THE INITIAL FORMATION AND INITIATION TO TEACHING IN CHEMISTRY AT UFMT: STORIES AND EXPERIENCES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/562 |
Resumo: | This article results from a theoretical research on the initial formation and initiation to teaching in Chemistry at the UFMT, through a documentary analysis, and that composed part of the text of the doctoral research titled Scientific and Pedagogical Knowledge of Content expressed by Teachers Graduates of the Chemistry Education Initiation Scholarship of UFMT, developed by the Amazonian Network for Education in Science and Mathematics (REAMEC). The purpose of this course is to describe the evolutionary aspects of the undergraduate course in Chemistry at the Cuiabá-UFMT campus, in dialogue with the pertinent literature, from its creation to the training context of the Institutional Program for Initiation to Teaching (PIBID) at UFMT and the Chemical Subproject. The analysis of the documents (course PPC, articles, book chapter, among others), that compose the corpus of the research is evidenced the experience of the course of Degree in Chemistry and the development of PIBID as a privileged locus for the chemical educators in the State of Mato Grosso. |
id |
IFMT_d24f8d93c74794fcb6a3f6b880148aad |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/562 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
THE INITIAL FORMATION AND INITIATION TO TEACHING IN CHEMISTRY AT UFMT: STORIES AND EXPERIENCESA FORMAÇÃO INICIAL E INICIAÇÃO À DOCÊNCIA EM QUÍMICA NA UFMT: HISTÓRIAS E EXPERIÊNCIASRelato de ExperiênciaFormação Inicial em QuímicaIniciação à Docência em QuímicaEducação QuímicaExperience ReportInitial Formation in ChemistryIntroduction to Teaching in ChemistryChemical EducationThis article results from a theoretical research on the initial formation and initiation to teaching in Chemistry at the UFMT, through a documentary analysis, and that composed part of the text of the doctoral research titled Scientific and Pedagogical Knowledge of Content expressed by Teachers Graduates of the Chemistry Education Initiation Scholarship of UFMT, developed by the Amazonian Network for Education in Science and Mathematics (REAMEC). The purpose of this course is to describe the evolutionary aspects of the undergraduate course in Chemistry at the Cuiabá-UFMT campus, in dialogue with the pertinent literature, from its creation to the training context of the Institutional Program for Initiation to Teaching (PIBID) at UFMT and the Chemical Subproject. The analysis of the documents (course PPC, articles, book chapter, among others), that compose the corpus of the research is evidenced the experience of the course of Degree in Chemistry and the development of PIBID as a privileged locus for the chemical educators in the State of Mato Grosso.Este artigo resulta de uma pesquisa teórica sobre a formação inicial e iniciação à docência em Química na UFMT, por meio de uma análise documental, e que compôs parte do texto da pesquisa de doutorado intitulada Saberes Científicos e Pedagógicos de Conteúdo expressos por Professores Egressos do Programa de Bolsa de Iniciação à Docência em Química da UFMT, desenvolvida pela Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática (REAMEC). E tem por objetivo narrar os aspectos evolutivos do curso de Licenciatura em Química do campus Cuiabá-UFMT, em diálogo com a literatura pertinente, desde sua criação até o contexto de formação do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) na UFMT e o Subprojeto Química. A análise dos documentos (PPC do curso, artigos, capítulo de livros, entre outros), que compuseram o corpus da pesquisa evidencia a experiência do curso de Licenciatura em Química e o desenvolvimento do PIBID, como um lócus privilegiado para a formação de educadores químicos no Estado de Mato Grosso.Revista Prática Docente2019-07-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/56210.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n1.p275-301.id435Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 4 No. 1 (2019): Janeiro a Junho de 2019; 275-301Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 4 Núm. 1 (2019): Janeiro a Junho de 2019; 275-301Revista Prática Docente; v. 4 n. 1 (2019): Janeiro a Junho de 2019; 275-3012526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/562/551Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDamasceno Ribeiro, Marcel Thiago2023-06-07T00:51:57Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/562Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-06-07T00:51:57Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE INITIAL FORMATION AND INITIATION TO TEACHING IN CHEMISTRY AT UFMT: STORIES AND EXPERIENCES A FORMAÇÃO INICIAL E INICIAÇÃO À DOCÊNCIA EM QUÍMICA NA UFMT: HISTÓRIAS E EXPERIÊNCIAS |
title |
THE INITIAL FORMATION AND INITIATION TO TEACHING IN CHEMISTRY AT UFMT: STORIES AND EXPERIENCES |
spellingShingle |
THE INITIAL FORMATION AND INITIATION TO TEACHING IN CHEMISTRY AT UFMT: STORIES AND EXPERIENCES Damasceno Ribeiro, Marcel Thiago Relato de Experiência Formação Inicial em Química Iniciação à Docência em Química Educação Química Experience Report Initial Formation in Chemistry Introduction to Teaching in Chemistry Chemical Education |
title_short |
THE INITIAL FORMATION AND INITIATION TO TEACHING IN CHEMISTRY AT UFMT: STORIES AND EXPERIENCES |
title_full |
THE INITIAL FORMATION AND INITIATION TO TEACHING IN CHEMISTRY AT UFMT: STORIES AND EXPERIENCES |
title_fullStr |
THE INITIAL FORMATION AND INITIATION TO TEACHING IN CHEMISTRY AT UFMT: STORIES AND EXPERIENCES |
title_full_unstemmed |
THE INITIAL FORMATION AND INITIATION TO TEACHING IN CHEMISTRY AT UFMT: STORIES AND EXPERIENCES |
title_sort |
THE INITIAL FORMATION AND INITIATION TO TEACHING IN CHEMISTRY AT UFMT: STORIES AND EXPERIENCES |
author |
Damasceno Ribeiro, Marcel Thiago |
author_facet |
Damasceno Ribeiro, Marcel Thiago |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Damasceno Ribeiro, Marcel Thiago |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Relato de Experiência Formação Inicial em Química Iniciação à Docência em Química Educação Química Experience Report Initial Formation in Chemistry Introduction to Teaching in Chemistry Chemical Education |
topic |
Relato de Experiência Formação Inicial em Química Iniciação à Docência em Química Educação Química Experience Report Initial Formation in Chemistry Introduction to Teaching in Chemistry Chemical Education |
description |
This article results from a theoretical research on the initial formation and initiation to teaching in Chemistry at the UFMT, through a documentary analysis, and that composed part of the text of the doctoral research titled Scientific and Pedagogical Knowledge of Content expressed by Teachers Graduates of the Chemistry Education Initiation Scholarship of UFMT, developed by the Amazonian Network for Education in Science and Mathematics (REAMEC). The purpose of this course is to describe the evolutionary aspects of the undergraduate course in Chemistry at the Cuiabá-UFMT campus, in dialogue with the pertinent literature, from its creation to the training context of the Institutional Program for Initiation to Teaching (PIBID) at UFMT and the Chemical Subproject. The analysis of the documents (course PPC, articles, book chapter, among others), that compose the corpus of the research is evidenced the experience of the course of Degree in Chemistry and the development of PIBID as a privileged locus for the chemical educators in the State of Mato Grosso. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-07-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Natural Sciences Ciencias Naturales Ciências Naturais |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/562 10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n1.p275-301.id435 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/562 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n1.p275-301.id435 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/562/551 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 4 No. 1 (2019): Janeiro a Junho de 2019; 275-301 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 4 Núm. 1 (2019): Janeiro a Junho de 2019; 275-301 Revista Prática Docente; v. 4 n. 1 (2019): Janeiro a Junho de 2019; 275-301 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068944526278656 |