THE USE OF FOOD BIOCHEMISTRY IN THE SCHOOL CONTEXT: A STRATEGY FOR THE LEARNING OF ORGANIC CHEMISTRY IN MIDDLE SCHOOL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cipriani, Andreza
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Rosa da Silva, Arleide
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/271
Resumo: This research aimed to identify the profile of students in the 3rd year of high school at a public school in Blumenau, Santa Catarina, in order to recognize their interests and doubts about the theme “Food Biochemistry”. We used sequence of contextualized educational in the form of investigation-action, being carried out in three stages: questionnaire, contextualization of contents with experimental activity and socialization of knowledge acquired through a science fair. For the interpretation and discussion of the information obtained, we were based on the categories of Scientific Literacy Indicators as well as the National Curricular Common Base (BNCC). Among the main results it was possible to observe the lack of contextualization of the chemistry contents with the daily life of the students. We conclude that activities that value investigation and contextualization can arouse greater interest and, consequently, better understanding and application of the scientific knowledge addressed, providing significant learning.
id IFMT_f38d1569966352e6b7724a644920c3fc
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/271
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling THE USE OF FOOD BIOCHEMISTRY IN THE SCHOOL CONTEXT: A STRATEGY FOR THE LEARNING OF ORGANIC CHEMISTRY IN MIDDLE SCHOOLEL USO DE LA BIOQUÍMICA DE LOS ALIMENTOS EN EL CONTEXTO ESCOLAR: UNA ESTRATEGIA PARA EL APRENDIZAJE DE LA QUÍMICA ORGÁNICA EN LA ESCUELA SECUNDARIAA UTILIZAÇÃO DA BIOQUÍMICA DOS ALIMENTOS NO CONTEXTO ESCOLAR: UMA ESTRATÉGIA PARA O APRENDIZADO DE QUÍMICA ORGÂNICA NO ENSINO MÉDIOEnsino de QuímicaBioquímica dos alimentosQuímica OrgânicaAlfabetização CientíficaChemistry teachingBiochemistry of foodOrganic chemistryScientific LiteracyEnseñanza de la químicaBioquímica de alimentosQuímica OrgánicaAlfabetización científicaThis research aimed to identify the profile of students in the 3rd year of high school at a public school in Blumenau, Santa Catarina, in order to recognize their interests and doubts about the theme “Food Biochemistry”. We used sequence of contextualized educational in the form of investigation-action, being carried out in three stages: questionnaire, contextualization of contents with experimental activity and socialization of knowledge acquired through a science fair. For the interpretation and discussion of the information obtained, we were based on the categories of Scientific Literacy Indicators as well as the National Curricular Common Base (BNCC). Among the main results it was possible to observe the lack of contextualization of the chemistry contents with the daily life of the students. We conclude that activities that value investigation and contextualization can arouse greater interest and, consequently, better understanding and application of the scientific knowledge addressed, providing significant learning.El objetivo de esta investigación fue identificar el perfil de los alumnos del 3º año de la enseñanza media de una escuela pública de Blumenau, Santa Catarina, con el fin de reconocer sus intereses y dudas sobre el tema “Bioquímica de los Alimentos”. Se utilizó una secuencia de prácticas educativas, en forma de investigación-acción, realizándose en tres etapas: cuestionario, contextualización con actividad experimental y socialización a través de una feria de ciencias. Para la interpretación y discusión de cada etapa, nos basamos en las categorías de Indicadores de Alfabetización Científica, así como en la Base Común Nacional Curricular (BNCC). Entre los principales resultados encontramos la falta de contextualización de los contenidos de química con la vida cotidiana de los estudiantes. Concluimos que las actividades que valoran la investigación y la contextualización pueden despertar un mayor interés y, en consecuencia, una mejor comprensión y aplicación del conocimiento científico abordado, proporcionando un aprendizaje significativo.Objetivou-se, nesta pesquisa, identificar o perfil dos estudantes do 3º ano do ensino médio de uma escola pública de Blumenau, Santa Catarina, a fim de reconhecer seus interesses e dúvidas a respeito da temática “Bioquímica dos alimentos”. Utilizou-se uma sequência de práticas educativas contextualizadas, na modalidade de investigação-ação, sendo realizada em três etapas: questionário, contextualização dos conteúdos com atividade experimental e socialização dos conhecimentos adquiridos por meio de uma feira de ciências. Para a interpretação e discussão das informações obtidas em cada etapa, tivemos como base as categorias dos Indicadores de Alfabetização Científica assim como a Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Dentre os principais resultados, encontramos a falta de contextualização dos