Promoção e educação em saúde no âmbito da Escola de Governo em Saúde da Escola Nacional de Saúde Pública

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Buss, Paulo Marchiori
Data de Publicação: 1999
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos de Saúde Pública
Texto Completo: https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/1263
Resumo: Schools of public health should define their teaching, research, and technical cooperative programs on the basis of epidemiological, epistemological, and health care parameters, which are heavily affected by the socioeconomic context of their countries. Brazil's demographic and epidemiological transition has been characterized by an increasing prevalence of diseases and risk factors associated with life styles, thus requiring an extensive and in-depth change in the country's health care model, with a greater supply of evidence-based services and preventive and health promotion measures, including new initiatives in information, education, and communications. This article approaches the recent experience at the Brazilian National School of Public Health, which has added to its long-standing academic tradition with a strategic reorientation known as the School of Governance in Health, including distance education as one of its main teaching options. Given Brazil's prevailing social and health situation, we conclude by highlighting the importance of training health professionals and promoting research and technological development in the fields of health promotion and education within the context of the School of Governance in Health at the National School of Public Health.
id FIOCRUZ-5_2ca91bde4bee9d7e6d8bd4353214e380
oai_identifier_str oai:ojs.teste-cadernos.ensp.fiocruz.br:article/1263
network_acronym_str FIOCRUZ-5
network_name_str Cadernos de Saúde Pública
repository_id_str
spelling Promoção e educação em saúde no âmbito da Escola de Governo em Saúde da Escola Nacional de Saúde PúblicaEducação em SaúdeEducação de Pós-graduaçãoTecnologia EducacionalPessoal de SaúdeSaúde PúblicaSchools of public health should define their teaching, research, and technical cooperative programs on the basis of epidemiological, epistemological, and health care parameters, which are heavily affected by the socioeconomic context of their countries. Brazil's demographic and epidemiological transition has been characterized by an increasing prevalence of diseases and risk factors associated with life styles, thus requiring an extensive and in-depth change in the country's health care model, with a greater supply of evidence-based services and preventive and health promotion measures, including new initiatives in information, education, and communications. This article approaches the recent experience at the Brazilian National School of Public Health, which has added to its long-standing academic tradition with a strategic reorientation known as the School of Governance in Health, including distance education as one of its main teaching options. Given Brazil's prevailing social and health situation, we conclude by highlighting the importance of training health professionals and promoting research and technological development in the fields of health promotion and education within the context of the School of Governance in Health at the National School of Public Health.As escolas de saúde pública devem definir seus programas de ensino, pesquisa e cooperação técnica em função dos contextos epidemiológico, epistemológico e dos serviços de saúde, que são profundamente condicionados pelo contexto sócio-econômico do país. No Brasil, a transição demográfico-epidemiológica caracteriza-se pela prevalência cada vez mais elevada de doenças e fatores de risco relacionados com os estilos de vida, o que exige uma profunda transformação do modelo assistencial, com a maior oferta de serviços e ações preventivas e de promoção da saúde baseadas em evidências, o que inclui iniciativas inovadoras de informação, educação e comunicação. Esse artigo aborda a experiência recente da Escola Nacional de Saúde Pública, que vem somando à sua longa tradição acadêmica a reorientação estratégia denominada Escola de Governo em Saúde, que inclui a educação à distância como uma de suas principais opções pedagógicas. Face ao quadro sócio-sanitário vigente, conclui-se que adquire enorme importância a capacitação de profissionais e a pesquisa e desenvolvimento tecnológico nos campos da promoção e educação em saúde no âmbito da Escola de Governo em Saúde da ENSP.Reports in Public HealthCadernos de Saúde Pública1999-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Parestext/htmlapplication/pdfhttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/1263Reports