The scientific method presented in the Natural Sciences Teacher Manual and its technologies: (dis)encounters with the common view

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Michele Soares
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Assis, Marcos Wilson Vicente de, Barbosa, Alessandro Tomaz, Scareli-Santos, Claudia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/825
Resumo: The Teacher Manual (MP) of the Natural Sciences Area and its Technologies (CNT) originated with the intention of assisting the teacher in the classroom. It is in it that important conceptions are elucidated and in -depth knowledge, such as the conception presented about the scientific method. Thus, the present research aimed to analyze the views of the scientific method present in the high school MP in the area of CNT. This is qualitative research and the analysis occurred from three, a priori, categories: 1. Construction of scientific knowledge; 2. Experimentation; and 3. Steps/Steps of the Method; method. The results show that in the MP the scientific method is still addressed based on the hypothetical deductive method, discussed by Karl Popper, projecting a common view of science for teachers. To overcome this vision, to overcome this vision, we present a didactic proposal for the continuing education of CNT teachers.
id IFMT_fdbcff25dce5372679f61367b4a39723
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/825
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling The scientific method presented in the Natural Sciences Teacher Manual and its technologies: (dis)encounters with the common view El método científico presentado en el manual de maestros de las Ciencias Naturales y sus Tecnologías: (dis)encuentros con la visión comúnO método científico no Manual do Professor de Ciências da Natureza e suas Tecnologias: (des)encontros com a visão comum EpistemologiaLivro didáticoPNLDEpistemologyTextbookPNLDEpistemologíaLibro de textoPNLDThe Teacher Manual (MP) of the Natural Sciences Area and its Technologies (CNT) originated with the intention of assisting the teacher in the classroom. It is in it that important conceptions are elucidated and in -depth knowledge, such as the conception presented about the scientific method. Thus, the present research aimed to analyze the views of the scientific method present in the high school MP in the area of CNT. This is qualitative research and the analysis occurred from three, a priori, categories: 1. Construction of scientific knowledge; 2. Experimentation; and 3. Steps/Steps of the Method; method. The results show that in the MP the scientific method is still addressed based on the hypothetical deductive method, discussed by Karl Popper, projecting a common view of science for teachers. To overcome this vision, to overcome this vision, we present a didactic proposal for the continuing education of CNT teachers.El manual del maestro (MP) del área de Ciencias Naturales y sus Tecnologías (CNT) se originó con la intención de ayudar al maestro en el aula. Es en él que se aclaran las concepciones importantes y en el conocimiento profundo, como la concepción presentada sobre el método científico. Por lo tanto, la presente investigación tuvo como objetivo analizar las opiniones del método científico presente en el MP de la escuela secundaria en el área de las CNT. Esta es una investigación cualitativa y el análisis se produjo a partir de tres categorías, a priori: 1. Construcción del conocimiento científico; 2. Experimentación; y 3. Pasos/pasos del método; método. Los resultados muestran que en el MP el método científico todavía se aborda en función del método deductivo hipotético, discutido por Karl Popper, proyectando una visión común de la ciencia para los maestros. Para superar esta visión, para superar esta visión, presentamos una propuesta didáctica para la educación continua de los maestros de CNT.O Manual do Professor (MP) da área da Ciências da Natureza e suas Tecnologias (CNT) é originado com a pretensão de auxiliar o professor em sala de aula. É nele que importantes concepções são elucidadas e conhecimentos aprofundados, como a concepção apresentada sobre o método científico. Desse modo, a presente pesquisa objetivou analisar as visões do método científico presentes no MP do Ensino Médio da área de CNT. Trata-se de uma pesquisa qualitativa e a análise ocorreu a partir de três categorias: 1. Construção do conhecimento científico; 2. Experimentação; e 3. Etapas/passos do método; método. Os resultados demonstram que no MP o método científico ainda é abordado com base no Método Hipotético Dedutivo, discutido por Karl Popper, projetando uma visão comum da Ciência para os professores. Para superar essa visão, apresentamos uma proposta didática para a formação continuada de professores da área de CNT.Revista Prática Docente2023-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/82510.23926/RPD.2023.v8.nEspecial.23108.id825Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 