THE INITIAL FORMATION AND INITIATION TO TEACHING IN CHEMISTRY AT UFMT: STORIES AND EXPERIENCES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Damasceno Ribeiro, Marcel Thiago
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/562
Resumo: This article results from a theoretical research on the initial formation and initiation to teaching in Chemistry at the UFMT, through a documentary analysis, and that composed part of the text of the doctoral research titled Scientific and Pedagogical Knowledge of Content expressed by Teachers Graduates of the Chemistry Education Initiation Scholarship of UFMT, developed by the Amazonian Network for Education in Science and Mathematics (REAMEC). The purpose of this course is to describe the evolutionary aspects of the undergraduate course in Chemistry at the Cuiabá-UFMT campus, in dialogue with the pertinent literature, from its creation to the training context of the Institutional Program for Initiation to Teaching (PIBID) at UFMT and the Chemical Subproject. The analysis of the documents (course PPC, articles, book chapter, among others), that compose the corpus of the research is evidenced the experience of the course of Degree in Chemistry and the development of PIBID as a privileged locus for the chemical educators in the State of Mato Grosso.
id IFMT_d24f8d93c74794fcb6a3f6b880148aad
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/562
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling THE INITIAL FORMATION AND INITIATION TO TEACHING IN CHEMISTRY AT UFMT: STORIES AND EXPERIENCESA FORMAÇÃO INICIAL E INICIAÇÃO À DOCÊNCIA EM QUÍMICA NA UFMT: HISTÓRIAS E EXPERIÊNCIASRelato de ExperiênciaFormação Inicial em QuímicaIniciação à Docência em QuímicaEducação QuímicaExperience ReportInitial Formation in ChemistryIntroduction to Teaching in ChemistryChemical EducationThis article results from a theoretical research on the initial formation and initiation to teaching in Chemistry at the UFMT, through a documentary analysis, and that composed part of the text of the doctoral research titled Scientific and Pedagogical Knowledge of Content expressed by Teachers Graduates of the Chemistry Education Initiation Scholarship of UFMT, developed by the Amazonian Network for Education in Science and Mathematics (REAMEC). The purpose of this course is to describe the evolutionary aspects of the undergraduate course in Chemistry at the Cuiabá-UFMT campus, in dialogue with the pertinent literature, from its creation to the training context of the Institutional Program for Initiation to Teaching (PIBID) at UFMT and the Chemical Subproject. The analysis of the documents (course PPC, articles, book chapter, among others), that compose the corpus of the research is evidenced the experience of the course of Degree in Chemistry and the development of PIBID as a privileged locus for the chemical educators in the State of Mato Grosso.Este artigo resulta de uma pesquisa teórica sobre a formação inicial e iniciação à docência em Química na UFMT, por meio de uma análise documental, e que compôs parte do texto da pesquisa de doutorado intitulada Saberes Científicos e Pedagógicos de Conteúdo expressos por Professores Egressos do Programa de Bolsa de Iniciação à Docência em Química da UFMT, desenvolvida pela Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática (REAMEC). E tem por objetivo narrar os aspectos evolutivos do curso de Licenciatura em Química do campus Cuiabá-UFMT, em diálogo com a literatura pertinente, desde sua criação até o contexto de formação do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) na UFMT e o Subprojeto Química. A análise dos documentos (PPC do curso, artigos, capítulo de livros, entre outros), que compuseram o corpus da pesquisa evidencia a experiência do curso de Licenciatura em Química e o desenvolvimento do PIBID, como um lócus privilegiado para a formação de educadores químicos no Estado de Mato Grosso.Revista Prática Docente2019-07-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/56210.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n1.p275-301.id435Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 4 No. 1 (2019): Janeiro a Junho de 2019; 275-301Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 4 Núm. 1 (2019): Janeiro a Junho de 2019; 275-301Revista Prática Docente; v. 4 n. 1 (2019): Janeiro a Junho de 2019; 275-3012526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/562/551Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDamasceno Ribeiro, Marcel Thiago2023-06-07T00:51:57Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/562Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-06-07T00:51:57Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv THE INITIAL FORMATION AND INITIATION TO TEACHING IN CHEMISTRY AT UFMT: STORIES AND EXPERIENCES
