Comparison of the performance of technical foundations in children of different age groups in futsal
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Futsal e Futebol |
Texto Completo: | https://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/724 |
Resumo: | The age range and the time of practice of students of the futsal modality can interfere in the level of learning and consequently in the performance of motor skills of the technical fundamentals of children of the initial years in the elementary school. The objective of this study was to compare the performance of technical fundamentals in futsal in children of different age groups of the initial years in elementary school. 16 children were divided into groups of second-year (G1) and fourth-year (G2) elementary students. Both groups were evaluated by the Skills test, adapted to futsal. The age, body mass, height, ball driving, ball dominance, kick accuracy and pass accuracy were obtained and compared. The study showed significant differences only in the variables of age and body mass (p < 0.05). In the other variables, there were no significant differences (p > 0.05). The performance of technical fundamentals was similar in children of different ages of elementary school. |
id |
IBPEFEX-1_35eb4775a03f9a9e3852507199dc2f2f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.rbff.com.br:article/724 |
network_acronym_str |
IBPEFEX-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Futsal e Futebol |
repository_id_str |
|
spelling |
Comparison of the performance of technical foundations in children of different age groups in futsalComparación del rendimiento de fundamentos técnicos en niños de diferentes edades en FutsalConfronto delle prestazioni dei fondamenti tecnici in bambini di diverse fasce d'età nel FutsalComparação do desempenho de fundamentos técnicos em crianças de diferentes faixas etárias no FutsalComparação do desempenho de fundamentos técnicos em crianças de diferentes faixas etárias no FutsalSchoolchildrenTechnical skills in FutsalPhysical educationNiños de escuelaHabilidades técnicas en FutsalEducación FísicaScolariCompetenze tecniche nel FutsalEducazione fisicaEscolaresHabilidades técnicas no FutsalEducação físicaEscolaresHabilidades técnicas no FutsalEducação físicaThe age range and the time of practice of students of the futsal modality can interfere in the level of learning and consequently in the performance of motor skills of the technical fundamentals of children of the initial years in the elementary school. The objective of this study was to compare the performance of technical fundamentals in futsal in children of different age groups of the initial years in elementary school. 16 children were divided into groups of second-year (G1) and fourth-year (G2) elementary students. Both groups were evaluated by the Skills test, adapted to futsal. The age, body mass, height, ball driving, ball dominance, kick accuracy and pass accuracy were obtained and compared. The study showed significant differences only in the variables of age and body mass (p < 0.05). In the other variables, there were no significant differences (p > 0.05). The performance of technical fundamentals was similar in children of different ages of elementary school.El grupo etario y el tiempo de práctica de los alumnos de futsal pueden interferir en el nivel de aprendizaje y consecuentemente en el desempeño de las habilidades motrices de los fundamentos técnicos de los niños en los primeros años de la escuela primaria. El objetivo de este estudio fue comparar el desempeño de las bases técnicas de fútbol sala en niños de diferentes grupos de edad en los primeros años de la escuela primaria. 16 niños fueron divididos en grupos de segundo año (G1) y cuarto año (G2) de primaria. Ambos grupos fueron evaluados mediante la prueba de Habilidades, adaptada al fútbol sala. Se obtuvieron y compararon la edad, la masa corporal, la altura, el manejo del balón, el control del balón, la precisión del tiro y la precisión del pase. El estudio mostró diferencias significativas solo en las variables edad y masa corporal (p < 0,05). En las demás variables no hubo diferencias significativas (p > 0,05). El desempeño de los fundamentos técnicos fue similar en niños de diferentes grupos de edad en la escuela primaria.La fascia di età e il tempo di pratica degli studenti di futsal possono interferire nel livello di apprendimento e di conseguenza nello svolgimento delle capacità motorie dei fondamenti tecnici dei bambini nei primi anni della scuola elementare. Lo scopo di questo studio è stato quello di confrontare le prestazioni dei fondamenti tecnici nel futsal in bambini di diverse fasce d'età nei primi anni della scuola elementare. 