THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES, ESPECIALLY GEOGEBRA FOR TEACHING GEOMETRY: A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW

Bibliographic Details
Main Author: Maia, Lucas Emanuel de Oliveira
Publication Date: 2022
Other Authors: Vasconcelos, Francisco Herbert Lima
Format: Article
Language: por
Source: Revista Prática Docente
Download full: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1415
Summary: The objective of the work is to present a mapping of studies that approach the Use of Digital Technologies, especially GeoGebra for the Teaching of Geometry, using a Systematic Review of Literature (RSL). For the bibliographic research, works published between 2011 and 2020 were used from four digital repositories - SciELO, Google Scholar, Capes Periodical and RENOTE. This work had the study time interval from October 04, 2021 to November 30, 2021, in order to quantify and analyze the works that dealt with the Use of Digital Technologies for the Teaching of Geometry, to glimpse a review of the area. The analyzed studies demonstrate that the Use of Technologies, especially GeoGebra in the Teaching of Geometry is increasingly present in the educational context through various experiences.
id IFMT_8dc7d92c802c2ecc3e9e2e77318af7e3
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1415
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES, ESPECIALLY GEOGEBRA FOR TEACHING GEOMETRY: A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEWEL USO DE TECNOLOGÍAS DIGITALES, ESPECIALMENTE GEOGEBRA PARA LA ENSEÑANZA DE LA GEOMETRÍA: UNA REVISIÓN SISTEMÁTICA DE LA LITERATURAO USO DAS TECNOLOGIAS DIGITAIS, EM ESPECIAL O GEOGEBRA, PARA O ENSINO DE GEOMETRIA: UMA REVISÃO SISTEMÁTICA DE LITERATURATecnologias DigitaisGeoGebraGeometriaDigital TechnologiesGeoGebraGeometryTecnologías digitalesGeoGebraGeometríaThe objective of the work is to present a mapping of studies that approach the Use of Digital Technologies, especially GeoGebra for the Teaching of Geometry, using a Systematic Review of Literature (RSL). For the bibliographic research, works published between 2011 and 2020 were used from four digital repositories - SciELO, Google Scholar, Capes Periodical and RENOTE. This work had the study time interval from October 04, 2021 to November 30, 2021, in order to quantify and analyze the works that dealt with the Use of Digital Technologies for the Teaching of Geometry, to glimpse a review of the area. The analyzed studies demonstrate that the Use of Technologies, especially GeoGebra in the Teaching of Geometry is increasingly present in the educational context through various experiences.Resumen:El objetivo deltrabajo es presentar unmapeo de estudios que abordanel Uso de TecnologíasDigitales, especialmente GeoGebra para laEnseñanza de laGeometría, utilizando una Revisión Sistemática de Literatura (RSL). Para lainvestigación bibliográfica se utilizarontrabajos publicados entre 2011 y 2020 de cuatrorepositoriosdigitales - SciELO, Google Scholar, Capes Periodical y RENOTE. Este trabajotuvoel intervalo de tiempo de estudiodel 04 de octubre de 2021 al 30 de noviembre de 2021, conelfin de cuantificar y analizarlostrabajos que trataron sobre el Uso de TecnologíasDigitales para laEnseñanza de laGeometría, para vislumbrar una revisióndel área. Los estudiosanalizadosdemuestran que el Uso de Tecnologías, especialmente GeoGebra enlaEnseñanza de laGeometría está cada vez más presente enel contexto educativo a través de diversas experiencias.O objetivo do trabalho é apresentar um mapeamento de estudos que abordam o Uso das Tecnologias Digitais, em especial o GeoGebra para o Ensino de Geometria, utilizando uma Revisão Sistemática da Literatura (RSL). Para a pesquisa bibliográfica foram utilizados trabalhos publicados no período de 2011 até 2020 a partir de quatro repositórios digitais - SciELO, o Google Acadêmico, o Periódico da Capes e a RENOTE. Este trabalho teve como intervalo de tempo de estudo os dias 04 de outubro de 2021 a 30 de novembro de 2021, a fim de quantificar e analisar os trabalhos que tratavam o Uso das Tecnologias Digitais para o Ensino de Geometria, para vislumbrar uma revisão da área. Os estudos analisados demonstram que o Uso das Tecnologias, em especial o GeoGebra no Ensino de Geometria está cada vez mais presente no contexto educacional através de variadas experiências.Revista Prática