Mathematics Education in Maranhão: history, teaching and research
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1769 |
Resumo: | The article presents an excerpt about the history of Mathematics Education in Maranhão and of the research groups of the main institutions of the State. Our objective is to know the configurations of research in Mathematics Education in Maranhão. The research is a literature review, with contributions from the studies of Manrique, Bicudo, Fiorentini; Lorenzato and D'ambrosio. We consider the study as qualitative, bibliographic, descriptive and interpretive, following the phenomenological approach for the descriptions and analysis of what appeared as a result of a search in the Directory. Among the main results, we highlight: absence of research groups in the central-eastern region of the State; concentration of groups in the capital; the groups have a recent formation; IFMA has the largest number of research groups in Mathematics Education. Thus, we understand that it is necessary to continue advancing with research in Mathematics Education in the State. |
id |
IFMT_ee8f87af106e626a077a51e039873a84 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1769 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
Mathematics Education in Maranhão: history, teaching and researchEducación Matemática en Maranhão: historia, enseñanza y investigaciónEducação Matemática no Maranhão: história, ensino e pesquisasMathematics EducationResearch groupsMathematics teaching and learningTeacher trainingEthnomathematicsEducación MatemáticaGrupos de investigaciónEnseñanza y aprendizaje de las matemáticasFormación de profesoresEtnomatemáticasEducação MatemáticaGrupos de pesquisaEnsino-aprendizagem de MatemáticaFormação de professoras/esEtnomatemáticaThe article presents an excerpt about the history of Mathematics Education in Maranhão and of the research groups of the main institutions of the State. Our objective is to know the configurations of research in Mathematics Education in Maranhão. The research is a literature review, with contributions from the studies of Manrique, Bicudo, Fiorentini; Lorenzato and D'ambrosio. We consider the study as qualitative, bibliographic, descriptive and interpretive, following the phenomenological approach for the descriptions and analysis of what appeared as a result of a search in the Directory. Among the main results, we highlight: absence of research groups in the central-eastern region of the State; concentration of groups in the capital; the groups have a recent formation; IFMA has the largest number of research groups in Mathematics Education. Thus, we understand that it is necessary to continue advancing with research in Mathematics Education in the State.El artículo presenta un fragmento sobre la historia de la Educación Matemática en Maranhão y de los grupos de investigación de las principales instituciones del Estado. Nuestro objetivo es conocer las configuraciones de investigación en Educación Matemática presentes en Maranhão. La investigación es una revisión bibliográfica, con aportes de los estudios de Manrique, Bicudo, Fiorentini; Lorenzato y D'ambrosio. Consideramos el estudio como cualitativo, bibliográfico, descriptivo y interpretativo, siguiendo el enfoque fenomenológico para las descripciones y análisis de lo aparecido como resultado de una búsqueda en el Directorio. Entre los principales resultados, destacamos: ausencia de grupos de investigación en la región centro-oriental del Estado; concentración de grupos en la capital; los grupos son de reciente formación; IFMA cuenta con el mayor número de grupos de investigación en Educación Matemática. Así, entendemos que es necesario seguir avanzando con la investigación en Educación Matemática en el Estado.O artigo apresenta um recorte sobre a história da Educação Matemática no Maranhão e dos grupos de pesquisa das principais instituições do estado. Nosso objetivo é conhecer as configurações da pesquisa em Educação Matemática presentes no Maranhão. A pesquisa é uma revisão da literatura, com aporte nos estudos de Manrique, Bicudo, Fiorentini, Lorenzato e D’Ambrosio. Consideramos o estudo como qualitativo, bibliográfico, descritivo e interpretativo, seguindo o enfoque fenomenológico para as descrições e análises daquilo que apareceu como resultado de busca no dos Grupos de Pesquisa da Plataforma Lattes/CNPq. Destacamos, entre os principais resultados: ausência de grupos de pesquisa na região centro-leste do estado; concentração de grupos na capital; os grupos são de formação recente; o IFMA possui a maior quantidade de grupos de pesquisa em Educação Matemática. Assim, compreendemos ser necessário continuar avançando com as pesquisas em Educação Matemática no Estado.Revista Prática Docente2022-12-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMatemáticaMatemáticaMatemáticaapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/176910.23926/RPD.2022.v7.nEspecial.e22113.id1769Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. Especial (2022): Número Especial - Matemática e Suas Tecnologias; e22113Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. Especial (2022): Número Especial - Matemática e Suas Tecnologias; e22113Revista Prática Docente; v. 7 n. Especial (2022): Número Especial - Matemática e Suas Tecnologias; e221132526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1769/725Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Kelly Almeida deRebouças, Ana Priscila SampaioCruz, Maria do Carmo Alves da2022-12-10T14:29:10Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1769Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-12-10T14:29:10Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mathematics Education in Maranhão: history, teaching and research Educación Matemática en Maranhão: historia, enseñanza y investigación Educação Matemática no Maranhão: história, ensino e pesquisas |
title |
Mathematics Education in Maranhão: history, teaching and research |
spellingShingle |
Mathematics Education in Maranhão: history, teaching and research Oliveira, Kelly Almeida de Mathematics Education Research groups Mathematics teaching and learning Teacher training Ethnomathematics Educación Matemática Grupos de investigación Enseñanza y aprendizaje de las matemáticas Formación de profesores Etnomatemáticas Educação Matemática Grupos de pesquisa Ensino-aprendizagem de Matemática Formação de professoras/es Etnomatemática |
title_short |
Mathematics Education in Maranhão: history, teaching and research |
title_full |
Mathematics Education in Maranhão: history, teaching and research |
title_fullStr |
Mathematics Education in Maranhão: history, teaching and research |
title_full_unstemmed |
Mathematics Education in Maranhão: history, teaching and research |
title_sort |
Mathematics Education in Maranhão: history, teaching and research |
author |
Oliveira, Kelly Almeida de |
author_facet |
Oliveira, Kelly Almeida de Rebouças, Ana Priscila Sampaio Cruz, Maria do Carmo Alves da |
author_role |
author |
author2 |
Rebouças, Ana Priscila Sampaio Cruz, Maria do Carmo Alves da |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Kelly Almeida de Rebouças, Ana Priscila Sampaio Cruz, Maria do Carmo Alves da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mathematics Education Research groups Mathematics teaching and learning Teacher training Ethnomathematics Educación Matemática Grupos de investigación Enseñanza y aprendizaje de las matemáticas Formación de profesores Etnomatemáticas Educação Matemática Grupos de pesquisa Ensino-aprendizagem de Matemática Formação de professoras/es Etnomatemática |
topic |
Mathematics Education Research groups Mathematics teaching and learning Teacher training Ethnomathematics Educación Matemática Grupos de investigación Enseñanza y aprendizaje de las matemáticas Formación de profesores Etnomatemáticas Educação Matemática Grupos de pesquisa Ensino-aprendizagem de Matemática Formação de professoras/es Etnomatemática |
description |
The article presents an excerpt about the history of Mathematics Education in Maranhão and of the research groups of the main institutions of the State. Our objective is to know the configurations of research in Mathematics Education in Maranhão. The research is a literature review, with contributions from the studies of Manrique, Bicudo, Fiorentini; Lorenzato and D'ambrosio. We consider the study as qualitative, bibliographic, descriptive and interpretive, following the phenomenological approach for the descriptions and analysis of what appeared as a result of a search in the Directory. Among the main results, we highlight: absence of research groups in the central-eastern region of the State; concentration of groups in the capital; the groups have a recent formation; IFMA has the largest number of research groups in Mathematics Education. Thus, we understand that it is necessary to continue advancing with research in Mathematics Education in the State. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Matemática Matemática Matemática |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1769 10.23926/RPD.2022.v7.nEspecial.e22113.id1769 |
url |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1769 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2022.v7.nEspecial.e22113.id1769 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1769/725 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. Especial (2022): Número Especial - Matemática e Suas Tecnologias; e22113 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. Especial (2022): Número Especial - Matemática e Suas Tecnologias; e22113 Revista Prática Docente; v. 7 n. Especial (2022): Número Especial - Matemática e Suas Tecnologias; e22113 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1792205726428430336 |