PLANT MORPHOLOGY FROM THE PERSPECTIVE OF HIGH SCHOOL TEXTBOOKS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/153 |
Resumo: | Plant morphology is essential in determining the flora, and can contribute to the understanding of environmental issues and to the formation of students able to act consciously and sustainably. However, the traditional and decontextualized approach to Botany has resulted in the students' lack of interest. The purpose of this article was to analyze the content of plant morphology in Biology textbooks approved in the PNLD 2018. Documentary research, with a qualitative approach, was carried out, which revealed the little relevance given to the theme, the lack of reflective images and the low frequency of proposals for practical or group activities in most of the textbooks analyzed. We confirm the relevance of a careful analysis of textbooks, aiming at improve this important pedagogical tool that, many times, is the only didactic resource available, being decisive in the selection and in the way in which the contents will be developed in the classroom. |
id |
IFMT_3c656ae9b8710bf40dbe57dfceff0cc2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/153 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
PLANT MORPHOLOGY FROM THE PERSPECTIVE OF HIGH SCHOOL TEXTBOOKSLA MORFOLOGÍA VEGETAL DESDE LA PERSPECTIVA DE LOS LIBROS DE TEXTO DE SECUNDARIAA MORFOLOGIA VEGETAL NA PERSPECTIVA DOS LIVROS DIDÁTICOS DO ENSINO MÉDIOEnsino de BotânicaRecurso didáticoPNLDTeaching of BotanyDidactic resourcePNLDEnseñanza de la BotánicaRecurso didácticoPNLDPlant morphology is essential in determining the flora, and can contribute to the understanding of environmental issues and to the formation of students able to act consciously and sustainably. However, the traditional and decontextualized approach to Botany has resulted in the students' lack of interest. The purpose of this article was to analyze the content of plant morphology in Biology textbooks approved in the PNLD 2018. Documentary research, with a qualitative approach, was carried out, which revealed the little relevance given to the theme, the lack of reflective images and the low frequency of proposals for practical or group activities in most of the textbooks analyzed. We confirm the relevance of a careful analysis of textbooks, aiming at improve this important pedagogical tool that, many times, is the only didactic resource available, being decisive in the selection and in the way in which the contents will be developed in the classroom.La morfología vegetal es esencial en la determinación de la flora, y puede contribuir para comprensión de los problemas ambientales y para formación de estudiantes capaces de actuar de manera consciente y sostenible. Sin embargo, el enfoque tradicional y descontextualizado de la Botánica ha provocado el desinterés de los alumnos. Este artículo analizó el contenido de morfología vegetal en libros de texto (LT) de Biología aprobados en el PNLD 2018. Se realizó una investigación documental, con enfoque cualitativo, que reveló la poca relevancia dada al tema, la falta de imágenes reflexivas y la baja frecuencia de actividades prácticas o grupales en la mayoría de los libros. Ratificamos la pertinencia de un análisis cuidadoso de los LT, con objetivo de perfeccionar esta herramienta pedagógica que, muchas veces, es el único recurso didáctico disponible, siendo determinante en la selección y en la forma en que se desarrollarán los contenidos en el aula.A morfologia vegetal é essencial na determinação da flora, podendo contribuir para o entendimento de questões ambientais e para a formação de estudantes capazes de agir de modo consciente e sustentável. No entanto, a abordagem tradicional e descontextualizada da Botânica, tem culminado no desinteresse dos alunos. O intuito deste artigo foi analisar o enfoque dado à morfologia vegetal nos livros didáticos (LD) de Biologia aprovados no PNLD 2018. Foi realizada uma pesquisa documental, de abordagem qualitativa, que revelou a pouca relevância dada ao tema, a falta de imagens reflexivas e a baixa frequência de propostas de atividades práticas ou em grupo na maioria dos LD analisados. Ratificamos a relevância de uma análise criteriosa dos LD, visando ao aprimoramento dessa importante ferramenta