Docente2022-04-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMatemáticaMatemáticaMatemáticaapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/141510.23926/RPD.2022.v7.n1.e032.id1415Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): January to April 2022; e032Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Enero a Abril 2022; e032Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e0322526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1415/629Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMaia, Lucas Emanuel de OliveiraVasconcelos, Francisco Herbert Lima 2022-06-03T13:02:57Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1415Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:02:57Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES, ESPECIALLY GEOGEBRA FOR TEACHING GEOMETRY: A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW
EL USO DE TECNOLOGÍAS DIGITALES, ESPECIALMENTE GEOGEBRA PARA LA ENSEÑANZA DE LA GEOMETRÍA: UNA REVISIÓN SISTEMÁTICA DE LA LITERATURA
O USO DAS TECNOLOGIAS DIGITAIS, EM ESPECIAL O GEOGEBRA, PARA O ENSINO DE GEOMETRIA: UMA REVISÃO SISTEMÁTICA DE LITERATURA
title THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES, ESPECIALLY GEOGEBRA FOR TEACHING GEOMETRY: A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW
spellingShingle THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES, ESPECIALLY GEOGEBRA FOR TEACHING GEOMETRY: A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW
Maia, Lucas Emanuel de Oliveira
Tecnologias Digitais
GeoGebra
Geometria
Digital Technologies
GeoGebra
Geometry
Tecnologías digitales
GeoGebra
Geometría
title_short THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES, ESPECIALLY GEOGEBRA FOR TEACHING GEOMETRY: A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW
title_full THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES, ESPECIALLY GEOGEBRA FOR TEACHING GEOMETRY: A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW
title_fullStr THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES, ESPECIALLY GEOGEBRA FOR TEACHING GEOMETRY: A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW
title_full_unstemmed THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES, ESPECIALLY GEOGEBRA FOR TEACHING GEOMETRY: A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW
title_sort THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES, ESPECIALLY GEOGEBRA FOR TEACHING GEOMETRY: A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW
author Maia, Lucas Emanuel de Oliveira
author_facet Maia, Lucas Emanuel de Oliveira
Vasconcelos, Francisco Herbert Lima
author_role author
author2 Vasconcelos, Francisco Herbert Lima
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Maia, Lucas Emanuel de Oliveira
Vasconcelos, Francisco Herbert Lima
dc.subject.por.fl_str_mv Tecnologias Digitais
GeoGebra
Geometria
Digital Technologies
GeoGebra
Geometry
Tecnologías digitales
GeoGebra
Geometría
topic Tecnologias Digitais
GeoGebra
Geometria
Digital Technologies
GeoGebra
Geometry
Tecnologías digitales
GeoGebra
Geometría
description The objective of the work is to present a mapping of studies that approach the Use of Digital Technologies, especially GeoGebra for the Teaching of Geometry, using a Systematic Review of Literature (RSL). For the bibliographic research, works published between 2011 and 2020 were used from four digital repositories - SciELO, Google Scholar, Capes Periodical and RENOTE. This work had the study time interval from October 04, 2021 to November 30, 2021, in order to quantify and analyze the works that dealt with the Use of Digital Technologies for the Teaching of Geometry, to glimpse a review of the area. The analyzed studies demonstrate that the Use of Technologies, especially GeoGebra in the Teaching of Geometry is increasingly present in the educational context through various experiences.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Matemática
Matemática
Matemática
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1415
10.23926/RPD.2022.v7.n1.e032.id1415
url http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1415
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2022.v7.n1.e032.id1415
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1415/629
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): January to April 2022; e032
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Enero a Abril 2022; e032
Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e032
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1792205726270095360