Extracurricular practice and school performance

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cota, Samir Gomes Figueiredo
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Soares, Gabriela Faria, Machado, Mateus Augusto de Oliveira, da Silva, Siomara Aparecida
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Futsal e Futebol
Texto Completo: https://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/484
Resumo: The aim of this study was to verify the relationship between motor skills with ball and its interference in the academic performance of children who play futsal in the city of Ouro Preto-MG. The sample consists of 56 students of the initial and final years of elementary school, aged between 09-13 years old and all males who practice futsal twice a week, after regular school time. It was used the coordination test with ball (TECOBOL) to evaluate the motor performance and was estimated the notes to measure school performance. Students who attended the final years had a higher average academic performance of those who were attending the early years, except in driving skill. It can be concluded that there is difference in school performance between different educational cycles, but this difference can not be related only to practice extracurricular activities.
id IBPEFEX-1_c17068f583fbbd7a38fb0783a4041aed
oai_identifier_str oai:ojs.www.rbff.com.br:article/484
network_acronym_str IBPEFEX-1
network_name_str Revista Brasileira de Futsal e Futebol
repository_id_str
spelling Extracurricular practice and school performancePráctica extraescolar y rendimiento escolarPratica extracurriculare e rendimento scolasticoPrática extracurricular e rendimento escolarPrática extracurricular e rendimento escolarMotor coordinationSchoolchildrenTrainingFutsalTECOBOLCoordinación motoraNiños de escuelaCapacitaciónFútbol salaTECOBOLCoordinazioneScolariAddestramentoFutsalTECOBOLCoordenação motoraEscolaresTreinamentoFutsalTECOBOLCoordenação motoraEscolaresTreinamentoFutsalTECOBOLThe aim of this study was to verify the relationship between motor skills with ball and its interference in the academic performance of children who play futsal in the city of Ouro Preto-MG. The sample consists of 56 students of the initial and final years of elementary school, aged between 09-13 years old and all males who practice futsal twice a week, after regular school time. It was used the coordination test with ball (TECOBOL) to evaluate the motor performance and was estimated the notes to measure school performance. Students who attended the final years had a higher average academic performance of those who were attending the early years, except in driving skill. It can be concluded that there is difference in school performance between different educational cycles, but this difference can not be related only to practice extracurricular activities.El objetivo de este estudio es verificar la relación entre la coordinación motora con el balón y su interferencia en el rendimiento escolar de niños que practican fútbol sala en la ciudad de Ouro Preto-MG. La muestra de este estudio está compuesta por 56 escolares ouro-pretanos, alumnos de los años inicial y final de la enseñanza fundamental, con edades comprendidas entre los 9 y los 13 años, del sexo masculino, que practican futsal dos veces por semana en el turno escolar. Se utilizó la prueba de coordinación con balón (TECOBOL) para evaluar el desempeño motor y los puntajes con estimaciones para medir el desempeño escolar. Los estudiantes que cursaban los últimos años tenían un rendimiento académico promedio superior a los que cursaban los primeros años, excepto en la habilidad de conducción. Se puede concluir que existe una diferencia en el rendimiento escolar de los diferentes ciclos de enseñanza, pero esta diferencia puede no estar relacionada únicamente con la práctica de actividades extraescolares. L'obiettivo di questo studio è verificare il rapporto tra la coordinazione motoria con la palla e la sua interferenza nel rendimento scolastico dei bambini che praticano futsal nella città di Ouro Preto-MG. Il campione di questo studio è composto da 56 scolari Ouro-pretanos, studenti