PEDAGOGICAL COURSE PROJECTS: AN INTERPRETATION THROUGH THE KNOWLEDGE MATRIX
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/310 |
Resumo: | This article analyzes three Pedagogical Course Projects (PCP) in the field of Biological Sciences through a research instrument called the Knowledge Matrix – M(K). The methodological procedures were based on Discursive Textual Analysis (DTA). The vertical and horizontal readings of the M(K) Matrix revealed, respectively, the following distributions of the analyzed excerpts: 77.2% were in column 3 (teaching) and 85.5% were allocated in the first line (epistemic). Data analysis also revealed an important gap: the absence of excerpts in column 2 of the M(K), dedicated to the determinations of knowledge in relation to teacher learning. This is a concerning result, as the PCPs do not mention or provide considerations for teachers about how to conduct their classes (methodological aspects), how to think about content perspectives (epistemic aspects), and ultimately, how to develop the conditions of teacher action. |
id |
IFMT_668e7ab1506a92a5378e8cafb4a04e10 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/310 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
PEDAGOGICAL COURSE PROJECTS: AN INTERPRETATION THROUGH THE KNOWLEDGE MATRIXPROYECTOS PEDAGÓGICOS DEL CURSO: UNA INTERPRETACIÓN A TRAVÉS DE LA MATRIZ DEL SABERPROJETOS PEDAGÓGICOS DE CURSOS: UMA INTERPRETAÇÃO POR MEIO DA MATRIZ DO SABERMatriz do SaberCiências BiológicasProjeto Pedagógico de CursoSaberes DocentesSaber curricularKnowledge MatrixBiological SciencesPedagogical Course ProjectTeacher KnowledgeCurricular knowledgeMatriz del SaberCiencias BiológicasProyectos Pedagógicos del CursoSaberes DocentesSaber CurricularThis article analyzes three Pedagogical Course Projects (PCP) in the field of Biological Sciences through a research instrument called the Knowledge Matrix – M(K). The methodological procedures were based on Discursive Textual Analysis (DTA). The vertical and horizontal readings of the M(K) Matrix revealed, respectively, the following distributions of the analyzed excerpts: 77.2% were in column 3 (teaching) and 85.5% were allocated in the first line (epistemic). Data analysis also revealed an important gap: the absence of excerpts in column 2 of the M(K), dedicated to the determinations of knowledge in relation to teacher learning. This is a concerning result, as the PCPs do not mention or provide considerations for teachers about how to conduct their classes (methodological aspects), how to think about content perspectives (epistemic aspects), and ultimately, how to develop the conditions of teacher action.Este artículo analiza tres Proyectos Pedagógicos del Curso (PPC) en el área de Ciencias Biológicas a través de un instrumento de investigación denominado Matriz del Saber – M(S). Los procedimientos metodológicos se basaron en Análisis Textual Discursivo (ATD). Las lecturas vertical y horizontal de la Matriz M (S) revelaron, respectivamente, las siguientes distribuciones de los extractos analizados: 77,2% estaban en la columna 3 (enseñanza) y 85,5% estaban asignados en la primera línea (epistémica). El análisis de datos también reveló una brecha importante: la ausencia de extractos en la columna 2 de la Matriz M(S), dedicada a las determinaciones del conocimiento en relación con el aprendizaje docente. Este es un resultado preocupante, ya que los PPC no mencionan ni brindan consideraciones a los docentes formadores sobre cómo conducir sus clases (aspectos metodológicos), cómo pensar las perspectivas de contenido (aspectos epistémicos), en definitiva, cómo desarrollar las condiciones de acción del maestro.O presente artigo analisa três Projetos Pedagógicos de Curso (PPC) da área de Ciências Biológicas por meio de um instrumento de pesquisa denominado Matriz do Saber – M(S). Os procedimentos metodológicos se fundamentaram na Análise Textual Discursiva (ATD). As leituras vertical e horizontal da Matriz M(S) revelaram, respectivamente, as seguintes distribuições dos excertos analisados: 77,2% incidiram na coluna 3 (ensino) e 85,5% foram alocados na primeira linha (epistêmica). A análise dos dados também revelou uma importante lacuna: trata-se da ausência de excertos na coluna 2 da Matriz M(S), dedicada às determinações do saber em relação à aprendizagem docente. Este é um resultado preocupante, visto que os PPC não fazem qualquer menção ou aportam considerações para os docentes formadores sobre como conduzir suas aulas (aspectos metodológicos), como pensar em perspectivas dos conteúdos (aspectos epistêmicos), enfim, como desenvolver os condicionantes da ação docente.Revista Prática Docente2021-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/31010.23926/RPD.2021.v6.n3.e099.id1322Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e099Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e099Revista Prática Docente; v. 6 n. