Environmental education in Brazil: scientometric analysis of academic production of educational practices with students: análise cienciométrica da produção acadêmica de práticas educativas com alunos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12999 |
Resumo: | The study, through a scientometric research, with a qualitative and quantitative approach, aimed to characterize and analyze the strictu sensu academic productions of Environmental Education pedagogical practices developed with Basic Education, with students of Elementary School II. To this end, the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations was chosen to search for the data. The corpus of analysis comprises 40 academic productions, composed of dissertations and theses, in the period between 2010 to 2019. According to a study, Environmental Education practices dissipated a predominant profile in institutions, concentrated in the South of the country. The production of knowledge about Environmental Education in Elementary School II, focused on applied research, with a qualitative approach and the main research methodology referred to the case study. |
id |
FURG-9_fbac62556666dd04482a9c526939286d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.furg.br:article/12999 |
network_acronym_str |
FURG-9 |
network_name_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Environmental education in Brazil: scientometric analysis of academic production of educational practices with students: análise cienciométrica da produção acadêmica de práticas educativas com alunosEducación ambiental en Brasil: análisis cienciométrico de la producción académica de prácticas educativas con estudiantes: análise cienciométrica da produção acadêmica de práticas educativas com alunosA educação ambiental no Brasil:: análise cienciométrica da produção acadêmica de práticas educativas com alunosEnvironment; Elementary School; Scientometrics.Medio Ambiente; Enseñanza fundamental; Cienciometría.Meio Ambiente; Ensino Fundamental; Cienciometria.The study, through a scientometric research, with a qualitative and quantitative approach, aimed to characterize and analyze the strictu sensu academic productions of Environmental Education pedagogical practices developed with Basic Education, with students of Elementary School II. To this end, the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations was chosen to search for the data. The corpus of analysis comprises 40 academic productions, composed of dissertations and theses, in the period between 2010 to 2019. According to a study, Environmental Education practices dissipated a predominant profile in institutions, concentrated in the South of the country. The production of knowledge about Environmental Education in Elementary School II, focused on applied research, with a qualitative approach and the main research methodology referred to the case study.El estudio, a través de una investigación cienciométrica, con enfoque cualitativo y cuantitativo, tuvo como objetivo caracterizar y analizar las producciones académicas estrictamente sensu de las prácticas pedagógicas de Educación Ambiental desarrolladas con Educación Básica, con alumnos de la Escuela Primaria II. Para ello, se eligió la Biblioteca Digital Brasileña de Tesis y Disertaciones para buscar los datos. El corpus de análisis comprende 40 producciones académicas, compuestas por disertaciones y tesis, en el período comprendido entre 2010 y 2019. Según un estudio, las prácticas de Educación Ambiental disiparon un perfil predominante en las instituciones, concentradas en el Sur del país. Educación Ambiental en Primaria Escuela II, enfocada a la investigación aplicada, con enfoque cualitativo y la principal metodología de investigación referida al estudio de caso.O estudo, por meio de uma pesquisa cienciométrica, de abordagem quali-quantitativa, teve como objetivo caracterizar e analisar as produções acadêmicas strictu sensu de práticas pedagógicas de Educação Ambiental desenvolvidas junto a Educação Básica, com alunos do Ensino Fundamental II. Para tanto, elegeu-se a Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações para buscar os dados. Constitui o corpus de análise, 40 produções acadêmicas, compostas por dissertações e teses, no período entre 2010 a 2019. O estudo cienciométrico revelou maior número de produções acadêmicas selecionadas no ano de 2018, as práticas de Educação Ambiental publicadas apresentaram um perfil predominante realizado em instituições públicas, concentradas na região Sul do País. Verificou-se que, o foco das produções selecionadas desenvolveu-se em 14 programas de Pós-Graduação relacionados a Educação e ao Ensino de Ciências. O estudo evidenciou que a produção de conhecimento, centrou-se na pesquisa de natureza aplicada, com abordagem qualitativa e a principal metodologia de pesquisa referiu-se ao estudo de caso. Por fim, a síntese cienciométrica sugere que se tem muito a avançar no número de produções stricto sensu, especialmente em teses, referente à temática Educação Ambiental no Ensino Fundamental