Os professores e o conselho de escola: compromisso pedagógico democrático
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove |
Texto Completo: | http://bibliotecatede.uninove.br/tede/handle/tede/766 |
Resumo: | This Master s thesis aims to discuss the participation of teachers in the management of public schools prioritizing in this discussion, participation in the School Council. The study reflects on political foundations of democratic governance, the role of teachers is managed and on the instruments by which favors the participation. Management experiences were investigated in the public schools of the county school system Itaquaquecetuba (SP). Is scheduled and registered to both meetings and studies seeking date and relevant to the research and the practical training towards a political-pedagogical institutional culture topics agreement. The investigation came was inserted into instances of training, so. The proposals, due to insertion, were defining themselves according to directions and challenges discussed in commonly agreed areas planning, discussions, reviews. Reasons, this study will refer the record of intervention processes in schools, already discussed and made possible the agreed interfaces between the production of the dissertation and practice training in the Board of Education operates. The final consideration is that the School Board may rather be in a democratic, able to promote the distribution of power within the school, able to promote politicizing participation by involving teachers and all space. |
id |
NOVE_e08231cb93684b5b78bf94e04b9e57cd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:tede/766 |
network_acronym_str |
NOVE |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove |
repository_id_str |
|
spelling |
Taveira, Adriano Salmar Nogueira ehttp://lattes.cnpq.br/9263233671627041Mafra, Jason Ferreirahttp://lattes.cnpq.br/4615927541894124Lombardi, José Claudineihttp://lattes.cnpq.br/9792876515583843Saviani, Dermevalhttp://lattes.cnpq.br/2205251281123354CPF:14627158858http://lattes.cnpq.br/8281785561502147Bioto Filho, Luiz Carlos2015-04-22T17:17:53Z2014-05-282013-11-29BIOTO FILHO, Luiz Carlos. Os professores e o conselho de escola: compromisso pedagógico democrático. 2013. 130 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Nove de Julho, São Paulo, 2013.http://bibliotecatede.uninove.br/tede/handle/tede/766This Master s thesis aims to discuss the participation of teachers in the management of public schools prioritizing in this discussion, participation in the School Council. The study reflects on political foundations of democratic governance, the role of teachers is managed and on the instruments by which favors the participation. Management experiences were investigated in the public schools of the county school system Itaquaquecetuba (SP). Is scheduled and registered to both meetings and studies seeking date and relevant to the research and the practical training towards a political-pedagogical institutional culture topics agreement. The investigation came was inserted into instances of training, so. The proposals, due to insertion, were defining themselves according to directions and challenges discussed in commonly agreed areas planning, discussions, reviews. Reasons, this study will refer the record of intervention processes in schools, already discussed and made possible the agreed interfaces between the production of the dissertation and practice training in the Board of Education operates. The final consideration is that the School Board may rather be in a democratic, able to promote the distribution of power within the school, able to promote politicizing participation by involving teachers and all space.Esta dissertação de Mestrado tem como objetivo discutir a participação dos professores na gestão da escola pública, priorizando, em tal discussão, a participação desses no Conselho Escolar. O estudo fez uma reflexão acerca dos fundamentos políticos da gestão democrática, sobre o papel dos professores nesta gestão e sobre os instrumentos por meio dos quais se oportuniza a participação. Foram investigadas experiências de gestão em escolas públicas da rede de ensino do município de Itaquaquecetuba (SP). Para tanto, foram agendados e registrados buscando acordo de datas e temas relevantes para a pesquisa e para a prática de formação, tendo em vista uma cultura institucional político-pedagógica. A investigação, portanto, se inseriu em instâncias de formação. As propostas, fruto da inserção, foram sendo definidas conforme indicações e desafios discutidos nos espaços comumente acordados: planejamento, discussões, avaliações. Este estudo encaminhará o registro de processos de intervenção nas escolas, já discutidos e viabilizados nas interfaces acordadas entre a produção da dissertação e a prática de formação em que a Diretoria de Ensino opera. A consideração final é a de que o Conselho de Escola pode sim constituir-se em um espaço democrático, capaz de favorecer a distribuição de poder no interior da escola, capaz de promover a participação politizante através da participação dos professores e de todos.Made available in DSpace on 2015-04-22T17:17:53Z (GMT). No. of bitstreams: 1 B_Luiz Carlos Bioto Filho.pdf: 596640 bytes, checksum: 6c5326a769150738c927f444b4588d55 (MD5) Previous issue date: 2013-11-29application/pdfporUniversidade Nove de JulhoPrograma de Mestrado em Gestão e Práticas EducacionaisUninoveBREducaçãoConselho de EscolaGestão democráticaParticipaçãoSchool BoardManagementDemocratic participationCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOOs professores e o conselho de escola: compromisso pedagógico democráticoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-240345818910352367600info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninoveinstname:Universidade Nove de Julho (UNINOVE)instacron:UNINOVEORIGINALB_Luiz Carlos Bioto Filho.pdfapplication/pdf596640http://localhost:8080/tede/bitstream/tede/766/1/B_Luiz+Carlos+Bioto+Filho.pdf6c5326a769150738c927f444b4588d55MD51tede/7662022-06-03 16:59:43.777oai:localhost:tede/766Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://bibliotecatede.uninove.br/PRIhttp://bibliotecatede.uninove.br/oai/requestbibliotecatede@uninove.br||bibliotecatede@uninove.bropendoar:2022-06-03T19:59:43Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove - Universidade Nove de Julho (UNINOVE)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Os professores e o conselho de escola: compromisso pedagógico democrático |
