Environmental Education in the Referential Curricular Document of Ceará

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sales Miranda, Raquel
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Crosara Maia Leite, Raquel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12806
Resumo: The interest in understanding how Environmental Education (EE) is present in the Ceará Reference Document (DCRC), is due to the fact that this document is the basis for the construction of Ceará school curriculum. Thus, the goal of this research is: ‘Analyze how EE is present in the DCRC’. For this, the documentary analysis of the DCRC was carried out based on the search for the keywords: ‘EE’ and ‘Environmental’, according to Behrend, Cousin and Galiazzi (2018). It was concluded that in the DCRC there is the presence of EE primarily in the disciplines of Science and Geography and there is a naturalist and conservationist approach of EE in the document, except in the integrative (transversal) themes, which present a critical approach.  
id FURG-9_70d81e0d84577641b311d61b5336fd66
oai_identifier_str oai:periodicos.furg.br:article/12806
network_acronym_str FURG-9
network_name_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository_id_str
spelling Environmental Education in the Referential Curricular Document of CearáLa Educación Ambiental en el Documento Curricular Referencial de Ceará A Educação Ambiental no Documento Curricular Referencial do CearáCurriculumPublic documentEnviromental educationCurriculoDocumento publicoEducación ambientalCurrículoDocumento públicoEducação AmbientalThe interest in understanding how Environmental Education (EE) is present in the Ceará Reference Document (DCRC), is due to the fact that this document is the basis for the construction of Ceará school curriculum. Thus, the goal of this research is: ‘Analyze how EE is present in the DCRC’. For this, the documentary analysis of the DCRC was carried out based on the search for the keywords: ‘EE’ and ‘Environmental’, according to Behrend, Cousin and Galiazzi (2018). It was concluded that in the DCRC there is the presence of EE primarily in the disciplines of Science and Geography and there is a naturalist and conservationist approach of EE in the document, except in the integrative (transversal) themes, which present a critical approach.  El interés por comprender cómo la Educación Ambiental (EA) está presente en el Documento de Referencia de Ceará (DCRC), se debe a que este documento es la base para la construcción de los currículos escolares en Ceará. Así, el objetivo de esta investigación es: "Analizar cómo está presente la EA en el DCRC". Para ello, se realizó el análisis documental del DCRC a partir de la búsqueda de las palabras clave: ‘EA’ y ‘Ambiental’, según Behrend, Cousin y Galiazzi (2018). Se concluyó que en el DCRC hay presencia de EA principalmente en las disciplinas de Ciencia y Geografía y hay un enfoque naturalista y conservacionista de EA en el documento, excepto en los temas integradores (transversales), que presentan un enfoque crítico.O interesse em entender como a Educação Ambiental (EA) está presente no Documento Curricular Referencial do Ceará (DCRC), se deve ao fato de que esse documento é a base para a construção dos currículos escolares do Ceará. Assim, o objetivo desta pesquisa é: ‘Analisar como a EA está presente no DCRC’. Para isso, foi realizada a análise documental do DCRC a partir da busca das palavras-chave: ‘EA’ e ‘Ambiental’, conforme Behrend, Cousin e Galiazzi (2018). Concluiu-se que no DCRC há a presença da EA prioritariamente nas disciplinas de Ciências e Geografia e há uma abordagem naturalista e conservacionista da EA no documento, exceto nos temas integradores (transversais), que apresentam uma abordagem crítica.Lepidus2021-08-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1280610.14295/remea.v38i2.12806REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 38 n. 2 (2021): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 162-1791517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/12806/8997http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSales Miranda, RaquelCrosara Maia Leite, Raquel2021-08-20T17:37:25Zoai:periodicos.furg.br:article/12806Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2021-08-20T17:37:25Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv Environmental Education in the Referential Curricular Document of Ceará
La Educación Ambiental en el Documento Curricular Referencial de Ceará
A Educação Ambiental no Documento Curricular Referencial do Ceará
title Environmental Education in the Referential Curricular Document of Ceará
spellingShingle Environmental Education in the Referential Curricular Document of Ceará
Sales Miranda, Raquel
Curriculum
Public document
Enviromental education
Curriculo
Documento publico
Educación ambiental
Currículo
Documento público
Educação Ambiental
title_short Environmental Education in the Referential Curricular Document of Ceará
title_full Environmental Education in the Referential Curricular Document of Ceará
title_fullStr Environmental Education in the Referential Curricular Document of Ceará
title_full_unstemmed Environmental Education in the Referential Curricular Document of Ceará
title_sort Environmental Education in the Referential Curricular Document of Ceará
author Sales Miranda, Raquel
author_facet Sales Miranda, Raquel
Crosara Maia Leite, Raquel
author_role author
author2 Crosara Maia Leite, Raquel
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sales Miranda, Raquel
Crosara Maia Leite, Raquel
dc.subject.por.fl_str_mv Curriculum
Public document
Enviromental education
Curriculo
Documento publico
Educación ambiental
Currículo
Documento público
Educação Ambiental
topic Curriculum
Public document
Enviromental education
Curriculo
Documento publico
Educación ambiental
Currículo
Documento público
Educação Ambiental
description The interest in understanding how Environmental Education (EE) is present in the Ceará Reference Document (DCRC), is due to the fact that this document is the basis for the construction of Ceará school curriculum. Thus, the goal of this research is: ‘Analyze how EE is present in the DCRC’. For this, the documentary analysis of the DCRC was carried out based on the search for the keywords: ‘EE’ and ‘Environmental’, according to Behrend, Cousin and Galiazzi (2018). It was concluded that in the DCRC there is the presence of EE primarily in the disciplines of Science and Geography and there is a naturalist and conservationist approach of EE in the document, except in the integrative (transversal) themes, which present a critical approach.  
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12806
10.14295/remea.v38i2.12806
url https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12806
identifier_str_mv 10.14295/remea.v38i2.12806
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12806/8997
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Lepidus
publisher.none.fl_str_mv Lepidus
dc.source.none.fl_str_mv REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 38 n. 2 (2021): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 162-179
1517-1256
2318-4884
reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
collection Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository.name.fl_str_mv Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv jju_paula@hotmail.com
_version_ 1797041787919925248