II.Lepidus2022-08-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1299910.14295/remea.v39i2.12999REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 39 n. 2 (2022): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 186-2041517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/12999/9796http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDenise Radiske Müller, Diana Godschmidt, AndreaXavier Coutinho, Renato Xavier Coutinho2022-08-30T13:14:35Zoai:periodicos.furg.br:article/12999Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2022-08-30T13:14:35Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Environmental education in Brazil: scientometric analysis of academic production of educational practices with students: análise cienciométrica da produção acadêmica de práticas educativas com alunos Educación ambiental en Brasil: análisis cienciométrico de la producción académica de prácticas educativas con estudiantes: análise cienciométrica da produção acadêmica de práticas educativas com alunos A educação ambiental no Brasil:: análise cienciométrica da produção acadêmica de práticas educativas com alunos |
title |
Environmental education in Brazil: scientometric analysis of academic production of educational practices with students: análise cienciométrica da produção acadêmica de práticas educativas com alunos |
spellingShingle |
Environmental education in Brazil: scientometric analysis of academic production of educational practices with students: análise cienciométrica da produção acadêmica de práticas educativas com alunos Denise Radiske Müller, Diana Environment; Elementary School; Scientometrics. Medio Ambiente; Enseñanza fundamental; Cienciometría. Meio Ambiente; Ensino Fundamental; Cienciometria. |
title_short |
Environmental education in Brazil: scientometric analysis of academic production of educational practices with students: análise cienciométrica da produção acadêmica de práticas educativas com alunos |
title_full |
Environmental education in Brazil: scientometric analysis of academic production of educational practices with students: análise cienciométrica da produção acadêmica de práticas educativas com alunos |
title_fullStr |
Environmental education in Brazil: scientometric analysis of academic production of educational practices with students: análise cienciométrica da produção acadêmica de práticas educativas com alunos |
title_full_unstemmed |
Environmental education in Brazil: scientometric analysis of academic production of educational practices with students: análise cienciométrica da produção acadêmica de práticas educativas com alunos |
title_sort |
Environmental education in Brazil: scientometric analysis of academic production of educational practices with students: análise cienciométrica da produção acadêmica de práticas educativas com alunos |
author |
Denise Radiske Müller, Diana |
author_facet |
Denise Radiske Müller, Diana Godschmidt, Andrea Xavier Coutinho, Renato Xavier Coutinho |
author_role |
author |
author2 |
Godschmidt, Andrea Xavier Coutinho, Renato Xavier Coutinho |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Denise Radiske Müller, Diana Godschmidt, Andrea Xavier Coutinho, Renato Xavier Coutinho |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Environment; Elementary School; Scientometrics. Medio Ambiente; Enseñanza fundamental; Cienciometría. Meio Ambiente; Ensino Fundamental; Cienciometria. |
topic |
Environment; Elementary School; Scientometrics. Medio Ambiente; Enseñanza fundamental; Cienciometría. Meio Ambiente; Ensino Fundamental; Cienciometria. |
description |
The study, through a scientometric research, with a qualitative and quantitative approach, aimed to characterize and analyze the strictu sensu academic productions of Environmental Education pedagogical practices developed with Basic Education, with students of Elementary School II. To this end, the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations was chosen to search for the data. The corpus of analysis comprises 40 academic productions, composed of dissertations and theses, in the period between 2010 to 2019. According to a study, Environmental Education practices dissipated a predominant profile in institutions, concentrated in the South of the country. The production of knowledge about Environmental Education in Elementary School II, focused on applied research, with a qualitative approach and the main research methodology referred to the case study. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12999 10.14295/remea.v39i2.12999 |
url |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12999 |
identifier_str_mv |
10.14295/remea.v39i2.12999 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12999/9796 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
dc.source.none.fl_str_mv |
REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 39 n. 2 (2022): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 186-204 1517-1256 2318-4884 reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
collection |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
jju_paula@hotmail.com |
_version_ |
1797041787949285376 |