16 bambini sono stati divisi in gruppi di studenti delle scuole elementari del secondo anno (G1) e del quarto anno (G2). Entrambi i gruppi sono stati valutati mediante lo Skills test, adattato al futsal. Sono stati ottenuti e confrontati età, massa corporea, altezza, gestione della palla, controllo della palla, precisione di tiro e precisione di passaggio. Lo studio ha mostrato differenze significative solo nelle variabili di età e massa corporea (p <0,05). Nelle altre variabili non sono emerse differenze significative (p > 0,05). La performance dei fondamenti tecnici è stata simile nei bambini di diverse fasce d'età nella scuola elementare.A faixa etária e o tempo de prática dos alunos da modalidade futsal podem interferir no nível de aprendizado e consequentemente no desempenho de habilidades motoras dos fundamentos técnicos de crianças dos anos iniciais no ensino fundamental. O objetivo deste estudo foi comparar o desempenho de fundamentos técnicos no futsal em crianças de diferentes faixas etárias dos anos iniciais no ensino fundamental. 16 crianças foram divididas em grupos de estudantes do segundo ano (G1) e do quarto ano (G2) do ensino fundamental. Ambos grupos foram avaliados pelo teste Skills, adaptado ao futsal. Foram obtidas e comparadas a idade, massa corporal, estatura, condução de bola, domínio de bola, precisão do chute e precisão de passe. O estudo apresentou diferenças significativas apenas nas variáveis de idade e de massa corporal (p < 0,05). Nas demais variáveis, não houve diferenças significativas (p > 0,05). O desempenho de fundamentos técnicos foi similares em crianças de diferentes faixas etárias do ensino fundamental.A faixa etária e o tempo de prática dos alunos da modalidade futsal podem interferir no nível de aprendizado e consequentemente no desempenho de habilidades motoras dos fundamentos técnicos de crianças dos anos iniciais no ensino fundamental. O objetivo deste estudo foi comparar o desempenho de fundamentos técnicos no futsal em crianças de diferentes faixas etárias dos anos iniciais no ensino fundamental. 16 crianças foram divididas em grupos de estudantes do segundo ano (G1) e do quarto ano (G2) do ensino fundamental. Ambos grupos foram avaliados pelo teste Skills, adaptado ao futsal. Foram obtidas e comparadas a idade, massa corporal, estatura, condução de bola, domínio de bola, precisão do chute e precisão de passe. O estudo apresentou diferenças significativas apenas nas variáveis de idade e de massa corporal (p < 0,05). Nas demais variáveis, não houve diferenças significativas (p > 0,05). O desempenho de fundamentos técnicos foi similares em crianças de diferentes faixas etárias do ensino fundamental.IBPEFEX2019-02-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/724RBFF - Revista Brasileira de Futsal e Futebol; v. 11 n. 42 (2019); 105-110RBFF - Brazilian Journal of Futsal and Football; Vol. 11 No. 42 (2019); 105-110RBFF - Revista Brasileña de Fútbol Sala y Fútbol; Vol. 11 Núm. 42 (2019); 105-110RBFF - Revista Brasileira de Futsal e Futebol; v. 11 n. 42 (2019); 105-110RBFF - Rivista Brasiliana di Futsal e Calcio; V. 11 N. 42 (2019); 105-1101984-4956reponame:Revista Brasileira de Futsal e Futebolinstname:Instituto Brasileiro de Ensino e Pesquisa em Fisiologia do Exercício (IBPEFEX)instacron:IBPEFEXporhttps://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/724/561https://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/724/734Aguirre, Patricke FloresChaves, Pedro MendesFranken, Marcosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-05-13T14:14:23Zoai:ojs.www.rbff.com.br:article/724Revistahttps://www.rbff.com.br/index.php/rbffONGhttp://www.rbff.com.br/index.php/rbff/oai||ac-navarro@uol.com.br|| francisconunesnavarro@gmail.com1984-49561984-4956opendoar:2024-05-13T14:14:23Revista Brasileira de Futsal e Futebol - Instituto Brasileiro de Ensino e Pesquisa em Fisiologia do Exercício (IBPEFEX)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Comparison of the performance of technical foundations in children of different age groups in futsal Comparación del rendimiento de fundamentos técnicos en niños de diferentes edades en Futsal Confronto delle prestazioni dei fondamenti tecnici in bambini di diverse fasce d'età nel Futsal Comparação do desempenho de fundamentos técnicos em crianças de diferentes faixas etárias no Futsal Comparação do desempenho de fundamentos técnicos em crianças de diferentes faixas etárias no Futsal |
title |