in Public Health; Vol. 15 No. 6 (1999): Supplement 2Cadernos de Saúde Pública; v. 15 n. 6 (1999): Suplemento 21678-44640102-311Xreponame:Cadernos de Saúde Públicainstname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/1263/2514https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/1263/2515Buss, Paulo Marchioriinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-03-06T15:26:20Zoai:ojs.teste-cadernos.ensp.fiocruz.br:article/1263Revistahttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csphttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/oaicadernos@ensp.fiocruz.br||cadernos@ensp.fiocruz.br1678-44640102-311Xopendoar:2024-03-06T13:01:31.373611Cadernos de Saúde Pública - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)true
dc.title.none.fl_str_mv Promoção e educação em saúde no âmbito da Escola de Governo em Saúde da Escola Nacional de Saúde Pública
title Promoção e educação em saúde no âmbito da Escola de Governo em Saúde da Escola Nacional de Saúde Pública
spellingShingle Promoção e educação em saúde no âmbito da Escola de Governo em Saúde da Escola Nacional de Saúde Pública
Buss, Paulo Marchiori
Educação em Saúde
Educação de Pós-graduação
Tecnologia Educacional
Pessoal de Saúde
Saúde Pública
title_short Promoção e educação em saúde no âmbito da Escola de Governo em Saúde da Escola Nacional de Saúde Pública
title_full Promoção e educação em saúde no âmbito da Escola de Governo em Saúde da Escola Nacional de Saúde Pública
title_fullStr Promoção e educação em saúde no âmbito da Escola de Governo em Saúde da Escola Nacional de Saúde Pública
title_full_unstemmed Promoção e educação em saúde no âmbito da Escola de Governo em Saúde da Escola Nacional de Saúde Pública
title_sort Promoção e educação em saúde no âmbito da Escola de Governo em Saúde da Escola Nacional de Saúde Pública
author Buss, Paulo Marchiori
author_facet Buss, Paulo Marchiori
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Buss, Paulo Marchiori
dc.subject.por.fl_str_mv Educação em Saúde
Educação de Pós-graduação
Tecnologia Educacional
Pessoal de Saúde
Saúde Pública
topic Educação em Saúde
Educação de Pós-graduação
Tecnologia Educacional
Pessoal de Saúde
Saúde Pública
description Schools of public health should define their teaching, research, and technical cooperative programs on the basis of epidemiological, epistemological, and health care parameters, which are heavily affected by the socioeconomic context of their countries. Brazil's demographic and epidemiological transition has been characterized by an increasing prevalence of diseases and risk factors associated with life styles, thus requiring an extensive and in-depth change in the country's health care model, with a greater supply of evidence-based services and preventive and health promotion measures, including new initiatives in information, education, and communications. This article approaches the recent experience at the Brazilian National School of Public Health, which has added to its long-standing academic tradition with a strategic reorientation known as the School of Governance in Health, including distance education as one of its main teaching options. Given Brazil's prevailing social and health situation, we conclude by highlighting the importance of training health professionals and promoting research and technological development in the fields of health promotion and education within the context of the School of Governance in Health at the National School of Public Health.
publishDate 1999
dc.date.none.fl_str_mv 1999-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/1263
url https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/1263
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/1263/2514
https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/1263/2515
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/html
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Reports in Public Health
Cadernos de Saúde Pública
publisher.none.fl_str_mv Reports in Public Health
Cadernos de Saúde Pública
dc.source.none.fl_str_mv Reports in Public Health; Vol. 15 No. 6 (1999): Supplement 2
Cadernos de Saúde Pública; v. 15 n. 6 (1999): Suplemento 2
1678-4464
0102-311X
reponame:Cadernos de Saúde Pública
instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron:FIOCRUZ
instname_str Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron_str FIOCRUZ
institution FIOCRUZ
reponame_str Cadernos de Saúde Pública
collection Cadernos de Saúde Pública
repository.name.fl_str_mv Cadernos de Saúde Pública - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
repository.mail.fl_str_mv cadernos@ensp.fiocruz.br||cadernos@ensp.fiocruz.br
_version_ 1798943346924716032