Environmental Education in the Referential Curricular Document of Ceará
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12806 |
Resumo: | The interest in understanding how Environmental Education (EE) is present in the Ceará Reference Document (DCRC), is due to the fact that this document is the basis for the construction of Ceará school curriculum. Thus, the goal of this research is: ‘Analyze how EE is present in the DCRC’. For this, the documentary analysis of the DCRC was carried out based on the search for the keywords: ‘EE’ and ‘Environmental’, according to Behrend, Cousin and Galiazzi (2018). It was concluded that in the DCRC there is the presence of EE primarily in the disciplines of Science and Geography and there is a naturalist and conservationist approach of EE in the document, except in the integrative (transversal) themes, which present a critical approach. |
id |
FURG-9_70d81e0d84577641b311d61b5336fd66 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.furg.br:article/12806 |
network_acronym_str |
FURG-9 |
network_name_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Environmental Education in the Referential Curricular Document of CearáLa Educación Ambiental en el Documento Curricular Referencial de Ceará A Educação Ambiental no Documento Curricular Referencial do CearáCurriculumPublic documentEnviromental educationCurriculoDocumento publicoEducación ambientalCurrículoDocumento públicoEducação AmbientalThe interest in understanding how Environmental Education (EE) is present in the Ceará Reference Document (DCRC), is due to the fact that this document is the basis for the construction of Ceará school curriculum. Thus, the goal of this research is: ‘Analyze how EE is present in the DCRC’. For this, the documentary analysis of the DCRC was carried out based on the search for the keywords: ‘EE’ and ‘Environmental’, according to Behrend, Cousin and Galiazzi (2018). It was concluded that in the DCRC there is the presence of EE primarily in the disciplines of Science and Geography and there is a naturalist and conservationist approach of EE in the document, except in the integrative (transversal) themes, which present a critical approach. El interés por comprender cómo la Educación Ambiental (EA) está presente en el Documento de Referencia de Ceará (DCRC), se debe a que este documento es la base para la construcción de los currículos escolares en Ceará. Así, el objetivo de esta investigación es: "Analizar cómo está presente la EA en el DCRC". Para ello, se realizó el análisis documental del DCRC a partir de la búsqueda de las palabras clave: ‘EA’ y ‘Ambiental’, según Behrend, Cousin y Galiazzi (2018). Se concluyó que en el DCRC hay presencia de EA principalmente en las disciplinas de Ciencia y Geografía y hay un enfoque naturalista y conservacionista de EA en el documento, excepto en los temas integradores (transversales), que presentan un enfoque crítico.O interesse em entender como a Educação Ambiental (EA) está presente no Documento Curricular Referencial do Ceará (DCRC), se deve ao fato de que esse documento é a base para a construção dos currículos escolares do Ceará. Assim, o objetivo desta pesquisa é: ‘Analisar como a EA está presente no DCRC’. Para isso, foi realizada a análise documental do DCRC a partir da busca das palavras-chave: ‘EA’ e ‘Ambiental’, conforme Behrend, Cousin e Galiazzi (2018). Concluiu-se que no DCRC há a presença da EA prioritariamente nas disciplinas de Ciências e Geografia e há uma abordagem naturalista e conservacionista da EA no documento, exceto nos temas integradores (transversais), que apresentam uma abordagem crítica.Lepidus2021-08-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1280610.14295/remea.v38i2.12806REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 38 n. 2 (2021): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 162-1791517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/12806/8997http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSales Miranda, RaquelCrosara Maia Leite, Raquel2021-08-20T17:37:25Zoai:periodicos.furg.br:article/12806Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2021-08-20T17:37:25Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Environmental Education in the Referential Curricular Document of Ceará La Educación Ambiental en el Documento Curricular Referencial de Ceará A Educação Ambiental no Documento Curricular Referencial do Ceará |
title |
Environmental Education in the Referential Curricular Document of Ceará |
spellingShingle |
Environmental Education in the Referential Curricular Document of Ceará Sales Miranda, Raquel Curriculum Public document Enviromental education Curriculo Documento publico Educación ambiental Currículo Documento público Educação Ambiental |
title_short |
Environmental Education in the Referential Curricular Document of Ceará |
title_full |
Environmental Education in the Referential Curricular Document of Ceará |
title_fullStr |
Environmental Education in the Referential Curricular Document of Ceará |
title_full_unstemmed |
Environmental Education in the Referential Curricular Document of Ceará |
title_sort |
Environmental Education in the Referential Curricular Document of Ceará |
author |
Sales Miranda, Raquel |
author_facet |
Sales Miranda, Raquel Crosara Maia Leite, Raquel |
author_role |
author |
author2 |
Crosara Maia Leite, Raquel |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sales Miranda, Raquel Crosara Maia Leite, Raquel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Curriculum Public document Enviromental education Curriculo Documento publico Educación ambiental Currículo Documento público Educação Ambiental |
topic |
Curriculum Public document Enviromental education Curriculo Documento publico Educación ambiental Currículo Documento público Educação Ambiental |
description |
The interest in understanding how Environmental Education (EE) is present in the Ceará Reference Document (DCRC), is due to the fact that this document is the basis for the construction of Ceará school curriculum. Thus, the goal of this research is: ‘Analyze how EE is present in the DCRC’. For this, the documentary analysis of the DCRC was carried out based on the search for the keywords: ‘EE’ and ‘Environmental’, according to Behrend, Cousin and Galiazzi (2018). It was concluded that in the DCRC there is the presence of EE primarily in the disciplines of Science and Geography and there is a naturalist and conservationist approach of EE in the document, except in the integrative (transversal) themes, which present a critical approach. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12806 10.14295/remea.v38i2.12806 |
url |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12806 |
identifier_str_mv |
10.14295/remea.v38i2.12806 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12806/8997 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
dc.source.none.fl_str_mv |
REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 38 n. 2 (2021): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 162-179 1517-1256 2318-4884 reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
collection |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
jju_paula@hotmail.com |
_version_ |
1797041787919925248 |