Mathematics Education in Maranhão: history, teaching and research

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Kelly Almeida de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Rebouças, Ana Priscila Sampaio, Cruz, Maria do Carmo Alves da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1769
Resumo: The article presents an excerpt about the history of Mathematics Education in Maranhão and of the research groups of the main institutions of the State. Our objective is to know the configurations of research in Mathematics Education in Maranhão. The research is a literature review, with contributions from the studies of Manrique, Bicudo, Fiorentini; Lorenzato and D'ambrosio. We consider the study as qualitative, bibliographic, descriptive and interpretive, following the phenomenological approach for the descriptions and analysis of what appeared as a result of a search in the Directory. Among the main results, we highlight: absence of research groups in the central-eastern region of the State; concentration of groups in the capital; the groups have a recent formation; IFMA has the largest number of research groups in Mathematics Education. Thus, we understand that it is necessary to continue advancing with research in Mathematics Education in the State.
id IFMT_ee8f87af106e626a077a51e039873a84
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1769
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling Mathematics Education in Maranhão: history, teaching and researchEducación Matemática en Maranhão: historia, enseñanza y investigaciónEducação Matemática no Maranhão: história, ensino e pesquisasMathematics EducationResearch groupsMathematics teaching and learningTeacher trainingEthnomathematicsEducación MatemáticaGrupos de investigaciónEnseñanza y aprendizaje de las matemáticasFormación de profesoresEtnomatemáticasEducação MatemáticaGrupos de pesquisaEnsino-aprendizagem de MatemáticaFormação de professoras/esEtnomatemáticaThe article presents an excerpt about the history of Mathematics Education in Maranhão and of the research groups of the main institutions of the State. Our objective is to know the configurations of research in Mathematics Education in Maranhão. The research is a literature review, with contributions from the studies of Manrique, Bicudo, Fiorentini; Lorenzato and D'ambrosio. We consider the study as qualitative, bibliographic, descriptive and interpretive, following the phenomenological approach for the descriptions and analysis of what appeared as a result of a search in the Directory. Among the main results, we highlight: absence of research groups in the central-eastern region of the State; concentration of groups in the capital; the groups have a recent formation; IFMA has the largest number of research groups in Mathematics Education. Thus, we understand that it is necessary to continue advancing with research in Mathematics Education in the State.El artículo presenta un fragmento sobre la historia de la Educación Matemática en Maranhão y de los grupos de investigación de las principales instituciones del Estado. Nuestro objetivo es conocer las configuraciones de investigación en Educación Matemática presentes en Maranhão. La investigación es una revisión bibliográfica, con aportes de los estudios de Manrique, Bicudo, Fiorentini; Lorenzato y D'ambrosio. Consideramos el estudio como cualitativo, bibliográfico, descriptivo y interpretativo, siguiendo el enfoque fenomenológico para las descripciones y análisis de lo aparecido como resultado de una búsqueda en el Directorio. Entre los principales resultados, destacamos: ausencia de grupos de investigación en la región centro-oriental del Estado; concentración de grupos en la capital; los grupos son de reciente formación; IFMA cuenta con el mayor número de grupos de investigación en Educación Matemática. Así, entendemos que es necesario seguir avanzando con la investigación en Educación Matemática en el Estado.O artigo apresenta um recorte sobre a história da Educação Matemática no Maranhão e dos grupos de pesquisa das principais instituições do estado. Nosso objetivo é conhecer as configurações da pesquisa em Educação Matemática presentes no Maranhão. A pesquisa é uma revisão da literatura, com aporte nos estudos de Manrique, Bicudo, Fiorentini, Lorenzato e D’Ambrosio. Consideramos o estudo como qualitativo, bibliográfico, descritivo e interpretativo, seguindo o enfoque fenomenológico para as descrições e análises daquilo que apareceu como resultado de busca no dos Grupos de Pesquisa da Plataforma Lattes/CNPq. Destacamos, entre os principais resultados: ausência de grupos de pesquisa na região centro-leste do estado; concentração de grupos na capital; os grupos são de formação recente; o IFMA possui a maior quantidade de grupos de pesquisa em Educação Matemática. Assim, compreendemos ser necessário continuar avançando com as pesquisas em Educação Matemática no Estado.Revista Prática