No. Especial (2023): Número Especial - Ciências da Natureza e Suas Tecnologias: Pesquisas em Ensino de Ciências no Tocantins; e23108Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 Núm. Especial (2023): Número Especial - Ciências da Natureza e Suas Tecnologias: Pesquisas em Ensino de Ciências no Tocantins; e23108Revista Prática Docente; v. 8 n. Especial (2023): Número Especial - Ciências da Natureza e Suas Tecnologias: Pesquisas em Ensino de Ciências no Tocantins; e231082526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/825/741Copyright (c) 2024 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Michele SoaresAssis, Marcos Wilson Vicente deBarbosa, Alessandro TomazScareli-Santos, Claudia2024-01-27T21:22:49Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/825Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2024-01-27T21:22:49Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv The scientific method presented in the Natural Sciences Teacher Manual and its technologies: (dis)encounters with the common view
El método científico presentado en el manual de maestros de las Ciencias Naturales y sus Tecnologías: (dis)encuentros con la visión común
O método científico no Manual do Professor de Ciências da Natureza e suas Tecnologias: (des)encontros com a visão comum
title The scientific method presented in the Natural Sciences Teacher Manual and its technologies: (dis)encounters with the common view
spellingShingle The scientific method presented in the Natural Sciences Teacher Manual and its technologies: (dis)encounters with the common view
Silva, Michele Soares
Epistemologia
Livro didático
PNLD
Epistemology
Textbook
PNLD
Epistemología
Libro de texto
PNLD
title_short The scientific method presented in the Natural Sciences Teacher Manual and its technologies: (dis)encounters with the common view
title_full The scientific method presented in the Natural Sciences Teacher Manual and its technologies: (dis)encounters with the common view
title_fullStr The scientific method presented in the Natural Sciences Teacher Manual and its technologies: (dis)encounters with the common view
title_full_unstemmed The scientific method presented in the Natural Sciences Teacher Manual and its technologies: (dis)encounters with the common view
title_sort The scientific method presented in the Natural Sciences Teacher Manual and its technologies: (dis)encounters with the common view
author Silva, Michele Soares
author_facet Silva, Michele Soares
Assis, Marcos Wilson Vicente de
Barbosa, Alessandro Tomaz
Scareli-Santos, Claudia
author_role author
author2 Assis, Marcos Wilson Vicente de
Barbosa, Alessandro Tomaz
Scareli-Santos, Claudia
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Michele Soares
Assis, Marcos Wilson Vicente de
Barbosa, Alessandro Tomaz
Scareli-Santos, Claudia
dc.subject.por.fl_str_mv Epistemologia
Livro didático
PNLD
Epistemology
Textbook
PNLD
Epistemología
Libro de texto
PNLD
topic Epistemologia
Livro didático
PNLD
Epistemology
Textbook
PNLD
Epistemología
Libro de texto
PNLD
description The Teacher Manual (MP) of the Natural Sciences Area and its Technologies (CNT) originated with the intention of assisting the teacher in the classroom. It is in it that important conceptions are elucidated and in -depth knowledge, such as the conception presented about the scientific method. Thus, the present research aimed to analyze the views of the scientific method present in the high school MP in the area of CNT. This is qualitative research and the analysis occurred from three, a priori, categories: 1. Construction of scientific knowledge; 2. Experimentation; and 3. Steps/Steps of the Method; method. The results show that in the MP the scientific method is still addressed based on the hypothetical deductive method, discussed by Karl Popper, projecting a common view of science for teachers. To overcome this vision, to overcome this vision, we present a didactic proposal for the continuing education of CNT teachers.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Natural Sciences
Ciencias Naturales
Ciências Naturais
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/825
10.23926/RPD.2023.v8.nEspecial.23108.id825
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/825
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2023.v8.nEspecial.23108.id825
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/825/741
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 No. Especial (2023): Número Especial - Ciências da Natureza e Suas Tecnologias: Pesquisas em Ensino de Ciências no Tocantins; e23108
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 Núm. Especial (2023): Número Especial - Ciências da Natureza e Suas Tecnologias: Pesquisas em Ensino de Ciências no Tocantins; e23108
Revista Prática Docente; v. 8 n. Especial (2023): Número Especial - Ciências da Natureza e Suas Tecnologias: Pesquisas em Ensino de Ciências no Tocantins; e23108
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068945023303680