STS APPROACH IN THE TRAINING OF CHEMISTRY TECHNICIANS: ANALYSIS IN PEDAGOGICAL PROJECTS OF COURSES IN TWO PUBLIC INSTITUTIONS IN MATO GROSSO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Aoyama Barbosa Souza, Leila Cristina
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Francisco da Rocha, Edimarcio, Barth, Adriane, Batista da Silva, Vinicius, Nascimento Gomes, Márcio do
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/451
Resumo: The Science, Technology and Society (STS) approach to teaching seeks to make explicit the relations between such elements and constitutes an important strategy for the construction of knowledge together with the formation of citizenship' conscience. This article analyzes aspects this approach in two technical courses in Chemistry, subsequent to the high school of two institutions public services in Mato Grosso state. To this end, an analysis was made of the Pedagogical Course Projects, having as reference the documentary research and elements of the content analysis for the analytical treatment, looking for textual elements allusive to the CTS approach. The interpretation of the texts of the documents, demonstrated that there is no explanation of the CTS approach, with technical training prevailing. However, it is possible to identify in the discourse that is extracted from fragments of the texts, messages that refer to the concern of technical training in contributing to reducing the impacts of the industrial productive sector on environmental and social issues.
id IFMT_cd69bdeccbb788a8c89a736d68c9ea29
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/451
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling STS APPROACH IN THE TRAINING OF CHEMISTRY TECHNICIANS: ANALYSIS IN PEDAGOGICAL PROJECTS OF COURSES IN TWO PUBLIC INSTITUTIONS IN MATO GROSSOABORDAGEM CTS NA FORMAÇÃO DO TÉCNICO EM QUÍMICA: ANÁLISE EM PROJETOS PEDAGÓGICOS DE CURSOS DE DUAS INSTITUIÇÕES PÚBLICAS MATO-GROSSENSESEducação profissionalAlfabetização científicaFormação cidadãProfessional educationScientific literacyCitizen formationThe Science, Technology and Society (STS) approach to teaching seeks to make explicit the relations between such elements and constitutes an important strategy for the construction of knowledge together with the formation of citizenship' conscience. This article analyzes aspects this approach in two technical courses in Chemistry, subsequent to the high school of two institutions public services in Mato Grosso state. To this end, an analysis was made of the Pedagogical Course Projects, having as reference the documentary research and elements of the content analysis for the analytical treatment, looking for textual elements allusive to the CTS approach. The interpretation of the texts of the documents, demonstrated that there is no explanation of the CTS approach, with technical training prevailing. However, it is possible to identify in the discourse that is extracted from fragments of the texts, messages that refer to the concern of technical training in contributing to reducing the impacts of the industrial productive sector on environmental and social issues.A abordagem Ciência, Tecnologia e Sociedade (CTS) no ensino procura explicitar as inter-relações entre tais elementos e se constitui como importante estratégia para a construção do conhecimento científico juntamente com a formação da consciência cidadã dos sujeitos. Neste artigo, analisam-se aspectos dessa abordagem em dois cursos técnicos em Química, subsequentes ao ensino médio de duas instituições públicas mato-grossenses. Para isso, fez-se análise dos Projetos Pedagógicos de Cursos, tendo como referência a pesquisa documental e elementos da análise de conteúdo para o tratamento analítico, buscando por elementos textuais alusivos à abordagem CTS. A interpretação dos textos dos documentos demonstrou não haver a explicitação da abordagem CTS, prevalecendo a formação técnica. Contudo, é possível identificar no discurso que se extrai de fragmentos dos textos, mensagens que remetem à inquietude da formação técnica em contribuir para que se diminuam os impactos do setor produtivo industrial em questões ambientais e sociais.Revista Prática Docente2020-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/45110.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1111-1123.id742Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1111-1123Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1111-1123Revista Prática Docente; v. 5 n. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1111-11232526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/451/442Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Aoyama Barbosa Souza, Leila CristinaFrancisco da Rocha, EdimarcioBarth, AdrianeBatista da Silva, ViniciusNascimento Gomes, Márcio do2023-06-04T00:43:30Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/451Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-06-04T00:43:30Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv STS APPROACH IN THE TRAINING OF CHEMISTRY TECHNICIANS: ANALYSIS IN PEDAGOGICAL PROJECTS OF COURSES IN TWO PUBLIC INSTITUTIONS IN MATO GROSSO
