Education in Health: proposals and practices for academic and pedagogical training of teachers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Hora, Dinair Leal da
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Souza, Claudia Teresa Vieira de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: RECIIS (Online)
Texto Completo: https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/947
Resumo: The teaching practices have assumed the center of discussions when it comes to higher education in health. The official agencies of education and health and the forming of health professionals and institutions have presented developing policies and practices seeking to improve the academic and pedagogical training of future teachers. We present in this text the actions developed at the Clinical Research Graduate Program in Infectious Diseases, to strengthen and consolidate new research Educational practices for the promotion and health care and Training and reflective practices in health education, fostering the training of teachers able to think and build proposals for intervention in the educational process in its multiple theoretical, cognitive, operational and organizational dimensions as an initiative that contributes to the qualification and professional development for the National Health System.
id FIOCRUZ-6_1c7b94b502f9ce38b820c38039fc5120
oai_identifier_str oai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/947
network_acronym_str FIOCRUZ-6
network_name_str RECIIS (Online)
repository_id_str
spelling Education in Health: proposals and practices for academic and pedagogical training of teachersLa educación en salud: propuestas y prácticas para la formación académica y pedagógica de los docentesEnsino na saúde: propostas e práticas para a formação acadêmico-pedagógica de docentesHealth educationTeacher trainingProfessional qualificationKnowledge production.Educación para la saludFormación del profesoradoFormación profesionalProducción de conocimientoEnsino na saúdeFormação docenteFormação profissionalEducação em saúdeProdução do conhecimento.The teaching practices have assumed the center of discussions when it comes to higher education in health. The official agencies of education and health and the forming of health professionals and institutions have presented developing policies and practices seeking to improve the academic and pedagogical training of future teachers. We present in this text the actions developed at the Clinical Research Graduate Program in Infectious Diseases, to strengthen and consolidate new research Educational practices for the promotion and health care and Training and reflective practices in health education, fostering the training of teachers able to think and build proposals for intervention in the educational process in its multiple theoretical, cognitive, operational and organizational dimensions as an initiative that contributes to the qualification and professional development for the National Health System.Las prácticas docentes han asumido el centro de las discusiones cuando se trata de la educación superior en la salud. Los organismos oficiales de la educación y la salud y la formación de los profesionales e instituciones de salud han presentado el desarrollo de políticas y prácticas que buscan mejorar la formación académica y pedagógica de los futuros docentes. Presentamos en este texto las acciones desarrolladas en el Programa de Postgrado de Investigación Clínica en Enfermedades Infecciosas, para fortalecer y consolidar nuevas líneas de investigación: Prácticas educativas para la promoción y atención de la salud y Formación y prácticas de reflexión en la educación para la salud, fomentando la formación de profesores capaces de pensar y construir propuestas de intervención en el proceso educativo en sus múltiples dimensiones teóricas, cognitivas, de funcionamiento y organización como una iniciativa que contribuye a la capacitación y el desarrollo profesional para el Sistema Nacional de Salud.As práticas docentes têm assumido o centro das discussões quando se trata do ensino superior em saúde. Os órgãos oficiais de educação e saúde e as instituições formadoras de profissionais da área da saúde vêm apresentando e desenvolvendo políticas e práticas, buscando a melhoria na formação acadêmico-pedagógica dos seus futuros professores. Apresentamos neste texto as ações desenvolvidas no Programa de Pós-Graduação de Pesquisa Clínica em Doenças Infecciosas, para fortalecer e consolidar novas linhas de pesquisa: Práticas educativas para a promoção e atenção em saúde e Formação profissional e práticas reflexivas no ensino em saúde, fomentando a formação de docentes capazes de pensar e construir propostas de intervenção no processo educativo em suas múltiplas dimensões teóricas, cognitivas, operacionais e organizacionais como uma iniciativa que contribui para a qualificação e o aperfeiçoamento profissional para o Sistema Único de Saúde.Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)2015-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/94710.29397/reciis.v9i4.947Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 9 No. 4 (2015)Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 9 Núm. 4 (2015)Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 9 No 4 (2015)Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 9 n. 4 (2015)1981-6278reponame:RECIIS (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/947/1990Copyright (c) 2015 O autor retém, sem restrições dos direitos sobre sua obra.info:eu-repo/semantics/openAccessHora, Dinair Leal daSouza, Claudia Teresa Vieira de2019-05-10T16:29:42Zoai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/947Revistahttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciishttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/oaireciis@icict.fiocruz.br1981-62781981-6278opendoar:2019-05-10T16:29:42RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)false
dc.title.none.fl_str_mv Education in Health: proposals and practices for academic and pedagogical training of teachers
La educación en salud: propuestas y prácticas para la formación académica y pedagógica de los docentes
Ensino na saúde: propostas e práticas para a formação acadêmico-pedagógica de docentes
title Education in Health: proposals and practices for academic and pedagogical training of teachers
spellingShingle Education in Health: proposals and practices for academic and pedagogical training of teachers
Hora, Dinair Leal da
Health education
Teacher training
Professional qualification
Knowledge production.
