ALTAS HABILIDADES/SUPERDOTAÇÃO: O que se publica a respeito?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
Texto Completo: | https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1985 |
Resumo: | This research had the objective of inquire the articles published on the website of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel – CAPES, Brazil, in the period 2011-2020, a decade, to highlight what is published about High Abilities/Giftedness (AH/SD) in student teaching and learning contexts. The methodology for data collection was inspired by the systematic review proposed by Okoli (2015) and for data analysis, we opted for the procedures of Discursive Textual Analysis. The results showed some trends in what has been published in journals about the investigated area, among them we highlight the following emerging categories: Bibliographic Reviews; Identification Processes; Other Themes; Service Programs; Duplication of Special Needs; Teacher Education; AH/SD Conceptions; Official Documents; Development of Creativity; Perceptions of Students with AH/SD; Studies on Bullying; Gender Studies; School Inclusion; School Enrichment Models. During the categorization process, some subcategories were also identified, which helped in the characterization of the area of High Abilities/Giftedness. However, there was a lack of articles focusing on student learning with AH/SD, which is a gap that still, needs investigations and disclosures. |
id |
IFES-1_66aa2a823092f94369a20cd0452e8f62 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/1985 |
network_acronym_str |
IFES-1 |
network_name_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository_id_str |
|
spelling |
ALTAS HABILIDADES/SUPERDOTAÇÃO: O que se publica a respeito?Altas Habilidades/SuperdotaçãoEnsino e aprendizagemRevisão sistemáticaThis research had the objective of inquire the articles published on the website of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel – CAPES, Brazil, in the period 2011-2020, a decade, to highlight what is published about High Abilities/Giftedness (AH/SD) in student teaching and learning contexts. The methodology for data collection was inspired by the systematic review proposed by Okoli (2015) and for data analysis, we opted for the procedures of Discursive Textual Analysis. The results showed some trends in what has been published in journals about the investigated area, among them we highlight the following emerging categories: Bibliographic Reviews; Identification Processes; Other Themes; Service Programs; Duplication of Special Needs; Teacher Education; AH/SD Conceptions; Official Documents; Development of Creativity; Perceptions of Students with AH/SD; Studies on Bullying; Gender Studies; School Inclusion; School Enrichment Models. During the categorization process, some subcategories were also identified, which helped in the characterization of the area of High Abilities/Giftedness. However, there was a lack of articles focusing on student learning with AH/SD, which is a gap that still, needs investigations and disclosures.Esta pesquisa teve por objetivo investigar os artigos publicados em periódicos divulgados no sítio da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPES, no período de 2011-2020, uma década, para evidenciar o que se publica a respeito das Altas Habilidades/Superdotação (AH/SD) em contextos de ensino e de aprendizagem de estudantes. A metodologia para coleta de dados foi inspirada na revisão sistemática proposta por Okoli (2015), e para a análise dos dados optou-se pelos procedimentos da Análise Textual Discursiva. Os resultados mostraram algumas tendências do que tem sido publicado nos periódicos a respeito da área investigada, entre as quais destacamos as seguintes categorias emergentes: Revisões Bibliográficas; Processos de Identificação; Outros Temas; Programas de Atendimento; Duplicidade de Necessidades Especiais; Formação de Professores; Concepções de AH/SD; Documentos Oficiais; Desenvolvimento da Criatividade; Percepções dos Estudantes com AH/SD; Estudos sobre Bullying; Estudos sobre Gênero; Inclusão Escolar; Modelos de Enriquecimento Escolar. Durante o processo de categorização foram também identificadas algumas subcategorias, que auxiliaram na caracterização da área de Altas Habilidades/Superdotação. No entanto, notou-se uma carência de artigos com foco na aprendizagem do estudante com AH/SD, sendo essa uma lacuna que ainda precisa de investigações e divulgações.Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)2023-12-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1985Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 13 n. 1 (2023): Debates na educação contemporânea2236-215010.36524/dect.v13i1reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1985/1059Copyright (c) 2023 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainfo:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Any Carolinede Mello Arruda, SergioMeneghello Passos, Marinez2023-12-16T12:07:17Zoai::article/1985Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:12.644007Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ALTAS HABILIDADES/SUPERDOTAÇÃO: O que se publica a respeito? |
title |
ALTAS HABILIDADES/SUPERDOTAÇÃO: O que se publica a respeito? |
spellingShingle |
ALTAS HABILIDADES/SUPERDOTAÇÃO: O que se publica a respeito? Ferreira, Any Caroline Altas Habilidades/Superdotação Ensino e aprendizagem Revisão sistemática |
title_short |
ALTAS HABILIDADES/SUPERDOTAÇÃO: O que se publica a respeito? |
title_full |
ALTAS HABILIDADES/SUPERDOTAÇÃO: O que se publica a respeito? |
title_fullStr |
ALTAS HABILIDADES/SUPERDOTAÇÃO: O que se publica a respeito? |
title_full_unstemmed |
ALTAS HABILIDADES/SUPERDOTAÇÃO: O que se publica a respeito? |
title_sort |
ALTAS HABILIDADES/SUPERDOTAÇÃO: O que se publica a respeito? |
author |
Ferreira, Any Caroline |
author_facet |
Ferreira, Any Caroline de Mello Arruda, Sergio Meneghello Passos, Marinez |
author_role |
author |
author2 |
de Mello Arruda, Sergio Meneghello Passos, Marinez |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Any Caroline de Mello Arruda, Sergio Meneghello Passos, Marinez |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Altas Habilidades/Superdotação Ensino e aprendizagem Revisão sistemática |
topic |
Altas Habilidades/Superdotação Ensino e aprendizagem Revisão sistemática |
description |
This research had the objective of inquire the articles published on the website of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel – CAPES, Brazil, in the period 2011-2020, a decade, to highlight what is published about High Abilities/Giftedness (AH/SD) in student teaching and learning contexts. The methodology for data collection was inspired by the systematic review proposed by Okoli (2015) and for data analysis, we opted for the procedures of Discursive Textual Analysis. The results showed some trends in what has been published in journals about the investigated area, among them we highlight the following emerging categories: Bibliographic Reviews; Identification Processes; Other Themes; Service Programs; Duplication of Special Needs; Teacher Education; AH/SD Conceptions; Official Documents; Development of Creativity; Perceptions of Students with AH/SD; Studies on Bullying; Gender Studies; School Inclusion; School Enrichment Models. During the categorization process, some subcategories were also identified, which helped in the characterization of the area of High Abilities/Giftedness. However, there was a lack of articles focusing on student learning with AH/SD, which is a gap that still, needs investigations and disclosures. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1985 |
url |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1985 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1985/1059 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes) |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 13 n. 1 (2023): Debates na educação contemporânea 2236-2150 10.36524/dect.v13i1 reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) instacron:IFES |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
instacron_str |
IFES |
institution |
IFES |
reponame_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
collection |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com |
_version_ |
1798948028975939584 |