher for members of the official brand community. Guidelines on how companies can benefit from consumer-managed communities are discussed.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-03-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/30584
url https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/30584
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/30584/29418
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
dc.source.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 52 No. 2 (2012): março-abril; 204-216
RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 52 Núm. 2 (2012): março-abril; 204-216
RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 52 n. 2 (2012): março-abril; 204-216
2178-938X
0034-7590
reponame:Revista de Administração de Empresas
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Revista de Administração de Empresas
collection Revista de Administração de Empresas
repository.name.fl_str_mv Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br
_version_ 1766160818645237760