pedagógica que, muitas vezes, é o único recurso didático disponível, sendo determinante na seleção e no modo como os conteúdos serão desenvolvidos em sala de aula.Revista Prática Docente2023-02-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/15310.23926/RPD.2023.v8.n1.e23008.id1734Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 (2023): January to December 2023 (Continuous flow); e23008Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 (2023): Enero a Diciembre 2023 (Flujo continuo); e23008Revista Prática Docente; v. 8 (2023): Janeiro a Dezembro de 2023 (Fluxo contínuo); e230082526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/153/145Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Thaís Athayde dosLage, Débora de Aguiar2024-01-25T20:19:48Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/153Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2024-01-25T20:19:48Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PLANT MORPHOLOGY FROM THE PERSPECTIVE OF HIGH SCHOOL TEXTBOOKS LA MORFOLOGÍA VEGETAL DESDE LA PERSPECTIVA DE LOS LIBROS DE TEXTO DE SECUNDARIA A MORFOLOGIA VEGETAL NA PERSPECTIVA DOS LIVROS DIDÁTICOS DO ENSINO MÉDIO |
title |
PLANT MORPHOLOGY FROM THE PERSPECTIVE OF HIGH SCHOOL TEXTBOOKS |
spellingShingle |
PLANT MORPHOLOGY FROM THE PERSPECTIVE OF HIGH SCHOOL TEXTBOOKS Santos, Thaís Athayde dos Ensino de Botânica Recurso didático PNLD Teaching of Botany Didactic resource PNLD Enseñanza de la Botánica Recurso didáctico PNLD |
title_short |
PLANT MORPHOLOGY FROM THE PERSPECTIVE OF HIGH SCHOOL TEXTBOOKS |
title_full |
PLANT MORPHOLOGY FROM THE PERSPECTIVE OF HIGH SCHOOL TEXTBOOKS |
title_fullStr |
PLANT MORPHOLOGY FROM THE PERSPECTIVE OF HIGH SCHOOL TEXTBOOKS |
title_full_unstemmed |
PLANT MORPHOLOGY FROM THE PERSPECTIVE OF HIGH SCHOOL TEXTBOOKS |
title_sort |
PLANT MORPHOLOGY FROM THE PERSPECTIVE OF HIGH SCHOOL TEXTBOOKS |
author |
Santos, Thaís Athayde dos |
author_facet |
Santos, Thaís Athayde dos Lage, Débora de Aguiar |
author_role |
author |
author2 |
Lage, Débora de Aguiar |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Thaís Athayde dos Lage, Débora de Aguiar |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de Botânica Recurso didático PNLD Teaching of Botany Didactic resource PNLD Enseñanza de la Botánica Recurso didáctico PNLD |
topic |
Ensino de Botânica Recurso didático PNLD Teaching of Botany Didactic resource PNLD Enseñanza de la Botánica Recurso didáctico PNLD |
description |
Plant morphology is essential in determining the flora, and can contribute to the understanding of environmental issues and to the formation of students able to act consciously and sustainably. However, the traditional and decontextualized approach to Botany has resulted in the students' lack of interest. The purpose of this article was to analyze the content of plant morphology in Biology textbooks approved in the PNLD 2018. Documentary research, with a qualitative approach, was carried out, which revealed the little relevance given to the theme, the lack of reflective images and the low frequency of proposals for practical or group activities in most of the textbooks analyzed. We confirm the relevance of a careful analysis of textbooks, aiming at improve this important pedagogical tool that, many times, is the only didactic resource available, being decisive in the selection and in the way in which the contents will be developed in the classroom. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-02-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Natural Sciences Ciencias Naturales Ciências Naturais |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/153 10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23008.id1734 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/153 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23008.id1734 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/153/145 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 (2023): January to December 2023 (Continuous flow); e23008 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 (2023): Enero a Diciembre 2023 (Flujo continuo); e23008 Revista Prática Docente; v. 8 (2023): Janeiro a Dezembro de 2023 (Fluxo contínuo); e23008 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068939632574464 |