A CHARACTERIZATION OF WRITTEN PRODUCTION ANALYSIS TASKS FOR THE TEACHING OF MATHEMATICS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Doneze, Iara Souza
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Dalto, Jader Otávio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1451
Resumo: This article derives from a dissertation, of a qualitative nature, which sought to analyze and characterize the process of construction of Written Production Analysis Tasks by participants of an extension course. The analyzed data emerged of the produces by the subjects when they planned, discussed and elaborated the tasks. Looking to the analysis and results, it can be characterized Written Production Analysis Tasks, as an action, whose progressiveness in its elaboration leads to a practice of interaction and reflection. Finally, about the teachers' professional development, a (re)organization of teaching practices stands out as a contribution of TAPE.
id IFMT_d9ed4d6ece5201746235079bbde9b92b
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1451
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling A CHARACTERIZATION OF WRITTEN PRODUCTION ANALYSIS TASKS FOR THE TEACHING OF MATHEMATICSUNA CARACTERIZACIÓN DE TAREAS DE ANÁLISIS DE PRODUCCIÓN ESCRITA PARA LA ENSEÑANZA DE MATEMÁTICASUMA CARACTERIZAÇÃO DE TAREFAS DE ANÁLISE DA PRODUÇÃO ESCRITA PARA O ENSINO DE MATEMÁTICAMathematics EducationElaboration of TasksWritten Production AnalysisEducación MatemáticaElaboración de Tareasnálisis de Producción EscritaEducação MatemáticaElaboração de TarefaAnálise da Produção EscritaThis article derives from a dissertation, of a qualitative nature, which sought to analyze and characterize the process of construction of Written Production Analysis Tasks by participants of an extension course. The analyzed data emerged of the produces by the subjects when they planned, discussed and elaborated the tasks. Looking to the analysis and results, it can be characterized Written Production Analysis Tasks, as an action, whose progressiveness in its elaboration leads to a practice of interaction and reflection. Finally, about the teachers' professional development, a (re)organization of teaching practices stands out as a contribution of TAPE.Este artículo deriva de una disertación, de carácter cualitativo, que buscaba analizar y caracterizar el proceso de construcción de Tareas de Análisis de la Producción Escrita por participantes de un curso de extensión. Los datos analizados surgieron de los datos escritos producidos por los sujetos al planificar, discutir y elaborar las tareas. Atendiendo al análisis y resultados, se puede concluir que las Tareas de la Análisis de la Producción Escrita tienen las características de ser una acción, cuya progresividad en su elaboración conduce a una práctica de interacción y reflexión. Finalmente, para el desarrollo profesional de los docentes, se destaca como contribución del TAPE una (re)organización de las prácticas docentes.Este artigo deriva de uma dissertação, de natureza qualitativa, em que se buscou analisar e caracterizar o processo de construção de Tarefas de Análise da Produção Escrita por participantes de um curso de extensão.  A análise emergiu de dados escritos produzidos pelos sujeitos participantes ao planejarem, discutirem e elaborarem tarefas. Ao atentar para a análise e resultados, pode-se concluir que as Tarefas de Análise da Produção Escrita têm por características ser uma ação, cuja progressividade em sua elaboração conduz a uma prática de interação e reflexão. Por fim, ao desenvolvimento profissional de professores, destaca-se como contribuição das TAPE uma (re)organização das práticas docentes.Revista Prática Docente2022-04-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMatemáticaMatemáticaMatemáticaapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/145110.23926/RPD.2022.v7.n1.e033.id1451Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): January to April 2022; e033Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Enero a Abril 2022; e033Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e0332526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1451/630Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDoneze, Iara SouzaDalto, Jader Otávio2022-06-03T13:02:57Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1451Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:02:57Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv A CHARACTERIZATION OF WRITTEN PRODUCTION ANALYSIS TASKS FOR THE TEACHING OF MATHEMATICS
UNA CARACTERIZACIÓN DE TAREAS DE ANÁLISIS DE PRODUCCIÓN ESCRITA PARA LA ENSEÑANZA DE MATEMÁTICAS
UMA CARACTERIZAÇÃO DE TAREFAS DE ANÁLISE DA PRODUÇÃO ESCRITA PARA O ENSINO DE MATEMÁTICA
title A CHARACTERIZATION OF WRITTEN PRODUCTION ANALYSIS TASKS FOR THE TEACHING OF MATHEMATICS
spellingShingle A CHARACTERIZATION OF WRITTEN PRODUCTION ANALYSIS TASKS FOR THE TEACHING OF MATHEMATICS
Doneze, Iara Souza
Mathematics Education
Elaboration of Tasks
Written Production Analysis
Educación Matemática
Elaboración de Tareas
nálisis de Producción Escrita
Educação Matemática
Elaboração de Tarefa
Análise da Produção Escrita
title_short A CHARACTERIZATION OF WRITTEN PRODUCTION ANALYSIS TASKS FOR THE TEACHING OF MATHEMATICS
title_full A CHARACTERIZATION OF WRITTEN PRODUCTION ANALYSIS TASKS FOR THE TEACHING OF MATHEMATICS
title_fullStr A CHARACTERIZATION OF WRITTEN PRODUCTION ANALYSIS TASKS FOR THE TEACHING OF MATHEMATICS
title_full_unstemmed A CHARACTERIZATION OF WRITTEN PRODUCTION ANALYSIS TASKS FOR THE TEACHING OF MATHEMATICS
title_sort A CHARACTERIZATION OF WRITTEN PRODUCTION ANALYSIS TASKS FOR THE TEACHING OF MATHEMATICS
author Doneze, Iara Souza
author_facet Doneze, Iara Souza
Dalto, Jader Otávio
author_role author
author2 Dalto, Jader Otávio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Doneze, Iara Souza
Dalto, Jader Otávio
dc.subject.por.fl_str_mv Mathematics Education
Elaboration of Tasks
Written Production Analysis
Educación Matemática
Elaboración de Tareas
nálisis de Producción Escrita
Educação Matemática
Elaboração de Tarefa
Análise da Produção Escrita
topic Mathematics Education
Elaboration of Tasks
Written Production Analysis
Educación Matemática
Elaboración de Tareas
nálisis de Producción Escrita
Educação Matemática
Elaboração de Tarefa
Análise da Produção Escrita
description This article derives from a dissertation, of a qualitative nature, which sought to analyze and characterize the process of construction of Written Production Analysis Tasks by participants of an extension course. The analyzed data emerged of the produces by the subjects when they planned, discussed and elaborated the tasks. Looking to the analysis and results, it can be characterized Written Production Analysis Tasks, as an action, whose progressiveness in its elaboration leads to a practice of interaction and reflection. Finally, about the teachers' professional development, a (re)organization of teaching practices stands out as a contribution of TAPE.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Matemática
Matemática
Matemática
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1451
10.23926/RPD.2022.v7.n1.e033.id1451
url http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1451
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2022.v7.n1.e033.id1451
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1451/630
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): January to April 2022; e033
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Enero a Abril 2022; e033
Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e033
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1792205726292115456