Publicidade: comércio, cultura e profissão (parte inicial)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Durand, José Carlos Garcia
Data de Publicação: 2002
Tipo de documento: Relatório
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10438/3087
Resumo: The most overtly commercial dimension of society is often focused in the academia from an arrogant, pessimistic and shallow point of view. At the opposite side, it's seen through the optimistic, yet naïve, perspective, typical of the celebratory approach. The sociological study of advertising and marketing is very strategic to face this fruitless manicheism once it favors the examination of hidden links between capitalist industrialization and market behavior; between urbanization and modernization; between media, family life and consumption, both material and symbolic. The article reviews some important titles issued from a bibliography recently selected in the USA, from a perspective based on the sociology of culture.
id FGV_1dac5ff7b8f9a3ca17b16004f0d2aa7a
oai_identifier_str oai:repositorio.fgv.br:10438/3087
network_acronym_str FGV
network_name_str Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital)
repository_id_str 3974
spelling Durand, José Carlos GarciaEscolas::EAESP2009-10-27T17:28:52Z2009-10-27T17:28:52Z2002-01-01T00:00:00Z20022002;19http://hdl.handle.net/10438/3087The most overtly commercial dimension of society is often focused in the academia from an arrogant, pessimistic and shallow point of view. At the opposite side, it's seen through the optimistic, yet naïve, perspective, typical of the celebratory approach. The sociological study of advertising and marketing is very strategic to face this fruitless manicheism once it favors the examination of hidden links between capitalist industrialization and market behavior; between urbanization and modernization; between media, family life and consumption, both material and symbolic. The article reviews some important titles issued from a bibliography recently selected in the USA, from a perspective based on the sociology of culture.O universo daquilo que é abertamente comercial na sociedade contemporânea costuma ser tratado nos meios acadêmicos de forma costumeiramente distante, simplista e ressentida. Ou, ao contrário, através do otimismo ingênuo característico da literatura de celebração. O estudo da história social da publicidade e do marketing é estratégico para avançar contra esse maniqueísmo paralisante. Ele ajuda a ampliar a visão das relações entre industrialização capitalista e mercado, urbanização e modernização, comunicação de massa e vida familiar, favorecendo uma visão mais adulta dos significados do consumo, tanto material quanto simbólico. O texto apoia-se em alguns títulos selecionados em uma bibliografia especializada recolhida recentemente nos EUA, e escolhidos por sua relevância em recolocar questões de sociologia da cultura.porRelatório de pesquisa FGV/EAESP/NPP;n.19Consumption societyConsumo e culturaPublicidade e culturaAdministração de empresasCulturaComércioPublicidadeSociedade de consumoPublicidade: comércio, cultura e profissão (parte inicial)Advertising, commercialism and cultureinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/reportreponame:Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital)instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVinfo:eu-repo/semantics/openAccessORIGINALP00236_1.pdfapplication/pdf228180https://repositorio.fgv.br/bitstreams/a6e6ed59-f673-4915-8e27-6ebaf4e47e08/download4791a04696bf24dfcdbe18e90171be5aMD51TEXTP00236_1.pdf.txtP00236_1.pdf.txtExtracted texttext/plain102951https://repositorio.fgv.br/bitstreams/4a0e6bd6-567c-4c69-aa47-a6bf952644a3/download3bf620798ccd2514f5ca5078db86d704MD56THUMBNAILP00236_1.pdf.jpgP00236_1.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg4424https://repositorio.fgv.br/bitstreams/c5d32769-d827-4a56-ba37-fdaa27f490c2/download14aae55598aeab4e2113ba0b04f865c9MD5710438/30872023-11-09 20:07:13.96open.accessoai:repositorio.fgv.br:10438/3087https://repositorio.fgv.brRepositório InstitucionalPRIhttp://bibliotecadigital.fgv.br/dspace-oai/requestopendoar:39742023-11-09T20:07:13Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) - Fundação Getulio Vargas (FGV)false
dc.title.por.fl_str_mv Publicidade: comércio, cultura e profissão (parte inicial)
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Advertising, commercialism and culture
title Publicidade: comércio, cultura e profissão (parte inicial)
spellingShingle Publicidade: comércio, cultura e profissão (parte inicial)
Durand, José Carlos Garcia
Consumption society
Consumo e cultura
Publicidade e cultura
Administração de empresas
Cultura
Comércio
Publicidade
Sociedade de consumo
title_short Publicidade: comércio, cultura e profissão (parte inicial)
title_full Publicidade: comércio, cultura e profissão (parte inicial)
title_fullStr Publicidade: comércio, cultura e profissão (parte inicial)
title_full_unstemmed Publicidade: comércio, cultura e profissão (parte inicial)
title_sort Publicidade: comércio, cultura e profissão (parte inicial)
author Durand, José Carlos Garcia
author_facet Durand, José Carlos Garcia
author_role author
dc.contributor.unidadefgv.por.fl_str_mv Escolas::EAESP
dc.contributor.author.fl_str_mv Durand, José Carlos Garcia
dc.subject.eng.fl_str_mv Consumption society
topic Consumption society
Consumo e cultura
Publicidade e cultura
Administração de empresas
Cultura
Comércio
Publicidade
Sociedade de consumo
dc.subject.por.fl_str_mv Consumo e cultura
Publicidade e cultura
dc.subject.area.por.fl_str_mv Administração de empresas
dc.subject.bibliodata.por.fl_str_mv Cultura
Comércio
Publicidade
Sociedade de consumo
description The most overtly commercial dimension of society is often focused in the academia from an arrogant, pessimistic and shallow point of view. At the opposite side, it's seen through the optimistic, yet naïve, perspective, typical of the celebratory approach. The sociological study of advertising and marketing is very strategic to face this fruitless manicheism once it favors the examination of hidden links between capitalist industrialization and market behavior; between urbanization and modernization; between media, family life and consumption, both material and symbolic. The article reviews some important titles issued from a bibliography recently selected in the USA, from a perspective based on the sociology of culture.
publishDate 2002
dc.date.created.fl_str_mv 2002-01-01T00:00:00Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2002
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2009-10-27T17:28:52Z
dc.date.available.fl_str_mv 2009-10-27T17:28:52Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/report
format report
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10438/3087
dc.identifier.sici.none.fl_str_mv 2002;19
identifier_str_mv 2002;19
url http://hdl.handle.net/10438/3087
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.ispartofseries.por.fl_str_mv Relatório de pesquisa FGV/EAESP/NPP;n.19
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital)
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital)
collection Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital)
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.fgv.br/bitstreams/a6e6ed59-f673-4915-8e27-6ebaf4e47e08/download
https://repositorio.fgv.br/bitstreams/4a0e6bd6-567c-4c69-aa47-a6bf952644a3/download
https://repositorio.fgv.br/bitstreams/c5d32769-d827-4a56-ba37-fdaa27f490c2/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 4791a04696bf24dfcdbe18e90171be5a
3bf620798ccd2514f5ca5078db86d704
14aae55598aeab4e2113ba0b04f865c9
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799582695317045248