Personal Values And Social Environmental Management: A Study With Management Students.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Francisco José da
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Ramos, Roberto Rodrigues, Ramos, Ingrid Mazza Matos, Oliveira, Leonel Gois Lima
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: RAM. Revista de Administração Mackenzie
Texto Completo: https://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/RAM/article/view/3888
Resumo: This paper aimed to understand the management students' evaluations and intentions regarding the environmental and social management, and the influences from the personal values related with the human-nature relationship. A field study was conducted, with data collected from 193 undergraduate management students of institutions from three Brazilian states (Ceará, Paraíba and Rio de Janeiro). The procedures for data analysis were performed using descriptive statistics (means and standard deviations), and bivariate analysis (analysis of variance and correlation). According to the results, it was verified the existence of a negative relationship of conservatism anthropocentric evaluation with the importance of social and environmental management in the course, and with their interest in involvement with the area in the future. Moreover, and contrary to expectations, these evaluations and interests had no relationship with the perception of human dominion over nature.
id MACKENZIE_d96a9f68f80050747614b498631151df
oai_identifier_str oai:ojs.editorarevistas.mackenzie.br:article/3888
network_acronym_str MACKENZIE
network_name_str RAM. Revista de Administração Mackenzie
repository_id_str
spelling Personal Values And Social Environmental Management: A Study With Management Students.Valores Personales Y Gestión Socio Ambiental: Un Estudio Con Estudiantes De Administración.Valores Pessoais e Gestão Socioambiental: um Estudo com Estudantes de AdministraçãoGestão socioambientalValores pessoaisImportância percebidaIntenções de envolvimentoCurso de Administração.This paper aimed to understand the management students' evaluations and intentions regarding the environmental and social management, and the influences from the personal values related with the human-nature relationship. A field study was conducted, with data collected from 193 undergraduate management students of institutions from three Brazilian states (Ceará, Paraíba and Rio de Janeiro). The procedures for data analysis were performed using descriptive statistics (means and standard deviations), and bivariate analysis (analysis of variance and correlation). According to the results, it was verified the existence of a negative relationship of conservatism anthropocentric evaluation with the importance of social and environmental management in the course, and with their interest in involvement with the area in the future. Moreover, and contrary to expectations, these evaluations and interests had no relationship with the perception of human dominion over nature.El estudio buscó comprender las evaluaciones e intenciones de estudiantes de cursos de administración con el área de gestión social y ambiental, y los condicionamientos asociados a los valores personales relacionados a la relación humanos-naturaleza. Se realizó un estudio de campo, con datos recogidos de 193 estudiantes de administración de instituciones de educación superior de tres estado brasileños (Ceará, Paraíba y Río de Janeiro). Los procedimientos para el análisis de los datos fueron de estadística descriptiva (medias y desviaciones estándar), e análisis de varianza y de correlación. Por los resultados, se verificó la existencia de una relación negativa del conservadurismo antropocéntrico con la evaluación de los estudiantes de la importancia de la gestión social y ambiental, y con su interés de relación con el área en el futuro. Por otra parte, y contrario a lo esperado, estas evaluaciones e intereses no tuvieron relación con la percepción de dominio humano sobre la naturaleza.Procurou-se compreender as avaliações dos estudantes dos cursos de Administração nas dimensões de ‘importância do conhecimento na área’, ‘importância da prática na área’, e ‘intenções futuras de envolvimento com a área’ e a sua relação com valores pessoais (as dimensões selecionadas foram ‘conservadorismo antropocêntrico’, e ‘percepção de dominação sobre a natureza’) que pudessem melhor explicar as respostas dos alunos. Foi feito um estudo de campo, com dados coletados com 193 estudantes de graduação em Administração de instituições de ensino superior dos estados do Ceará, Paraíba e Rio de Janeiro. Os procedimentos de análise de dados foram realizados com estatística descritiva (médias e desvios), análise de variâncias (ANOVA) e por duas proposições que foram testadas por meio de procedimentos de análise bivariada (correlações de Pearson e Spearman). Pelos resultados das proposições, verificou-se a existência de uma relação negativa do conservadorismo antropocêntrico com a avaliação pelos estudantes do curso de administração da importância da gestão socioambiental no curso, e com seu interesse de envolvimento com a área no futuro. Por outro lado, e contrariando as expectativas, essas avaliações e interesses não têm qualquer relação com a percepção e domínio humano sobre a natureza.Editora Mackenzie2013-03-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/RAM/article/view/3888Revista de Administração Mackenzie; Vol. 14 No. 3 (2013): Thematic Special Forum on Education for SustainabilityRevista de Administração Mackenzie; Vol. 14 Núm. 3 (2013): Foro Especial Temático en Educación para la SostenibilidadRevista de Administração Mackenzie (Mackenzie Management Review); v. 14 n. 3 (2013): Fórum Especial Temático Sobre Educação para Sustentabilidade1678-69711518-6776reponame:RAM. Revista de Administração Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIEporhttps://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/RAM/article/view/3888/4173Copyright (c) 2015 Revista de Administração Mackenzieinfo:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Francisco José daRamos, Roberto RodriguesRamos, Ingrid Mazza MatosOliveira, Leonel Gois Lima2013-10-01T20:53:49Zoai:ojs.editorarevistas.mackenzie.br:article/3888Revistahttps://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/RAM/PUBhttps://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/RAM/oairevista.adm@mackenzie.br1678-69711518-6776opendoar:2024-04-19T17:00:50.225260RAM. Revista de Administração Mackenzie - Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)false
dc.title.none.fl_str_mv Personal Values And Social Environmental Management: A Study With Management Students.
