Escolas Sustentáveis: uma nova abordagem para o ensino

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Viana Matias, Karen
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Célia Macedo do Nascimento, Regina, Perez Dictoro, Vinicius
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14698
Resumo: Given the scenario that shows damage to the environment, environmental protection needs to be taken to school. Thus, the research aims to identify the importance of Sustainable Schools in the formation of elementary school students in the early years, and what contributions can be observed in the actions carried out for the student's development. Explorer and bibliographic research related to the theme was developed, as well as a case study. EA in schools promotes the promotion of environmental awareness building a science of the role of each one within the environment, with the care and protection of each member being relevant for life as a whole. It is concluded that EA can contribute to a better environment when applied in schools with the collaboration of management and family.
id FURG-9_d5c94dd0e6a10af1ac09fb4d794c5aa4
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.furg.br:article/14698
network_acronym_str FURG-9
network_name_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository_id_str
spelling Escolas Sustentáveis: uma nova abordagem para o ensino meio ambienteeducaçãosensibilização ambientalMedio AmbienteEducaciónConciencia AmbientalEnvironmentEnvironmental EducationEnvironmental AwarenessGiven the scenario that shows damage to the environment, environmental protection needs to be taken to school. Thus, the research aims to identify the importance of Sustainable Schools in the formation of elementary school students in the early years, and what contributions can be observed in the actions carried out for the student's development. Explorer and bibliographic research related to the theme was developed, as well as a case study. EA in schools promotes the promotion of environmental awareness building a science of the role of each one within the environment, with the care and protection of each member being relevant for life as a whole. It is concluded that EA can contribute to a better environment when applied in schools with the collaboration of management and family.Ante el escenario que muestra daños al medio ambiente, es necesario llevar la protección ambiental a las escuelas. Así, la investigación tiene como objetivo identificar la importancia de las Escuelas Sustentables en la formación de los alumnos de la enseñanza básica en los primeros años, y qué aportes se pueden observar en las acciones realizadas para el desarrollo del alumno. Se desarrolló una investigación exploratoria y bibliográfica relacionada con el tema, así como un estudio de caso. La EA en las escuelas promueve la promoción de la conciencia ambiental construyendo una ciencia del rol de cada uno dentro del medio ambiente, siendo relevante el cuidado y protección de cada integrante para la vida en su conjunto. Se concluye que la EA, cuando se aplica en las escuelas con la colaboración de la dirección y la familia, tiene la capacidad de contribuir a un mejor ambiente.Diante do cenário que evidencia danos ao meio ambiente, a proteção ambiental necessita ser levada às escolas. Assim, a pesquisa objetiva identificar a importância das Escolas Sustentáveis na formação do estudante do ensino fundamental nos anos iniciais, e quais contribuições podem ser observadas nas ações realizadas para o desenvolvimento do aluno. A pesquisa exploratória e bibliográfica referente à temática foi desenvolvida, bem como um estudo de caso. A EA nas escolas promove o fomento da sensibilização ambiental construindo uma ciência do papel de cada um dentro do meio ambiente, sendo relevante o cuidado e proteção com cada integrante para a vida como um todo. Conclui-se que, a EA quando aplicada nas escolas com a colaboração da gestão e família, tem a capacidade de contribuir para um meio ambiente melhor.Lepidus2023-08-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1469810.14295/remea.v40i2.14698REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 2 (2023): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 313-3321517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/14698/10280http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessViana Matias, Karen Célia Macedo do Nascimento, ReginaPerez Dictoro, Vinicius2023-08-18T14:40:49Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/14698Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2023-08-18T14:40:49Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv Escolas Sustentáveis: uma nova abordagem para o ensino
title Escolas Sustentáveis: uma nova abordagem para o ensino
spellingShingle Escolas Sustentáveis: uma nova abordagem para o ensino
Viana Matias, Karen
meio ambiente
educação
sensibilização ambiental
Medio Ambiente
Educación
Conciencia Ambiental
Environment
Environmental Education
Environmental Awareness
title_short Escolas Sustentáveis: uma nova abordagem para o ensino
title_full Escolas Sustentáveis: uma nova abordagem para o ensino
title_fullStr Escolas Sustentáveis: uma nova abordagem para o ensino
title_full_unstemmed Escolas Sustentáveis: uma nova abordagem para o ensino
title_sort Escolas Sustentáveis: uma nova abordagem para o ensino
author Viana Matias, Karen
author_facet Viana Matias, Karen
Célia Macedo do Nascimento, Regina
Perez Dictoro, Vinicius
author_role author
author2 Célia Macedo do Nascimento, Regina
Perez Dictoro, Vinicius
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Viana Matias, Karen
Célia Macedo do Nascimento, Regina
Perez Dictoro, Vinicius
dc.subject.por.fl_str_mv meio ambiente
educação
sensibilização ambiental
Medio Ambiente
Educación
Conciencia Ambiental
Environment
Environmental Education
Environmental Awareness
topic meio ambiente
educação
sensibilização ambiental
Medio Ambiente
Educación
Conciencia Ambiental
Environment
Environmental Education
Environmental Awareness
description Given the scenario that shows damage to the environment, environmental protection needs to be taken to school. Thus, the research aims to identify the importance of Sustainable Schools in the formation of elementary school students in the early years, and what contributions can be observed in the actions carried out for the student's development. Explorer and bibliographic research related to the theme was developed, as well as a case study. EA in schools promotes the promotion of environmental awareness building a science of the role of each one within the environment, with the care and protection of each member being relevant for life as a whole. It is concluded that EA can contribute to a better environment when applied in schools with the collaboration of management and family.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-08-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14698
10.14295/remea.v40i2.14698
url https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14698
identifier_str_mv 10.14295/remea.v40i2.14698
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14698/10280
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Lepidus
publisher.none.fl_str_mv Lepidus
dc.source.none.fl_str_mv REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 2 (2023): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 313-332
1517-1256
2318-4884
reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
collection Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository.name.fl_str_mv Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv jju_paula@hotmail.com
_version_ 1797041781327527936