PEDAGOGICAL COURSE PROJECTS: AN INTERPRETATION THROUGH THE KNOWLEDGE MATRIX

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Levandovski, Ana Rita
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Meneghello Passos, Marinez, Negrão de Araújo, Roberta, Mello Arruda, Sergio de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/310
Resumo: This article analyzes three Pedagogical Course Projects (PCP) in the field of Biological Sciences through a research instrument called the Knowledge Matrix – M(K). The methodological procedures were based on Discursive Textual Analysis (DTA). The vertical and horizontal readings of the M(K) Matrix revealed, respectively, the following distributions of the analyzed excerpts: 77.2% were in column 3 (teaching) and 85.5% were allocated in the first line (epistemic). Data analysis also revealed an important gap: the absence of excerpts in column 2 of the M(K), dedicated to the determinations of knowledge in relation to teacher learning. This is a concerning result, as the PCPs do not mention or provide considerations for teachers about how to conduct their classes (methodological aspects), how to think about content perspectives (epistemic aspects), and ultimately, how to develop the conditions of teacher action.
id IFMT_668e7ab1506a92a5378e8cafb4a04e10
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/310
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling PEDAGOGICAL COURSE PROJECTS: AN INTERPRETATION THROUGH THE KNOWLEDGE MATRIXPROYECTOS PEDAGÓGICOS DEL CURSO: UNA INTERPRETACIÓN A TRAVÉS DE LA MATRIZ DEL SABERPROJETOS PEDAGÓGICOS DE CURSOS: UMA INTERPRETAÇÃO POR MEIO DA MATRIZ DO SABERMatriz do SaberCiências BiológicasProjeto Pedagógico de CursoSaberes DocentesSaber curricularKnowledge MatrixBiological SciencesPedagogical Course ProjectTeacher KnowledgeCurricular knowledgeMatriz del SaberCiencias BiológicasProyectos Pedagógicos del CursoSaberes DocentesSaber CurricularThis article analyzes three Pedagogical Course Projects (PCP) in the field of Biological Sciences through a research instrument called the Knowledge Matrix – M(K). The methodological procedures were based on Discursive Textual Analysis (DTA). The vertical and horizontal readings of the M(K) Matrix revealed, respectively, the following distributions of the analyzed excerpts: 77.2% were in column 3 (teaching) and 85.5% were allocated in the first line (epistemic). Data analysis also revealed an important gap: the absence of excerpts in column 2 of the M(K), dedicated to the determinations of knowledge in relation to teacher learning. This is a concerning result, as the PCPs do not mention or provide considerations for teachers about how to conduct their classes (methodological aspects), how to think about content perspectives (epistemic aspects), and ultimately, how to develop the conditions of teacher action.Este artículo analiza tres Proyectos Pedagógicos del Curso (PPC) en el área de Ciencias Biológicas a través de un instrumento de investigación denominado Matriz del Saber – M(S). Los procedimientos metodológicos se basaron en Análisis Textual Discursivo (ATD). Las lecturas vertical y horizontal de la Matriz M (S) revelaron, respectivamente, las siguientes distribuciones de los extractos analizados: 77,2% estaban en la columna 3 (enseñanza) y 85,5% estaban asignados en la primera línea (epistémica). El análisis de datos también reveló una brecha importante: la ausencia de extractos en la columna 2 de la Matriz M(S), dedicada a las determinaciones del conocimiento en relación con el aprendizaje docente. Este es un resultado preocupante, ya que los PPC no mencionan ni brindan consideraciones a los docentes formadores sobre cómo conducir sus clases (aspectos metodológicos), cómo pensar las perspectivas de contenido (aspectos epistémicos), en definitiva, cómo desarrollar las condiciones de acción del maestro.O presente artigo analisa três Projetos Pedagógicos de Curso (PPC) da área de Ciências Biológicas por meio de um instrumento de pesquisa denominado Matriz do Saber – M(S). Os procedimentos metodológicos se fundamentaram na Análise Textual Discursiva (ATD). As leituras vertical e horizontal da Matriz M(S) revelaram, respectivamente, as seguintes distribuições dos excertos analisados: 77,2% incidiram na coluna 3 (ensino) e 85,5% foram alocados na primeira linha (epistêmica). A análise dos dados também revelou uma importante lacuna: trata-se da ausência de excertos na coluna 2 da Matriz M(S), dedicada às determinações do saber em relação à aprendizagem docente. Este é um resultado preocupante, visto que os PPC não fazem qualquer menção ou aportam considerações para os docentes formadores sobre como conduzir suas aulas (aspectos metodológicos), como pensar em perspectivas dos conteúdos (aspectos epistêmicos), enfim, como desenvolver os condicionantes da ação docente.Revista Prática Docente2021-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/31010.23926/RPD.2021.v6.n3.e099.id1322Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e099Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e099Revista Prática Docente; v. 6 n. