Comparison of the performance of technical foundations in children of different age groups in futsal

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Aguirre, Patricke Flores
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Chaves, Pedro Mendes, Franken, Marcos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Futsal e Futebol
Texto Completo: https://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/724
Resumo: The age range and the time of practice of students of the futsal modality can interfere in the level of learning and consequently in the performance of motor skills of the technical fundamentals of children of the initial years in the elementary school. The objective of this study was to compare the performance of technical fundamentals in futsal in children of different age groups of the initial years in elementary school. 16 children were divided into groups of second-year (G1) and fourth-year (G2) elementary students. Both groups were evaluated by the Skills test, adapted to futsal. The age, body mass, height, ball driving, ball dominance, kick accuracy and pass accuracy were obtained and compared. The study showed significant differences only in the variables of age and body mass (p < 0.05). In the other variables, there were no significant differences (p > 0.05). The performance of technical fundamentals was similar in children of different ages of elementary school.
id IBPEFEX-1_35eb4775a03f9a9e3852507199dc2f2f
oai_identifier_str oai:ojs.www.rbff.com.br:article/724
network_acronym_str IBPEFEX-1
network_name_str Revista Brasileira de Futsal e Futebol
repository_id_str
spelling Comparison of the performance of technical foundations in children of different age groups in futsalComparación del rendimiento de fundamentos técnicos en niños de diferentes edades en FutsalConfronto delle prestazioni dei fondamenti tecnici in bambini di diverse fasce d'età nel FutsalComparação do desempenho de fundamentos técnicos em crianças de diferentes faixas etárias no FutsalComparação do desempenho de fundamentos técnicos em crianças de diferentes faixas etárias no FutsalSchoolchildrenTechnical skills in FutsalPhysical educationNiños de escuelaHabilidades técnicas en FutsalEducación FísicaScolariCompetenze tecniche nel FutsalEducazione fisicaEscolaresHabilidades técnicas no FutsalEducação físicaEscolaresHabilidades técnicas no FutsalEducação físicaThe age range and the time of practice of students of the futsal modality can interfere in the level of learning and consequently in the performance of motor skills of the technical fundamentals of children of the initial years in the elementary school. The objective of this study was to compare the performance of technical fundamentals in futsal in children of different age groups of the initial years in elementary school. 16 children were divided into groups of second-year (G1) and fourth-year (G2) elementary students. Both groups were evaluated by the Skills test, adapted to futsal. The age, body mass, height, ball driving, ball dominance, kick accuracy and pass accuracy were obtained and compared. The study showed significant differences only in the variables of age and body mass (p < 0.05). In the other variables, there were no significant differences (p > 0.05). The performance of technical fundamentals was similar in children of different ages of elementary school.El grupo etario y el tiempo de práctica de los alumnos de futsal pueden interferir en el nivel de aprendizaje y consecuentemente en el desempeño de las habilidades motrices de los fundamentos técnicos de los niños en los primeros años de la escuela primaria. El objetivo de este estudio fue comparar el desempeño de las bases técnicas de fútbol sala en niños de diferentes grupos de edad en los primeros años de la escuela primaria. 16 niños fueron divididos en grupos de segundo año (G1) y cuarto año (G2) de primaria. Ambos grupos fueron evaluados mediante la prueba de Habilidades, adaptada al fútbol sala. Se obtuvieron y compararon la edad, la masa corporal, la altura, el manejo del balón, el control del balón, la precisión del tiro y la precisión del pase. El estudio mostró diferencias significativas solo en las variables edad y masa corporal (p < 0,05). En las demás variables no hubo diferencias significativas (p > 0,05). El desempeño de los fundamentos técnicos fue similar en niños de diferentes grupos de edad en la escuela primaria.La fascia di età e il tempo di pratica degli studenti di futsal possono interferire nel livello di apprendimento e di conseguenza nello svolgimento delle capacità motorie dei fondamenti tecnici dei bambini nei primi anni della scuola elementare. Lo scopo di questo studio è stato quello di confrontare le prestazioni dei fondamenti tecnici nel futsal in bambini di diverse fasce d'età nei primi anni della scuola elementare. 