A FORMAÇÃO INICIAL E INICIAÇÃO À DOCÊNCIA EM QUÍMICA NA UFMT: HISTÓRIAS E EXPERIÊNCIAS
title THE INITIAL FORMATION AND INITIATION TO TEACHING IN CHEMISTRY AT UFMT: STORIES AND EXPERIENCES
spellingShingle THE INITIAL FORMATION AND INITIATION TO TEACHING IN CHEMISTRY AT UFMT: STORIES AND EXPERIENCES
Damasceno Ribeiro, Marcel Thiago
Relato de Experiência
Formação Inicial em Química
Iniciação à Docência em Química
Educação Química
Experience Report
Initial Formation in Chemistry
Introduction to Teaching in Chemistry
Chemical Education
title_short THE INITIAL FORMATION AND INITIATION TO TEACHING IN CHEMISTRY AT UFMT: STORIES AND EXPERIENCES
title_full THE INITIAL FORMATION AND INITIATION TO TEACHING IN CHEMISTRY AT UFMT: STORIES AND EXPERIENCES
title_fullStr THE INITIAL FORMATION AND INITIATION TO TEACHING IN CHEMISTRY AT UFMT: STORIES AND EXPERIENCES
title_full_unstemmed THE INITIAL FORMATION AND INITIATION TO TEACHING IN CHEMISTRY AT UFMT: STORIES AND EXPERIENCES
title_sort THE INITIAL FORMATION AND INITIATION TO TEACHING IN CHEMISTRY AT UFMT: STORIES AND EXPERIENCES
author Damasceno Ribeiro, Marcel Thiago
author_facet Damasceno Ribeiro, Marcel Thiago
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Damasceno Ribeiro, Marcel Thiago
dc.subject.por.fl_str_mv Relato de Experiência
Formação Inicial em Química
Iniciação à Docência em Química
Educação Química
Experience Report
Initial Formation in Chemistry
Introduction to Teaching in Chemistry
Chemical Education
topic Relato de Experiência
Formação Inicial em Química
Iniciação à Docência em Química
Educação Química
Experience Report
Initial Formation in Chemistry
Introduction to Teaching in Chemistry
Chemical Education
description This article results from a theoretical research on the initial formation and initiation to teaching in Chemistry at the UFMT, through a documentary analysis, and that composed part of the text of the doctoral research titled Scientific and Pedagogical Knowledge of Content expressed by Teachers Graduates of the Chemistry Education Initiation Scholarship of UFMT, developed by the Amazonian Network for Education in Science and Mathematics (REAMEC). The purpose of this course is to describe the evolutionary aspects of the undergraduate course in Chemistry at the Cuiabá-UFMT campus, in dialogue with the pertinent literature, from its creation to the training context of the Institutional Program for Initiation to Teaching (PIBID) at UFMT and the Chemical Subproject. The analysis of the documents (course PPC, articles, book chapter, among others), that compose the corpus of the research is evidenced the experience of the course of Degree in Chemistry and the development of PIBID as a privileged locus for the chemical educators in the State of Mato Grosso.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-07-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Natural Sciences
Ciencias Naturales
Ciências Naturais
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/562
10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n1.p275-301.id435
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/562
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n1.p275-301.id435
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/562/551
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 4 No. 1 (2019): Janeiro a Junho de 2019; 275-301
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 4 Núm. 1 (2019): Janeiro a Junho de 2019; 275-301
Revista Prática Docente; v. 4 n. 1 (2019): Janeiro a Junho de 2019; 275-301
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068944526278656