Docente2022-12-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMatemáticaMatemáticaMatemáticaapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/176910.23926/RPD.2022.v7.nEspecial.e22113.id1769Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. Especial (2022): Número Especial - Matemática e Suas Tecnologias; e22113Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. Especial (2022): Número Especial - Matemática e Suas Tecnologias; e22113Revista Prática Docente; v. 7 n. Especial (2022): Número Especial - Matemática e Suas Tecnologias; e221132526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1769/725Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Kelly Almeida deRebouças, Ana Priscila SampaioCruz, Maria do Carmo Alves da2022-12-10T14:29:10Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1769Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-12-10T14:29:10Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Mathematics Education in Maranhão: history, teaching and research
Educación Matemática en Maranhão: historia, enseñanza y investigación
Educação Matemática no Maranhão: história, ensino e pesquisas
title Mathematics Education in Maranhão: history, teaching and research
spellingShingle Mathematics Education in Maranhão: history, teaching and research
Oliveira, Kelly Almeida de
Mathematics Education
Research groups
Mathematics teaching and learning
Teacher training
Ethnomathematics
Educación Matemática
Grupos de investigación
Enseñanza y aprendizaje de las matemáticas
Formación de profesores
Etnomatemáticas
Educação Matemática
Grupos de pesquisa
Ensino-aprendizagem de Matemática
Formação de professoras/es
Etnomatemática
title_short Mathematics Education in Maranhão: history, teaching and research
title_full Mathematics Education in Maranhão: history, teaching and research
title_fullStr Mathematics Education in Maranhão: history, teaching and research
title_full_unstemmed Mathematics Education in Maranhão: history, teaching and research
title_sort Mathematics Education in Maranhão: history, teaching and research
author Oliveira, Kelly Almeida de
author_facet Oliveira, Kelly Almeida de
Rebouças, Ana Priscila Sampaio
Cruz, Maria do Carmo Alves da
author_role author
author2 Rebouças, Ana Priscila Sampaio
Cruz, Maria do Carmo Alves da
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Kelly Almeida de
Rebouças, Ana Priscila Sampaio
Cruz, Maria do Carmo Alves da
dc.subject.por.fl_str_mv Mathematics Education
Research groups
Mathematics teaching and learning
Teacher training
Ethnomathematics
Educación Matemática
Grupos de investigación
Enseñanza y aprendizaje de las matemáticas
Formación de profesores
Etnomatemáticas
Educação Matemática
Grupos de pesquisa
Ensino-aprendizagem de Matemática
Formação de professoras/es
Etnomatemática
topic Mathematics Education
Research groups
Mathematics teaching and learning
Teacher training
Ethnomathematics
Educación Matemática
Grupos de investigación
Enseñanza y aprendizaje de las matemáticas
Formación de profesores
Etnomatemáticas
Educação Matemática
Grupos de pesquisa
Ensino-aprendizagem de Matemática
Formação de professoras/es
Etnomatemática
description The article presents an excerpt about the history of Mathematics Education in Maranhão and of the research groups of the main institutions of the State. Our objective is to know the configurations of research in Mathematics Education in Maranhão. The research is a literature review, with contributions from the studies of Manrique, Bicudo, Fiorentini; Lorenzato and D'ambrosio. We consider the study as qualitative, bibliographic, descriptive and interpretive, following the phenomenological approach for the descriptions and analysis of what appeared as a result of a search in the Directory. Among the main results, we highlight: absence of research groups in the central-eastern region of the State; concentration of groups in the capital; the groups have a recent formation; IFMA has the largest number of research groups in Mathematics Education. Thus, we understand that it is necessary to continue advancing with research in Mathematics Education in the State.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Matemática
Matemática
Matemática
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1769
10.23926/RPD.2022.v7.nEspecial.e22113.id1769
url http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1769
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2022.v7.nEspecial.e22113.id1769
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1769/725
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. Especial (2022): Número Especial - Matemática e Suas Tecnologias; e22113
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. Especial (2022): Número Especial - Matemática e Suas Tecnologias; e22113
Revista Prática Docente; v. 7 n. Especial (2022): Número Especial - Matemática e Suas Tecnologias; e22113
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1792205726428430336