degli anni iniziali e finali delle scuole elementari, di età compresa tra 9 e 13 anni, maschi, che praticano futsal due volte a settimana nel turno di scuola. Il test di coordinazione con la palla (TECOBOL) è stato utilizzato per valutare le prestazioni motorie e i punteggi con stime sono stati utilizzati per misurare le prestazioni scolastiche. Gli studenti che erano negli ultimi anni avevano un rendimento scolastico medio più alto di quelli che erano negli anni iniziali, fatta eccezione per l'abilità di guida. Si può concludere che c'è una differenza nel rendimento scolastico dei diversi cicli didattici, ma questa differenza potrebbe non essere correlata solo alla pratica delle attività extracurriculari. O objetivo deste estudo é verificar a relação entre a coordenação motora com bola e sua interferência no rendimento escolar de crianças que praticam futsal na cidade de Ouro Preto-MG. A amostra deste estudo é composta de 56 escolares Ouro-pretanos, estudantes dos anos iniciais e finais do ensino fundamental, com a faixa etária de 09 a 13 anos do sexo masculino, que praticam futsal duas vezes por semana no contra turno escolar. Foi utilizado o teste de coordenação com bola (TECOBOL) para avaliação do desempenho motor e foi utilizado as notas com estimativa para mensuração do rendimento escolar. Os alunos que cursavam os anos finais apresentaram uma média de rendimento escolar superior aos que estavam cursando os anos iniciais, exceto na habilidade condução. Pode se concluir que existe diferença no rendimento escolar dos diferentes ciclos de ensino, mas essa diferença pode não está relacionada apenas a prática de atividades extracurriculares.O objetivo deste estudo é verificar a relação entre a coordenação motora com bola e sua interferência no rendimento escolar de crianças que praticam futsal na cidade de Ouro Preto-MG. A amostra deste estudo é composta de 56 escolares Ouro-pretanos, estudantes dos anos iniciais e finais do ensino fundamental, com a faixa etária de 09 a 13 anos do sexo masculino, que praticam futsal duas vezes por semana no contra turno escolar. Foi utilizado o teste de coordenação com bola (TECOBOL) para avaliação do desempenho motor e foi utilizado as notas com estimativa para mensuração do rendimento escolar. Os alunos que cursavam os anos finais apresentaram uma média de rendimento escolar superior aos que estavam cursando os anos iniciais, exceto na habilidade condução. Pode se concluir que existe diferença no rendimento escolar dos diferentes ciclos de ensino, mas essa diferença pode não está relacionada apenas a prática de atividades extracurriculares.IBPEFEX2017-09-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/484RBFF - Revista Brasileira de Futsal e Futebol; v. 9 n. 35 (2017): Edição Especial; 343-349RBFF - Brazilian Journal of Futsal and Football; Vol. 9 No. 35 (2017): Special edition; 343-349RBFF - Revista Brasileña de Fútbol Sala y Fútbol; Vol. 9 Núm. 35 (2017): Edicion especial; 343-349RBFF - Revista Brasileira de Futsal e Futebol; v. 9 n. 35 (2017): Edição Especial; 343-349RBFF - Rivista Brasiliana di Futsal e Calcio; V. 9 N. 35 (2017): Edizione speciale; 343-3491984-4956reponame:Revista Brasileira de Futsal e Futebolinstname:Instituto Brasileiro de Ensino e Pesquisa em Fisiologia do Exercício (IBPEFEX)instacron:IBPEFEXporhttps://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/484/428Cota, Samir Gomes FigueiredoSoares, Gabriela FariaMachado, Mateus Augusto de Oliveirada Silva, Siomara Aparecidainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-10T18:51:11Zoai:ojs.www.rbff.com.br:article/484Revistahttps://www.rbff.com.br/index.php/rbffONGhttp://www.rbff.com.br/index.php/rbff/oai||ac-navarro@uol.com.br|| francisconunesnavarro@gmail.com1984-49561984-4956opendoar:2023-09-10T18:51:11Revista Brasileira de Futsal e Futebol - Instituto Brasileiro de Ensino e Pesquisa em Fisiologia do Exercício (IBPEFEX)false
dc.title.none.fl_str_mv Extracurricular practice and school performance
Práctica extraescolar y rendimiento escolar
Pratica extracurriculare e rendimento scolastico
Prática extracurricular e rendimento escolar
Prática extracurricular e rendimento escolar
