ACTIONS OF A UNDERGRADUATE STUDENT IN CHEMISTRY IN A MICRO-TEACHING SITUATION FOLLOWED BY AUTOSCOPY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Wilson
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Lorena Stanzani, Enio de, Meneghello Passos, Marinez, Lorencini Júnior, Álvaro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/402
Resumo: In this article we present the results of a research that analyzes the perspective of teaching the learning of the Chemistry degree and the effects of the intervention of the teacher actions of a future chemistry teacher in simulated classes. For data collection, all activities carried out by the licensee, from the regency in the classroom, through micro-teaching situations followed by a posterior analysis of the recorded classes, a procedure called autoscopy. We organize as transcriptions of the classes and interpret such transcriptions, according to the procedures of the Discursive Textual Analysis, assuming, for the identification of the actions, a set of a priori categories and a set of emerging subcategories. The mandatory procedure identifies changes in actions, we observe variations in the number of actions related to each of these subcategories, which leads us to an advocate of performing autoscopies and micro-teaching as a possibility of alteration / changes in the teaching perspective and in the licensee’s actions.
id IFMT_92a59abd5140178c8f327d0dfec640e4
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/402
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling ACTIONS OF A UNDERGRADUATE STUDENT IN CHEMISTRY IN A MICRO-TEACHING SITUATION FOLLOWED BY AUTOSCOPYAÇÕES DE UM LICENCIANDO EM QUÍMICA EM SITUAÇÃO DE MICROENSINO SEGUIDA DE AUTOSCOPIALicenciatura em QuímicaAções DocentesEstágio SupervisionadoMicroensinoAutoscopiaChemistry DegreeTeacher ActionsSupervised InternshipMicro-teachingAutoscopyIn this article we present the results of a research that analyzes the perspective of teaching the learning of the Chemistry degree and the effects of the intervention of the teacher actions of a future chemistry teacher in simulated classes. For data collection, all activities carried out by the licensee, from the regency in the classroom, through micro-teaching situations followed by a posterior analysis of the recorded classes, a procedure called autoscopy. We organize as transcriptions of the classes and interpret such transcriptions, according to the procedures of the Discursive Textual Analysis, assuming, for the identification of the actions, a set of a priori categories and a set of emerging subcategories. The mandatory procedure identifies changes in actions, we observe variations in the number of actions related to each of these subcategories, which leads us to an advocate of performing autoscopies and micro-teaching as a possibility of alteration / changes in the teaching perspective and in the licensee’s actions.Neste artigo apresentamos os resultados de uma pesquisa que procurou analisar a perspectiva de ensino e aprendizado do licenciando em Química e os efeitos da intervenção do professor formador nas ações do futuro professor em aulas simuladas. Para o levantamento dos dados, todas as atividades realizadas pelo licenciando, provenientes das regências em sala de aula, mediante situações de microensino seguidas de análise a posteriori, foram gravadas, sendo o procedimento denominado de autoscopia. Organizamos as transcrições das aulas e as interpretamos, segundo os procedimentos da Análise Textual Discursiva, assumindo, para a identificação das ações, um conjunto de categorias a priori e um conjunto de subcategorias emergentes. Esse movimento permitiu identificarmos alterações nas ações, observando variações da quantidade de ações relacionadas a cada uma das subcategorias, o que nos leva a defender a relevância da realização dos procedimentos de autoscopia e microensino como possibilidade de alterações/mudanças na perspectiva de ensino e nas ações do licenciando.Revista Prática Docente2020-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/40210.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1841-1864.id831Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1841-1864Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1841-1864Revista Prática Docente; v. 5 n. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1841-18642526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/402/393Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, WilsonLorena Stanzani, Enio deMeneghello Passos, MarinezLorencini Júnior, Álvaro2023-06-02T00:42:10Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/402Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-06-02T00:42:10Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv ACTIONS OF A UNDERGRADUATE STUDENT IN CHEMISTRY IN A MICRO-TEACHING SITUATION FOLLOWED BY AUTOSCOPY
AÇÕES DE UM LICENCIANDO EM QUÍMICA EM SITUAÇÃO DE MICROENSINO SEGUIDA DE AUTOSCOPIA
title ACTIONS OF A UNDERGRADUATE STUDENT IN CHEMISTRY IN A MICRO-TEACHING SITUATION FOLLOWED BY AUTOSCOPY
spellingShingle ACTIONS OF A UNDERGRADUATE STUDENT IN CHEMISTRY IN A MICRO-TEACHING SITUATION FOLLOWED BY AUTOSCOPY
Carvalho, Wilson
Licenciatura em Química
Ações Docentes
Estágio Supervisionado
Microensino
Autoscopia
Chemistry Degree
Teacher Actions
Supervised Internship
Micro-teaching
Autoscopy
title_short ACTIONS OF A UNDERGRADUATE STUDENT IN CHEMISTRY IN A MICRO-TEACHING SITUATION FOLLOWED BY AUTOSCOPY
title_full ACTIONS OF A UNDERGRADUATE STUDENT IN CHEMISTRY IN A MICRO-TEACHING SITUATION FOLLOWED BY AUTOSCOPY
title_fullStr ACTIONS OF A UNDERGRADUATE STUDENT IN CHEMISTRY IN A MICRO-TEACHING SITUATION FOLLOWED BY AUTOSCOPY
title_full_unstemmed ACTIONS OF A UNDERGRADUATE STUDENT IN CHEMISTRY IN A MICRO-TEACHING SITUATION FOLLOWED BY AUTOSCOPY
title_sort ACTIONS OF A UNDERGRADUATE STUDENT IN CHEMISTRY IN A MICRO-TEACHING SITUATION FOLLOWED BY AUTOSCOPY
author Carvalho, Wilson
author_facet Carvalho, Wilson
Lorena Stanzani, Enio de
Meneghello Passos, Marinez
Lorencini Júnior, Álvaro
author_role author
author2 Lorena Stanzani, Enio de
Meneghello Passos, Marinez
Lorencini Júnior, Álvaro
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho, Wilson
Lorena Stanzani, Enio de
Meneghello Passos, Marinez
Lorencini Júnior, Álvaro
dc.subject.por.fl_str_mv Licenciatura em Química
Ações Docentes
Estágio Supervisionado
Microensino
Autoscopia
Chemistry Degree
Teacher Actions
Supervised Internship
Micro-teaching
Autoscopy
topic Licenciatura em Química
Ações Docentes
Estágio Supervisionado
Microensino
Autoscopia
Chemistry Degree
Teacher Actions
Supervised Internship
Micro-teaching
Autoscopy
description In this article we present the results of a research that analyzes the perspective of teaching the learning of the Chemistry degree and the effects of the intervention of the teacher actions of a future chemistry teacher in simulated classes. For data collection, all activities carried out by the licensee, from the regency in the classroom, through micro-teaching situations followed by a posterior analysis of the recorded classes, a procedure called autoscopy. We organize as transcriptions of the classes and interpret such transcriptions, according to the procedures of the Discursive Textual Analysis, assuming, for the identification of the actions, a set of a priori categories and a set of emerging subcategories. The mandatory procedure identifies changes in actions, we observe variations in the number of actions related to each of these subcategories, which leads us to an advocate of performing autoscopies and micro-teaching as a possibility of alteration / changes in the teaching perspective and in the licensee’s actions.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Natural Sciences
Ciencias Naturales
Ciências Naturais
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/402
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1841-1864.id831
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/402
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1841-1864.id831
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/402/393
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1841-1864
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1841-1864
Revista Prática Docente; v. 5 n. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1841-1864
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068943200878592