REFLECTIONS ON THE TEACHING ACTION FOR THE TEACHING OF PORTUGUESE LANGUAGE: DIDACTIC TRANSPOSITION IN A PUNCTUATION CLASS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Balieiro, Luan Tarlau
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Luca, Cindy Mayumi Okamoto, Ritter, Lilian Cristina Buzato
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1187
Resumo: In this article, we start from the problem of the teacher not raising reflections on how the process of didactic transposition of a certain content occurs. Our main objective is to discuss the teaching practice in this process, focusing on the content of punctuation. Based on the theoretical assumptions of Verret (1975) and Bakhtin (1992), methodologically, we selected a class taught to a 6th grade elementary school of a public school located in the northwest of Paraná, to analyze, in a specific way, the adjustments made in the planning, besides understanding the characteristics of the didactic transposition. The results show the need to adapt theory to practice, considering the class context, as well as the students' cognitive level. We conclude that scientific knowledge requires to be shaped in an educated knowledge through strategies that contribute to the understanding of content in a more effective and contextualized way.
id IFMT_265c58ab4894e20cc81d162237aa419a
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1187
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling REFLECTIONS ON THE TEACHING ACTION FOR THE TEACHING OF PORTUGUESE LANGUAGE: DIDACTIC TRANSPOSITION IN A PUNCTUATION CLASSREFLEXIONES ACERCA DE LA ACCIÓN DOCENTE PARA LA ENSEÑANZA DE LENGUA PORTUGUESA: TRANSPOSICIÓN DIDÁCTICA EN UNA CLASE DE PUNTUACIÓNREFLEXÕES ACERCA DA AÇÃO DOCENTE PARA O ENSINO DE LÍNGUA PORTUGUESA: TRANSPOSIÇÃO DIDÁTICA EM UMA AULA DE PONTUAÇÃOTheoryPracticeTeaching actionDidactic transposition.Teoría.Práctica.Acción docente.Transposición didáctica.Teoria.PráticaAção docenteTransposição didáticaIn this article, we start from the problem of the teacher not raising reflections on how the process of didactic transposition of a certain content occurs. Our main objective is to discuss the teaching practice in this process, focusing on the content of punctuation. Based on the theoretical assumptions of Verret (1975) and Bakhtin (1992), methodologically, we selected a class taught to a 6th grade elementary school of a public school located in the northwest of Paraná, to analyze, in a specific way, the adjustments made in the planning, besides understanding the characteristics of the didactic transposition. The results show the need to adapt theory to practice, considering the class context, as well as the students' cognitive level. We conclude that scientific knowledge requires to be shaped in an educated knowledge through strategies that contribute to the understanding of content in a more effective and contextualized way.En este artículo, partimos de la problemática de que el docente no suscite reflexiones sobre la manera como ocurre el proceso de transposición didáctica de un determinado contenido. Nuestro objetivo central es discutir la práctica docente en este proceso, centrándose en el contenido de puntuación. Con respaldo en los presupuestos teóricos de Verret (1975) y Bakhtin (1992), metodológicamente, seleccionamos una clase impartida a una clase del 6º año de la Enseñanza Fundamental de una escuela pública situada en el noroeste de Paraná, para analizar, de modo específico, las adaptaciones efectuadas en la planificación, además de comprender las características de la transposición didáctica. Los resultados evidencian la necesidad de hacer adaptaciones de la teoría a la práctica, a considerar el contexto de la clase, así como el nivel cognitivo de los estudiantes. Concluimos que el saber científico requiere ser moldeado en un saber escolarizado por medio de estrategias que contribuyan para la comprensión del contenido de forma más eficaz y contextualizada.Neste artigo, partimos da problemática de o docente não suscitar reflexões quanto à maneira como ocorre o processo de transposição didática de um determinado conteúdo. Nosso objetivo central é discutir a prática docente nesse processo, focando-se no conteúdo de pontuação. Com respaldo nos pressupostos teóricos de Verret (1975) e Bakhtin (1992), metodologicamente, selecionamos uma aula ministrada a uma turma do 6º ano do Ensino Fundamental de uma escola pública situada no noroeste do Paraná, para analisar, de modo específico, as adequações efetuadas no planejamento, além de compreender as características da transposição didática. Os resultados evidenciam a necessidade de fazer adaptações da teoria à prática, a considerar o contexto da turma, bem como o nível cognitivo dos estudantes. Concluímos que o saber científico requer ser moldado em um saber escolarizado por meio de estratégias que contribuam para o entendimento do conteúdo de forma mais eficaz e contextualizada.Revista Prática Docente2021-10-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionLinguagensLinguagensLinguagensapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/118710.23926/RPD.2021.v6.n3.e078.id1187Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 3 (2021): September to December 2021; e078Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 3 (2021): Septiembre a Diciembre de 2021; e078Revista Prática Docente; v. 6 n. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e0782526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1187/558Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBalieiro, Luan TarlauLuca, Cindy Mayumi OkamotoRitter, Lilian Cristina Buzato 2022-06-03T13:02:45Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1187Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:02:45Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv REFLECTIONS ON THE TEACHING ACTION FOR THE TEACHING OF PORTUGUESE LANGUAGE: DIDACTIC TRANSPOSITION IN A PUNCTUATION CLASS
REFLEXIONES ACERCA DE LA ACCIÓN DOCENTE PARA LA ENSEÑANZA DE LENGUA PORTUGUESA: TRANSPOSICIÓN DIDÁCTICA EN UNA CLASE DE PUNTUACIÓN
REFLEXÕES ACERCA DA AÇÃO DOCENTE PARA O ENSINO DE LÍNGUA PORTUGUESA: TRANSPOSIÇÃO DIDÁTICA EM UMA AULA DE PONTUAÇÃO
title REFLECTIONS ON THE TEACHING ACTION FOR THE TEACHING OF PORTUGUESE LANGUAGE: DIDACTIC TRANSPOSITION IN A PUNCTUATION CLASS
spellingShingle REFLECTIONS ON THE TEACHING ACTION FOR THE TEACHING OF PORTUGUESE LANGUAGE: DIDACTIC TRANSPOSITION IN A PUNCTUATION CLASS
Balieiro, Luan Tarlau
Theory
Practice
Teaching action
Didactic transposition.
Teoría.
Práctica.
Acción docente.
Transposición didáctica.
Teoria.
Prática
Ação docente
Transposição didática
title_short REFLECTIONS ON THE TEACHING ACTION FOR THE TEACHING OF PORTUGUESE LANGUAGE: DIDACTIC TRANSPOSITION IN A PUNCTUATION CLASS
title_full REFLECTIONS ON THE TEACHING ACTION FOR THE TEACHING OF PORTUGUESE LANGUAGE: DIDACTIC TRANSPOSITION IN A PUNCTUATION CLASS
title_fullStr REFLECTIONS ON THE TEACHING ACTION FOR THE TEACHING OF PORTUGUESE LANGUAGE: DIDACTIC TRANSPOSITION IN A PUNCTUATION CLASS
title_full_unstemmed REFLECTIONS ON THE TEACHING ACTION FOR THE TEACHING OF PORTUGUESE LANGUAGE: DIDACTIC TRANSPOSITION IN A PUNCTUATION CLASS
title_sort REFLECTIONS ON THE TEACHING ACTION FOR THE TEACHING OF PORTUGUESE LANGUAGE: DIDACTIC TRANSPOSITION IN A PUNCTUATION CLASS
author Balieiro, Luan Tarlau
author_facet Balieiro, Luan Tarlau
Luca, Cindy Mayumi Okamoto
Ritter, Lilian Cristina Buzato
author_role author
author2 Luca, Cindy Mayumi Okamoto
Ritter, Lilian Cristina Buzato
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Balieiro, Luan Tarlau
Luca, Cindy Mayumi Okamoto
Ritter, Lilian Cristina Buzato
dc.subject.por.fl_str_mv Theory
Practice
Teaching action
Didactic transposition.
Teoría.
Práctica.
Acción docente.
Transposición didáctica.
Teoria.
Prática
Ação docente
Transposição didática
topic Theory
Practice
Teaching action
Didactic transposition.
Teoría.
Práctica.
Acción docente.
Transposición didáctica.
Teoria.
Prática
Ação docente
Transposição didática
description In this article, we start from the problem of the teacher not raising reflections on how the process of didactic transposition of a certain content occurs. Our main objective is to discuss the teaching practice in this process, focusing on the content of punctuation. Based on the theoretical assumptions of Verret (1975) and Bakhtin (1992), methodologically, we selected a class taught to a 6th grade elementary school of a public school located in the northwest of Paraná, to analyze, in a specific way, the adjustments made in the planning, besides understanding the characteristics of the didactic transposition. The results show the need to adapt theory to practice, considering the class context, as well as the students' cognitive level. We conclude that scientific knowledge requires to be shaped in an educated knowledge through strategies that contribute to the understanding of content in a more effective and contextualized way.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Linguagens
Linguagens
Linguagens
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1187
10.23926/RPD.2021.v6.n3.e078.id1187
url http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1187
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2021.v6.n3.e078.id1187
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1187/558
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 3 (2021): September to December 2021; e078
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 3 (2021): Septiembre a Diciembre de 2021; e078
Revista Prática Docente; v. 6 n. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e078
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1792205725667164160