16 bambini sono stati divisi in gruppi di studenti delle scuole elementari del secondo anno (G1) e del quarto anno (G2). Entrambi i gruppi sono stati valutati mediante lo Skills test, adattato al futsal. Sono stati ottenuti e confrontati età, massa corporea, altezza, gestione della palla, controllo della palla, precisione di tiro e precisione di passaggio. Lo studio ha mostrato differenze significative solo nelle variabili di età e massa corporea (p <0,05). Nelle altre variabili non sono emerse differenze significative (p > 0,05). La performance dei fondamenti tecnici è stata simile nei bambini di diverse fasce d'età nella scuola elementare.A faixa etária e o tempo de prática dos alunos da modalidade futsal podem interferir no ní­vel de aprendizado e consequentemente no desempenho de habilidades motoras dos fundamentos técnicos de crianças dos anos iniciais no ensino fundamental. O objetivo deste estudo foi comparar o desempenho de fundamentos técnicos no futsal em crianças de diferentes faixas etárias dos anos iniciais no ensino fundamental. 16 crianças foram divididas em grupos de estudantes do segundo ano (G1) e do quarto ano (G2) do ensino fundamental. Ambos grupos foram avaliados pelo teste Skills, adaptado ao futsal. Foram obtidas e comparadas a idade, massa corporal, estatura, condução de bola, domí­nio de bola, precisão do chute e precisão de passe. O estudo apresentou diferenças significativas apenas nas variáveis de idade e de massa corporal (p < 0,05). Nas demais variáveis, não houve diferenças significativas (p > 0,05). O desempenho de fundamentos técnicos foi similares em crianças de diferentes faixas etárias do ensino fundamental.A faixa etária e o tempo de prática dos alunos da modalidade futsal podem interferir no ní­vel de aprendizado e consequentemente no desempenho de habilidades motoras dos fundamentos técnicos de crianças dos anos iniciais no ensino fundamental. O objetivo deste estudo foi comparar o desempenho de fundamentos técnicos no futsal em crianças de diferentes faixas etárias dos anos iniciais no ensino fundamental. 16 crianças foram divididas em grupos de estudantes do segundo ano (G1) e do quarto ano (G2) do ensino fundamental. Ambos grupos foram avaliados pelo teste Skills, adaptado ao futsal. Foram obtidas e comparadas a idade, massa corporal, estatura, condução de bola, domí­nio de bola, precisão do chute e precisão de passe. O estudo apresentou diferenças significativas apenas nas variáveis de idade e de massa corporal (p < 0,05). Nas demais variáveis, não houve diferenças significativas (p > 0,05). O desempenho de fundamentos técnicos foi similares em crianças de diferentes faixas etárias do ensino fundamental.IBPEFEX2019-02-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/724RBFF - Revista Brasileira de Futsal e Futebol; v. 11 n. 42 (2019); 105-110RBFF - Brazilian Journal of Futsal and Football; Vol. 11 No. 42 (2019); 105-110RBFF - Revista Brasileña de Fútbol Sala y Fútbol; Vol. 11 Núm. 42 (2019); 105-110RBFF - Revista Brasileira de Futsal e Futebol; v. 11 n. 42 (2019); 105-110RBFF - Rivista Brasiliana di Futsal e Calcio; V. 11 N. 42 (2019); 105-1101984-4956reponame:Revista Brasileira de Futsal e Futebolinstname:Instituto Brasileiro de Ensino e Pesquisa em Fisiologia do Exercício (IBPEFEX)instacron:IBPEFEXporhttps://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/724/561https://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/724/734Aguirre, Patricke FloresChaves, Pedro MendesFranken, Marcosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-05-13T14:14:23Zoai:ojs.www.rbff.com.br:article/724Revistahttps://www.rbff.com.br/index.php/rbffONGhttp://www.rbff.com.br/index.php/rbff/oai||ac-navarro@uol.com.br|| francisconunesnavarro@gmail.com1984-49561984-4956opendoar:2024-05-13T14:14:23Revista Brasileira de Futsal e Futebol - Instituto Brasileiro de Ensino e Pesquisa em Fisiologia do Exercício (IBPEFEX)false
dc.title.none.fl_str_mv Comparison of the performance of technical foundations in children of different age groups in futsal
Comparación del rendimiento de fundamentos técnicos en niños de diferentes edades en Futsal
Confronto delle prestazioni dei fondamenti tecnici in bambini di diverse fasce d'età nel Futsal
Comparação do desempenho de fundamentos técnicos em crianças de diferentes faixas etárias no Futsal