Comparison of the performance of technical foundations in children of different age groups in futsal |
spellingShingle |
Comparison of the performance of technical foundations in children of different age groups in futsal Aguirre, Patricke Flores Schoolchildren Technical skills in Futsal Physical education Niños de escuela Habilidades técnicas en Futsal Educación Física Scolari Competenze tecniche nel Futsal Educazione fisica Escolares Habilidades técnicas no Futsal Educação física Escolares Habilidades técnicas no Futsal Educação física |
title_short |
Comparison of the performance of technical foundations in children of different age groups in futsal |
title_full |
Comparison of the performance of technical foundations in children of different age groups in futsal |
title_fullStr |
Comparison of the performance of technical foundations in children of different age groups in futsal |
title_full_unstemmed |
Comparison of the performance of technical foundations in children of different age groups in futsal |
title_sort |
Comparison of the performance of technical foundations in children of different age groups in futsal |
author |
Aguirre, Patricke Flores |
author_facet |
Aguirre, Patricke Flores Chaves, Pedro Mendes Franken, Marcos |
author_role |
author |
author2 |
Chaves, Pedro Mendes Franken, Marcos |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Aguirre, Patricke Flores Chaves, Pedro Mendes Franken, Marcos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Schoolchildren Technical skills in Futsal Physical education Niños de escuela Habilidades técnicas en Futsal Educación Física Scolari Competenze tecniche nel Futsal Educazione fisica Escolares Habilidades técnicas no Futsal Educação física Escolares Habilidades técnicas no Futsal Educação física |
topic |
Schoolchildren Technical skills in Futsal Physical education Niños de escuela Habilidades técnicas en Futsal Educación Física Scolari Competenze tecniche nel Futsal Educazione fisica Escolares Habilidades técnicas no Futsal Educação física Escolares Habilidades técnicas no Futsal Educação física |
description |
The age range and the time of practice of students of the futsal modality can interfere in the level of learning and consequently in the performance of motor skills of the technical fundamentals of children of the initial years in the elementary school. The objective of this study was to compare the performance of technical fundamentals in futsal in children of different age groups of the initial years in elementary school. 16 children were divided into groups of second-year (G1) and fourth-year (G2) elementary students. Both groups were evaluated by the Skills test, adapted to futsal. The age, body mass, height, ball driving, ball dominance, kick accuracy and pass accuracy were obtained and compared. The study showed significant differences only in the variables of age and body mass (p < 0.05). In the other variables, there were no significant differences (p > 0.05). The performance of technical fundamentals was similar in children of different ages of elementary school. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-02-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/724 |
url |
https://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/724 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/724/561 https://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/724/734 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
IBPEFEX |
publisher.none.fl_str_mv |
IBPEFEX |
dc.source.none.fl_str_mv |
RBFF - Revista Brasileira de Futsal e Futebol; v. 11 n. 42 (2019); 105-110 RBFF - Brazilian Journal of Futsal and Football; Vol. 11 No. 42 (2019); 105-110 RBFF - Revista Brasileña de Fútbol Sala y Fútbol; Vol. 11 Núm. 42 (2019); 105-110 RBFF - Revista Brasileira de Futsal e Futebol; v. 11 n. 42 (2019); 105-110 RBFF - Rivista Brasiliana di Futsal e Calcio; V. 11 N. 42 (2019); 105-110 1984-4956 reponame:Revista Brasileira de Futsal e Futebol instname:Instituto Brasileiro de Ensino e Pesquisa em Fisiologia do Exercício (IBPEFEX) instacron:IBPEFEX |
instname_str |
Instituto Brasileiro de Ensino e Pesquisa em Fisiologia do Exercício (IBPEFEX) |
instacron_str |
IBPEFEX |
institution |
IBPEFEX |
reponame_str |
Revista Brasileira de Futsal e Futebol |
collection |
Revista Brasileira de Futsal e Futebol |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Futsal e Futebol - Instituto Brasileiro de Ensino e Pesquisa em Fisiologia do Exercício (IBPEFEX) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ac-navarro@uol.com.br|| francisconunesnavarro@gmail.com |
_version_ |
1798949732323688448 |