The 12 axes of the combined communication for municipal public health: a proposal

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pessoni, Arquimedes
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Passaro, Thiago
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: RECIIS (Online)
Texto Completo: https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/2049
Resumo: This article presents the results of a master’s research (2017-2019) on innovation in the communication management of the Municipal Health Departments (SMS). The methods used were the literature review, the SMS case study in São Paulo – with document collection, in-depth semi-structured interviews with communication managers and participant observation – and content analysis. The results show that integrated, strategic, and multimedia communication, aligned with the principles of the Unified Health System (SUS), contributes to increase the efficiency and effectiveness of communication and health at the local level. For this, how SMS can use, based on the local context, the 12 communication axes proposed by the study, which are: internal communication, press relations, ceremonial / events, creation / advertising, audiovisual, website / portal, social networks, apps for mobile devices, games, photography, partnerships and virtual reality, augmented reality and 360º productions.
id FIOCRUZ-6_875bf73bda58b27a29be0dec5a74b671
oai_identifier_str oai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/2049
network_acronym_str FIOCRUZ-6
network_name_str RECIIS (Online)
repository_id_str
spelling The 12 axes of the combined communication for municipal public health: a proposalLos 12 ejes de la comunicación combinada para la salud pública municipal: una propuestaOs 12 eixos da comunicação combinada para a saúde pública municipal: uma propostaOrganizational innovationHealth communicationUnified Health SystemMultimediaMediaManagement of information and communication technologies.Innovación organizacionalComunicación de saludSistema único de SaludMultimediaGestión de tecnologías de información y comunicación.Inovação organizacionalComunicação em saúdeSistema Único de SaúdeMultimídiaGestão das tecnologias de informação e comunicação.This article presents the results of a master’s research (2017-2019) on innovation in the communication management of the Municipal Health Departments (SMS). The methods used were the literature review, the SMS case study in São Paulo – with document collection, in-depth semi-structured interviews with communication managers and participant observation – and content analysis. The results show that integrated, strategic, and multimedia communication, aligned with the principles of the Unified Health System (SUS), contributes to increase the efficiency and effectiveness of communication and health at the local level. For this, how SMS can use, based on the local context, the 12 communication axes proposed by the study, which are: internal communication, press relations, ceremonial / events, creation / advertising, audiovisual, website / portal, social networks, apps for mobile devices, games, photography, partnerships and virtual reality, augmented reality and 360º productions.Este artículo presenta los resultados de una investigación de maestría (2017-2019) sobre innovación en la gestión de la comunicación de los Departamentos Municipales de Salud (SMS). Los métodos utilizados fueron la revisión de la literatura, el estudio de caso de SMS en São Paulo, con recopilación de documentos, entrevistas semiestructuradas en profundidad con gerentes de comunicación y observación participante, y análisis de contenido. Los resultados muestran que la comunicación integrada, estratégica y multimedia, alineada con los principios del Sistema Único de Salud (SUS), contribuye a aumentar la eficiencia y la eficacia de la comunicación y la salud a nivel local. Para esto, cómo pueden usar los SMS, en función del contexto local, los 12 ejes de comunicación propuestos por el estudio, que son: comunicación interna, relaciones con la prensa, ceremoniales/eventos, creación/publicidad, audiovisuales, sitio web/portal, redes sociales, aplicaciones para dispositivos móviles, juegos, fotografía, asociaciones y realidad virtual, realidad aumentada y producciones 360º.Este artigo apresenta os resultados inéditos de uma pesquisa de mestrado (2017-2019) sobre a inovação na gestão da comunicação das Secretarias Municipais de Saúde (SMS). Os métodos utilizados foram revisão de literatura, estudo de caso da SMS de São Paulo – com coleta de documentos, entrevistas semiestruturadas em profundidade com gestores de comunicação e observação participante – e análise de conteúdo. Os resultados mostram que a comunicação integrada, estratégica e multimídia, alinhada aos princípios do Sistema Único de Saúde (SUS), contribui para aumentar a eficácia e a eficiência da comunicação e saúde no nível local. Para isso, as SMS podem fazer uso, com base no contexto local, dos 12 eixos de comunicação propostos pelo estudo, que são: comunicação interna, assessoria de imprensa, cerimonial/eventos, criação/publicidade, audiovisual, site/portal, redes sociais, aplicativos para dispositivos móveis, jogos, fotografia, parcerias e realidade virtual, realidade aumentada e produções em 360º.Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)2021-03-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/204910.29397/reciis.v15i1.2049Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 15 No. 1 (2021): Dossiê Comunicação, Saúde e Crises Globais: parte 2Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 15 Núm. 1 (2021): Dossiê Comunicação, Saúde e Crises Globais: parte 2Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 15 No 1 (2021): Dossiê Comunicação, Saúde e Crises Globais: parte 2Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 15 n. 1 (2021): Dossiê Comunicação, Saúde e Crises Globais: parte 21981-6278reponame:RECIIS (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/2049/2429Pessoni, ArquimedesPassaro, Thiagoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-06-30T17:58:36Zoai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/2049Revistahttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciishttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/oaireciis@icict.fiocruz.br1981-62781981-6278opendoar:2022-06-30T17:58:36RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)false
dc.title.none.fl_str_mv The 12 axes of the combined communication for municipal public health: a proposal
Los 12 ejes de la comunicación combinada para la salud pública municipal: una propuesta
Os 12 eixos da comunicação combinada para a saúde pública municipal: uma proposta
title The 12 axes of the combined communication for municipal public health: a proposal
spellingShingle The 12 axes of the combined communication for municipal public health: a proposal
Pessoni, Arquimedes
Organizational innovation
Health communication
Unified Health System
Multimedia
Media
Management of information and communication technologies.