Comparação do desempenho de fundamentos técnicos em crianças de diferentes faixas etárias no Futsal
title Comparison of the performance of technical foundations in children of different age groups in futsal
spellingShingle Comparison of the performance of technical foundations in children of different age groups in futsal
Aguirre, Patricke Flores
Schoolchildren
Technical skills in Futsal
Physical education
Niños de escuela
Habilidades técnicas en Futsal
Educación Física
Scolari
Competenze tecniche nel Futsal
Educazione fisica
Escolares
Habilidades técnicas no Futsal
Educação física
Escolares
Habilidades técnicas no Futsal
Educação física
title_short Comparison of the performance of technical foundations in children of different age groups in futsal
title_full Comparison of the performance of technical foundations in children of different age groups in futsal
title_fullStr Comparison of the performance of technical foundations in children of different age groups in futsal
title_full_unstemmed Comparison of the performance of technical foundations in children of different age groups in futsal
title_sort Comparison of the performance of technical foundations in children of different age groups in futsal
author Aguirre, Patricke Flores
author_facet Aguirre, Patricke Flores
Chaves, Pedro Mendes
Franken, Marcos
author_role author
author2 Chaves, Pedro Mendes
Franken, Marcos
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Aguirre, Patricke Flores
Chaves, Pedro Mendes
Franken, Marcos
dc.subject.por.fl_str_mv Schoolchildren
Technical skills in Futsal
Physical education
Niños de escuela
Habilidades técnicas en Futsal
Educación Física
Scolari
Competenze tecniche nel Futsal
Educazione fisica
Escolares
Habilidades técnicas no Futsal
Educação física
Escolares
Habilidades técnicas no Futsal
Educação física
topic Schoolchildren
Technical skills in Futsal
Physical education
Niños de escuela
Habilidades técnicas en Futsal
Educación Física
Scolari
Competenze tecniche nel Futsal
Educazione fisica
Escolares
Habilidades técnicas no Futsal
Educação física
Escolares
Habilidades técnicas no Futsal
Educação física
description The age range and the time of practice of students of the futsal modality can interfere in the level of learning and consequently in the performance of motor skills of the technical fundamentals of children of the initial years in the elementary school. The objective of this study was to compare the performance of technical fundamentals in futsal in children of different age groups of the initial years in elementary school. 16 children were divided into groups of second-year (G1) and fourth-year (G2) elementary students. Both groups were evaluated by the Skills test, adapted to futsal. The age, body mass, height, ball driving, ball dominance, kick accuracy and pass accuracy were obtained and compared. The study showed significant differences only in the variables of age and body mass (p < 0.05). In the other variables, there were no significant differences (p > 0.05). The performance of technical fundamentals was similar in children of different ages of elementary school.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-02-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/724
url https://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/724
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/724/561
https://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/724/734
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv IBPEFEX
publisher.none.fl_str_mv IBPEFEX
dc.source.none.fl_str_mv RBFF - Revista Brasileira de Futsal e Futebol; v. 11 n. 42 (2019); 105-110
RBFF - Brazilian Journal of Futsal and Football; Vol. 11 No. 42 (2019); 105-110
RBFF - Revista Brasileña de Fútbol Sala y Fútbol; Vol. 11 Núm. 42 (2019); 105-110
RBFF - Revista Brasileira de Futsal e Futebol; v. 11 n. 42 (2019); 105-110
RBFF - Rivista Brasiliana di Futsal e Calcio; V. 11 N. 42 (2019); 105-110
1984-4956
reponame:Revista Brasileira de Futsal e Futebol
instname:Instituto Brasileiro de Ensino e Pesquisa em Fisiologia do Exercício (IBPEFEX)
instacron:IBPEFEX
instname_str Instituto Brasileiro de Ensino e Pesquisa em Fisiologia do Exercício (IBPEFEX)
instacron_str IBPEFEX
institution IBPEFEX
reponame_str Revista Brasileira de Futsal e Futebol
collection Revista Brasileira de Futsal e Futebol
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Futsal e Futebol - Instituto Brasileiro de Ensino e Pesquisa em Fisiologia do Exercício (IBPEFEX)
repository.mail.fl_str_mv ||ac-navarro@uol.com.br|| francisconunesnavarro@gmail.com
_version_ 1798949732323688448