ACTIONS OF A UNDERGRADUATE STUDENT IN CHEMISTRY IN A MICRO-TEACHING SITUATION FOLLOWED BY AUTOSCOPY
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/402 |
Resumo: | In this article we present the results of a research that analyzes the perspective of teaching the learning of the Chemistry degree and the effects of the intervention of the teacher actions of a future chemistry teacher in simulated classes. For data collection, all activities carried out by the licensee, from the regency in the classroom, through micro-teaching situations followed by a posterior analysis of the recorded classes, a procedure called autoscopy. We organize as transcriptions of the classes and interpret such transcriptions, according to the procedures of the Discursive Textual Analysis, assuming, for the identification of the actions, a set of a priori categories and a set of emerging subcategories. The mandatory procedure identifies changes in actions, we observe variations in the number of actions related to each of these subcategories, which leads us to an advocate of performing autoscopies and micro-teaching as a possibility of alteration / changes in the teaching perspective and in the licensee’s actions. |
id |
IFMT_92a59abd5140178c8f327d0dfec640e4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/402 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
ACTIONS OF A UNDERGRADUATE STUDENT IN CHEMISTRY IN A MICRO-TEACHING SITUATION FOLLOWED BY AUTOSCOPYAÇÕES DE UM LICENCIANDO EM QUÍMICA EM SITUAÇÃO DE MICROENSINO SEGUIDA DE AUTOSCOPIALicenciatura em QuímicaAções DocentesEstágio SupervisionadoMicroensinoAutoscopiaChemistry DegreeTeacher ActionsSupervised InternshipMicro-teachingAutoscopyIn this article we present the results of a research that analyzes the perspective of teaching the learning of the Chemistry degree and the effects of the intervention of the teacher actions of a future chemistry teacher in simulated classes. For data collection, all activities carried out by the licensee, from the regency in the classroom, through micro-teaching situations followed by a posterior analysis of the recorded classes, a procedure called autoscopy. We organize as transcriptions of the classes and interpret such transcriptions, according to the procedures of the Discursive Textual Analysis, assuming, for the identification of the actions, a set of a priori categories and a set of emerging subcategories. The mandatory procedure identifies changes in actions, we observe variations in the number of actions related to each of these subcategories, which leads us to an advocate of performing autoscopies and micro-teaching as a possibility of alteration / changes in the teaching perspective and in the licensee’s actions.Neste artigo apresentamos os resultados de uma pesquisa que procurou analisar a perspectiva de ensino e aprendizado do licenciando em Química e os efeitos da intervenção do professor formador nas ações do futuro professor em aulas simuladas. Para o levantamento dos dados, todas as atividades realizadas pelo licenciando, provenientes das regências em sala de aula, mediante situações de microensino seguidas de análise a posteriori, foram gravadas, sendo o procedimento denominado de autoscopia. Organizamos as transcrições das aulas e as interpretamos, segundo os procedimentos da Análise Textual Discursiva, assumindo, para a identificação das ações, um conjunto de categorias a priori e um conjunto de subcategorias emergentes. Esse movimento permitiu identificarmos alterações nas ações, observando variações da quantidade de ações relacionadas a cada uma das subcategorias, o que nos leva a defender a relevância da realização dos procedimentos de autoscopia e microensino como possibilidade de alterações/mudanças na perspectiva de ensino e nas ações do licenciando.Revista Prática Docente2020-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/40210.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1841-1864.id831Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1841-1864Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1841-1864Revista Prática Docente; v. 5 n. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1841-18642526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/402/393Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, WilsonLorena Stanzani, Enio deMeneghello Passos, MarinezLorencini Júnior, Álvaro2023-06-02T00:42:10Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/402Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-06-02T00:42:10Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ACTIONS OF A UNDERGRADUATE STUDENT IN CHEMISTRY IN A MICRO-TEACHING SITUATION FOLLOWED BY AUTOSCOPY AÇÕES DE UM LICENCIANDO EM QUÍMICA EM SITUAÇÃO DE MICROENSINO SEGUIDA DE AUTOSCOPIA |
title |
ACTIONS OF A UNDERGRADUATE STUDENT IN CHEMISTRY IN A MICRO-TEACHING SITUATION FOLLOWED BY AUTOSCOPY |
spellingShingle |
ACTIONS OF A UNDERGRADUATE STUDENT IN CHEMISTRY IN A MICRO-TEACHING SITUATION FOLLOWED BY AUTOSCOPY Carvalho, Wilson Licenciatura em Química Ações Docentes Estágio Supervisionado Microensino Autoscopia Chemistry Degree Teacher Actions Supervised Internship Micro-teaching Autoscopy |
title_short |
ACTIONS OF A UNDERGRADUATE STUDENT IN CHEMISTRY IN A MICRO-TEACHING SITUATION FOLLOWED BY AUTOSCOPY |
title_full |
ACTIONS OF A UNDERGRADUATE STUDENT IN CHEMISTRY IN A MICRO-TEACHING SITUATION FOLLOWED BY AUTOSCOPY |
title_fullStr |
ACTIONS OF A UNDERGRADUATE STUDENT IN CHEMISTRY IN A MICRO-TEACHING SITUATION FOLLOWED BY AUTOSCOPY |
title_full_unstemmed |
ACTIONS OF A UNDERGRADUATE STUDENT IN CHEMISTRY IN A MICRO-TEACHING SITUATION FOLLOWED BY AUTOSCOPY |
title_sort |
ACTIONS OF A UNDERGRADUATE STUDENT IN CHEMISTRY IN A MICRO-TEACHING SITUATION FOLLOWED BY AUTOSCOPY |
author |
Carvalho, Wilson |
author_facet |
Carvalho, Wilson Lorena Stanzani, Enio de Meneghello Passos, Marinez Lorencini Júnior, Álvaro |
author_role |
author |
author2 |
Lorena Stanzani, Enio de Meneghello Passos, Marinez Lorencini Júnior, Álvaro |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carvalho, Wilson Lorena Stanzani, Enio de Meneghello Passos, Marinez Lorencini Júnior, Álvaro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Licenciatura em Química Ações Docentes Estágio Supervisionado Microensino Autoscopia Chemistry Degree Teacher Actions Supervised Internship Micro-teaching Autoscopy |
topic |
Licenciatura em Química Ações Docentes Estágio Supervisionado Microensino Autoscopia Chemistry Degree Teacher Actions Supervised Internship Micro-teaching Autoscopy |
description |
In this article we present the results of a research that analyzes the perspective of teaching the learning of the Chemistry degree and the effects of the intervention of the teacher actions of a future chemistry teacher in simulated classes. For data collection, all activities carried out by the licensee, from the regency in the classroom, through micro-teaching situations followed by a posterior analysis of the recorded classes, a procedure called autoscopy. We organize as transcriptions of the classes and interpret such transcriptions, according to the procedures of the Discursive Textual Analysis, assuming, for the identification of the actions, a set of a priori categories and a set of emerging subcategories. The mandatory procedure identifies changes in actions, we observe variations in the number of actions related to each of these subcategories, which leads us to an advocate of performing autoscopies and micro-teaching as a possibility of alteration / changes in the teaching perspective and in the licensee’s actions. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Natural Sciences Ciencias Naturales Ciências Naturais |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/402 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1841-1864.id831 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/402 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1841-1864.id831 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/402/393 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1841-1864 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1841-1864 Revista Prática Docente; v. 5 n. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1841-1864 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068943200878592 |