The ideological dimension of emotion in the management of cosmetics sellers in a multinational company

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Jost, Rossana Cristine Floriano
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Bulgacov, Yara Lúcia Mazziotti, Camargo, Denise de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Cadernos EBAPE.BR
Texto Completo: https://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/64094
Resumo: This article aims to reveal the ideological dimension of emotion in the management of informal cosmetics sellers working for a multinationalcompany located in Curitiba, Brazil, using situational analysis. Emotion is understood as essential to human subjectivity, associated tothought, activities and culturally shared language, as a valuable social situation. Analysis from in-depth interviews, participant observationand document analysis were carried out using the technique of discourse ‘nuclei of meanings’. Results show that emotions are social andcultural products, used as a manageable tool in the organization, through ideological symbols that constitute the subjects. Emotion is theresult of the individual experience of the activity (historical, processual and complex) with sense and meaning that serves as a sophisticatedinstrument of reproduction of the company’s ideology. The ideology is supported by the identification of the sellers with social practices andtheir relations with the world, and it is constituted by their activity.
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spelling The ideological dimension of emotion in the management of cosmetics sellers in a multinational companyDimensión ideológica de la emoción en la gestión de vendedoras de cosméticos en una empresa multinacionalDimensão ideológica da emoção na gestão de vendedoras de cosméticos em uma empresa multinacionalEmotion. Ideology. Management. ActivityEmoción. Ideología. Gestión. Actividad.Emoção. Ideologia. Prática. AtividadeThis article aims to reveal the ideological dimension of emotion in the management of informal cosmetics sellers working for a multinationalcompany located in Curitiba, Brazil, using situational analysis. Emotion is understood as essential to human subjectivity, associated tothought, activities and culturally shared language, as a valuable social situation. Analysis from in-depth interviews, participant observationand document analysis were carried out using the technique of discourse ‘nuclei of meanings’. Results show that emotions are social andcultural products, used as a manageable tool in the organization, through ideological symbols that constitute the subjects. Emotion is theresult of the individual experience of the activity (historical, processual and complex) with sense and meaning that serves as a sophisticatedinstrument of reproduction of the company’s ideology. The ideology is supported by the identification of the sellers with social practices andtheir relations with the world, and it is constituted by their activity.El propósito de este artículo es dar a conocer la dimensión ideológica de la emoción en la práctica de gestión de vendedoras de cosméticosinformales en una organización multinacional, presente en Curitiba, Paraná, Brasil, desde un análisis situado. La emoción se entiende comoalgo esencial a la subjetividad humana, relacionada al pensamiento, a la actividad y al lenguaje culturalmente compartido, como una situaciónsocial con valor. Los análisis de datos, a partir de entrevistas en profundidad, observación participante y análisis de documentos, se llevarona cabo mediante la técnica de los núcleos de significado del discurso. Los resultados demuestran que las emociones son produccionessocioculturales usadas como un instrumento manejable en la organización, a través de símbolos ideológicos que constituyen los sujetos. Laemoción está insertada en la experiencia individual de la actividad (histórica, procesal y compleja) con sentido y significado, que sirve comoun instrumento sofisticado de reproducción de la ideología de la empresa; esta ideología se apoya en la identificación de las vendedoras conlas prácticas sociales y las relaciones con el mundo, constituidas por su actividad.O propósito deste artigo é revelar a dimensão ideológica da emoção na prática de gestão de vendedoras de cosméticos informais em umaorganização multinacional, presente em Curitiba-PR, a partir de uma análise situada. A emoção é compreendida como algo essencial àsubjetividade humana, ligada ao pensamento, à atividade e à linguagem compartilhada culturalmente, como uma situação social comvalor. As análises dos dados, a partir de entrevistas em profundidade, observação participante e análise documental, foram orientadas pelatécnica dos núcleos de significação do discurso. Os resultados demonstram que as emoções são produções socioculturais utilizadas comoinstrumento gerenciável na organização, por meio de símbolos ideológicos que constituem os sujeitos. A emoção está inserida na experiênciaindividual da atividade (histórica, processual e complexa) com sentido e significado, servindo como sofisticado instrumento de reproduçãoda ideologia da empresa; tal ideologia é sustentada pela identificação das vendedoras com as práticas sociais e as relações com o mundo,constituídas por sua atividade.Escola Brasileira de Administração Pública e de Empresas da Fundação Getulio Vargas2018-05-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/64094Cadernos EBAPE.BR; Vol. 16 No. 2 (2018); 232-249Cadernos EBAPE.BR; Vol. 16 Núm. 2 (2018); 232-249Cadernos EBAPE.BR; v. 16 n. 2 (2018); 232-2491679-3951reponame:Cadernos EBAPE.BRinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporenghttps://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/64094/71567https://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/64094/71568Copyright (c) 2018 Cadernos EBAPE.BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessJost, Rossana Cristine FlorianoBulgacov, Yara Lúcia MazziottiCamargo, Denise de2018-06-15T16:13:23Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/64094Revistahttps://periodicos.fgv.br/cadernosebapehttps://periodicos.fgv.br/cadernosebape/oaicadernosebape@fgv.br||cadernosebape@fgv.br1679-39511679-3951opendoar:2024-05-13T10:00:02.766067Cadernos EBAPE.BR - Fundação Getulio Vargas (FGV)true
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