Accessibility application in educational products: a practical example

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: da Silva, Adrielso Calandrini
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Guerreiro, Elaine Maria Bessa Rebello, Patrícia Lucena Lavor, Maria Lúcia Tinoco Pacheco
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educitec
Texto Completo: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/1062
Resumo: The purpose of this article was to present guidelines for the application of accessibility in educational products for deaf and blind students, as established by Law No. 10,098/2000 - Accessibility Law. The methodology adopted for the construction of this work was the bibliographic review of authors and normative devices that deal with the right and access to inclusive education, having Queiroz and Guerreiro's product (2017) as its main reference. As a result of the work, a practical example of the construction of an accessibility application in educational products is presented, which included the formation of a multidisciplinary team, planning for actions developed and selection of resources used. Potentiate inclusive education in an integral way is to guarantee the right of access to quality education and to promote the student to the condition of full citizen with their guaranteed rights.
id IFAM-2_0b661e21523cb2982d7b2b4cf9b2248c
oai_identifier_str oai:sistemascmc.ifam.edu.br:article/1062
network_acronym_str IFAM-2
network_name_str Educitec
repository_id_str
spelling Accessibility application in educational products: a practical exampleAplicação de acessibilidade em produtos educacionais: um exemplo práticoeducação especialEducação inclusivaPessoa com deficiênciaAudiodescriçãoLíngua brasileira de sinaisSpecial educationInclusive educationDisabled personAudio descriptionBrazilian sign languageThe purpose of this article was to present guidelines for the application of accessibility in educational products for deaf and blind students, as established by Law No. 10,098/2000 - Accessibility Law. The methodology adopted for the construction of this work was the bibliographic review of authors and normative devices that deal with the right and access to inclusive education, having Queiroz and Guerreiro's product (2017) as its main reference. As a result of the work, a practical example of the construction of an accessibility application in educational products is presented, which included the formation of a multidisciplinary team, planning for actions developed and selection of resources used. Potentiate inclusive education in an integral way is to guarantee the right of access to quality education and to promote the student to the condition of full citizen with their guaranteed rights.El propósito de este artículo fue presentar pautas para la aplicación de accesibilidad en productos educativos para estudiantes sordos y ciegos, según lo establecido por la Ley N ° 10.098 / 2000 - Ley de Accesibilidad. La metodología adoptada para la construcción de este trabajo fue la revisión bibliográfica de autores y dispositivos normativos que abordan el derecho y el acceso a la educación inclusiva, teniendo como referencia principal el producto de Queiroz y Guerreiro (2017). Como resultado del trabajo, se presenta un ejemplo práctico de la construcción de una aplicación de accesibilidad en productos educativos, que incluyó la formación de un equipo multidisciplinario, la planificación de las acciones desarrolladas y la selección de los recursos utilizados. Potenciar la educación inclusiva de manera integral es garantizar el derecho de acceso a una educación de calidad y promover al estudiante a la condición de ciudadano pleno con sus derechos garantizados.O presente artigo teve por objetivo apresentar orientações para aplicação de acessibilidade em produtos educacionais para alunos surdos e cegos, conforme estabelece a Lei nº 10.098/2000 – Lei da Acessibilidade. A metodologia adotada para a construção deste trabalho fora a revisão bibliográfica de autores e dispositivos normativos que tratam sobre o direito e acesso à educação inclusiva, tendo como referência principal o produto de Queiroz e Guerreiro (2017). Como resultado do trabalho apresenta-se um exemplo prático da construção de aplicação de acessibilidade em produtos educacionais que contou com a formação de uma equipe multidisciplinar, planejamento para ações desenvolvidas e seleção de recursos utilizados. Potencializar a educação inclusiva de forma integral é garantir o direito de acesso à educação com qualidade e promover o discente à condição de cidadão pleno com seus diretos garantidos.O presente artigo teve por objetivo apresentar orientações para aplicação de acessibilidade em produtos educacionais para alunos surdos e cegos, conforme estabelece a Lei nº 10.098/2000 – Lei da Acessibilidade. A metodologia adotada para a construção deste trabalho fora a revisão bibliográfica de autores e dispositivos normativos que tratam sobre o direito e acesso à educação inclusiva, tendo como referência principal o produto de Queiroz e Guerreiro (2017). Como resultado do trabalho apresenta-se um exemplo prático da construção de aplicação de acessibilidade em produtos educacionais que contou com a formação de uma equipe multidisciplinar, planejamento para ações desenvolvidas e seleção de recursos utilizados. Potencializar a educação inclusiva de forma integral é garantir o direito de acesso à educação com qualidade e promover o discente à condição de cidadão pleno com seus diretos garantidos.Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas2020-06-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/106210.31417/educitec.v6ied.especial.1062Educitec - Journal of Studies and Research on Technological Teaching ; Vol. 6 (2020): Special Edition: Perspectives on Education, Teaching and its Technologies in the North Region; e106220Educitec - Revista de Estudios e Investigación sobre Enseñanza Tecnológica; Vol. 6 (2020): Edición Especial: Perspectivas de la Educación, la Enseñanza y sus Tecnologías en la Región Norte; e106220Educitec - Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico; v. 6 (2020): Edição Especial: Perspectivas da Educação, Ensino e suas Tecnologias na Região Norte; e1062202446-774Xreponame:Educitecinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas (IFAM)instacron:IFAMporhttps://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/1062/505da Silva, Adrielso CalandriniGuerreiro, Elaine Maria Bessa Rebello Patrícia Lucena LavorMaria Lúcia Tinoco Pachecoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-10-25T16:22:37Zoai:sistemascmc.ifam.edu.br:article/1062Revistahttps://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitecPUBhttps://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/oaieducitec.revista@ifam.edu.brhttps://doi.org/10.314172446-774X2446-774Xopendoar:2022-10-25T16:22:37Educitec - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas (IFAM)false
dc.title.none.fl_str_mv Accessibility application in educational products: a practical example
Aplicação de acessibilidade em produtos educacionais: um exemplo prático
title Accessibility application in educational products: a practical example
spellingShingle Accessibility application in educational products: a practical example
da Silva, Adrielso Calandrini
educação especial
Educação inclusiva
Pessoa com deficiência
Audiodescrição
Língua brasileira de sinais
Special education
Inclusive education
Disabled person
Audio description
Brazilian sign language
title_short Accessibility application in educational products: a practical example
title_full Accessibility application in educational products: a practical example
title_fullStr Accessibility application in educational products: a practical example
title_full_unstemmed Accessibility application in educational products: a practical example
title_sort Accessibility application in educational products: a practical example
author da Silva, Adrielso Calandrini
author_facet da Silva, Adrielso Calandrini
Guerreiro, Elaine Maria Bessa Rebello
Patrícia Lucena Lavor
Maria Lúcia Tinoco Pacheco
author_role author
author2 Guerreiro, Elaine Maria Bessa Rebello
Patrícia Lucena Lavor
Maria Lúcia Tinoco Pacheco
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv da Silva, Adrielso Calandrini
Guerreiro, Elaine Maria Bessa Rebello
Patrícia Lucena Lavor
Maria Lúcia Tinoco Pacheco
dc.subject.por.fl_str_mv educação especial
Educação inclusiva
Pessoa com deficiência
Audiodescrição
Língua brasileira de sinais
Special education
Inclusive education
Disabled person
Audio description
Brazilian sign language
topic educação especial
Educação inclusiva
Pessoa com deficiência
Audiodescrição
Língua brasileira de sinais
Special education
Inclusive education
Disabled person
Audio description
Brazilian sign language
description The purpose of this article was to present guidelines for the application of accessibility in educational products for deaf and blind students, as established by Law No. 10,098/2000 - Accessibility Law. The methodology adopted for the construction of this work was the bibliographic review of authors and normative devices that deal with the right and access to inclusive education, having Queiroz and Guerreiro's product (2017) as its main reference. As a result of the work, a practical example of the construction of an accessibility application in educational products is presented, which included the formation of a multidisciplinary team, planning for actions developed and selection of resources used. Potentiate inclusive education in an integral way is to guarantee the right of access to quality education and to promote the student to the condition of full citizen with their guaranteed rights.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-06-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/1062
10.31417/educitec.v6ied.especial.1062
url https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/1062
identifier_str_mv 10.31417/educitec.v6ied.especial.1062
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/1062/505
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas
publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas
dc.source.none.fl_str_mv Educitec - Journal of Studies and Research on Technological Teaching ; Vol. 6 (2020): Special Edition: Perspectives on Education, Teaching and its Technologies in the North Region; e106220
Educitec - Revista de Estudios e Investigación sobre Enseñanza Tecnológica; Vol. 6 (2020): Edición Especial: Perspectivas de la Educación, la Enseñanza y sus Tecnologías en la Región Norte; e106220
Educitec - Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico; v. 6 (2020): Edição Especial: Perspectivas da Educação, Ensino e suas Tecnologias na Região Norte; e106220
2446-774X
reponame:Educitec
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas (IFAM)
instacron:IFAM
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas (IFAM)
instacron_str IFAM
institution IFAM
reponame_str Educitec
collection Educitec
repository.name.fl_str_mv Educitec - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas (IFAM)
repository.mail.fl_str_mv educitec.revista@ifam.edu.br
_version_ 1797048000386695168