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e0992526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporenghttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/310/300https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/310/301Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLevandovski, Ana RitaMeneghello Passos, MarinezNegrão de Araújo, RobertaMello Arruda, Sergio de2023-05-28T00:41:15Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/310Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-28T00:41:15Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv PEDAGOGICAL COURSE PROJECTS: AN INTERPRETATION THROUGH THE KNOWLEDGE MATRIX
PROYECTOS PEDAGÓGICOS DEL CURSO: UNA INTERPRETACIÓN A TRAVÉS DE LA MATRIZ DEL SABER
PROJETOS PEDAGÓGICOS DE CURSOS: UMA INTERPRETAÇÃO POR MEIO DA MATRIZ DO SABER
title PEDAGOGICAL COURSE PROJECTS: AN INTERPRETATION THROUGH THE KNOWLEDGE MATRIX
spellingShingle PEDAGOGICAL COURSE PROJECTS: AN INTERPRETATION THROUGH THE KNOWLEDGE MATRIX
Levandovski, Ana Rita
Matriz do Saber
Ciências Biológicas
Projeto Pedagógico de Curso
Saberes Docentes
Saber curricular
Knowledge Matrix
Biological Sciences
Pedagogical Course Project
Teacher Knowledge
Curricular knowledge
Matriz del Saber
Ciencias Biológicas
Proyectos Pedagógicos del Curso
Saberes Docentes
Saber Curricular
title_short PEDAGOGICAL COURSE PROJECTS: AN INTERPRETATION THROUGH THE KNOWLEDGE MATRIX
title_full PEDAGOGICAL COURSE PROJECTS: AN INTERPRETATION THROUGH THE KNOWLEDGE MATRIX
title_fullStr PEDAGOGICAL COURSE PROJECTS: AN INTERPRETATION THROUGH THE KNOWLEDGE MATRIX
title_full_unstemmed PEDAGOGICAL COURSE PROJECTS: AN INTERPRETATION THROUGH THE KNOWLEDGE MATRIX
title_sort PEDAGOGICAL COURSE PROJECTS: AN INTERPRETATION THROUGH THE KNOWLEDGE MATRIX
author Levandovski, Ana Rita
author_facet Levandovski, Ana Rita
Meneghello Passos, Marinez
Negrão de Araújo, Roberta
Mello Arruda, Sergio de
author_role author
author2 Meneghello Passos, Marinez
Negrão de Araújo, Roberta
Mello Arruda, Sergio de
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Levandovski, Ana Rita
Meneghello Passos, Marinez
Negrão de Araújo, Roberta
Mello Arruda, Sergio de
dc.subject.por.fl_str_mv Matriz do Saber
Ciências Biológicas
Projeto Pedagógico de Curso
Saberes Docentes
Saber curricular
Knowledge Matrix
Biological Sciences
Pedagogical Course Project
Teacher Knowledge
Curricular knowledge
Matriz del Saber
Ciencias Biológicas
Proyectos Pedagógicos del Curso
Saberes Docentes
Saber Curricular
topic Matriz do Saber
Ciências Biológicas
Projeto Pedagógico de Curso
Saberes Docentes
Saber curricular
Knowledge Matrix
Biological Sciences
Pedagogical Course Project
Teacher Knowledge
Curricular knowledge
Matriz del Saber
Ciencias Biológicas
Proyectos Pedagógicos del Curso
Saberes Docentes
Saber Curricular
description This article analyzes three Pedagogical Course Projects (PCP) in the field of Biological Sciences through a research instrument called the Knowledge Matrix – M(K). The methodological procedures were based on Discursive Textual Analysis (DTA). The vertical and horizontal readings of the M(K) Matrix revealed, respectively, the following distributions of the analyzed excerpts: 77.2% were in column 3 (teaching) and 85.5% were allocated in the first line (epistemic). Data analysis also revealed an important gap: the absence of excerpts in column 2 of the M(K), dedicated to the determinations of knowledge in relation to teacher learning. This is a concerning result, as the PCPs do not mention or provide considerations for teachers about how to conduct their classes (methodological aspects), how to think about content perspectives (epistemic aspects), and ultimately, how to develop the conditions of teacher action.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Natural Sciences
Ciencias Naturales
Ciências Naturais
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/310
10.23926/RPD.2021.v6.n3.e099.id1322
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/310
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2021.v6.n3.e099.id1322
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/310/300
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/310/301
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e099
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e099
Revista Prática Docente; v. 6 n. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e099
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068941366919168