title |
Os professores e o conselho de escola: compromisso pedagógico democrático |
spellingShingle |
Os professores e o conselho de escola: compromisso pedagógico democrático Bioto Filho, Luiz Carlos Conselho de Escola Gestão democrática Participação School Board Management Democratic participation CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Os professores e o conselho de escola: compromisso pedagógico democrático |
title_full |
Os professores e o conselho de escola: compromisso pedagógico democrático |
title_fullStr |
Os professores e o conselho de escola: compromisso pedagógico democrático |
title_full_unstemmed |
Os professores e o conselho de escola: compromisso pedagógico democrático |
title_sort |
Os professores e o conselho de escola: compromisso pedagógico democrático |
author |
Bioto Filho, Luiz Carlos |
author_facet |
Bioto Filho, Luiz Carlos |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Taveira, Adriano Salmar Nogueira e |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9263233671627041 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Mafra, Jason Ferreira |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4615927541894124 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Lombardi, José Claudinei |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9792876515583843 |
dc.contributor.referee3.fl_str_mv |
Saviani, Dermeval |
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2205251281123354 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
CPF:14627158858 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8281785561502147 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bioto Filho, Luiz Carlos |
contributor_str_mv |
Taveira, Adriano Salmar Nogueira e Mafra, Jason Ferreira Lombardi, José Claudinei Saviani, Dermeval |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Conselho de Escola Gestão democrática Participação |
topic |
Conselho de Escola Gestão democrática Participação School Board Management Democratic participation CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
School Board Management Democratic participation |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This Master s thesis aims to discuss the participation of teachers in the management of public schools prioritizing in this discussion, participation in the School Council. The study reflects on political foundations of democratic governance, the role of teachers is managed and on the instruments by which favors the participation. Management experiences were investigated in the public schools of the county school system Itaquaquecetuba (SP). Is scheduled and registered to both meetings and studies seeking date and relevant to the research and the practical training towards a political-pedagogical institutional culture topics agreement. The investigation came was inserted into instances of training, so. The proposals, due to insertion, were defining themselves according to directions and challenges discussed in commonly agreed areas planning, discussions, reviews. Reasons, this study will refer the record of intervention processes in schools, already discussed and made possible the agreed interfaces between the production of the dissertation and practice training in the Board of Education operates. The final consideration is that the School Board may rather be in a democratic, able to promote the distribution of power within the school, able to promote politicizing participation by involving teachers and all space. |
publishDate |
2013 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2013-11-29 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2014-05-28 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2015-04-22T17:17:53Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
BIOTO FILHO, Luiz Carlos. Os professores e o conselho de escola: compromisso pedagógico democrático. 2013. 130 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Nove de Julho, São Paulo, 2013. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://bibliotecatede.uninove.br/tede/handle/tede/766 |
identifier_str_mv |
BIOTO FILHO, Luiz Carlos. Os professores e o conselho de escola: compromisso pedagógico democrático. 2013. 130 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Nove de Julho, São Paulo, 2013. |
url |
http://bibliotecatede.uninove.br/tede/handle/tede/766 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.cnpq.fl_str_mv |
-240345818910352367 |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
600 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Nove de Julho |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Mestrado em Gestão e Práticas Educacionais |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
Uninove |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Nove de Julho |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove instname:Universidade Nove de Julho (UNINOVE) instacron:UNINOVE |
instname_str |
Universidade Nove de Julho (UNINOVE) |
instacron_str |
UNINOVE |
institution |
UNINOVE |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://localhost:8080/tede/bitstream/tede/766/1/B_Luiz+Carlos+Bioto+Filho.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
6c5326a769150738c927f444b4588d55 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove - Universidade Nove de Julho (UNINOVE) |
repository.mail.fl_str_mv |
bibliotecatede@uninove.br||bibliotecatede@uninove.br |
_version_ |
1800312345632702464 |