Music and body workshops as an instrument in training the health professional
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Trabalho, Educação e Saúde (Online) |
Texto Completo: | https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1416 |
Resumo: | This article discusses the importance of music and body workshops in the training of health professionals. It presents and analyzes two workshops: "Clinic at the heart of music: Do you listen to what you hear?" and "The body and the clinic at the heart of music." Faculty, staff, and students of different undergraduate courses at the university took part in the workshops. Data produced from the mapping approach include the pulsating, powerful, creative and living body concepts; the fruitful relations between music, body work and clinical listening; the discussions on health and body integrality; reflections on scenarios that enable experimentation with listening and body in the training of health professionals, and the workshop as a training instrument focused on experience. |
id |
FIOCRUZ-2_534b0b87179356169e48dc6eeaf24bb2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1416 |
network_acronym_str |
FIOCRUZ-2 |
network_name_str |
Trabalho, Educação e Saúde (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Music and body workshops as an instrument in training the health professionalTalleres de música y cuerpo como dispositivo en la formación del profesional de la saludOficinas de música e corpo como dispositivo na formação do profissional de saúdeformação para o trabalho em saúdearte e sensibilidadesoficinasmúsica e corpotraining for work in health; art and sensibilities; workshops; music and bodyformación para el trabajo en saludarte y sensibilidadestalleresmúsica y cuerpoThis article discusses the importance of music and body workshops in the training of health professionals. It presents and analyzes two workshops: "Clinic at the heart of music: Do you listen to what you hear?" and "The body and the clinic at the heart of music." Faculty, staff, and students of different undergraduate courses at the university took part in the workshops. Data produced from the mapping approach include the pulsating, powerful, creative and living body concepts; the fruitful relations between music, body work and clinical listening; the discussions on health and body integrality; reflections on scenarios that enable experimentation with listening and body in the training of health professionals, and the workshop as a training instrument focused on experience.En este artículo se discute la importancia de talleres de música y cuerpo en la formación del profesional de la salud. Con esa finalidad se presentarán y analizarán dos talleres: "Clínica en el corazón de la música: ¿usted escucha lo que oye?" y "El cuerpo y la clínica en el corazón de la música". En los talleres participaron docentes, empleados y estudiantes de los diferentes cursos de graduación de la universidad. Entre los datos generados a partir del método cartográfico están: las concepciones de cuerpo pulsante, potente, creativo y vivo; las fecundas relaciones entre música, trabajo corporal y escucha clínica; las discusiones sobre integralidad en la salud y el cuerpo; reflexiones sobre escenarios que permitan la experimentación de la escucha y del cuerpo en la formación de profesionales de la salud; y el taller como dispositivo de la formación centrada en la experiencia.Este artigo discute a importância de oficinas de música e corpo na formação do profissional de saúde. Para tanto, serão apresentadas e analisadas duas oficinas: "Clínica no coração da música: você escuta o que ouve?" e "O corpo e a clínica no coração da música". Participaram das oficinas docentes, funcionários e estudantes dos diferentes cursos de graduação da universidade. Entre os dados produzidos, a partir do método cartográfico, estão: as concepções de corpo pulsante, potente, criativo e vivo; as relações profícuas entre música, trabalho corporal e escuta clínica; as discussões sobre integralidade na saúde e o corpo; reflexões sobre cenários que permitam a experimentação da escuta e do corpo na formação de profissionais de saúde; e a oficina como dispositivo da formação centrada na experiência.Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz2022-08-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/141610.1590/S1981-77462014000100011Trabalho, Educação e Saúde; v. 12 n. 1 (2014)1981-7746reponame:Trabalho, Educação e Saúde (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1416/573Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venânciohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Larissa Finocchiaro Romualdo daCipullo, Marcos Alberto TaddeoImbrizi, Jaquelina MariaLiberman, Flávia2022-08-26T22:24:45Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1416Revistahttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tesPUBhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/oairevtes@fiocruz.br1981-77461678-1007opendoar:2024-03-06T13:01:25.678792Trabalho, Educação e Saúde (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
Music and body workshops as an instrument in training the health professional Talleres de música y cuerpo como dispositivo en la formación del profesional de la salud Oficinas de música e corpo como dispositivo na formação do profissional de saúde |
title |
Music and body workshops as an instrument in training the health professional |
spellingShingle |
Music and body workshops as an instrument in training the health professional Silva, Larissa Finocchiaro Romualdo da formação para o trabalho em saúde arte e sensibilidades oficinas música e corpo training for work in health; art and sensibilities; workshops; music and body formación para el trabajo en salud arte y sensibilidades talleres música y cuerpo |
title_short |
Music and body workshops as an instrument in training the health professional |
title_full |
Music and body workshops as an instrument in training the health professional |
title_fullStr |
Music and body workshops as an instrument in training the health professional |
title_full_unstemmed |
Music and body workshops as an instrument in training the health professional |
title_sort |
Music and body workshops as an instrument in training the health professional |
author |
Silva, Larissa Finocchiaro Romualdo da |
author_facet |
Silva, Larissa Finocchiaro Romualdo da Cipullo, Marcos Alberto Taddeo Imbrizi, Jaquelina Maria Liberman, Flávia |
author_role |
author |
author2 |
Cipullo, Marcos Alberto Taddeo Imbrizi, Jaquelina Maria Liberman, Flávia |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Larissa Finocchiaro Romualdo da Cipullo, Marcos Alberto Taddeo Imbrizi, Jaquelina Maria Liberman, Flávia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
formação para o trabalho em saúde arte e sensibilidades oficinas música e corpo training for work in health; art and sensibilities; workshops; music and body formación para el trabajo en salud arte y sensibilidades talleres música y cuerpo |
topic |
formação para o trabalho em saúde arte e sensibilidades oficinas música e corpo training for work in health; art and sensibilities; workshops; music and body formación para el trabajo en salud arte y sensibilidades talleres música y cuerpo |
description |
This article discusses the importance of music and body workshops in the training of health professionals. It presents and analyzes two workshops: "Clinic at the heart of music: Do you listen to what you hear?" and "The body and the clinic at the heart of music." Faculty, staff, and students of different undergraduate courses at the university took part in the workshops. Data produced from the mapping approach include the pulsating, powerful, creative and living body concepts; the fruitful relations between music, body work and clinical listening; the discussions on health and body integrality; reflections on scenarios that enable experimentation with listening and body in the training of health professionals, and the workshop as a training instrument focused on experience. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1416 10.1590/S1981-77462014000100011 |
url |
https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1416 |
identifier_str_mv |
10.1590/S1981-77462014000100011 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1416/573 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz |
publisher.none.fl_str_mv |
Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz |
dc.source.none.fl_str_mv |
Trabalho, Educação e Saúde; v. 12 n. 1 (2014) 1981-7746 reponame:Trabalho, Educação e Saúde (Online) instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) instacron:FIOCRUZ |
instname_str |
Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) |
instacron_str |
FIOCRUZ |
institution |
FIOCRUZ |
reponame_str |
Trabalho, Educação e Saúde (Online) |
collection |
Trabalho, Educação e Saúde (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Trabalho, Educação e Saúde (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) |
repository.mail.fl_str_mv |
revtes@fiocruz.br |
_version_ |
1798943472275685376 |