Innovación organizacional
Comunicación de salud
Sistema único de Salud
Multimedia
Gestión de tecnologías de información y comunicación.
Inovação organizacional
Comunicação em saúde
Sistema Único de Saúde
Multimídia
Gestão das tecnologias de informação e comunicação.
title_short The 12 axes of the combined communication for municipal public health: a proposal
title_full The 12 axes of the combined communication for municipal public health: a proposal
title_fullStr The 12 axes of the combined communication for municipal public health: a proposal
title_full_unstemmed The 12 axes of the combined communication for municipal public health: a proposal
title_sort The 12 axes of the combined communication for municipal public health: a proposal
author Pessoni, Arquimedes
author_facet Pessoni, Arquimedes
Passaro, Thiago
author_role author
author2 Passaro, Thiago
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pessoni, Arquimedes
Passaro, Thiago
dc.subject.por.fl_str_mv Organizational innovation
Health communication
Unified Health System
Multimedia
Media
Management of information and communication technologies.
Innovación organizacional
Comunicación de salud
Sistema único de Salud
Multimedia
Gestión de tecnologías de información y comunicación.
Inovação organizacional
Comunicação em saúde
Sistema Único de Saúde
Multimídia
Gestão das tecnologias de informação e comunicação.
topic Organizational innovation
Health communication
Unified Health System
Multimedia
Media
Management of information and communication technologies.
Innovación organizacional
Comunicación de salud
Sistema único de Salud
Multimedia
Gestión de tecnologías de información y comunicación.
Inovação organizacional
Comunicação em saúde
Sistema Único de Saúde
Multimídia
Gestão das tecnologias de informação e comunicação.
description This article presents the results of a master’s research (2017-2019) on innovation in the communication management of the Municipal Health Departments (SMS). The methods used were the literature review, the SMS case study in São Paulo – with document collection, in-depth semi-structured interviews with communication managers and participant observation – and content analysis. The results show that integrated, strategic, and multimedia communication, aligned with the principles of the Unified Health System (SUS), contributes to increase the efficiency and effectiveness of communication and health at the local level. For this, how SMS can use, based on the local context, the 12 communication axes proposed by the study, which are: internal communication, press relations, ceremonial / events, creation / advertising, audiovisual, website / portal, social networks, apps for mobile devices, games, photography, partnerships and virtual reality, augmented reality and 360º productions.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-03-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/2049
10.29397/reciis.v15i1.2049
url https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/2049
identifier_str_mv 10.29397/reciis.v15i1.2049
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/2049/2429
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 15 No. 1 (2021): Dossiê Comunicação, Saúde e Crises Globais: parte 2
Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 15 Núm. 1 (2021): Dossiê Comunicação, Saúde e Crises Globais: parte 2
Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 15 No 1 (2021): Dossiê Comunicação, Saúde e Crises Globais: parte 2
Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 15 n. 1 (2021): Dossiê Comunicação, Saúde e Crises Globais: parte 2
1981-6278
reponame:RECIIS (Online)
instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron:FIOCRUZ
instname_str Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron_str FIOCRUZ
institution FIOCRUZ
reponame_str RECIIS (Online)
collection RECIIS (Online)
repository.name.fl_str_mv RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
repository.mail.fl_str_mv reciis@icict.fiocruz.br
_version_ 1798942466855927808