PLANT MORPHOLOGY FROM THE PERSPECTIVE OF HIGH SCHOOL TEXTBOOKS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Thaís Athayde dos
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Lage, Débora de Aguiar
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/153
Resumo: Plant morphology is essential in determining the flora, and can contribute to the understanding of environmental issues and to the formation of students able to act consciously and sustainably. However, the traditional and decontextualized approach to Botany has resulted in the students' lack of interest. The purpose of this article was to analyze the content of plant morphology in Biology textbooks approved in the PNLD 2018. Documentary research, with a qualitative approach, was carried out, which revealed the little relevance given to the theme, the lack of reflective images and the low frequency of proposals for practical or group activities in most of the textbooks analyzed. We confirm the relevance of a careful analysis of textbooks, aiming at improve this important pedagogical tool that, many times, is the only didactic resource available, being decisive in the selection and in the way in which the contents will be developed in the classroom.
id IFMT_3c656ae9b8710bf40dbe57dfceff0cc2
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/153
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling PLANT MORPHOLOGY FROM THE PERSPECTIVE OF HIGH SCHOOL TEXTBOOKSLA MORFOLOGÍA VEGETAL DESDE LA PERSPECTIVA DE LOS LIBROS DE TEXTO DE SECUNDARIAA MORFOLOGIA VEGETAL NA PERSPECTIVA DOS LIVROS DIDÁTICOS DO ENSINO MÉDIOEnsino de BotânicaRecurso didáticoPNLDTeaching of BotanyDidactic resourcePNLDEnseñanza de la BotánicaRecurso didácticoPNLDPlant morphology is essential in determining the flora, and can contribute to the understanding of environmental issues and to the formation of students able to act consciously and sustainably. However, the traditional and decontextualized approach to Botany has resulted in the students' lack of interest. The purpose of this article was to analyze the content of plant morphology in Biology textbooks approved in the PNLD 2018. Documentary research, with a qualitative approach, was carried out, which revealed the little relevance given to the theme, the lack of reflective images and the low frequency of proposals for practical or group activities in most of the textbooks analyzed. We confirm the relevance of a careful analysis of textbooks, aiming at improve this important pedagogical tool that, many times, is the only didactic resource available, being decisive in the selection and in the way in which the contents will be developed in the classroom.La morfología vegetal es esencial en la determinación de la flora, y puede contribuir para comprensión de los problemas ambientales y para formación de estudiantes capaces de actuar de manera consciente y sostenible. Sin embargo, el enfoque tradicional y descontextualizado de la Botánica ha provocado el desinterés de los alumnos. Este artículo analizó el contenido de morfología vegetal en libros de texto (LT) de Biología aprobados en el PNLD 2018. Se realizó una investigación documental, con enfoque cualitativo, que reveló la poca relevancia dada al tema, la falta de imágenes reflexivas y la baja frecuencia de actividades prácticas o grupales en la mayoría de los libros. Ratificamos la pertinencia de un análisis cuidadoso de los LT, con objetivo de perfeccionar esta herramienta pedagógica que, muchas veces, es el único recurso didáctico disponible, siendo determinante en la selección y en la forma en que se desarrollarán los contenidos en el aula.A morfologia vegetal é essencial na determinação da flora, podendo contribuir para o entendimento de questões ambientais e para a formação de estudantes capazes de agir de modo consciente e sustentável. No entanto, a abordagem tradicional e descontextualizada da Botânica, tem culminado no desinteresse dos alunos. O intuito deste artigo foi analisar o enfoque dado à morfologia vegetal nos livros didáticos (LD) de Biologia aprovados no PNLD 2018. Foi realizada uma pesquisa documental, de abordagem qualitativa, que revelou a pouca relevância dada ao tema, a falta de imagens reflexivas e a baixa frequência de propostas de atividades práticas ou em grupo na maioria dos LD analisados. Ratificamos