ALTAS HABILIDADES/SUPERDOTAÇÃO: O que se publica a respeito?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Any Caroline
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: de Mello Arruda, Sergio, Meneghello Passos, Marinez
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
Texto Completo: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1985
Resumo: This research had the objective of inquire the articles published on the website of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel – CAPES, Brazil, in the period 2011-2020, a decade, to highlight what is published about High Abilities/Giftedness (AH/SD) in student teaching and learning contexts. The methodology for data collection was inspired by the systematic review proposed by Okoli (2015) and for data analysis, we opted for the procedures of Discursive Textual Analysis. The results showed some trends in what has been published in journals about the investigated area, among them we highlight the following emerging categories: Bibliographic Reviews; Identification Processes; Other Themes; Service Programs; Duplication of Special Needs; Teacher Education; AH/SD Conceptions; Official Documents; Development of Creativity; Perceptions of Students with AH/SD; Studies on Bullying; Gender Studies; School Inclusion; School Enrichment Models. During the categorization process, some subcategories were also identified, which helped in the characterization of the area of High Abilities/Giftedness. However, there was a lack of articles focusing on student learning with AH/SD, which is a gap that still, needs investigations and disclosures.
id IFES-1_66aa2a823092f94369a20cd0452e8f62
oai_identifier_str oai::article/1985
network_acronym_str IFES-1
network_name_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository_id_str
spelling ALTAS HABILIDADES/SUPERDOTAÇÃO: O que se publica a respeito?Altas Habilidades/SuperdotaçãoEnsino e aprendizagemRevisão sistemáticaThis research had the objective of inquire the articles published on the website of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel – CAPES, Brazil, in the period 2011-2020, a decade, to highlight what is published about High Abilities/Giftedness (AH/SD) in student teaching and learning contexts. The methodology for data collection was inspired by the systematic review proposed by Okoli (2015) and for data analysis, we opted for the procedures of Discursive Textual Analysis. The results showed some trends in what has been published in journals about the investigated area, among them we highlight the following emerging categories: Bibliographic Reviews; Identification Processes; Other Themes; Service Programs; Duplication of Special Needs; Teacher Education; AH/SD Conceptions; Official Documents; Development of Creativity; Perceptions of Students with AH/SD; Studies on Bullying; Gender Studies; School Inclusion; School Enrichment Models. During the categorization process, some subcategories were also identified, which helped in the characterization of the area of High Abilities/Giftedness. However, there was a lack of articles focusing on student learning with AH/SD, which is a gap that still, needs investigations and disclosures.Esta pesquisa teve por objetivo investigar os artigos publicados em periódicos divulgados no sítio da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPES, no período de 2011-2020, uma década, para evidenciar o que se publica a respeito das Altas Habilidades/Superdotação (AH/SD) em contextos de ensino e de aprendizagem de estudantes. A metodologia para coleta de dados foi inspirada na revisão sistemática proposta por Okoli (2015), e para a análise dos dados optou-se pelos procedimentos da Análise Textual Discursiva. Os resultados mostraram algumas tendências do que tem sido publicado nos periódicos a respeito da área investigada, entre as quais destacamos as seguintes categorias emergentes: Revisões Bibliográficas; Processos de Identificação; Outros Temas; Programas de Atendimento; Duplicidade de Necessidades Especiais; Formação de Professores; Concepções de AH/SD; Documentos Oficiais; Desenvolvimento da Criatividade; Percepções dos Estudantes com AH/SD; Estudos sobre Bullying; Estudos sobre Gênero; Inclusão Escolar; Modelos de Enriquecimento Escolar. Durante o processo de categorização foram também identificadas algumas subcategorias, que auxiliaram na caracterização da área de Altas Habilidades/Superdotação. No entanto, notou-se uma carência de artigos com foco na aprendizagem do estudante com AH/SD, sendo essa uma lacuna que ainda precisa de investigações e divulgações.Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)2023-12-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1985Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 13 n. 1 (2023): Debates na educação contemporânea2236-215010.36524/dect.v13i1reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1985/1059Copyright (c) 2023 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainfo:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Any Carolinede Mello Arruda, SergioMeneghello Passos, Marinez2023-12-16T12:07:17Zoai::article/1985Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:12.644007Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false
dc.title.none.fl_str_mv ALTAS HABILIDADES/SUPERDOTAÇÃO: O que se publica a respeito?
title ALTAS HABILIDADES/SUPERDOTAÇÃO: O que se publica a respeito?
spellingShingle ALTAS HABILIDADES/SUPERDOTAÇÃO: O que se publica a respeito?
Ferreira, Any Caroline
Altas Habilidades/Superdotação
Ensino e aprendizagem
Revisão sistemática
title_short ALTAS HABILIDADES/SUPERDOTAÇÃO: O que se publica a respeito?
title_full ALTAS HABILIDADES/SUPERDOTAÇÃO: O que se publica a respeito?
title_fullStr ALTAS HABILIDADES/SUPERDOTAÇÃO: O que se publica a respeito?
title_full_unstemmed ALTAS HABILIDADES/SUPERDOTAÇÃO: O que se publica a respeito?
title_sort ALTAS HABILIDADES/SUPERDOTAÇÃO: O que se publica a respeito?
author Ferreira, Any Caroline
author_facet Ferreira, Any Caroline
de Mello Arruda, Sergio
Meneghello Passos, Marinez
author_role author
author2 de Mello Arruda, Sergio
Meneghello Passos, Marinez
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Any Caroline
de Mello Arruda, Sergio
Meneghello Passos, Marinez
dc.subject.por.fl_str_mv Altas Habilidades/Superdotação
Ensino e aprendizagem
Revisão sistemática
topic Altas Habilidades/Superdotação
Ensino e aprendizagem
Revisão sistemática
description This research had the objective of inquire the articles published on the website of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel – CAPES, Brazil, in the period 2011-2020, a decade, to highlight what is published about High Abilities/Giftedness (AH/SD) in student teaching and learning contexts. The methodology for data collection was inspired by the systematic review proposed by Okoli (2015) and for data analysis, we opted for the procedures of Discursive Textual Analysis. The results showed some trends in what has been published in journals about the investigated area, among them we highlight the following emerging categories: Bibliographic Reviews; Identification Processes; Other Themes; Service Programs; Duplication of Special Needs; Teacher Education; AH/SD Conceptions; Official Documents; Development of Creativity; Perceptions of Students with AH/SD; Studies on Bullying; Gender Studies; School Inclusion; School Enrichment Models. During the categorization process, some subcategories were also identified, which helped in the characterization of the area of High Abilities/Giftedness. However, there was a lack of articles focusing on student learning with AH/SD, which is a gap that still, needs investigations and disclosures.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1985
url https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1985
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1985/1059
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)
publisher.none.fl_str_mv Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 13 n. 1 (2023): Debates na educação contemporânea
2236-2150
10.36524/dect.v13i1
reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron:IFES
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron_str IFES
institution IFES
reponame_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
collection Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
repository.mail.fl_str_mv revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com
_version_ 1798948028975939584