DO DIÁLOGO MULTICULTURAL A PARTIR DO ENSINO DOS DIREITOS HUMANOS NA EDUCAÇÃO ESCOLAR

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Franchini, Rafaelle
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Cazelatto, Caio Eduardo Costa, Cardin, Valéria Silva Galdino
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Meritum (Belo Horizonte. Online)
Texto Completo: http://revista.fumec.br/index.php/meritum/article/view/8498
Resumo: The present study analyzed, through theoretical methods, the importance of human rights in the educational formation of people of different cultures, so that these coexist in a harmonious way. This is because education, especially that aimed at clarifying the most basic rights of the human being, is a means of promoting respect for multiculturalism, encouraging individuals to be more tolerant, including for a multicultural dialogue. In order to do so, the definition of multiculturalism was explored to then present the main characteristics of the insertion of constitutional teaching and human rights in the most varied stages of Brazilian education. Finally, we explored the studies for the realization of a human rights education as an instrument for the construction of a multicultural dialogue.
id FUMEC-1_4b373be1ccdbbd3aa28972dac8c9e391
oai_identifier_str oai:ojs.fumec.br:article/8498
network_acronym_str FUMEC-1
network_name_str Meritum (Belo Horizonte. Online)
repository_id_str
spelling DO DIÁLOGO MULTICULTURAL A PARTIR DO ENSINO DOS DIREITOS HUMANOS NA EDUCAÇÃO ESCOLARThe present study analyzed, through theoretical methods, the importance of human rights in the educational formation of people of different cultures, so that these coexist in a harmonious way. This is because education, especially that aimed at clarifying the most basic rights of the human being, is a means of promoting respect for multiculturalism, encouraging individuals to be more tolerant, including for a multicultural dialogue. In order to do so, the definition of multiculturalism was explored to then present the main characteristics of the insertion of constitutional teaching and human rights in the most varied stages of Brazilian education. Finally, we explored the studies for the realization of a human rights education as an instrument for the construction of a multicultural dialogue.O presente trabalho analisou, por meio do método hipotético-dedutivo, fundamentado em pesquisa e revisão bibliográfica, a importância dos direitos humanos na formação educacional das pessoas de diferentes culturas, para que estas coexistam de forma harmônica. Isso porque a educação, especialmente aquela direcionada ao esclarecimento dos direitos mais básicos do ser humano, é um meio de promover o respeito ao multiculturalismo, estimulando que os indivíduos sejam mais tolerantes, inclusive para um diálogo multicultural. Para tanto, explorou-se a definição de multiculturalismo para, em seguida, apresentar as principais características da inserção do ensino constitucional e dos direitos humanos nas mais variadas etapas da educação brasileira. Por fim, exploraram-se os estudos para a concretização de uma educação em direitos humanos como instrumento para a construção de um diálogo multicultural.  Universidade FUMEC2022-06-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revista.fumec.br/index.php/meritum/article/view/849810.46560/meritum.v17i1.8498Meritum, Law Journal of FUMEC University; V. 17, No. 1- January/April 2022Meritum, Revista de Derecho de la Universidad FUMEC; V. 17, No. 1- Enero/Abril 2022Meritum, Journal de droit de l'Université FUMEC; V. 17, n° 1 - janvier/avril 2022Meritum, Revista de Direito da Universidade FUMEC; V. 17, Nº 1- janeiro/abril 20222238-69391980-207210.46560/meritum.v17i1reponame:Meritum (Belo Horizonte. Online)instname:Universidade FUMECinstacron:FUMECporhttp://revista.fumec.br/index.php/meritum/article/view/8498/4470Franchini, RafaelleCazelatto, Caio Eduardo CostaCardin, Valéria Silva Galdinoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-06-03T12:24:11Zoai:ojs.fumec.br:article/8498Revistahttp://revista.fumec.br/index.php/meritumPUBhttps://revista.fumec.br/index.php/meritum/oairevistameritum@fumec.br2238-69391980-2072opendoar:2022-06-03T12:24:11Meritum (Belo Horizonte. Online) - Universidade FUMECfalse