Educación para la salud
Formación del profesorado
Formación profesional
Producción de conocimiento
Ensino na saúde
Formação docente
Formação profissional
Educação em saúde
Produção do conhecimento.
title_short Education in Health: proposals and practices for academic and pedagogical training of teachers
title_full Education in Health: proposals and practices for academic and pedagogical training of teachers
title_fullStr Education in Health: proposals and practices for academic and pedagogical training of teachers
title_full_unstemmed Education in Health: proposals and practices for academic and pedagogical training of teachers
title_sort Education in Health: proposals and practices for academic and pedagogical training of teachers
author Hora, Dinair Leal da
author_facet Hora, Dinair Leal da
Souza, Claudia Teresa Vieira de
author_role author
author2 Souza, Claudia Teresa Vieira de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Hora, Dinair Leal da
Souza, Claudia Teresa Vieira de
dc.subject.por.fl_str_mv Health education
Teacher training
Professional qualification
Knowledge production.
Educación para la salud
Formación del profesorado
Formación profesional
Producción de conocimiento
Ensino na saúde
Formação docente
Formação profissional
Educação em saúde
Produção do conhecimento.
topic Health education
Teacher training
Professional qualification
Knowledge production.
Educación para la salud
Formación del profesorado
Formación profesional
Producción de conocimiento
Ensino na saúde
Formação docente
Formação profissional
Educação em saúde
Produção do conhecimento.
description The teaching practices have assumed the center of discussions when it comes to higher education in health. The official agencies of education and health and the forming of health professionals and institutions have presented developing policies and practices seeking to improve the academic and pedagogical training of future teachers. We present in this text the actions developed at the Clinical Research Graduate Program in Infectious Diseases, to strengthen and consolidate new research Educational practices for the promotion and health care and Training and reflective practices in health education, fostering the training of teachers able to think and build proposals for intervention in the educational process in its multiple theoretical, cognitive, operational and organizational dimensions as an initiative that contributes to the qualification and professional development for the National Health System.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-12-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/947
10.29397/reciis.v9i4.947
url https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/947
identifier_str_mv 10.29397/reciis.v9i4.947
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/947/1990
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 O autor retém, sem restrições dos direitos sobre sua obra.
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 O autor retém, sem restrições dos direitos sobre sua obra.
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 9 No. 4 (2015)
Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 9 Núm. 4 (2015)
Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 9 No 4 (2015)
Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 9 n. 4 (2015)
1981-6278
reponame:RECIIS (Online)
instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron:FIOCRUZ
instname_str Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron_str FIOCRUZ
institution FIOCRUZ
reponame_str RECIIS (Online)
collection RECIIS (Online)
repository.name.fl_str_mv RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
repository.mail.fl_str_mv reciis@icict.fiocruz.br
_version_ 1798942464172621824