MATHEMATICAL KNOWLEDGE FOR TEACHING (MKT): A BIBLIOGRAPHIC SURVEY IN BRAZILIAN DISSERTATIONS AND THESES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, André Lima
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Teixeira, Bruno Rodrigo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/689
Resumo: This study aims to identify from which elements the Mathematical Knowledge for Teaching (MKT) has been investigated and or identify the elements that have been analyzed based on MKT in Brazilian dissertations and theses, through a bibliographic survey in two databases and an analysis of the works’ abstracts. The results indicate that the Mathematical Knowledge for Teaching has been investigated from, or used to analyze, reflections, understandings, conceptions; formative actions and professional practices. Furthermore, we identified works that investigate MKT from bibliographic searches and works in which official documents were used either to analyze it or as a basis for the investigation. The results can guide teacher-trainers as regards to formation strategies to the development or the mobilizations of professional knowledge and researchers for future investigations.
id IFMT_20ffa65a4e3649181674ed7f071bfc97
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/689
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling MATHEMATICAL KNOWLEDGE FOR TEACHING (MKT): A BIBLIOGRAPHIC SURVEY IN BRAZILIAN DISSERTATIONS AND THESESCONHECIMENTO MATEMÁTICO PARA O ENSINO (MKT): UM LEVANTAMENTO BIBLIOGRÁFICO EM DISSERTAÇÕES E TESES BRASILEIRASMathematical EducationTeachers trainingDocent professional knowledgeMathematical Knowledge for TeachingMKTEducação MatemáticaFormação de ProfessoresConhecimentos profissionais docentesConhecimento Matemático para o EnsinoMKTThis study aims to identify from which elements the Mathematical Knowledge for Teaching (MKT) has been investigated and or identify the elements that have been analyzed based on MKT in Brazilian dissertations and theses, through a bibliographic survey in two databases and an analysis of the works’ abstracts. The results indicate that the Mathematical Knowledge for Teaching has been investigated from, or used to analyze, reflections, understandings, conceptions; formative actions and professional practices. Furthermore, we identified works that investigate MKT from bibliographic searches and works in which official documents were used either to analyze it or as a basis for the investigation. The results can guide teacher-trainers as regards to formation strategies to the development or the mobilizations of professional knowledge and researchers for future investigations.Este estudo tem por objetivo identificar a partir de quais elementos o Conhecimento Matemático para o Ensino (MKT) tem sido investigado e ou identificar os elementos que têm sido analisados com base no MKT em dissertações e teses brasileiras, por meio de um levantamento bibliográfico em dois bancos de dados e da análise dos resumos dos trabalhos. Os resultados indicam que o Conhecimento Matemático para o Ensino tem sido investigado a partir de, ou utilizado para análise de reflexões, compreensões, concepções; ações formativas e práticas profissionais. Além disso, identificamos trabalhos que investigam o MKT, a partir de pesquisas bibliográficas e trabalhos, em que os documentos oficiais foram utilizados para analisá-lo ou como base para a investigação. Os resultados podem orientar formadores de professores quanto a estratégias formativas para o desenvolvimento ou a mobilização de conhecimentos profissionais e pesquisadores para investigações futuras.Revista Prática Docente2020-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMatemáticaMatemáticaMatemáticaapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/68910.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p608-625.id689Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 2 (2020): May to August 2020; 608-625Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 2 (2020): Mayo a agosto 2020; 608-625Revista Prática Docente; v. 5 n. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 608-6252526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/689/344Copyright (c) 2020 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues, André Lima Teixeira, Bruno Rodrigo2022-06-03T13:01:46Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/689Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:01:46Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv MATHEMATICAL KNOWLEDGE FOR TEACHING (MKT): A BIBLIOGRAPHIC SURVEY IN BRAZILIAN DISSERTATIONS AND THESES
CONHECIMENTO MATEMÁTICO PARA O ENSINO (MKT): UM LEVANTAMENTO BIBLIOGRÁFICO EM DISSERTAÇÕES E TESES BRASILEIRAS
title MATHEMATICAL KNOWLEDGE FOR TEACHING (MKT): A BIBLIOGRAPHIC SURVEY IN BRAZILIAN DISSERTATIONS AND THESES
spellingShingle MATHEMATICAL KNOWLEDGE FOR TEACHING (MKT): A BIBLIOGRAPHIC SURVEY IN BRAZILIAN DISSERTATIONS AND THESES
Rodrigues, André Lima
Mathematical Education
Teachers training
Docent professional knowledge
Mathematical Knowledge for Teaching
MKT
Educação Matemática
Formação de Professores
Conhecimentos profissionais docentes
Conhecimento Matemático para o Ensino
MKT
title_short MATHEMATICAL KNOWLEDGE FOR TEACHING (MKT): A BIBLIOGRAPHIC SURVEY IN BRAZILIAN DISSERTATIONS AND THESES
title_full MATHEMATICAL KNOWLEDGE FOR TEACHING (MKT): A BIBLIOGRAPHIC SURVEY IN BRAZILIAN DISSERTATIONS AND THESES
title_fullStr MATHEMATICAL KNOWLEDGE FOR TEACHING (MKT): A BIBLIOGRAPHIC SURVEY IN BRAZILIAN DISSERTATIONS AND THESES
title_full_unstemmed MATHEMATICAL KNOWLEDGE FOR TEACHING (MKT): A BIBLIOGRAPHIC SURVEY IN BRAZILIAN DISSERTATIONS AND THESES
title_sort MATHEMATICAL KNOWLEDGE FOR TEACHING (MKT): A BIBLIOGRAPHIC SURVEY IN BRAZILIAN DISSERTATIONS AND THESES
author Rodrigues, André Lima
author_facet Rodrigues, André Lima
Teixeira, Bruno Rodrigo
author_role author
author2 Teixeira, Bruno Rodrigo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, André Lima
Teixeira, Bruno Rodrigo
dc.subject.por.fl_str_mv Mathematical Education
Teachers training
Docent professional knowledge
Mathematical Knowledge for Teaching
MKT
Educação Matemática
Formação de Professores
Conhecimentos profissionais docentes
Conhecimento Matemático para o Ensino
MKT
topic Mathematical Education
Teachers training
Docent professional knowledge
Mathematical Knowledge for Teaching
MKT
Educação Matemática
Formação de Professores
Conhecimentos profissionais docentes
Conhecimento Matemático para o Ensino
MKT
description This study aims to identify from which elements the Mathematical Knowledge for Teaching (MKT) has been investigated and or identify the elements that have been analyzed based on MKT in Brazilian dissertations and theses, through a bibliographic survey in two databases and an analysis of the works’ abstracts. The results indicate that the Mathematical Knowledge for Teaching has been investigated from, or used to analyze, reflections, understandings, conceptions; formative actions and professional practices. Furthermore, we identified works that investigate MKT from bibliographic searches and works in which official documents were used either to analyze it or as a basis for the investigation. The results can guide teacher-trainers as regards to formation strategies to the development or the mobilizations of professional knowledge and researchers for future investigations.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Matemática
Matemática
Matemática
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/689
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p608-625.id689
url http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/689
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p608-625.id689
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/689/344
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 2 (2020): May to August 2020; 608-625
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 2 (2020): Mayo a agosto 2020; 608-625
Revista Prática Docente; v. 5 n. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 608-625
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1792205724750708736