a relevância de uma análise criteriosa dos LD, visando ao aprimoramento dessa importante ferramenta pedagógica que, muitas vezes, é o único recurso didático disponível, sendo determinante na seleção e no modo como os conteúdos serão desenvolvidos em sala de aula.Revista Prática Docente2023-02-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/15310.23926/RPD.2023.v8.n1.e23008.id1734Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 (2023): January to December 2023 (Continuous flow); e23008Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 (2023): Enero a Diciembre 2023 (Flujo continuo); e23008Revista Prática Docente; v. 8 (2023): Janeiro a Dezembro de 2023 (Fluxo contínuo); e230082526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/153/145Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Thaís Athayde dosLage, Débora de Aguiar2024-01-25T20:19:48Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/153Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2024-01-25T20:19:48Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv PLANT MORPHOLOGY FROM THE PERSPECTIVE OF HIGH SCHOOL TEXTBOOKS
LA MORFOLOGÍA VEGETAL DESDE LA PERSPECTIVA DE LOS LIBROS DE TEXTO DE SECUNDARIA
A MORFOLOGIA VEGETAL NA PERSPECTIVA DOS LIVROS DIDÁTICOS DO ENSINO MÉDIO
title PLANT MORPHOLOGY FROM THE PERSPECTIVE OF HIGH SCHOOL TEXTBOOKS
spellingShingle PLANT MORPHOLOGY FROM THE PERSPECTIVE OF HIGH SCHOOL TEXTBOOKS
Santos, Thaís Athayde dos
Ensino de Botânica
Recurso didático
PNLD
Teaching of Botany
Didactic resource
PNLD
Enseñanza de la Botánica
Recurso didáctico
PNLD
title_short PLANT MORPHOLOGY FROM THE PERSPECTIVE OF HIGH SCHOOL TEXTBOOKS
title_full PLANT MORPHOLOGY FROM THE PERSPECTIVE OF HIGH SCHOOL TEXTBOOKS
title_fullStr PLANT MORPHOLOGY FROM THE PERSPECTIVE OF HIGH SCHOOL TEXTBOOKS
title_full_unstemmed PLANT MORPHOLOGY FROM THE PERSPECTIVE OF HIGH SCHOOL TEXTBOOKS
title_sort PLANT MORPHOLOGY FROM THE PERSPECTIVE OF HIGH SCHOOL TEXTBOOKS
author Santos, Thaís Athayde dos
author_facet Santos, Thaís Athayde dos
Lage, Débora de Aguiar
author_role author
author2 Lage, Débora de Aguiar
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Thaís Athayde dos
Lage, Débora de Aguiar
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de Botânica
Recurso didático
PNLD
Teaching of Botany
Didactic resource
PNLD
Enseñanza de la Botánica
Recurso didáctico
PNLD
topic Ensino de Botânica
Recurso didático
PNLD
Teaching of Botany
Didactic resource
PNLD
Enseñanza de la Botánica
Recurso didáctico
PNLD
description Plant morphology is essential in determining the flora, and can contribute to the understanding of environmental issues and to the formation of students able to act consciously and sustainably. However, the traditional and decontextualized approach to Botany has resulted in the students' lack of interest. The purpose of this article was to analyze the content of plant morphology in Biology textbooks approved in the PNLD 2018. Documentary research, with a qualitative approach, was carried out, which revealed the little relevance given to the theme, the lack of reflective images and the low frequency of proposals for practical or group activities in most of the textbooks analyzed. We confirm the relevance of a careful analysis of textbooks, aiming at improve this important pedagogical tool that, many times, is the only didactic resource available, being decisive in the selection and in the way in which the contents will be developed in the classroom.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-02-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Natural Sciences
Ciencias Naturales
Ciências Naturais
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/153
10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23008.id1734
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/153
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23008.id1734
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/153/145
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 (2023): January to December 2023 (Continuous flow); e23008
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 (2023): Enero a Diciembre 2023 (Flujo continuo); e23008
Revista Prática Docente; v. 8 (2023): Janeiro a Dezembro de 2023 (Fluxo contínuo); e23008
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068939632574464