Between poetry and information science: reappropriations of found footage cinema in digital domains

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rosa, Carlos Adriano Jeronimo de
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Castro Filho, Claudio Marcondes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Liinc em Revista
Texto Completo: http://revista.ibict.br/liinc/article/view/4185
Resumo: ABSTRACT The article deals with dislocations of information in the territories of Found Footage (cinema of archive reappropriation) and YouTube, based on the film Untitle # 3: And what are poets for in a time of poverty? (2016). In an explanatory, descriptive and exploratory research that uses the case study as a method, the confluences and co-influences between mediation and enunciation in archivistic 21 century are taken. We release a hypothesis that found footage can be a method for the mediation of information. An operational procedure to understand the phenomena of image in the fields of audiovisual media, information and communication technologies, and information science.Keyowrds: Found Footage Film; Information; Mediation; Reappropriation; YouTube.
id IBICT-2_917f615bb7085baa80d67a5cef43923b
oai_identifier_str oai:ojs.revista.ibict.br:article/4185
network_acronym_str IBICT-2
network_name_str Liinc em Revista
spelling Between poetry and information science: reappropriations of found footage cinema in digital domainsEntre a poesia e a ciência da informação: reapropriações do cinema found footage nos domínios digitaisABSTRACT The article deals with dislocations of information in the territories of Found Footage (cinema of archive reappropriation) and YouTube, based on the film Untitle # 3: And what are poets for in a time of poverty? (2016). In an explanatory, descriptive and exploratory research that uses the case study as a method, the confluences and co-influences between mediation and enunciation in archivistic 21 century are taken. We release a hypothesis that found footage can be a method for the mediation of information. An operational procedure to understand the phenomena of image in the fields of audiovisual media, information and communication technologies, and information science.Keyowrds: Found Footage Film; Information; Mediation; Reappropriation; YouTube.RESUMO O artigo trata de deslocamentos da informação nos territórios do found footage (cinema de reapropriação de arquivo) e do YouTube, a partir do filme Sem título # 3: E para que poetas em tempo de pobreza? (2016). Na pesquisa explicativa, descritiva e exploratória que tem o estudo de caso como método, são abordadas as confluências e coinfluências entre mediação e enunciação no arquivístico século XXI. Aponta a hipótese de que o found footage pode ser um método de mediação da informação. Um procedimento operacional para se entender os fenômenos da imagem nos campos do audiovisual, das tecnologias da informação e comunicação, e das ciências da informaçãoPalavras-chave: Cinema Found Footage; Informação; Mediação; Reapropriação; YouTube.Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (Ibict)2018-12-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revista.ibict.br/liinc/article/view/418510.18617/liinc.v14i2.4185Liinc em Revista; Vol. 14 No. 2 (2018): Knowledge Organization: Social and Political Agendas and Their Historical ConflictsLiinc em Revista; Vol. 14 Núm. 2 (2018): Organización del Conocimiento: agendas sociopolíticas y sus conflictos históricosLiinc em Revista; v. 14 n. 2 (2018): Organização do Conhecimento: agendas sociopolíticas e seus conflitos históricos1808-3536reponame:Liinc em Revistainstname:Instituto Brasileiro de Informação Ciência e Tecnologia (IBICT)instacron:IBICTporhttp://revista.ibict.br/liinc/article/view/4185/3968Rosa, Carlos Adriano Jeronimo deCastro Filho, Claudio Marcondesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-05-27T11:34:00Zoai:ojs.revista.ibict.br:article/4185Revistahttp://revista.ibict.br/liincPUBhttp://revista.ibict.br/liinc/oai1808-35361808-3536opendoar:null2021-05-27 11:34:00.594Liinc em Revista - Instituto Brasileiro de Informação Ciência e Tecnologia (IBICT)false
dc.title.none.fl_str_mv Between poetry and information science: reappropriations of found footage cinema in digital domains
Entre a poesia e a ciência da informação: reapropriações do cinema found footage nos domínios digitais
title Between poetry and information science: reappropriations of found footage cinema in digital domains
spellingShingle Between poetry and information science: reappropriations of found footage cinema in digital domains