conteúdos de química com o dia a dia dos alunos. Concluímos, com este estudo que atividades que valorizam a investigação e a contextualização podem suscitar maior interesse e, consequentemente, melhor compreensão e aplicação dos conhecimentos científicos abordados, propiciando um aprendizado significativo.Revista Prática Docente2022-02-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/27110.23926/RPD.2022.v7.n1.e021.id1080Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e021Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e021Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e0212526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/271/260Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCipriani, AndrezaRosa da Silva, Arleide2023-05-25T02:41:36Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/271Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-25T02:41:36Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv THE USE OF FOOD BIOCHEMISTRY IN THE SCHOOL CONTEXT: A STRATEGY FOR THE LEARNING OF ORGANIC CHEMISTRY IN MIDDLE SCHOOL
EL USO DE LA BIOQUÍMICA DE LOS ALIMENTOS EN EL CONTEXTO ESCOLAR: UNA ESTRATEGIA PARA EL APRENDIZAJE DE LA QUÍMICA ORGÁNICA EN LA ESCUELA SECUNDARIA
A UTILIZAÇÃO DA BIOQUÍMICA DOS ALIMENTOS NO CONTEXTO ESCOLAR: UMA ESTRATÉGIA PARA O APRENDIZADO DE QUÍMICA ORGÂNICA NO ENSINO MÉDIO
title THE USE OF FOOD BIOCHEMISTRY IN THE SCHOOL CONTEXT: A STRATEGY FOR THE LEARNING OF ORGANIC CHEMISTRY IN MIDDLE SCHOOL
spellingShingle THE USE OF FOOD BIOCHEMISTRY IN THE SCHOOL CONTEXT: A STRATEGY FOR THE LEARNING OF ORGANIC CHEMISTRY IN MIDDLE SCHOOL
Cipriani, Andreza
Ensino de Química
Bioquímica dos alimentos
Química Orgânica
Alfabetização Científica
Chemistry teaching
Biochemistry of food
Organic chemistry
Scientific Literacy
Enseñanza de la química
Bioquímica de alimentos
Química Orgánica
Alfabetización científica
title_short THE USE OF FOOD BIOCHEMISTRY IN THE SCHOOL CONTEXT: A STRATEGY FOR THE LEARNING OF ORGANIC CHEMISTRY IN MIDDLE SCHOOL
title_full THE USE OF FOOD BIOCHEMISTRY IN THE SCHOOL CONTEXT: A STRATEGY FOR THE LEARNING OF ORGANIC CHEMISTRY IN MIDDLE SCHOOL
title_fullStr THE USE OF FOOD BIOCHEMISTRY IN THE SCHOOL CONTEXT: A STRATEGY FOR THE LEARNING OF ORGANIC CHEMISTRY IN MIDDLE SCHOOL
title_full_unstemmed THE USE OF FOOD BIOCHEMISTRY IN THE SCHOOL CONTEXT: A STRATEGY FOR THE LEARNING OF ORGANIC CHEMISTRY IN MIDDLE SCHOOL
title_sort THE USE OF FOOD BIOCHEMISTRY IN THE SCHOOL CONTEXT: A STRATEGY FOR THE LEARNING OF ORGANIC CHEMISTRY IN MIDDLE SCHOOL
author Cipriani, Andreza
author_facet Cipriani, Andreza
Rosa da Silva, Arleide
author_role author
author2 Rosa da Silva, Arleide
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cipriani, Andreza
Rosa da Silva, Arleide
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de Química
Bioquímica dos alimentos
Química Orgânica
Alfabetização Científica
Chemistry teaching
Biochemistry of food
Organic chemistry
Scientific Literacy
Enseñanza de la química
Bioquímica de alimentos
Química Orgánica
Alfabetización científica
topic Ensino de Química
Bioquímica dos alimentos
Química Orgânica
Alfabetização Científica
Chemistry teaching
Biochemistry of food
Organic chemistry
Scientific Literacy
Enseñanza de la química
Bioquímica de alimentos
Química Orgánica
Alfabetización científica
description This research aimed to identify the profile of students in the 3rd year of high school at a public school in Blumenau, Santa Catarina, in order to recognize their interests and doubts about the theme “Food Biochemistry”. We used sequence of contextualized educational in the form of investigation-action, being carried out in three stages: questionnaire, contextualization of contents with experimental activity and socialization of knowledge acquired through a science fair. For the interpretation and discussion of the information obtained, we were based on the categories of Scientific Literacy Indicators as well as the National Curricular Common Base (BNCC). Among the main results it was possible to observe the lack of contextualization of the chemistry contents with the daily life of the students. We conclude that activities that value investigation and contextualization can arouse greater interest and, consequently, better understanding and application of the scientific knowledge addressed, providing significant learning.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-02-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Natural Sciences
Ciencias Naturales
Ciências Naturais
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/271
10.23926/RPD.2022.v7.n1.e021.id1080
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/271
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2022.v7.n1.e021.id1080
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/271/260
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e021
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e021
Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e021
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068941258915840