ABORDAGEM CTS NA FORMAÇÃO DO TÉCNICO EM QUÍMICA: ANÁLISE EM PROJETOS PEDAGÓGICOS DE CURSOS DE DUAS INSTITUIÇÕES PÚBLICAS MATO-GROSSENSES
title STS APPROACH IN THE TRAINING OF CHEMISTRY TECHNICIANS: ANALYSIS IN PEDAGOGICAL PROJECTS OF COURSES IN TWO PUBLIC INSTITUTIONS IN MATO GROSSO
spellingShingle STS APPROACH IN THE TRAINING OF CHEMISTRY TECHNICIANS: ANALYSIS IN PEDAGOGICAL PROJECTS OF COURSES IN TWO PUBLIC INSTITUTIONS IN MATO GROSSO
Aoyama Barbosa Souza, Leila Cristina
Educação profissional
Alfabetização científica
Formação cidadã
Professional education
Scientific literacy
Citizen formation
title_short STS APPROACH IN THE TRAINING OF CHEMISTRY TECHNICIANS: ANALYSIS IN PEDAGOGICAL PROJECTS OF COURSES IN TWO PUBLIC INSTITUTIONS IN MATO GROSSO
title_full STS APPROACH IN THE TRAINING OF CHEMISTRY TECHNICIANS: ANALYSIS IN PEDAGOGICAL PROJECTS OF COURSES IN TWO PUBLIC INSTITUTIONS IN MATO GROSSO
title_fullStr STS APPROACH IN THE TRAINING OF CHEMISTRY TECHNICIANS: ANALYSIS IN PEDAGOGICAL PROJECTS OF COURSES IN TWO PUBLIC INSTITUTIONS IN MATO GROSSO
title_full_unstemmed STS APPROACH IN THE TRAINING OF CHEMISTRY TECHNICIANS: ANALYSIS IN PEDAGOGICAL PROJECTS OF COURSES IN TWO PUBLIC INSTITUTIONS IN MATO GROSSO
title_sort STS APPROACH IN THE TRAINING OF CHEMISTRY TECHNICIANS: ANALYSIS IN PEDAGOGICAL PROJECTS OF COURSES IN TWO PUBLIC INSTITUTIONS IN MATO GROSSO
author Aoyama Barbosa Souza, Leila Cristina
author_facet Aoyama Barbosa Souza, Leila Cristina
Francisco da Rocha, Edimarcio
Barth, Adriane
Batista da Silva, Vinicius
Nascimento Gomes, Márcio do
author_role author
author2 Francisco da Rocha, Edimarcio
Barth, Adriane
Batista da Silva, Vinicius
Nascimento Gomes, Márcio do
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Aoyama Barbosa Souza, Leila Cristina
Francisco da Rocha, Edimarcio
Barth, Adriane
Batista da Silva, Vinicius
Nascimento Gomes, Márcio do
dc.subject.por.fl_str_mv Educação profissional
Alfabetização científica
Formação cidadã
Professional education
Scientific literacy
Citizen formation
topic Educação profissional
Alfabetização científica
Formação cidadã
Professional education
Scientific literacy
Citizen formation
description The Science, Technology and Society (STS) approach to teaching seeks to make explicit the relations between such elements and constitutes an important strategy for the construction of knowledge together with the formation of citizenship' conscience. This article analyzes aspects this approach in two technical courses in Chemistry, subsequent to the high school of two institutions public services in Mato Grosso state. To this end, an analysis was made of the Pedagogical Course Projects, having as reference the documentary research and elements of the content analysis for the analytical treatment, looking for textual elements allusive to the CTS approach. The interpretation of the texts of the documents, demonstrated that there is no explanation of the CTS approach, with technical training prevailing. However, it is possible to identify in the discourse that is extracted from fragments of the texts, messages that refer to the concern of technical training in contributing to reducing the impacts of the industrial productive sector on environmental and social issues.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Natural Sciences
Ciencias Naturales
Ciências Naturais
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/451
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1111-1123.id742
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/451
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1111-1123.id742
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/451/442
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1111-1123
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1111-1123
Revista Prática Docente; v. 5 n. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1111-1123
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068943794372608