Rosa, Carlos Adriano Jeronimo de
title_short Between poetry and information science: reappropriations of found footage cinema in digital domains
title_full Between poetry and information science: reappropriations of found footage cinema in digital domains
title_fullStr Between poetry and information science: reappropriations of found footage cinema in digital domains
title_full_unstemmed Between poetry and information science: reappropriations of found footage cinema in digital domains
title_sort Between poetry and information science: reappropriations of found footage cinema in digital domains
author Rosa, Carlos Adriano Jeronimo de
author_facet Rosa, Carlos Adriano Jeronimo de
Castro Filho, Claudio Marcondes
author_role author
author2 Castro Filho, Claudio Marcondes
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rosa, Carlos Adriano Jeronimo de
Castro Filho, Claudio Marcondes
dc.description.none.fl_txt_mv ABSTRACT The article deals with dislocations of information in the territories of Found Footage (cinema of archive reappropriation) and YouTube, based on the film Untitle # 3: And what are poets for in a time of poverty? (2016). In an explanatory, descriptive and exploratory research that uses the case study as a method, the confluences and co-influences between mediation and enunciation in archivistic 21 century are taken. We release a hypothesis that found footage can be a method for the mediation of information. An operational procedure to understand the phenomena of image in the fields of audiovisual media, information and communication technologies, and information science.Keyowrds: Found Footage Film; Information; Mediation; Reappropriation; YouTube.
RESUMO O artigo trata de deslocamentos da informação nos territórios do found footage (cinema de reapropriação de arquivo) e do YouTube, a partir do filme Sem título # 3: E para que poetas em tempo de pobreza? (2016). Na pesquisa explicativa, descritiva e exploratória que tem o estudo de caso como método, são abordadas as confluências e coinfluências entre mediação e enunciação no arquivístico século XXI. Aponta a hipótese de que o found footage pode ser um método de mediação da informação. Um procedimento operacional para se entender os fenômenos da imagem nos campos do audiovisual, das tecnologias da informação e comunicação, e das ciências da informaçãoPalavras-chave: Cinema Found Footage; Informação; Mediação; Reapropriação; YouTube.
description ABSTRACT The article deals with dislocations of information in the territories of Found Footage (cinema of archive reappropriation) and YouTube, based on the film Untitle # 3: And what are poets for in a time of poverty? (2016). In an explanatory, descriptive and exploratory research that uses the case study as a method, the confluences and co-influences between mediation and enunciation in archivistic 21 century are taken. We release a hypothesis that found footage can be a method for the mediation of information. An operational procedure to understand the phenomena of image in the fields of audiovisual media, information and communication technologies, and information science.Keyowrds: Found Footage Film; Information; Mediation; Reappropriation; YouTube.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://revista.ibict.br/liinc/article/view/4185
10.18617/liinc.v14i2.4185
url http://revista.ibict.br/liinc/article/view/4185
identifier_str_mv 10.18617/liinc.v14i2.4185
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://revista.ibict.br/liinc/article/view/4185/3968
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (Ibict)
publisher.none.fl_str_mv Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (Ibict)
dc.source.none.fl_str_mv Liinc em Revista; Vol. 14 No. 2 (2018): Knowledge Organization: Social and Political Agendas and Their Historical Conflicts
Liinc em Revista; Vol. 14 Núm. 2 (2018): Organización del Conocimiento: agendas sociopolíticas y sus conflictos históricos
Liinc em Revista; v. 14 n. 2 (2018): Organização do Conhecimento: agendas sociopolíticas e seus conflitos históricos
1808-3536
reponame:Liinc em Revista
instname:Instituto Brasileiro de Informação Ciência e Tecnologia (IBICT)
instacron:IBICT
reponame_str Liinc em Revista
collection Liinc em Revista
instname_str Instituto Brasileiro de Informação Ciência e Tecnologia (IBICT)
instacron_str IBICT
institution IBICT
repository.name.fl_str_mv Liinc em Revista - Instituto Brasileiro de Informação Ciência e Tecnologia (IBICT)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1700924326218301440