Português: Te vi na TV

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira Ribeiro de Souza, Eduardo
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Vianna, Deise Miranda
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
Texto Completo: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1072
Resumo: Comics are used for their playful and illustrative character. However, we believe and defend that their potential is beyond that and can make students aware. In this article we demonstrate that comics can be used in a critical and conscientious perspective. We gave a workshop that aimed to publicize the proposal to use comic books based for undergraduates. In this article, we analyze an interaction between undergraduate students and comics in a critical and reflective proposal of use. The results evidenced that there was construction of knowledge from the interaction between them, both in the understanding of the comic strip and in the execution of the proposed activity. With that, we conclude that comics can be used in a critical and conscientious approach, as long as it is associated with a didactic proposal that favors them.
id IFES-1_00cdbacbdcb7fbf9a83fc881b8011f4a
oai_identifier_str oai::article/1072
network_acronym_str IFES-1
network_name_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository_id_str
spelling Português: Te vi na TVFÍSICA EM QUADRINHOS: Te vi na TVensino de Físicahistórias em quadrinhosreflexãoensino por investigaçãoargumentação na sala de aulaPortuguêsComics are used for their playful and illustrative character. However, we believe and defend that their potential is beyond that and can make students aware. In this article we demonstrate that comics can be used in a critical and conscientious perspective. We gave a workshop that aimed to publicize the proposal to use comic books based for undergraduates. In this article, we analyze an interaction between undergraduate students and comics in a critical and reflective proposal of use. The results evidenced that there was construction of knowledge from the interaction between them, both in the understanding of the comic strip and in the execution of the proposed activity. With that, we conclude that comics can be used in a critical and conscientious approach, as long as it is associated with a didactic proposal that favors them.As histórias em quadrinhos são usadas pelo seu caráter lúdico e ilustrativo. Defendemos que o potencial pedagógico delas está além do lúdico e artísticos podendo levar os alunos a melhor aprendizagem dessa maneira. Neste artigo demonstramos que os quadrinhos podem ser utilizados numa perspectiva crítica e conscientizadora. Ministramos oficina que tinha como objetivo divulgar a proposta de utilização dos quadrinhos críticos para licenciandos. Neste artigo analisamos a interação entre os licenciandos e os quadrinhos numa proposta crítica e reflexiva de utilização. Os resultados mostram evidências de que houve construção de conhecimento a partir da interação entre eles, tanto no entendimento da tirinha quando na execução da atividade proposta. Com isso, concluímos que os quadrinhos podem ser usados numa abordagem com caráter crítico e conscientizador, desde que esteja associado com uma proposta didática que os favoreça.EDIFES2021-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/107210.36524/profept.v5i3.1072Educação Profissional e Tecnológica em Revista; v. 5 n. 3 (2021): Educação Profissional e Tecnológica em Revista; 79-982594-482710.36524/profept.v5i3reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1072/861Copyright (c) 2021 Eduardo Oliveira Ribeiro de Souza, Deise Miranda Viannahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira Ribeiro de Souza, EduardoVianna, Deise Miranda2021-12-28T14:59:05Zoai::article/1072Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:20.310993Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false
dc.title.none.fl_str_mv Português: Te vi na TV
FÍSICA EM QUADRINHOS: Te vi na TV
title Português: Te vi na TV
spellingShingle Português: Te vi na TV
Oliveira Ribeiro de Souza, Eduardo
ensino de Física
histórias em quadrinhos
reflexão
ensino por investigação
argumentação na sala de aula
Português
title_short Português: Te vi na TV
title_full Português: Te vi na TV
title_fullStr Português: Te vi na TV
title_full_unstemmed Português: Te vi na TV
title_sort Português: Te vi na TV
author Oliveira Ribeiro de Souza, Eduardo
author_facet Oliveira Ribeiro de Souza, Eduardo
Vianna, Deise Miranda
author_role author
author2 Vianna, Deise Miranda
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira Ribeiro de Souza, Eduardo
Vianna, Deise Miranda
dc.subject.por.fl_str_mv ensino de Física
histórias em quadrinhos
reflexão
ensino por investigação
argumentação na sala de aula
Português
topic ensino de Física
histórias em quadrinhos
reflexão
ensino por investigação
argumentação na sala de aula
Português
description Comics are used for their playful and illustrative character. However, we believe and defend that their potential is beyond that and can make students aware. In this article we demonstrate that comics can be used in a critical and conscientious perspective. We gave a workshop that aimed to publicize the proposal to use comic books based for undergraduates. In this article, we analyze an interaction between undergraduate students and comics in a critical and reflective proposal of use. The results evidenced that there was construction of knowledge from the interaction between them, both in the understanding of the comic strip and in the execution of the proposed activity. With that, we conclude that comics can be used in a critical and conscientious approach, as long as it is associated with a didactic proposal that favors them.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1072
10.36524/profept.v5i3.1072
url https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1072
identifier_str_mv 10.36524/profept.v5i3.1072
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1072/861
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Eduardo Oliveira Ribeiro de Souza, Deise Miranda Vianna
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Eduardo Oliveira Ribeiro de Souza, Deise Miranda Vianna
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDIFES
publisher.none.fl_str_mv EDIFES
dc.source.none.fl_str_mv Educação Profissional e Tecnológica em Revista; v. 5 n. 3 (2021): Educação Profissional e Tecnológica em Revista; 79-98
2594-4827
10.36524/profept.v5i3
reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron:IFES
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron_str IFES
institution IFES
reponame_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
collection Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
repository.mail.fl_str_mv revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com
_version_ 1792807546300399616