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e0992526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporenghttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/310/300https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/310/301Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLevandovski, Ana RitaMeneghello Passos, MarinezNegrão de Araújo, RobertaMello Arruda, Sergio de2023-05-28T00:41:15Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/310Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-28T00:41:15Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PEDAGOGICAL COURSE PROJECTS: AN INTERPRETATION THROUGH THE KNOWLEDGE MATRIX PROYECTOS PEDAGÓGICOS DEL CURSO: UNA INTERPRETACIÓN A TRAVÉS DE LA MATRIZ DEL SABER PROJETOS PEDAGÓGICOS DE CURSOS: UMA INTERPRETAÇÃO POR MEIO DA MATRIZ DO SABER |
title |
PEDAGOGICAL COURSE PROJECTS: AN INTERPRETATION THROUGH THE KNOWLEDGE MATRIX |
spellingShingle |
PEDAGOGICAL COURSE PROJECTS: AN INTERPRETATION THROUGH THE KNOWLEDGE MATRIX Levandovski, Ana Rita Matriz do Saber Ciências Biológicas Projeto Pedagógico de Curso Saberes Docentes Saber curricular Knowledge Matrix Biological Sciences Pedagogical Course Project Teacher Knowledge Curricular knowledge Matriz del Saber Ciencias Biológicas Proyectos Pedagógicos del Curso Saberes Docentes Saber Curricular |
title_short |
PEDAGOGICAL COURSE PROJECTS: AN INTERPRETATION THROUGH THE KNOWLEDGE MATRIX |
title_full |
PEDAGOGICAL COURSE PROJECTS: AN INTERPRETATION THROUGH THE KNOWLEDGE MATRIX |
title_fullStr |
PEDAGOGICAL COURSE PROJECTS: AN INTERPRETATION THROUGH THE KNOWLEDGE MATRIX |
title_full_unstemmed |
PEDAGOGICAL COURSE PROJECTS: AN INTERPRETATION THROUGH THE KNOWLEDGE MATRIX |
title_sort |
PEDAGOGICAL COURSE PROJECTS: AN INTERPRETATION THROUGH THE KNOWLEDGE MATRIX |
author |
Levandovski, Ana Rita |
author_facet |
Levandovski, Ana Rita Meneghello Passos, Marinez Negrão de Araújo, Roberta Mello Arruda, Sergio de |
author_role |
author |
author2 |
Meneghello Passos, Marinez Negrão de Araújo, Roberta Mello Arruda, Sergio de |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Levandovski, Ana Rita Meneghello Passos, Marinez Negrão de Araújo, Roberta Mello Arruda, Sergio de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Matriz do Saber Ciências Biológicas Projeto Pedagógico de Curso Saberes Docentes Saber curricular Knowledge Matrix Biological Sciences Pedagogical Course Project Teacher Knowledge Curricular knowledge Matriz del Saber Ciencias Biológicas Proyectos Pedagógicos del Curso Saberes Docentes Saber Curricular |
topic |
Matriz do Saber Ciências Biológicas Projeto Pedagógico de Curso Saberes Docentes Saber curricular Knowledge Matrix Biological Sciences Pedagogical Course Project Teacher Knowledge Curricular knowledge Matriz del Saber Ciencias Biológicas Proyectos Pedagógicos del Curso Saberes Docentes Saber Curricular |
description |
This article analyzes three Pedagogical Course Projects (PCP) in the field of Biological Sciences through a research instrument called the Knowledge Matrix – M(K). The methodological procedures were based on Discursive Textual Analysis (DTA). The vertical and horizontal readings of the M(K) Matrix revealed, respectively, the following distributions of the analyzed excerpts: 77.2% were in column 3 (teaching) and 85.5% were allocated in the first line (epistemic). Data analysis also revealed an important gap: the absence of excerpts in column 2 of the M(K), dedicated to the determinations of knowledge in relation to teacher learning. This is a concerning result, as the PCPs do not mention or provide considerations for teachers about how to conduct their classes (methodological aspects), how to think about content perspectives (epistemic aspects), and ultimately, how to develop the conditions of teacher action. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Natural Sciences Ciencias Naturales Ciências Naturais |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/310 10.23926/RPD.2021.v6.n3.e099.id1322 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/310 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2021.v6.n3.e099.id1322 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/310/300 https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/310/301 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e099 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e099 Revista Prática Docente; v. 6 n. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e099 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068941366919168 |