A contribuição européia para o paradigma da universidade Emergente no Brasil contemporâneo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lucchesi, MarthaL Abrahão Saad
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Didática Sistêmica
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1206
Resumo: The objective of this research is to seek potentialities for the transformation of the still current paradigm in the Brazilian university through the study of research in the European university. The emerging university paradigm consists of producing scientific knowledge, for this is the epistemological soil where the teaching and extension functions of the 21stcentury Brazilian university are grounded. In relation to new paradigms and knowledge totality, the forthcoming possibility as a path to be followed is interdisciplinary and transdisciplinary research (post-disciplinarity), as it allows for the establishment of bridges among researchers from several fields of knowledge. The approach method to be used is the deductive one, which studies a particular phenomenon through the lights of theories already established. Scientific production must generate diffusion and exchange of knowledge. From this point of view, we aim at profiting from the experience of nations possessing a long university tradition as knowledge producers. Likewise, Europe is privileged, for it historically established the first universities from modernity, which derive from the universities from the end of the Middle Ages.
id FURG-12_0f7e3e21013e2723ecd65075318eef1e
oai_identifier_str oai:periodicos.furg.br:article/1206
network_acronym_str FURG-12
network_name_str Revista Didática Sistêmica
repository_id_str
spelling A contribuição européia para o paradigma da universidade Emergente no Brasil contemporâneoUniversidade. Paradigma. Produção do conhecimento.The objective of this research is to seek potentialities for the transformation of the still current paradigm in the Brazilian university through the study of research in the European university. The emerging university paradigm consists of producing scientific knowledge, for this is the epistemological soil where the teaching and extension functions of the 21stcentury Brazilian university are grounded. In relation to new paradigms and knowledge totality, the forthcoming possibility as a path to be followed is interdisciplinary and transdisciplinary research (post-disciplinarity), as it allows for the establishment of bridges among researchers from several fields of knowledge. The approach method to be used is the deductive one, which studies a particular phenomenon through the lights of theories already established. Scientific production must generate diffusion and exchange of knowledge. From this point of view, we aim at profiting from the experience of nations possessing a long university tradition as knowledge producers. Likewise, Europe is privileged, for it historically established the first universities from modernity, which derive from the universities from the end of the Middle Ages.O objetivo desta pesquisa é buscar potencialidades para a transformação do paradigma ainda vigente na universidade brasileira, por meio da investigação sobre a pesquisa na universidade européia. O paradigma da universidade emergente é ser produtora de conhecimento científico, pois esse é o solo epistemológico em que se estruturam as funções de ensino e extensão na universidade brasileira para o século XXI. Na questão dos novos paradigmas e da totalidade do conhecimento, a possibilidade que se delineia como um caminho é a pesquisa interdisciplinar, e transdisciplinar (pós-disciplinaridade), pois permite estabelecer pontes entre os pesquisadores de diversas áreas do saber. O método de abordagem a ser utilizado é o dedutivo, que estabelece o estudo de um fenômeno particular à luz de teorias já estabelecidas. A produção científica deve gerar a difusão e o intercâmbio de conhecimento. Dessa óptica, busca-se aproveitar a experiência de nações que possuem uma longa tradição de universidades como centros produtores de saber. Nesse sentido, a Europa é privilegiada, pois historicamente estabeleceu as primeiras universidades da modernidade, que derivam das universidades surgidas no final da Idade Média.Lepidus2010-03-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1206Revista Didática Sistêmica; v. 8 (2008); 113-1281809-3108reponame:Revista Didática Sistêmicainstname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1206/504Copyright (c) 2014 Revista Didática Sistêmicainfo:eu-repo/semantics/openAccessLucchesi, MarthaL Abrahão Saad2018-11-08T19:02:23Zoai:periodicos.furg.br:article/1206Revistahttps://periodicos.furg.br/redsisPUBhttps://periodicos.furg.br/redsis/oairevdidaticasistemica@furg.br || angelabersch@gmail.com1809-31081809-3108opendoar:2018-11-08T19:02:23Revista Didática Sistêmica - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv A contribuição européia para o paradigma da universidade Emergente no Brasil contemporâneo
title A contribuição européia para o paradigma da universidade Emergente no Brasil contemporâneo
spellingShingle A contribuição européia para o paradigma da universidade Emergente no Brasil contemporâneo
Lucchesi, MarthaL Abrahão Saad
Universidade. Paradigma. Produção do conhecimento.
title_short A contribuição européia para o paradigma da universidade Emergente no Brasil contemporâneo
title_full A contribuição européia para o paradigma da universidade Emergente no Brasil contemporâneo
title_fullStr A contribuição européia para o paradigma da universidade Emergente no Brasil contemporâneo
title_full_unstemmed A contribuição européia para o paradigma da universidade Emergente no Brasil contemporâneo
title_sort A contribuição européia para o paradigma da universidade Emergente no Brasil contemporâneo
author Lucchesi, MarthaL Abrahão Saad
author_facet Lucchesi, MarthaL Abrahão Saad
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lucchesi, MarthaL Abrahão Saad
dc.subject.por.fl_str_mv Universidade. Paradigma. Produção do conhecimento.
topic Universidade. Paradigma. Produção do conhecimento.
description The objective of this research is to seek potentialities for the transformation of the still current paradigm in the Brazilian university through the study of research in the European university. The emerging university paradigm consists of producing scientific knowledge, for this is the epistemological soil where the teaching and extension functions of the 21stcentury Brazilian university are grounded. In relation to new paradigms and knowledge totality, the forthcoming possibility as a path to be followed is interdisciplinary and transdisciplinary research (post-disciplinarity), as it allows for the establishment of bridges among researchers from several fields of knowledge. The approach method to be used is the deductive one, which studies a particular phenomenon through the lights of theories already established. Scientific production must generate diffusion and exchange of knowledge. From this point of view, we aim at profiting from the experience of nations possessing a long university tradition as knowledge producers. Likewise, Europe is privileged, for it historically established the first universities from modernity, which derive from the universities from the end of the Middle Ages.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-03-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1206
url https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1206
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1206/504
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Revista Didática Sistêmica
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Revista Didática Sistêmica
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Lepidus
publisher.none.fl_str_mv Lepidus
dc.source.none.fl_str_mv Revista Didática Sistêmica; v. 8 (2008); 113-128
1809-3108
reponame:Revista Didática Sistêmica
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Revista Didática Sistêmica
collection Revista Didática Sistêmica
repository.name.fl_str_mv Revista Didática Sistêmica - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv revdidaticasistemica@furg.br || angelabersch@gmail.com
_version_ 1797041939107807232