dc.title.none.fl_str_mv DO DIÁLOGO MULTICULTURAL A PARTIR DO ENSINO DOS DIREITOS HUMANOS NA EDUCAÇÃO ESCOLAR
title DO DIÁLOGO MULTICULTURAL A PARTIR DO ENSINO DOS DIREITOS HUMANOS NA EDUCAÇÃO ESCOLAR
spellingShingle DO DIÁLOGO MULTICULTURAL A PARTIR DO ENSINO DOS DIREITOS HUMANOS NA EDUCAÇÃO ESCOLAR
Franchini, Rafaelle
title_short DO DIÁLOGO MULTICULTURAL A PARTIR DO ENSINO DOS DIREITOS HUMANOS NA EDUCAÇÃO ESCOLAR
title_full DO DIÁLOGO MULTICULTURAL A PARTIR DO ENSINO DOS DIREITOS HUMANOS NA EDUCAÇÃO ESCOLAR
title_fullStr DO DIÁLOGO MULTICULTURAL A PARTIR DO ENSINO DOS DIREITOS HUMANOS NA EDUCAÇÃO ESCOLAR
title_full_unstemmed DO DIÁLOGO MULTICULTURAL A PARTIR DO ENSINO DOS DIREITOS HUMANOS NA EDUCAÇÃO ESCOLAR
title_sort DO DIÁLOGO MULTICULTURAL A PARTIR DO ENSINO DOS DIREITOS HUMANOS NA EDUCAÇÃO ESCOLAR
author Franchini, Rafaelle
author_facet Franchini, Rafaelle
Cazelatto, Caio Eduardo Costa
Cardin, Valéria Silva Galdino
author_role author
author2 Cazelatto, Caio Eduardo Costa
Cardin, Valéria Silva Galdino
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Franchini, Rafaelle
Cazelatto, Caio Eduardo Costa
Cardin, Valéria Silva Galdino
description The present study analyzed, through theoretical methods, the importance of human rights in the educational formation of people of different cultures, so that these coexist in a harmonious way. This is because education, especially that aimed at clarifying the most basic rights of the human being, is a means of promoting respect for multiculturalism, encouraging individuals to be more tolerant, including for a multicultural dialogue. In order to do so, the definition of multiculturalism was explored to then present the main characteristics of the insertion of constitutional teaching and human rights in the most varied stages of Brazilian education. Finally, we explored the studies for the realization of a human rights education as an instrument for the construction of a multicultural dialogue.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://revista.fumec.br/index.php/meritum/article/view/8498
10.46560/meritum.v17i1.8498
url http://revista.fumec.br/index.php/meritum/article/view/8498
identifier_str_mv 10.46560/meritum.v17i1.8498
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://revista.fumec.br/index.php/meritum/article/view/8498/4470
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade FUMEC
publisher.none.fl_str_mv Universidade FUMEC
dc.source.none.fl_str_mv Meritum, Law Journal of FUMEC University; V. 17, No. 1- January/April 2022
Meritum, Revista de Derecho de la Universidad FUMEC; V. 17, No. 1- Enero/Abril 2022
Meritum, Journal de droit de l'Université FUMEC; V. 17, n° 1 - janvier/avril 2022
Meritum, Revista de Direito da Universidade FUMEC; V. 17, Nº 1- janeiro/abril 2022
2238-6939
1980-2072
10.46560/meritum.v17i1
reponame:Meritum (Belo Horizonte. Online)
instname:Universidade FUMEC
instacron:FUMEC
instname_str Universidade FUMEC
instacron_str FUMEC
institution FUMEC
reponame_str Meritum (Belo Horizonte. Online)
collection Meritum (Belo Horizonte. Online)
repository.name.fl_str_mv Meritum (Belo Horizonte. Online) - Universidade FUMEC
repository.mail.fl_str_mv revistameritum@fumec.br
_version_ 1798945263626223616