title Extracurricular practice and school performance
spellingShingle Extracurricular practice and school performance
Cota, Samir Gomes Figueiredo
Motor coordination
Schoolchildren
Training
Futsal
TECOBOL
Coordinación motora
Niños de escuela
Capacitación
Fútbol sala
TECOBOL
Coordinazione
Scolari
Addestramento
Futsal
TECOBOL
Coordenação motora
Escolares
Treinamento
Futsal
TECOBOL
Coordenação motora
Escolares
Treinamento
Futsal
TECOBOL
title_short Extracurricular practice and school performance
title_full Extracurricular practice and school performance
title_fullStr Extracurricular practice and school performance
title_full_unstemmed Extracurricular practice and school performance
title_sort Extracurricular practice and school performance
author Cota, Samir Gomes Figueiredo
author_facet Cota, Samir Gomes Figueiredo
Soares, Gabriela Faria
Machado, Mateus Augusto de Oliveira
da Silva, Siomara Aparecida
author_role author
author2 Soares, Gabriela Faria
Machado, Mateus Augusto de Oliveira
da Silva, Siomara Aparecida
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cota, Samir Gomes Figueiredo
Soares, Gabriela Faria
Machado, Mateus Augusto de Oliveira
da Silva, Siomara Aparecida
dc.subject.por.fl_str_mv Motor coordination
Schoolchildren
Training
Futsal
TECOBOL
Coordinación motora
Niños de escuela
Capacitación
Fútbol sala
TECOBOL
Coordinazione
Scolari
Addestramento
Futsal
TECOBOL
Coordenação motora
Escolares
Treinamento
Futsal
TECOBOL
Coordenação motora
Escolares
Treinamento
Futsal
TECOBOL
topic Motor coordination
Schoolchildren
Training
Futsal
TECOBOL
Coordinación motora
Niños de escuela
Capacitación
Fútbol sala
TECOBOL
Coordinazione
Scolari
Addestramento
Futsal
TECOBOL
Coordenação motora
Escolares
Treinamento
Futsal
TECOBOL
Coordenação motora
Escolares
Treinamento
Futsal
TECOBOL
description The aim of this study was to verify the relationship between motor skills with ball and its interference in the academic performance of children who play futsal in the city of Ouro Preto-MG. The sample consists of 56 students of the initial and final years of elementary school, aged between 09-13 years old and all males who practice futsal twice a week, after regular school time. It was used the coordination test with ball (TECOBOL) to evaluate the motor performance and was estimated the notes to measure school performance. Students who attended the final years had a higher average academic performance of those who were attending the early years, except in driving skill. It can be concluded that there is difference in school performance between different educational cycles, but this difference can not be related only to practice extracurricular activities.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-09-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/484
url https://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/484
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/484/428
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv IBPEFEX
publisher.none.fl_str_mv IBPEFEX
dc.source.none.fl_str_mv RBFF - Revista Brasileira de Futsal e Futebol; v. 9 n. 35 (2017): Edição Especial; 343-349
RBFF - Brazilian Journal of Futsal and Football; Vol. 9 No. 35 (2017): Special edition; 343-349
RBFF - Revista Brasileña de Fútbol Sala y Fútbol; Vol. 9 Núm. 35 (2017): Edicion especial; 343-349
RBFF - Revista Brasileira de Futsal e Futebol; v. 9 n. 35 (2017): Edição Especial; 343-349
RBFF - Rivista Brasiliana di Futsal e Calcio; V. 9 N. 35 (2017): Edizione speciale; 343-349
1984-4956
reponame:Revista Brasileira de Futsal e Futebol
instname:Instituto Brasileiro de Ensino e Pesquisa em Fisiologia do Exercício (IBPEFEX)
instacron:IBPEFEX
instname_str Instituto Brasileiro de Ensino e Pesquisa em Fisiologia do Exercício (IBPEFEX)
instacron_str IBPEFEX
institution IBPEFEX
reponame_str Revista Brasileira de Futsal e Futebol
collection Revista Brasileira de Futsal e Futebol
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Futsal e Futebol - Instituto Brasileiro de Ensino e Pesquisa em Fisiologia do Exercício (IBPEFEX)
repository.mail.fl_str_mv ||ac-navarro@uol.com.br|| francisconunesnavarro@gmail.com
_version_ 1798949730933276672