Valores Personales Y Gestión Socio Ambiental: Un Estudio Con Estudiantes De Administración.
Valores Pessoais e Gestão Socioambiental: um Estudo com Estudantes de Administração
title Personal Values And Social Environmental Management: A Study With Management Students.
spellingShingle Personal Values And Social Environmental Management: A Study With Management Students.
Costa, Francisco José da
Gestão socioambiental
Valores pessoais
Importância percebida
Intenções de envolvimento
Curso de Administração.
title_short Personal Values And Social Environmental Management: A Study With Management Students.
title_full Personal Values And Social Environmental Management: A Study With Management Students.
title_fullStr Personal Values And Social Environmental Management: A Study With Management Students.
title_full_unstemmed Personal Values And Social Environmental Management: A Study With Management Students.
title_sort Personal Values And Social Environmental Management: A Study With Management Students.
author Costa, Francisco José da
author_facet Costa, Francisco José da
Ramos, Roberto Rodrigues
Ramos, Ingrid Mazza Matos
Oliveira, Leonel Gois Lima
author_role author
author2 Ramos, Roberto Rodrigues
Ramos, Ingrid Mazza Matos
Oliveira, Leonel Gois Lima
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Francisco José da
Ramos, Roberto Rodrigues
Ramos, Ingrid Mazza Matos
Oliveira, Leonel Gois Lima
dc.subject.por.fl_str_mv Gestão socioambiental
Valores pessoais
Importância percebida
Intenções de envolvimento
Curso de Administração.
topic Gestão socioambiental
Valores pessoais
Importância percebida
Intenções de envolvimento
Curso de Administração.
description This paper aimed to understand the management students' evaluations and intentions regarding the environmental and social management, and the influences from the personal values related with the human-nature relationship. A field study was conducted, with data collected from 193 undergraduate management students of institutions from three Brazilian states (Ceará, Paraíba and Rio de Janeiro). The procedures for data analysis were performed using descriptive statistics (means and standard deviations), and bivariate analysis (analysis of variance and correlation). According to the results, it was verified the existence of a negative relationship of conservatism anthropocentric evaluation with the importance of social and environmental management in the course, and with their interest in involvement with the area in the future. Moreover, and contrary to expectations, these evaluations and interests had no relationship with the perception of human dominion over nature.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-03-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/RAM/article/view/3888
url https://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/RAM/article/view/3888
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/RAM/article/view/3888/4173
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Revista de Administração Mackenzie
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Revista de Administração Mackenzie
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Mackenzie
publisher.none.fl_str_mv Editora Mackenzie
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Administração Mackenzie; Vol. 14 No. 3 (2013): Thematic Special Forum on Education for Sustainability
Revista de Administração Mackenzie; Vol. 14 Núm. 3 (2013): Foro Especial Temático en Educación para la Sostenibilidad
Revista de Administração Mackenzie (Mackenzie Management Review); v. 14 n. 3 (2013): Fórum Especial Temático Sobre Educação para Sustentabilidade
1678-6971
1518-6776
reponame:RAM. Revista de Administração Mackenzie
instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron:MACKENZIE
instname_str Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron_str MACKENZIE
institution MACKENZIE
reponame_str RAM. Revista de Administração Mackenzie
collection RAM. Revista de Administração Mackenzie
repository.name.fl_str_mv RAM. Revista de Administração Mackenzie - Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
repository.mail.fl_str_mv revista.adm@mackenzie.br
_version_ 1796794718153080832