A contribuição européia para o paradigma da universidade Emergente no Brasil contemporâneo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Didática Sistêmica |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1206 |
Resumo: | The objective of this research is to seek potentialities for the transformation of the still current paradigm in the Brazilian university through the study of research in the European university. The emerging university paradigm consists of producing scientific knowledge, for this is the epistemological soil where the teaching and extension functions of the 21stcentury Brazilian university are grounded. In relation to new paradigms and knowledge totality, the forthcoming possibility as a path to be followed is interdisciplinary and transdisciplinary research (post-disciplinarity), as it allows for the establishment of bridges among researchers from several fields of knowledge. The approach method to be used is the deductive one, which studies a particular phenomenon through the lights of theories already established. Scientific production must generate diffusion and exchange of knowledge. From this point of view, we aim at profiting from the experience of nations possessing a long university tradition as knowledge producers. Likewise, Europe is privileged, for it historically established the first universities from modernity, which derive from the universities from the end of the Middle Ages. |
id |
FURG-12_0f7e3e21013e2723ecd65075318eef1e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.furg.br:article/1206 |
network_acronym_str |
FURG-12 |
network_name_str |
Revista Didática Sistêmica |
repository_id_str |
|
spelling |
A contribuição européia para o paradigma da universidade Emergente no Brasil contemporâneoUniversidade. Paradigma. Produção do conhecimento.The objective of this research is to seek potentialities for the transformation of the still current paradigm in the Brazilian university through the study of research in the European university. The emerging university paradigm consists of producing scientific knowledge, for this is the epistemological soil where the teaching and extension functions of the 21stcentury Brazilian university are grounded. In relation to new paradigms and knowledge totality, the forthcoming possibility as a path to be followed is interdisciplinary and transdisciplinary research (post-disciplinarity), as it allows for the establishment of bridges among researchers from several fields of knowledge. The approach method to be used is the deductive one, which studies a particular phenomenon through the lights of theories already established. Scientific production must generate diffusion and exchange of knowledge. From this point of view, we aim at profiting from the experience of nations possessing a long university tradition as knowledge producers. Likewise, Europe is privileged, for it historically established the first universities from modernity, which derive from the universities from the end of the Middle Ages.O objetivo desta pesquisa é buscar potencialidades para a transformação do paradigma ainda vigente na universidade brasileira, por meio da investigação sobre a pesquisa na universidade européia. O paradigma da universidade emergente é ser produtora de conhecimento científico, pois esse é o solo epistemológico em que se estruturam as funções de ensino e extensão na universidade brasileira para o século XXI. Na questão dos novos paradigmas e da totalidade do conhecimento, a possibilidade que se delineia como um caminho é a pesquisa interdisciplinar, e transdisciplinar (pós-disciplinaridade), pois permite estabelecer pontes entre os pesquisadores de diversas áreas do saber. O método de abordagem a ser utilizado é o dedutivo, que estabelece o estudo de um fenômeno particular à luz de teorias já estabelecidas. A produção científica deve gerar a difusão e o intercâmbio de conhecimento. Dessa óptica, busca-se aproveitar a experiência de nações que possuem uma longa tradição de universidades como centros produtores de saber. Nesse sentido, a Europa é privilegiada, pois historicamente estabeleceu as primeiras universidades da modernidade, que derivam das universidades surgidas no final da Idade Média.Lepidus2010-03-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1206Revista Didática Sistêmica; v. 8 (2008); 113-1281809-3108reponame:Revista Didática Sistêmicainstname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1206/504Copyright (c) 2014 Revista Didática Sistêmicainfo:eu-repo/semantics/openAccessLucchesi, MarthaL Abrahão Saad2018-11-08T19:02:23Zoai:periodicos.furg.br:article/1206Revistahttps://periodicos.furg.br/redsisPUBhttps://periodicos.furg.br/redsis/oairevdidaticasistemica@furg.br || angelabersch@gmail.com1809-31081809-3108opendoar:2018-11-08T19:02:23Revista Didática Sistêmica - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A contribuição européia para o paradigma da universidade Emergente no Brasil contemporâneo |
title |
A contribuição européia para o paradigma da universidade Emergente no Brasil contemporâneo |
spellingShingle |
A contribuição européia para o paradigma da universidade Emergente no Brasil contemporâneo Lucchesi, MarthaL Abrahão Saad Universidade. Paradigma. Produção do conhecimento. |
title_short |
A contribuição européia para o paradigma da universidade Emergente no Brasil contemporâneo |
title_full |
A contribuição européia para o paradigma da universidade Emergente no Brasil contemporâneo |
title_fullStr |
A contribuição européia para o paradigma da universidade Emergente no Brasil contemporâneo |
title_full_unstemmed |
A contribuição européia para o paradigma da universidade Emergente no Brasil contemporâneo |
title_sort |
A contribuição européia para o paradigma da universidade Emergente no Brasil contemporâneo |
author |
Lucchesi, MarthaL Abrahão Saad |
author_facet |
Lucchesi, MarthaL Abrahão Saad |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lucchesi, MarthaL Abrahão Saad |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Universidade. Paradigma. Produção do conhecimento. |
topic |
Universidade. Paradigma. Produção do conhecimento. |
description |
The objective of this research is to seek potentialities for the transformation of the still current paradigm in the Brazilian university through the study of research in the European university. The emerging university paradigm consists of producing scientific knowledge, for this is the epistemological soil where the teaching and extension functions of the 21stcentury Brazilian university are grounded. In relation to new paradigms and knowledge totality, the forthcoming possibility as a path to be followed is interdisciplinary and transdisciplinary research (post-disciplinarity), as it allows for the establishment of bridges among researchers from several fields of knowledge. The approach method to be used is the deductive one, which studies a particular phenomenon through the lights of theories already established. Scientific production must generate diffusion and exchange of knowledge. From this point of view, we aim at profiting from the experience of nations possessing a long university tradition as knowledge producers. Likewise, Europe is privileged, for it historically established the first universities from modernity, which derive from the universities from the end of the Middle Ages. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-03-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1206 |
url |
https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1206 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1206/504 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Revista Didática Sistêmica info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Revista Didática Sistêmica |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Didática Sistêmica; v. 8 (2008); 113-128 1809-3108 reponame:Revista Didática Sistêmica instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Revista Didática Sistêmica |
collection |
Revista Didática Sistêmica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Didática Sistêmica - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revdidaticasistemica@furg.br || angelabersch@gmail.com |
_version_ |
1797041939107807232 |